Toon posts:

Bipolaire elco als filter.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 4 speakers met een 4x45 watt radio in mijn auto. Het probleem is dat ik de bass en treble niet apart kan regelen voor de front en rear speakers. De rear speakers zijn zwaarder dan de front speakers, dus als ik de bass opendraai beginnen de front speakers te klapperen. Nu wil ik dit oplossen door 2 bipolaire elco's in serie te zetten met de frontspeakers. Deze zouden lage frequenties dan niet doorlaten. Nu is mijn vraag, is dit verstandig? En wat voor een waarde moet de elco ongeveer hebben? Ik wil het kantelpunt ongeveer op 150Hz(ofzoiets) leggen. Ik snap dat het niet zomaar te zeggen is met de parameters die ik opgeef, maar ik vraag om een schatting.

Verwijderd

Het is idd mogelijk, maar heel belangrijk is wel te weten wat de impedantie is van de front speakers. Als je dit niet uit je hoofd weet zul je de speakers ff los moeten halen, dat is te lezen op de magneet.

Ik weet haast zeker dat ze 4 ohm zijn en in dat geval zul je Elco's met een waarde van 4,25mH moeten nemen. Heel handig linkje voor jou:

http://www.12vhifi.nl/filters.html

Je zoekt dus een 1e orde filter.. ;)

Als je wat uitgebreider te werk wilt gaan kun je natuurlijk ook een 2e orde filter er tussen kunnen zetten, dan heb je ook een spoel nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Auto hifi is volgensmij altijd 4 ohm. Je bent overigens in de war met een spoel(condensator van 4,25mH??). Maar in ieder geval bedankt voor je link.

Verwijderd

Idd, je hebt dus een spoel nodig, tis laat en ben een beetje in de war met goedkope luidsprekers die meestal alleen een elcotje in serie met de tweeter hebben.

Een spoel in serie dus voor je woofer ;)

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-12 18:57

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op 04 May 2003 @ 23:02:
Idd, je hebt dus een spoel nodig, tis laat en ben een beetje in de war met goedkope luidsprekers die meestal alleen een elcotje in serie met de tweeter hebben.

Een spoel in serie dus voor je woofer ;)
NEEJJ! Als je een spoel in serie zet met je woofer, filter je de hoge tonen weg, en laat je de lage tonen door.
Dat is niet wat hij wil; hij wil de woofer van zijn frontspeakers minder zwaar belasten; i.d.d. dus een condensator in serie, of een spoel parallel.

Overigens is het voor een goede geluidskwaliteit niet verstandig om zomaar een willekeurige waarde er aan te hangen; je kunt beter een echt filter kopen. (en zelfs dat is nog niet perfect, maar wel het beste wat JIJ kunt krijgen...)

Maar als je het dan toch perse met alleen een condensator wilt doen: Ik denk dat je met zo'n 300uF wel in de buurt komt.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Verwijderd

Ja, dat gaat dus niet helpen om die front speakers tegen klapperen te beschermen, een spoel in serie zetten ergens mee.

Je zou iets van 500-800 UFarad in serie met die front speakers kunnen zetten, maar als bipolaire elcos bestaan die niet met zo'n hoge waarde. Nu is dat geen probleem, een bipolaire elco is gewoon twee elcos van de dubbele waarde in serie, met de twee minploen op elkaar. (Of de plus pool, dat maakt niets uit.)

Je kunt wel moeilijk gaan doen met komplete scheidings filters, maar dat zet geen zoden aan de dijk omdat je een 4 kanaals versterker hebt.

(Is het dan ook niet makkelijker om de ingang van die versterker af te zwakken voor die front speakers ??)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2003 23:17 ]

Verwijderd

Hehe

Play, volgens mij wil hij juist alleen de zware tonen voor ze voor speakers weg filteren, en de achterspeakers ongemoeid laten.

Als je dat wil doen kun je een 265 Pico Fahrad (een of ander raar "u" achtig teken word gebruikt als aanduiding voor "Pico" die ik niet weet te vinden, dus schrijf ik het maar voluit...) elco er tussen zetten. Die kun je gewoon in de +leiding naar de speaker solderen (heb ik ook btw, omdat me amp voor me compose set geen actief filter heeft) Voor het lowpass gedeelte zou je een 4,25mH spoel kunnen gebruiken zoals Play voorstelde, maar je wilt alleen iets aan je voorspeakers doen toch?

Verwijderd

ejhh micro, niet pico.

Dat is weer 10 tot de 6e macht kleiner, ik denk dat er dan geen geluid meer uitkomt.. ;)

(Dat "u" tje met links een lange steel naar beneden)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2003 23:22 ]

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op 04 mei 2003 @ 23:13:
...
(Is het dan ook niet makkelijker om de ingang van die versterker af te zwakken voor die front speakers ??)
Het beste is (en dat is dus geluidstechnisch ook het beste!) om het signaal met weerstanden te verzwakken. Een weerstandsdeler dus. Bijvoorbeeld een 4Ohm weerstand in serie... heb je ca. 6 dB verzwakt. WEL VERMOGENSWEERSTANDEN GEBRUIKEN!

Andere gekke optie: maak de draadjes naar de woofers van je voorspeakers los, en vervang ze door 4Ohm-weerstanden. Dan heb je dus alleen tweeters voor... Ook hier weer vermogensweerstand gebruiken.

Verwijderd

?? als het een booster is ja....

Ik zou die front woofers niet loshalen, dat gaat echt voor geen millimeter klinken denk ik..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 May 2003 @ 23:18:
ejhh micro, niet pico.

Dat is weer 10 tot de 6e macht kleiner, ik denk dat er dan geen geluid meer uitkomt.. ;)

(Dat "u" tje met links een lange steel naar beneden)
Oops, foutje van mij... (ik ben niet zo into al die afkortingen :/)

micro dus....

Enne... gebruik nu maar gewoon een condensatortje, werk perfect joh...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2003 23:26 ]

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op 04 May 2003 @ 23:24:
?? als het een booster is ja....

Ik zou die front woofers niet loshalen, dat gaat echt voor geen millimeter klinken denk ik..
In princiepe heb je dan wel hetzelfde effect als bij sattelietluidsprekers. Je hebt een soort van subwoofer achterin liggen, die geeft de bas, en de hogetonen worden wel geplaatst doorgegeven. 8)7

Maar dit zou inderdaad ook niet mijn eerste keus zijn. Ik zou voor een echt filter gaan, of voor een weerstand in serie.

Verwijderd

Zou bijna zeggen dat ik dronken ben ofzo. :X

Niet dus, helaas, maar gelukkig zijn er een paar die me post verbeteren, ook nog een redenatiegeven ook nog..ben niet helemaal wakker geloof ik.

Je wil dus de lage tonen weg, oftewel een highpass filter. Highpass 1e orde bestaat uit 1 elco, MKT, bipolair, MKP whatever, waarde zal rond de 250uF moeten liggen maar dat kun jezelf ook berekenen. ;)

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op 04 May 2003 @ 23:32:
Zou bijna zeggen dat ik dronken ben ofzo. :X

Niet dus, helaas, maar gelukkig zijn er een paar die me post verbeteren, ook nog een redenatiegeven ook nog..ben niet helemaal wakker geloof ik.

Je wil dus de lage tonen weg, oftewel een highpass filter. Highpass 1e orde bestaat uit 1 elco, MKT, bipolair, MKP whatever, waarde zal rond de 250uF moeten liggen maar dat kun jezelf ook berekenen. ;)
Het rotte is dus dat je het niet echt fatsoenlijk kunt berekenen. Zoals je ziet liggen de waarden van ons allemaal in de buurt van elkaar. Iedereen gebruikt namelijk 4 ohm lijdsprekerimpedantie en 150 Hz kantelpunt, alleen de een rond af naar boven, de ander naar beneden...

Helaas hebben we het over een impedantie en niet over een weerstand. Een speaker heeft namelijk ook nog een zelfinductie (spoel-effect) of betergezegd: het IS een spoel. Deze waarde is alleen niet gegeven. Dat maakt de rekensom lastig.

Ik gaf inderdaad ook het antwoord van 300uF, maar dat is eigenlijk gewoon doen alsof m'n neus bloed.
Ik denk dat je gewoon eens moet beginnen met 300uF, en dan luisteren en andere waarden proberen.

Verwijderd

Geheel eens met gwannoes ;)

Enneh, die Auto speakers hebben van die postzegel tweeters er in, dat klinkt echt heel naar als je de 'bas' speaker weglaat. Die basspeaker geeft ook de middentonen tot boven de 8 Khz nog best weer, meestal nemen die tweeters over bij iets van 5 a 6 Khz of daaromtrent, niet om aan te horen dus. LIJKT echt NIET op het geluid van een satelliet. Mijns inziens ;)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Gwannoes schreef op 04 May 2003 @ 23:09:
[...]

...of een spoel parallel...
Ga eens heel diep nadenken. Helpt dat niet bouw deze schakeling en probeer 'em uit. Gaat alles dan nog goed kom dan klagen dat ik je vals beschuldig van dom nadenken. Introductievraagje: wat is de dc weerstand van een spoel?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:47
Enkel een spoel parallel met de speaker is inderdaad niet aan te raden :)

Een condensator in serie met de frontspeakers is een goede oplossing, ik heb er zelf ook ervaring mee. Het lijkt mij wel beter het kantelpunt wat lager te nemen, rond de 80Hz. Vanaf 80Hz kan zo'n woofer behoorlijk wat vermogen verwerken. Als je je kantelpunt hoger kiest, gaat het niet zo lekker meer klinken, want onder andere kickbass gaat dan enkel van achteraan komen.

Voor een kantelpunt van 80Hz heb je trouwens een condensator nodig van 250µF, dus ofwel 1x100µF en 1x150µF parallel zetten, ofwel 1x220µF gebruiken. Je kan ook 2 gewone 470µF elco's in serie zetten, met de minpolen aan elkaar. (dit alles bij een impedantie van 4ohm)

Verwijderd

Mjah,
het ligt aan de manier van aansluiten, serie filtering of parallel.

Hij kan best een spoel parallel aan de basspeaker zetten en een 4 Ohm 35 watt weerstand in serie. Maar zoals al eerder gezegd, wordt het zo allemaal veel te ingewikkeld.

300 of 500 Ufarad elco in serie met die frontspeakers is het simpelst. Of een regelpot voor die booster .. Kan je zo in de aurozaak kopen volgens mij. ;)

:) De oude vertrouwde voor//achter regelaar tussen de autoradio en de booster, en alles is gedaan :D

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

m.m schreef op 05 mei 2003 @ 01:22:
[...]

Ga eens heel diep nadenken. Helpt dat niet bouw deze schakeling en probeer 'em uit. Gaat alles dan nog goed kom dan klagen dat ik je vals beschuldig van dom nadenken. Introductievraagje: wat is de dc weerstand van een spoel?
Grumpf!

Waarom denk je dat ik zei dat je een spoel parallel kunt zetten? I.d.d., omdat een spoel laagfrequent een kortsluiting is. Dat zorgt ervoor dat eer geen laagfrequent signaal op de woofer komt te staan.
Ik ging er al vanuit dat je een serieweerstand gebruikt naar die woofer toe, om de stroom te beperken. Lijkt me logisch!

Dat je me nu beschuldigd van dom nadenken, vindt ik een beetje vreemd. Je zou eerst kunnen vragen of ik hier wel aan heb gedacht!!!

Maar nu een vraagje voor jou: Welke elektrische componenten zitten er in een speaker? Inderdaad, alleen een spreekspoel. Die 4 ohm is dan ook heus niet bij iedere frequentie, maar alleen bij bijv. 1KHz (die freq. weet ik niet precies). Laagfrequent (bijv. 30Hz) kan die impedantie best wel 1 ohm zijn. Dat vind je versterker zeker wel lekker?

Hoe ik aan deze (eigen-)wijsheden kom? Ik heb gewerkt bij een klein bedrijfje in 't Harde dat zelf luidsprekers ontwerpt en produceert. 'k heb daar ook een aantal filters ontworpen!

Verwijderd

Jep, true

Impedantie schommelt als een gek, welke standaard ze hebben gebruikt is dan ook een flinke gok. Zou best bij 1khz kunnen zijn, maar dat kan ik je niet garanderen..

In een goed netwerk gebruik je dan ook een correctie netwerk voor de impedantie fouten. Dat is in dit geval alleen niet uit te rekenen omdat je niks over RE en LE weet. Mijn kennis rijkt te kort hoe je deze kunt uitrekenen. Het zal vast wel mogelijk zijn met de juiste apparatuur. ;)
Zobel netwerk
Een filter wordt ontworpen voor een zuiver ohmse belasting. Een woofer is dat helaas niet, de impedantie van een woofer stijgt met de frequentie vanwege de inductiviteit van de spreekspoel (Le [mH], zie ook z'n impedantiekarakteristiek).
Om de woofer hierin te corrigeren kan je een zobelnetwerk gebruiken. Het gevolg is dat het filter voor de woofer beter werkt omdat het nu wel een zuiver ohmse belasting 'ziet'.

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 09:56:
Jep, true

[...]
In een goed netwerk gebruik je dan ook een correctie netwerk voor de impedantie fouten. Dat is in dit geval alleen niet uit te rekenen omdat je niks over RE en LE weet. Mijn kennis rijkt te kort hoe je deze kunt uitrekenen. Het zal vast wel mogelijk zijn met de juiste apparatuur. ;)

[...](verhaal over zobel-netwerk)
Ja, leuk en aardig, maar zoals je zelf al quote: Het zobel-netwerk corrigeert voor de hogere frequenties. Bij frequenties beneden de resonantiefrequentie van je woofer, heb je een enorme verlaging van je impedantie. Een rare bobbel heb je daar, als je het zou tekenen in een grafiek. De impedantie die oploopt bij hogere frequenties is wel te corrigeren met een condensator en een weerstandje (heb ik zelf ook wel eens gedaan), maar dat laagfrequente doe je NIX aan!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Zo'n elco (265 uF uitgaande van 4 ohm) in de signaalweg zal het geluid niet mooier maken. Zeker met el cheapo elco's (een redelijke is wellicht deze Mundorf van 270 uF/63v).

Ik zelf zou mijn geld echter investeren in betere front units, die niet klapperen.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• MM
  • Niet online

MM

Gwannoes schreef op 05 May 2003 @ 08:44:
[...]

Grumpf!

Waarom denk je dat ik zei dat je een spoel parallel kunt zetten? I.d.d., omdat een spoel laagfrequent een kortsluiting is. Dat zorgt ervoor dat eer geen laagfrequent signaal op de woofer komt te staan.
Ik ging er al vanuit dat je een serieweerstand gebruikt naar die woofer toe, om de stroom te beperken. Lijkt me logisch!

Dat je me nu beschuldigd van dom nadenken, vindt ik een beetje vreemd. Je zou eerst kunnen vragen of ik hier wel aan heb gedacht!!!

Maar nu een vraagje voor jou: Welke elektrische componenten zitten er in een speaker? Inderdaad, alleen een spreekspoel. Die 4 ohm is dan ook heus niet bij iedere frequentie, maar alleen bij bijv. 1KHz (die freq. weet ik niet precies). Laagfrequent (bijv. 30Hz) kan die impedantie best wel 1 ohm zijn. Dat vind je versterker zeker wel lekker?

Hoe ik aan deze (eigen-)wijsheden kom? Ik heb gewerkt bij een klein bedrijfje in 't Harde dat zelf luidsprekers ontwerpt en produceert. 'k heb daar ook een aantal filters ontworpen!
Een in serie geplaatste weerstand is niet standaard, maar als die er wel zit dan is er idd niks aan de hand.

Ik beschuldig je niet hoor, je voelt je alleen maar aangesproken ;)
nofi hoor :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

m.m schreef op 05 mei 2003 @ 10:47:
[...]

Een in serie geplaatste weerstand is niet standaard, maar als die er wel zit dan is er idd niks aan de hand.

Ik beschuldig je niet hoor, je voelt je alleen maar aangesproken ;)
nofi hoor :)
m.m schreef op 05 mei 2003 @ 01:22:
[...]
Gaat alles dan nog goed kom dan klagen dat ik je vals beschuldig van dom nadenken.
[...]
Lijkt mij dus wel een echte beschuldiging van dom nadenken :(

• MM
  • Niet online

MM

Zucht... zo slim was die opmerking anders niet
[/gezeur]

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

m.m schreef op 05 May 2003 @ 13:15:
Zucht... zo slim was die opmerking anders niet
[/gezeur]
Ik ben het niet met je eens, maar ik zal hier niet meer over doorzeuren... :X

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het gewoon eens proberen met een elco van 330uF. Het signaal verzwakken met weerstanden hoeft niet, ik kan net zo goed dan wat met de fader klooien. Grotere speakers is geen optie(of ik moet het hele deurpaneel naar de klote zagen). Het gaat mij erom dat ik nog redelijk wat volume uit de frontspeakers kan krijgen zonder dat ze beginnen te klapperen. Een subje in de kofferbak zal het wegblijven van de bas wel compenseren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 mei 2003 @ 20:02:
Ik ga het gewoon eens proberen met een elco van 330uF. Het signaal verzwakken met weerstanden hoeft niet, ik kan net zo goed dan wat met de fader klooien. Grotere speakers is geen optie(of ik moet het hele deurpaneel naar de klote zagen). Het gaat mij erom dat ik nog redelijk wat volume uit de frontspeakers kan krijgen zonder dat ze beginnen te klapperen. Een subje in de kofferbak zal het wegblijven van de bas wel compenseren.
Presies, gewoon de bas wat uit die speakers filteren met een condensator en alles komt goed. Als je echter echt een goed gluid er uit wilt halen meot je wat experimenteren, maar het primaire doel was het klapperen verhelpen, en dat is hiermee gedaan.

Verwijderd

OK. ;)

(Beloof je wel dat je met die sub in de kofferbak niet gaat staan pompen hier voor de deur?? ;) )

Impedantie wordt trouwens inderdaad altijd bij 1Khz gemeten voor luidsprekers en kan bij 30Hz makkelijk naar de 50 Ohm gaan.

En het beste is altijd afzwakken voor de versterker, maar we hebben het over een autoradio en niet een puristische huiskamer installatie.... ;)

PS Als je een elco voor de frontspeakers zet, gaat ook de fase van de bas omdraaien. Het kan best zo uitkomen dat je op het oor minder danwel MEER bas hoort. Experimenteer dan dus ook met het omdraaien van de + en - op de luidspreker kabel.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 14:15 ]

Pagina: 1