[ADSL] Zonnet Family aansluitproblemen

Pagina: 1
Acties:

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:21
Problemen
- Het ADSL op mijn E-TECH ADSL Ethernet Router blijft knipperen, in een regelmatig patroon: 6 keer aan, even uit en dan weer opnieuw. Het zou moeten gaan branden, ook al in de ADSL nog niet ingesteld.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/marjabekers/pics/1.jpg

- Het lukt me met geen mogelijkheid om de router aan mijn pc automatisch een ip te laten toewijzen. Alle instellingen staan op automatisch.
Er zou dan uit moeten komen

Ip adres: 10.0.0.X (willekeurig getal)
Subnetmasker:255.255.255.0
Standaard Gateway: 10.0.0.2

Leuk en aardig, maar er staat:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/marjabekers/pics/2.jpg

Terwijl alles op automatisch staat, de proxy uitstaat etc. Ik deelde hiervoor Wanadoo Cable via een andere computer, kan dit deze problemen geven?

Mogelijke oorzaken
- Er is met de telefoon aansluiting in dit huis gerommeld door de vorige bewoner, ik heb het eerste telefoonstopcontact in de rij opengeschroefd (waar de splitter aanzit) en daar waren niet alle draden op aangesloten. Volgens mijn Pa was dat zo zodat je met meer dan 1 telefoon kan bellen zonder huiscentrale. Maakt dat uit voor de ADSL?
Ik heb het stopcontact opengeschroefd en dat zag er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/marjabekers/pics/3.jpg

Waarbij de witte draad en de oranje niet aangesloten waren.
Maakt dat uit? Zo ja hoe moet ik het anders aansluiten?
Of moet ik maar met Zonnet bellen en zeggen dat ze een monteur moeten laten komen:) (Wat mijn dood als volharderdend D-I-Y persoon zou zijn ;) )
Alvast heel erg bedankt.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Pluim Sjoewe voor de topicstart. :Y)

Je eerste probleem lijkt op het feit dat je modem/router geen line-sync kan krijgen. Hierbij komen we gelijk bij je onderste plaatje, want zoals je het getekent heb _zou_ het goed aangesloten moeten zijn. Je vader heeft niet helemaal gelijk met zijn stelling, maar daar hoeven we hier niet verder op in te gaan.

Als eerste moet je zeker weten dat je je ISRA punt te pakken heb, waar je je splitter heb aangesloten. Je splitter moet namelijk voor alle andere apparaten in het huis zijn aangesloten, anders kunnen er namelijk storingen (geen line-sync bijvoorbeeld) optreden.

9/10 keer zit het ISRA punt in de meterkast, echter in nieuwere huizen (bij mijn huis uit 1986 bijvoorbeeld) kan het ook ergens anders zitten. Als je dit zeker weet dan probeer je even om je modem zonder de splitter aan te sluiten op de telefoonlijn, op deze manier kan je namelijk testen of het misschien aan je splitter ligt.

Gezien dat je een digicam heb, heb je misschien ook de mogelijkheid om je isra punt open te schroeven en er een foto van te maken. Ik kan dan meestal gelijk wel zien of je echt het ISRA punt te pakken heb.

Goed, je 2e probleem. Je zegt dat je geen ip-adres krijg van je modem/router, maar dat je wel eerst op een andere pc in je thuisnetwerk internet gedeelt heb. Het zou kunnen dat je nog ICS bijvoorbeeld ergens heb draaien, waardoor er 2 dhcp servers in het netwerk zijn.

Dit kan je op de volgende manier testen. Geef je pc handmatig de volgende instellingen:
code:
1
2
3
4
5
ip-adres: 10.0.0.100
Subnet: 255.255.255.0
Default Gateway: 10.0.0.2
Dns 1: Zonnet dns
Dns 2: Zonnet dns

Kijk nu of je de modem kan pingen, als dit lukt dan heb je iniedergeval dit probleem opgelost en weet je dus 99% zeker dat er nog een dhcp server in je netwerk is die waarschijnlijk sneller is met het uitgeven van een ip dan het modem.

Waarschijnlijk kan je nu nog niet gelijk op internet aangezien ik denk dat je 2 problemen heb.

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:21
Ik heb trouwens een WEBcam :( dus ik ben beperkt tot 1,5 m rond mn pc :)

Over de software:
Dat tweede heb ik zelf ook geprobeerd, dus toen heb ik handmatig die dingen ingevoerd. Daarmee heb ik toegang tot wat ze in het boekje 'de webpagina van de router noemen' Daar kan ik alles instellen in de firmware. Maar wat je zegt over ICS klopt, die draait inderdaad. Hoe kom ik daarvanaf, want dat heeft iemand hier ooit ingesteld, dus daar weet ik niet zo veel vanaf. Is alweer 1 probleem minder dan. :)

Over de aansluiting van de splitter:
Het huis is uit 1930, dus al lekker oud... De telefoonlijn komt binnen naast de deur in de hal. Vandaaruit loopt de draad naar het stopcontact waar de splitter inzit. Als ik het modem zonder splitter ervoor aansluit, gaat het lampje niet meer in ritme knipperen, maar knippert gewoon aan 1 stuk door :( Heb ik het dan goed dat er kennelijk iets niet klopt in het kastje waar de lijn binnenkomt?

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Sjoewe schreef op 04 May 2003 @ 19:00:
Ik heb trouwens een WEBcam :( dus ik ben beperkt tot 1,5 m rond mn pc :)

Over de software:
Dat tweede heb ik zelf ook geprobeerd, dus toen heb ik handmatig die dingen ingevoerd. Daarmee heb ik toegang tot wat ze in het boekje 'de webpagina van de router noemen' Daar kan ik alles instellen in de firmware. Maar wat je zegt over ICS klopt, die draait inderdaad. Hoe kom ik daarvanaf, want dat heeft iemand hier ooit ingesteld, dus daar weet ik niet zo veel vanaf. Is alweer 1 probleem minder dan. :)
Goede kwaliteit webcam overigens. :P

Hoe je ICS eraf krijgt dat is afhankelijk van welke ICS software je gebruikt. Als je XP of W2K gebruikt dan zal het hoogstwaagschijnlijk windows ICS zijn en dit kan je dan uitschakelen op het laatste tabblad van de LAN instellingen.

Mocht je andere software gebruiken, dan moet je waarschijnlijk gewoon de software uninstalleren en dan zal het probleem weg zijn. Maar als je maar 3 of 4 clients heb _hoef_ je natuurlijk geen dhcp te gebruiken, dit is eigenlijk een beetje onnodig. Dhcp wordt pas echt nuttig als je 10 of meer clients in een netwerk hebt.
Over de aansluiting van de splitter:
Het huis is uit 1930, dus al lekker oud... De telefoonlijn komt binnen naast de deur in de hal. Vandaaruit loopt de draad naar het stopcontact waar de splitter inzit. Als ik het modem zonder splitter ervoor aansluit, gaat het lampje niet meer in ritme knipperen, maar knippert gewoon aan 1 stuk door :( Heb ik het dan goed dat er kennelijk iets niet klopt in het kastje waar de lijn binnenkomt?
Kijk hier ga je al de fout in zegmaar. :)
De splitter moet dus aangesloten waar de telefoonlijn binnenkomt, dus daar bij de deur in de hal. Je hebt nu namelijk kans dat er vanuit die aansluiting niet alleen een lijn naar jou splitter loopt, maar ook naar andere delen in het huis waar misschien een telefoontoestel zit aangesloten.

Dus ik zou nu eerst proberen om even los jou modem aan te sluiten in de hal en alle telefoontoestellen, fax'en, pcmodem's etc. los te halen van hun aansluiting en kijken of je dan line-sync krijgt. Als dit het geval is, weet je gelijk waar je je splitter moet zetten. Mocht dit niet het geval zijn, dan zou ik toch contact op nemen met Zonnet met de vraag of hun je lijn willen testen.

[ Voor 5% gewijzigd door Attilla op 04-05-2003 19:20 ]

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Flash ff de laatste firmware van je e-tech router\modem\switch.
bij mij knipperde het lichtje, en brande het constant nadat ik de nieuwste firmware had geflasht
www.e-tech.nu

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 23:49

fcs

[Airwolf] schreef op 04 May 2003 @ 19:19:
[...]

Mocht dit niet het geval zijn, dan zou ik toch contact op nemen met Zonnet met de vraag of hun je lijn willen testen.
Ik zou hiervoor gaan. zoals je het omschrijft, klinkt het nogal als een line-sinc probleem....

Volg anders ook airwolfs tips op, die zijn nuttig.
Pagina: 1