Toon posts:

Trillend beeld bij verscheidene resoluties/operating systems

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee of hier een topic voor geopend mag worden, zo niet..mijn excuses, het zal niet meer voorkomen :)

Maargoed,

Ik heb hier een geforce 4 Ti 4400 en een belinea ..? monitor,
alleen heb ik vaak last van trillend beeld..
het maakt niet echt uit welke resolutie, maar vooral op de hogere resoluties is hij erg onrustig.
Ook heb ik het op verscheidene verversingsfrequenties geprobeerd, maar het voel me op dat hij op 72Hz het rustigst was.

Wel is me opgevallen dat windows xp al mijn apparaten bijna naar irq 9 schopte, en dus leek dat me al nogal vreemd? :|
ik kon ze ook niet aanpassen, dus ik ze in het bios aanpassen..
videokaart in het bios naar 11..windows zet hem gewoon op 9 in windows
en zo met heel veel apparaten.
Ik heb geconstateerd dat op IRQ 9 in windows:

Videokaart, Geluidskaart, Netwerkkaart, RAID controller en USB root hub? staan..

Dus ik dacht, terug naar win2k met die handel, wou toch van XP af, mocht niet baten..kan het nu nog niet aanpassen

Is er een manier dit te verhelpen ZONDER dat ik andere hardware hoef te kopen? of duidt dit echt op een defect in de hardware?

Bij voorbaat dank :)

Verwijderd

Een trillend beeld heeft te maken met een te lage refreshrate of een storingsbron in de buurt van je monitor.

Windows XP maakt gebruik van ACPI. Een uitgebreidere vorm van IRQ-handling.
Maak je maar geen zorgen over dezelfde IRQ's. Dat werkt uitstekend :)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

als je naar een hoger reso gaat, zet windows de refresh automatisch lager. Even de knop geavanceeerd->adapter, en zet em wat hoger, tot hoever je monitor kan hebben..

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem op zo ongeveer alle refresh rates die ik kan hebben geprobeerd..
Ook op windows 2000 heb ik trouwens dat al die IRQ's hetzelfde staan..
ACPI zie ik wel ja in mn device manager..
Maar ik heb af en toe ook een blauw scherm met melding:

Driver IRQL or Less of iets in die richting. Wat ik ermee aanmoet? geen flauw idee.
Ook heb ik mijn pc juist uit de buurt van elke mogelijke storingsbron vandaan gehaald.
Ik zie hier geen enkel apparaat wat invloed zou kunnen hebben, behalve eventueel een subwoofer, maar die staat +/- 3 meter verderop en een meter lager.

Ik merk wel dat de trillingen erger worden als ik intensief bezig ben ermee, dus de proc. load is erg hoog op die momenten..

in ieder geval dank voor de reacties! :)

Verwijderd

heb je de videokaart en proc overclockt ????
want die foutmelding duid daar wel een beetje op .
als het overclockt is terug zetten of beter koelen.

Verwijderd

Voor al je BSOD-medlingen kun je even hier kijken.

Jouw melding is meestal een driver-kwestie

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2003 22:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Driver IRQL not Less or Equal is het..
En nee ik heb niet overklokt, systeem is watergekoeld, dus de koeling lijkt me het probleem niet.

Krijg nu wel te horen dat ik eventueel een netspanning of voedingsprobleem kan hebben wat doorspeelt op de frequentie van mn videokaart..
Zou dat kunnen? of lijkt dat erg onwaarschijnlijk?

Verwijderd

Ik merk wel dat de trillingen erger worden als ik intensief bezig ben ermee, dus de proc. load is erg hoog op die momenten..
Last van EMI. Aard je PC en zet in je Bios eens de functie: Spread Spectrum aan (voor FSB en AGP).

Verwijderd

Nou die waterkoeling is het lekker wel, ik heb er ook last van.
Mijn eheim pomp maakt zoveel storing dat het bij mijn beeld pas aangenaam wordt op 80hz.

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:43
Heb je toevallig je luidsprekers naast je monitor staan? Zeker de wat minder dure monitoren zijn niet altijd even goed afgeschermd. Of misschien een andere sterke EMI bron? Probeer de 20 cd rond je monitor eens vrij te maken (mits het dat niet al is) en kijk dan nog eens

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Verwijderd

Topicstarter
speakers staan allemaal minstens een meter uit de buurt, ik zal eens kijken of ik die functie in het bios kan vinden.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 07:21:
[...]
Last van EMI. Aard je PC en zet in je Bios eens de functie: Spread Spectrum aan (voor FSB en AGP).
Spread Spectrum stond blijkbaar al aan, zometeen even proberen om mn pc te aarden, en kijken hoever ik dan ben.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op 05 mei 2003 @ 07:21:
[...]
die spread spectrum, zou die zo'n irq not equal or less kunnen oplossen?

(kamp nog steeds met een 2700xp die nie op 2700xp speed wil draaien..)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

irq not less or equal kan ook veroorzaakt worden door overklokinstabiliteit (die weer komt door een te hoge overklok, te lage VCore, teveel EMI op specifieke frequenties, defect RAM etc) maar ook door duizenden andere soft/hardware-redenen.
Stop 0x0000000A or IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
A kernel-mode process or driver attempted to access a memory location without authorization. This Stop error is typically caused by faulty or incompatible hardware or software. The name of the offending device driver often appears in the Stop message and can provide an important clue to solving the problem. If the error message points to a specific device or category of devices, try removing or replacing devices in that category. If this Stop message appears during Setup, suspect an incompatible driver, system service, virus scanner, or backup program.
Als je het ook hebt op de default kloksettings moet je Memtest eens proberen.

Bij een zeer strakke RAM/CPU timing kan het zijn dat je bij hoge spreadsprectrum juist extra problemen krijgt oa omdat de device niet klaar is voor transfers.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 20:28 ]

Pagina: 1