Toon posts:

emerge alsa error during compilation, emu1Ok1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb zonet gentoo linux geïnstalleerd en alles werkt, behalve mijn geluid, nu was ik die tut aan volgen (ben linux noob) en dit moest ik dus ingeven als commando om de driver te emergen --> env ALSA_CARDS='emu10k1' emerge alsa-driver

!!! ERROR: media-sound/alsa-driver-0.9.2 failed
!!! Function src_compile, Line 59, Exitcode 2
!!! Parallel Make Failed

Ik krijg steeds dit, dus ik kan niet verder :(

Heb hier al op forum gezocht en op linuxbeginner.org en forums.gentoo.org, maar zonder succes, kan er iemand mij misschien helpen, zodat ik eindelijk kan linuxen :-)

Alvast bedankt.

Verwijderd

Je hebt waarschijnlijk in je /etc/make.conf bestand ingesteld dat je dingen parallel wilt compilen. Dit is volgens mij alleen nuttig als je aan SMP doet. Zet die optie eens uit en probeer het nogmaals.

////Edit: meer precies; ik zou de optie MAKEOPTS="-j2" wegcommentariëren.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2003 21:42 ]

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Je kan ook linuxen zonder geluid hoor :)

Maargoed, ga naar sourceforge.net, zoek op het emu10k1 project en download het.
Zorg dat je in /usr/src een symlink genaamd 'linux' hebt naar je kerneltree.

Unpack de emu10k1 driver, en edit de file config. Zet je kernelsource op /usr/src/linux, en save de file.
Dan doe je make && make && make install && modprobe emu10k1.

Dan echo "emu10k1" >> /etc/modules.autoload

Opdat die zou lukken moet je sound support in je kernel hebben. Enkel soundsupport, niets meer, je moet geen driver voor een kaart selecteren in de kernel, gewoon soundsupport.

Zukzes !

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Wat voor een kaart heb je? Een sblive?

Je zult eerst je kernel moeten aanpassen. Hierna doet je geluid het pas (je hebt er alsa niet voor nodig).
Later kun je dan nog altijd overwegen een soundserver als alsa te installeren.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
ik had gelezen dat je alsa nodig had om 4 point surround te kunnen hebben, daarmee dat ik alsa wou installeren, ja ik heb een sblive

en die optie is al weggecometarieerd, heb het net nagekeken ...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2003 21:51 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59
Die optie die jointm1k noemt heeft er (meestal) niets mee te maken, en ook op een niet-SMP systeem staat dit standaard aan omdat het compileren netto toch net iets sneller gaat (terwijl de ene job de HD gebruikt, kan de andere tenslotte nog de CPU gebruiken).

Wat je hier noemt staat net de 'echte' foutmelding niet bij, die staat ws. iets hoger. Dus zo kan ik er nog weinig mee...

Verwijderd

He verdorie, ik had het dus helemaal bij het verkeerde eind 8)7 En het leek nog wel zo logisch ;) Anyway, ik weet uit ervaring dat portage een beetje schaars is met het informatieverstrekken wanneer het emergen niet lukt. Wat je nog zou kunnen proberen is om de optimalisaties uit te zetten. Dat heeft bij mij in sommige gevallen een hoop ellende gescheeld. Echter, ik kan zelf die emu10k1 driver wel gemakkelijk emergen met -O3 optimalisaties. Dus ik twijfel zelf al of het hier wel aan ligt. :/
Pagina: 1