[XP] system en opstart disc veranderen

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:14

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Topicstarter
ok, best wel weird geval, zal het zo goed mogelijk uit proberen te leggen.

ik heb laatst een reinstall van windows gedaan.
gewoon partitie weggegooit en aangemaakt in de install van XP.

na install mijn 7 partities (van 2 schijven) weer goed ingedeeld met de letters enzo.
nu was er een schijf bij (voorheen d:) die systeem achter zen naam in computerbeheer->schijfbeheer had staan.
ik kon de letter daar niet van veranderen.

nu doe ik dus net weer een reinstall, en ik moet mijn windows schijf e: maken omdat die system disc er tussen zit. (dus die ouwe d:) dus men windowsschijf is e:, das dus de opstart schijf.

hoe krijg ik dit goed?
windows der af knallen is geen probleem, als die ouwe d: leeg moet heb ik een probleem.

alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door TepelStreeltje op 04-05-2003 17:45 ]

Battle.net Spud#2543

• Jiboom
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-09 13:43
Het volume waarbij system staat is het volume waar je opstartbestanden op staan (boot.ini, ntldr en nog een paar). Naast een system volume bestaat er ook een boot volume, da's de schijf waar je OS op staat (dus je Windows of WINNT map). Als het system en het boot volume op dezelfde partitie staan, geeft Schijfbeheer volgens mij alleen aan dat je een system volume hebt. Staat er bij jou in Schijfbeheer bij je E-schijf Boot tussen haakjes?

Je kunt van zowel het system - als het boot volume de schijfletter niet wijzigen. Je system volume staat altijd op primaire partitie (en dus niet op een extended). Dus misschien is dat wat er bij de installatie mis is gegaan: je system volume kon alleen maar D: worden, terwijl de rest van het OS dus wel op E: mag komen te staan (je boot volume).

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Topicstarter
maar ligt het er aan dat ik misschien een van die partities als extended heb geformateerd?

weet niet meer of ik dit gedaan heb.

weet het verschil niet eens...

ik heb nu dus 3 partities.

E waar men windows op staat van 10 gig, waar opstarten achter staat, tussen haakies
C van 30gig waar dus systeem tussen haakies achter staat, en wat NIET men c moet zijn, maar men D (is opslag)
en een F van 35 gig waar verder niets mis mee is.
dat is de 80 gig WD waar ik de problemen mee heb.
tis niet eens zozeer een probleem, tis meer luxe.
het werkt allemaal wel, maar het is niet wenselijk voor mij.
werk al tijden met een bepaalde volgorde in men schijven enzo, en is irritant als dat veranderd...

hoe zou ik het goed kunnen krijgen?
dus dat de 10 gig weer C word, met alleen windows er dus op. (wil ghost maken en nooit meer windows hoeven te instaleren)
en dus dat die 30 weer men D word...

bedankt voor je antwoord, wacht al tijdje met spanning enzo :)

[ Voor 168% gewijzigd door TepelStreeltje op 04-05-2003 20:18 ]

Battle.net Spud#2543

• Jiboom
Je E-schijf is waarschijnlijk geen primaire partitie. Als je wilt dat je system en boot volume hetzelfde zijn (dus dat er maar 1 volume waarvan je in XP de letter niet kan wijzigen), moet je van je E-schijf dus eerst een primaire partitie maken. Het lijkt me alleen niet echt de moeite waard, ik zou wachten tot de volgende keer dat je moet herinstalleren :P

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Topicstarter
Jiboom schreef op 04 May 2003 @ 20:15:
Je E-schijf is waarschijnlijk geen primaire partitie. Als je wilt dat je system en boot volume hetzelfde zijn (dus dat er maar 1 volume waarvan je in XP de letter niet kan wijzigen), moet je van je E-schijf dus eerst een primaire partitie maken. Het lijkt me alleen niet echt de moeite waard, ik zou wachten tot de volgende keer dat je moet herinstalleren :P
herinstaleren kan en wil ik nu doen.
wil nu alles goed op een rijtje hebben (letterlijk ook ;) C: tot K: ofzo) )

ik ben niet de grootste windows kenner...
dus dit is echt een zwart gat voor mij...

Battle.net Spud#2543

• Jiboom
Nou, in principe kun je als je die E-schijf leegmaakt m.b.v. fdisk of Partition Magic wel een primaire partitie instellen, maar als je extended partition (waar je E: nu dus deel van uitmaakt) nog meer partities bevat (bijv. je F-schijf ofzo) moeten die eerst leeggemaakt worden, anders doet fdisk het voor je :P

Verder wil je eigenlijk niet dat je D-schijf een primaire partitie is, dus moet je die eigenlijk ook leegmaken en daarna inrichten als extended en vervolgens als logical partition. Dus moet je eerst de data van zowel je D- als E-schijf backuppen (en zoals gezegd eventuel partities die onderdeel zijn van dezelfde extended partition als je E-schijf). Lijkt me nogal wat werk om alleen je schijfletters in de juiste volgorde te krijgen..

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Topicstarter
pfffffffffffffff

het geval is, windows gooit altijd men eigen volgorde van drive letters om als ik em reinstall.
nu is dit de 5e keer ofzo dat ik reinstall doe, dus weet wel hoe je simpel die letters om moet zetten (schijfbeheer)

maar nou zit er dus die (systeem) en die (opstart) schijf bij... (opstart dus waar XP op staat, systeem dus met die boot info waar jij het over had?)

aangezien het een 80 gig wd is, met 80% gebruikte data, wil ik die niet leeg gooien...
men andere 80 gig zit ook ERG vol... zeg ook maar 80%...
zucht, misschien toch maares wat DIVX'ies weg pleuren.
maar zowiezo red ik het denk ik niet om 80 gig leeg te krijgen.
dus ik denk niet dat fdkiscen een optie is.

maar dat zou wel een oplossing zijn.
gewoon die hele schijf van al zen partities ontdoen...
geen wenselijke oplossing, maar wel een werkende...
heb je toevallig nog een ander idee hoe ik het kan fixxen?
ik heb net met partition tragic al men andere partities al goed gezet.

kan ik de partitie die ik als C: wil hebben niet op een bepaalde manier formateren in FDISC zodat hij die gaat zien als (opstart) en (systeem) schijf?
dan kan ik later altijd nog die 30 gig leeghalen (is makkelijker als volle 80) en die deraf pleuren met FDISC en em goed zetten.

in schijfbeheer laat hij dmv kleuren zien wat voor schijven het zijn.
al mijn partities zijn primaire partities, de (opstarten) schijf, waar dus windows op staat laat hij zien als een logisch station, en met een groene rand erom heen, dwz uitgebreide partitie.

ik weet eerlijk gezegd niet wat de verschillen zijn.

maar wat ik net voorstelde, zou dat kunnen?

Battle.net Spud#2543

• Jiboom
Als je een bepaalde partitie als zowel opstart als systeem schijf wilt hebben, zal het sowieso een primaire partitie moeten zijn en uiteraard groot genoeg (lees: genoeg vrije ruimte) voor WinXP.

Maar misschien is handig als je ff een schermafdruk van je Schijfbeheer maakt. Dan kan ik zien hoeveel fysieke HDD's je hebt en hoeveel primaire partities. Geef ook ff aan welke schijfletter nu in de toekomst dus je C-schijf moet worden.

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Topicstarter
Jiboom schreef op 04 mei 2003 @ 20:51:
Als je een bepaalde partitie als zowel opstart als systeem schijf wilt hebben, zal het sowieso een primaire partitie moeten zijn en uiteraard groot genoeg (lees: genoeg vrije ruimte) voor WinXP.

Maar misschien is handig als je ff een schermafdruk van je Schijfbeheer maakt. Dan kan ik zien hoeveel fysieke HDD's je hebt en hoeveel primaire partities. Geef ook ff aan welke schijfletter nu in de toekomst dus je C-schijf moet worden.
sgoet, kan ff duuren, zit achter men server, men eigen pc is nog niet helemaal in leven zeg maar (alleen windows, nog geen netwerk en zo)

ok, hier issie

http://members.lycos.nl/chieltjez/schijf.JPG

zal em maar niet taggen met [img] want hij verneukt de layout erg :)

L is een deamon tools schijf.
de rest zijn allemaal fysiek aanwezig.

[ Voor 16% gewijzigd door TepelStreeltje op 04-05-2003 21:14 ]

Battle.net Spud#2543

• Jiboom
Hmm, da's een behoorlijke onlogische indeling die je daar hebt eerlijk gezegd..

Allereerst, ik vraag me af waar je C: gebleven is :? Heb je nog andere OS'en erop staan toevallig? Ik denk van niet, want bij mijzelf kan ik bijv. mijn Linux partities onder XP gewoon zien staan (zonder schijfletter, dat wel). Kijk eens in Partition Magic of er op je eerste HDD nog een of andere partitie staat voor je E: partitie. Zo ja, en je weet het nut er niet van, moet je 'm weghalen. In WinXP zou niet-gepartitioneerde ruimte ook gewoon te zien (en ook vanuit XP te partitoneren op zich, maar niet zo flexibel als in Partition Magic).

In ieder geval, als je gewoon 1 OS gebruikt zou je eigenlijk gewoon de partitie die nu E: heet als C: willen hebben. Dat zou een primaire partitie moeten zijn, zodat het zowel als system- als boot volume zou kunnen dienen. De overige partities op Schijf 0 (dus D: en F:) zou samen 1 extended partitie moeten zijn, die dus 2 logische stations omvat. Je 2e HDD, Schijf 1 dus, zou vervolgens in zijn geheel 1 extended partitie moeten zijn, die dus vier logische stations omvat (H: t/m K:).

Nu heb je bijna een tegenovergestelde situatie: de enige partite die primair zou moeten zijn is het niet (E:), terwijl de overige wel allemaal primair zijn. Waarschijnlijk heb je al gemerkt dat op je 2e schijf niet meer partities mochten worden gemaakt. Er mogen nl. maar max. 4 primaire per HDD worden ingericht.

Aangezien je nog maar weinig vrije ruimte hebt, is het denk ik niet goed mogelijk om de boel goed in te richten zonder het eerst leeg te hoeven maken. Dus als je het goed wilt doen, zul je al je spul moeten backuppen en dan vanaf scratch partities aanmaken.

Nog een opmerking: normaal alle primaire partities in Windows als eerste een drive-letter toegewezen. Dus als je op je 2e HDD ook een primaire partitie hebt staan, komen die dus qua letters voor de logische stations van je 1e HDD te staan. Vandaar mijn advies om op je 2e HDD helemaal geen primaire partitie aan te maken, als je dit niet nodig hebt.

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Topicstarter
ik had op dat screenshotje dus al wat schijven hernoemt enzo he.

E: is dus waar mijn windows op staat, die moet C: worden.
de rest zit eigenlijk al goed....

komt eigenlijk neer op dat ik beetje heb iztten prutsen met indelen van de partities.
ik heb geen idee wat het verschil tussen alle versies van schijven is.
maar het heeft altijd goed gewerkt, tot nu toe dan...

primaire partitie, daar moet je windows op.
logische stations zijn de verschillende partities
extended partities uhm?? :?
begin best wel in de war te raken.

in partition magic kan ik van E: gewoon C: maken, maar hij zegt dat windows dan mogelijk niet goed boot.
nou is dat geen probleem, dan zet ik windows der weer op.
maar juist in die windows installs gooit hij alle partities door de war.
dus misschien ben ik dan weer bij het begin...

misschien als ik dan tegen partition magic zeg dattie alle verwijzingen goed moet zetten, dat hij het dan doet...
zou wel kunnen theoretisch, maarja...
tis nog steeds een computer

Battle.net Spud#2543

• Jiboom
hehe, ik had al een vermoeden dat je niet precies wist wat het verschil tussen de verschillende soorten partities is (anders had je het wel anders ingericht) ;)

Er valt nogal wat te vertellen over partitioneren, maar ik zal nu een paar belangrijke dingen ff uitleggen. Op zich is dit allemaal wel na te zoeken op GoT lijkt me zo (en ik raad je aan om dit ook te doen eigenlijk), maar ja.

De verschillen tussen partities zijn nog uit het DOS tijdperk en hebben vaak te maken met beperkingen in het OS (DOS dus) danwel in de hardware van die tijd. Om te beginnen zul je altijd (minimaal) 1 primaire partitie nodig hebben om vanaf op te starten. Als je maar 1 OS hebt, is het niet nodig om meerdere primaire partities te hebben.

Van de rest van je HDD maak je eerst een extended partitie. De extended partitie kun vervolgens weer onderverdelen in 1 of meerdere logische partities (of stations, zoals XP het noemt). Je kunt dus niet meteen een logische partitie maken, een logische partitie is altijd onderdeel van een extended partitie, ook als je er maar 1 nodig hebt.

Als je nog een 2e HDD hebt, kun je hierop weer eerst een extended partitie maken (je hebt hierop dus geen primaire partitie nodig), en deze weer verdelen in 1 of meerdere logische partities.

Uiteraard ben ik bij de uitleg uitgegaan van een lege HDD. Jouw huidige indeling is eerlijk gezegd zo onhandig dat ik je aanraad om het helemaal opnieuw in te delen. Maar als je dat teveel werk vindt (of moeite hebt om al je data ergens anders heen over te zetten), kun je m.b.v. van Partition Magic de eerste partitie van je eerste HDD (in je screenshot dus E:) verwijderen en vervolgens op die lege ruimte een nieuwe primaire partitie aanmaken. Deze partitie moet dus je C: worden. Als PM 'm nog steeds E: blijft noemen, moet je een dus zelf C: noemen in PM (en eventuele waarschuwingen negeren, je partitie heb je nl. toch al verwijderd en de nieuwe primaire partitie is dus leeg).

Vervolgens kun je op je nieuwe primaire partitie WinXP installeren. Let dus goed op bij de setup van XP dat je nieuwe partitie C: heet. Zo niet, dan moet je dus terug naar PM om 'm alsnog op C: te zetten.

Enne, had ik al gezegd dat je je data moet backuppen als je gaat partitioneren? (Of het risicio neemt, maar dan zeg ik later.. tja, ik had 't nog zo gezegd.. :P )
Succes! :)

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Topicstarter
eigenlijk best wel stom voor een verkoper van een computerwinkel dat hij niet eens weet wat het verschil is...
maarja, ben een windows kind, geen dos-kind....

heb het vandaag aan de technische dienst gevraagd, en hij legde me het zelfde uit.
denk dat ik maar ff een 120 gig leen van men werk, en die als back up gebruik.
komt me eigenlijk wel goed uit, kan ik gelijk alles sorteren.

de indeling van de partities, sja, als je der mee werkt is het wel fijn, maar het is ZEKER voor verbetering vatbaar...
zoals die iso's schijf, dat was ooit de schijf waar men windows op stond, maar omdat ik nu een stillere WD schijf heb, heb ik er maar isos van gemaakt.

maarja, word een klote werk...
moet dus een schijf lenen, en gewoon alle partities wissen, en alles dat ik wil bewaren apart zetten...

dat word dus paar dagen niet gamen.... (op men nieuwe 3.06!!! :'( )

iig bedankt voor je hulp! is een stuk duidelijker geworden.
kweet nu wat ik moet doen, dus komt wel goed denk ik zo (anders hoor je het snel genoeg ;) )

Battle.net Spud#2543

• Jiboom
eigenlijk best wel stom voor een verkoper van een computerwinkel dat hij niet eens weet wat het verschil is...
Welke winkel? Vobis? :P
Sorry, is een beetje flauw ;)

Anyway, goed plan om een andere HDD te lenen. Gaat idd het snelste op die manier. En wat betreft mijn kritiek op je partities, dat sloeg puur op het soort partitie dat je gebruikt hebt, niet op de grootte of naam o.i.d.

Succes ermee! :)

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Topicstarter
hahhaa

ik werk in de computerland in haarlem.
maarja, cant blame a man for not knowing EVERYTHING about computers...
weet gelukkig niet alles, kzou helemaal gek worden.

ik kan denk ik wel ff een schijvie lenen, dus ik kan morgen aan "de grote schoonmaak" beginnen.

topic mag btw dicht hoor modjes.
bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door TepelStreeltje op 06-05-2003 20:35 ]

Battle.net Spud#2543

Pagina: 1