[flashmx] sliding menu

Pagina: 1
Acties:

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:57
Ik zoek een tutorial om zoiets te maken zoals op deze sites:

http://www.flashkit.com/t...Chuck_Ha-728/preview.html (vooral de 2e)

http://www.deazd.com/index.asp

laat die bovenste nu van een tutorial zijn maar er is alleen beschreven hoe de bovenste versie te maken is maar hier is echt geen touw aan vast te knopen bij de wat moeilijkere versies. Ook heb ik andere tutorials gevonden maar deze zijn toch net niet wat ik zoek vaak zoals een eindeloos menu dat steeds herhaalt wordt. Misschien heeft hier iemand een idee hoe ik zoiets maak?

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
Dit is allemaal heel simpel action script werk . Ik weet niet hoe ervaren je daarmee bent. Ze ze allemaal gebaseert op de muisbeweging (_xmouse) die je laat volgen met of zonder vertraging. Bij de eerste worden de assen omgekeerd dus als je naar links gaat met je muis gaat e balk naar rechts en andersom. Bij de tweede is het het zelfde alleen is een vertraging voor het balkje dat de muis moet volgen.

• savale
haha heel simpel? :D ehm met welke actie laat ik dan een voorwerp bewegen enzo? en die vertraging? ik ben duidelijk niet zo heel erg ervaren nog ik kan nog net dingetjes als ie op een frame is dat ik een andere movie wat laat doen en dingetjes met buttons

Verwijderd

zie de tut : http://www.flashkit.com/t...dtfusion-Chuck_Ha-728.zip

werkt niet zo,..
http://www.flashkit.com/t...rt/dtfusion-Chuck_Ha-728/
kijk links daar kun je de zip downloaden

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2003 19:05 ]

Verwijderd

dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2003 19:05 ]

• savale
blijft een btje een vage tutorial maar het resultaat is wel mooi alleen vraag ik me nog wel af hoe die vertraging nu werkt... die fla files van die moeilijkere versies in die zip zijn echt vaag :)

• Niakmo
code:
1
setProberty ("_root.JeDing", _x, _xMouse)

zo laat je jeding (de instance name) de muis volgen op de x as.

Maar als je nog niet ervaren bent met actionscript kan je beter paar simpele tuts doen tot je de code in die zip snapt.

• savale
if (_xmouse < 349) {
trace("<");
setProperty("_root.slider", _x, (-1*_xmouse) + 700);
} else if (_xmouse > 349) {
trace(">");
setProperty("_root.slider", _x, (-1*_xmouse) + 700);
} else {
trace("=");
setProperty("_root.slider", _x, _xmouse);
}
setProperty("_root.drag", _x, _xmouse);
gotoAndPlay(1);

hier de code voor dat hele ding :) maar wat doet bijvoorbeeld "trace"?

en waarom kijkt met eerst met if en elseif of de x waarde (positie van de muis) waarde groter of kleiner is dan de helft van de breedte want wat er in de if en elseif staat is gelijk? :S

oja en hieronder het script van de moeilijkere versie:

onClipEvent (load) {
function moveMe(target1, target2, track){
if (!track){
track = 347;
}
dest = track;
Xpos = target1._x;
dx = dest-Xpos;
move = dx/_root.speed;
target1._x += move;
target2._x = (-1*target1._x)+700
if (Math.abs(dx)<1) {
target1._x = dest;
}
}
this._alpha = 0;
}

onClipEvent (enterFrame) {
if(this.hitTest(_root._xmouse, _root._ymouse)){
moveMe(_root.slider, _root.buttons, _root._xmouse);
_root.exit = _root._xmouse;
}else{
moveMe(_root.slider, _root.buttons, _root.exit);
}
}

daar valt een stuk minder uit op te maken vind ik zelf :)

is er ergens een lijstje zoals met php op php.net wat alle dingen doen?

[ Voor 40% gewijzigd door savale op 04-05-2003 19:28 ]

• Niakmo
De help van flash is heel erg groot en alle functies/acties/ed zijn daar in beschreven, maar probeer eerst eens wat simpele dingen te maken voordat je zoiets gaat maken want je kan niet ineens zoiets begrijpen als je er nog nooit mee gewerkt hebt.

• savale
zirus schreef op 04 mei 2003 @ 19:35:
De help van flash is heel erg groot en alle functies/acties/ed zijn daar in beschreven, maar probeer eerst eens wat simpele dingen te maken voordat je zoiets gaat maken want je kan niet ineens zoiets begrijpen als je er nog nooit mee gewerkt hebt.
ik wilde het in eerste instantie ook heel niet begrijpen maar gewoon gebruiken...maar die 2e versie moet ik haast wel begrijpen want ik kom er echt niet uit :(

• Helmet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 10:28
op robouk staat hier een tutorial voor Robouk

Icons are overrated

• savale
Helmet schreef op 04 May 2003 @ 20:04:
op robouk staat hier een tutorial voor Robouk
ehm is die link dood? :)

ohnee heb het al gevonden via google echt mega simpel uitgelegt! helemaal goed!

[ Voor 17% gewijzigd door savale op 04-05-2003 20:20 ]

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04 12:22
savale schreef op 04 mei 2003 @ 20:14:
[...]

ehm is die link dood? :)

ohnee heb het al gevonden via google echt mega simpel uitgelegt! helemaal goed!
Das mooi, maar zou je even zo vriendelijk willen zijn om die link hier te posten dan ? :P
Als ik zoek op "sliding +robouk" kom ik op niks uit, alleen dat hij iets voor winamp 3 heeft gemaakt.

[ Voor 15% gewijzigd door GeforceDDQ op 04-05-2003 20:49 ]

301SQN

• savale
http://robouk.mchost.com/tuts/tutorial.php?tutorial=smartnav

dit is de link het was even voordat ik door had waar ik de acties neer moest zetten maar met deze simpele turial wordt alles wel duidelijk

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

Vertraging in beweging bouwen is in principe heel makkelijk. De simpelste manier is om als snelheid een deel van de afstand te nemen. Een tiende bijvoorbeeld. Na een stap is de afstand weer kleiner, en wordt de snelhied dus ook weer lager. Hoe kleiner de afstand tot het doel, hoe lager de snelheid -> vertraging.
Voordeel is ook dat je er geen rekening mee hoeft te houden of die naar links of naar rechts moet, omdat de afstand dan respectievelijk minder of meer dan nul is, en de snelheid dus ook.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Clay schreef op 04 May 2003 @ 20:55:
Vertraging in beweging bouwen is in principe heel makkelijk. De simpelste manier is om als snelheid een deel van de afstand te nemen. Een tiende bijvoorbeeld. Na een stap is de afstand weer kleiner, en wordt de snelhied dus ook weer lager. Hoe kleiner de afstand tot het doel, hoe lager de snelheid -> vertraging.
Voordeel is ook dat je er geen rekening mee hoeft te houden of die naar links of naar rechts moet, omdat de afstand dan respectievelijk minder of meer dan nul is, en de snelheid dus ook.
[Bier]

Wat clay bedoelt:
Flash ActionScript:
1
this._x -= (this._x - this.targetx)/10;

[/Bier]

• Clay

Clay

cookie erbij?

precies :)

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Clay schreef op 04 mei 2003 @ 20:55:
en dan kom je nooit tot je eindpunt.... :P ( iig totdat einstein bewees dat tijd niet oneindig deelbaar is )

"You're only as good, as what you did last week."

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Clay schreef op 04 May 2003 @ 20:55:
ow en om het helemaal lastig te maken, je vergeet de factor tijd, want als ik diezelfde afstand weer evenredig sneller verplaats doe ik er even lang over.. :+

• Clay

Clay

cookie erbij?

Het werkt als een soort elastiek (wat niet doorschiet). Als je je eindpunt ook beweegt blijft het object wat volgt daar met een relatieve snelheid achteraanvliegen. Wat betreft het eindpunt wat je nooit haalt kan je natuurlijk gewoon een if(d < 1 ) ... check inbouwen.

Niet oneindig deelbare tijd is een W&L discussie waard :+ Dat houdt in dat als een object met snelheid v beweegt, het tussen tijd a en b "niet beweegt", en dus van het ene op het andere moment op de volgende plek is. Met een bruut genoege snelheid zou x dan DOOR een ander voorwerp y heen kunnen gaan zonder het te raken, omdat de afstand van a naar b groter is dan de dikte van voorwerp y. maargoed... :P

Verwijderd

Clay schreef op 05 May 2003 @ 10:09:
Het werkt als een soort elastiek (wat niet doorschiet). Als je je eindpunt ook beweegt blijft het object wat volgt daar met een relatieve snelheid achteraanvliegen. Wat betreft het eindpunt wat je nooit haalt kan je natuurlijk gewoon een if(d < 1 ) ... check inbouwen.

Niet oneindig deelbare tijd is een W&L discussie waard :+ Dat houdt in dat als een object met snelheid v beweegt, het tussen tijd a en b "niet beweegt", en dus van het ene op het andere moment op de volgende plek is. Met een bruut genoege snelheid zou x dan DOOR een ander voorwerp y heen kunnen gaan zonder het te raken, omdat de afstand van a naar b groter is dan de dikte van voorwerp y. maargoed... :P
In de wereld van flash proggers met per-frame calculaties is dat idd niet zozeer een vraagstuk meer :)

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

in onze wereld is dat idd niet zo'n probleem, zeker niet omdat flash daarnaast afrond, dus in de minimale eenheid ( flash wordt intern gecalculeerd naar TWIPS, zie SWF resources ) houdt dus in dat 9,999999 gewoon 10 wordt.

Maar om ff terug te komen op oneindig deelbare tijd ( we gaan nu idd naar W&L :D ) in jouw voorbeeld leg je iedere keer de helft van de afstand af. Als je iedere keer de helft aflegt, dan kom je theoretisch gezien nooit op je eindbestemming :D daar doelde ik eigenlijk op, in jouw voorbeeld ga je er echter van uit dat a & b verschillende tijdsmomenten zijn, maar volgens mij bestaat dat niet, a & b gebeuren tegelijkertijd. Dus het moment daar tussenin vindt nooit plaats, laat staan dat een object dus op 2 plekken tegelijkertijd kan zijn...

hmm idd meer iets voor W&L :D

/edit en ralph bel me _nooit_ meer 2u zondagnacht...ben nu helemaal powered by red bull :D :D

[ Voor 7% gewijzigd door oh,when? op 05-05-2003 11:09 ]

• Clay

Clay

cookie erbij?

Idd, als je iedere keer een deel van de afstand aflegt kom je nooit op het absolute eindpunt, maar bij benadering wel, en 1 pixel is al benaderd als je er een halve vanaf zit. of a en b dan op verschillende of dezelfde tijdsmomenten zijn boeit dan toch ook niet? of ik snap je niet :P

In een script is het op zich ook niet belangrijk OF er een einde komt aan het vertraagd sliden. Zeker in het 2e menu dat als voorbeeld voor de probleemstelling werd aangedragen moet het juist niet ophouden, omdat je eindbestemming constant van plaats verandert.

bv.
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
<html>
    <head>
    <title> Woei </title>
    <style type="text/css">
    #fiets { position:absolute; }
    </style>

<script type="text/javascript">
    window.onload = function() {
        var div = document.getElementById('fiets').style;
        var x = y = mx = my = 0;

document.onmousemove = function() {
            mx = event.clientX;
            my = event.clientY;
        }

setInterval(function() {
            x += (mx - x)/10;
            y += (my - y)/10;

div.left = x;
            div.top = y;
        }, 30);
    }
    </script>
</head>

<body>
<div id="fiets">*</div>
</body>
</html>

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Als we het nu toch over movement, en sliders hebben, wil ik toch graag een vermelding naar Robert Penner's Equations recent uitgebreid met Elastic en Bouncing equations :)

Verwijderd

oh,when? schreef op 05 May 2003 @ 11:09:

/edit en ralph bel me _nooit_ meer 2u zondagnacht...ben nu helemaal powered by red bull :D :D
[Bier]
Bier....excuus.....
[/bier]

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

....mijn wraak zal zoet zijn herr ralph....zeer zoet... >:) >:)

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 18:15

gvdh81

To got or not to got..

ROFLLLLLLL btw, best vet menutje daar op diezd
Pagina: 1