Toon posts:

Verschillende speakers aansluiten. Problemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een hele tijd terug heb ik een Philips FWC700 stereoset gekocht met WooX. Verbazingwekkend wat een geluid! Twee keer 120 Watt.

Nu heb ik op zolder ook nog twee boxjes liggen van volgens mij allebei 15 Watt ofzo.

Niet zoveel dus. Ik wil graag wat experimenteren met geluid hier, en bedacht dat ik die twee speakertjes ook nog wel ff aan kon sluiten. >:) Mijn systeempje heeft twee uitgangen voor speakers. Een linker en een rechterkant (dôh). De aansluitingen zijn van die klemmetjes (een zwarte en een rode) waar je de min en de plus van de boxen gewoon indrukt. Kan ik die kleine speakertjes er ook gewoon bij indrukken zonder dat mijn systeem of een van mijn boxen het begeeft?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02

GaMeOvEr

Is een hork.

WooX? :?

Mwoah. Als er maar twee aansluitingen opzitten voor speakers (minisetje ofzo?) en je prikt daar nog een set Speakers bij, verandert de impedantie. Ipv 8 Ohm krijg je dan bijvoorbeeld 8+8=16 Ohm Impedantie. In hoeverre dit goed werkt moet je uitproberen, ik zou iig niet de boel gelijk "flink hard" draaien.

Ander nadeel is dat die andere Speakertjes die je nog hebt liggen veel lichter zijn, dus aanzienlijk harder zullen spelen dan diegene die er origineel bijzaten.

Als je het volume flink opendraait zal er ook wel rook uitkomen op den duur, dus probeer het eerst maar eens voorzichtig uit.

Aannames zijn fataal.

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-07 22:59
Neen, aangezien je ze parallel plaatst, krijg je 1 / (1/8 + 1/8) ohm = 4 ohm

In de specs van je versterker staat normaalgezien wel hoeveel 'watt' ie dan kan leveren. Verder ken ik er niet zoveel van eigenlijk, maar volgens mij gaat het wel werken. Alleen niet te denderend.

[ Voor 4% gewijzigd door ShadowrunR op 04-05-2003 16:48 ]

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
GaMeOvEr schreef op 04 mei 2003 @ 16:45:
WooX? :?

Mwoah. Als er maar twee aansluitingen opzitten voor speakers (minisetje ofzo?) en je prikt daar nog een set Speakers bij, verandert de impedantie. Ipv 8 Ohm krijg je dan bijvoorbeeld 8+8=16 Ohm Impedantie. In hoeverre dit goed werkt moet je uitproberen, ik zou iig niet de boel gelijk "flink hard" draaien.
Een setje speakers op de klemmen bijprikken maak je een parallel verbinding mee... Dan moet je de impedantie anders uitrekenen...

1/8 + 1/8 = 1/4. 2 weerstanden van 8 ohm maken parallel 4 ohm... Nu is het wel zo dat speakers heel verschillende impedanties hebben bij verschillende frequenties. Als je nu 2 verschillende soorten speakers aansluit op dezelfde klem zou het best kunnen dat op een bepaalde frequentie de ene soort speaker veel meer te verduren heeft dan de ander... En dan blaas je wat op...

Nadeel is dat als je wat opgeblazen hebt, je spoel in de speaker bijvoorbeeld door kan branden en kortsluiting kan maken... Als je versterker hier tegen beveiligd is hoor je niets, maar kun je het later weer verhelpen... Als het niet zo is kun je naast speakers ook op zoek naar een nieuwe versterker...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

WooX is geloof ik PR in een minisetje. Ik heb geen idee hoe het klinkt, nog nooit bij iemand zien staan.

edit: met PR bedoel ik dus passive radiator, en niet public relations ofzo :P

[ Voor 29% gewijzigd door MM op 04-05-2003 16:52 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Owhja, parallel, dus niet optellen. :)
m.m schreef op 04 mei 2003 @ 16:52:
WooX is geloof ik PR in een minisetje. Ik heb geen idee hoe het klinkt, nog nooit bij iemand zien staan.
PR = ? Passieve Radiator?

edit:

OK. :P

[ Voor 82% gewijzigd door GaMeOvEr op 04-05-2003 16:53 ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Lamaar zitten dan. Aangezien ik altijd zo'n volumeknop-naar-rechts-gevoel heb ;). Dan blaas ik waarschijnlijk de hele boel op. :o

Verwijderd

16 ohm? Volgens mij als je die 2 speakers parralel zet krijg je 4 ohm, en dit zou de versterker in je stereoset wel eens kunnen beschadigen als je pech hebt.
Als je het dan wel veilig zou willen doen moet je de 120W speakers in serie zetten met de 15W speakers, dan krijg je wel 16 ohm.

Maar het argument van Gameover dat het vermogen van de 2 verschillende speakers te ver uit elkaar liggen dacht ik ook meteen aan en zegt eigenlijk al genoeg. Als je de speakers bij elkaar zou zetten gaat het geheel denk ik minder hard omdat de 15W speakerstjes veel eerder over hun nek gaan als de 120W. Daarbij, ik weet niet hoe de speakers kwallitatief vergelijkbaar zijn maar misschien dat je gluidskwalliteid ook nog eens te lijden krijgt als je dit doet.

Je kunt het proberen maar ik denk niet dat het veel oplevert...

Edit: Oh, je hebt al besloten... tegelijk reactie aan het typen geweest...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2003 17:01 ]

• MM
  • Niet online

MM

Dan zullen die kleine speakertjes ook niet veel helpen denk ik :D

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• MM
  • Niet online

MM

Verwijderd schreef op 04 May 2003 @ 16:53:
16 ohm? Volgens mij als je die 2 speakers parralel zet krijg je 4 ohm, en dit zou de versterker in je stereoset wel eens kunnen beschadigen als je pech hebt.
Als je het dan wel veilig zou willen doen moet je de 120W speakers in serie zetten met de 15W speakers, dan krijg je wel 16 ohm.

Maar het argument van Gameover dat het vermogen van de 2 verschillende speakers te ver uit elkaar liggen dacht ik ook meteen aan en zegt eigenlijk al genoeg. Als je de speakers bij elkaar zou zetten gaat het geheel denk ik minder hard omdat de 15W speakerstjes veel eerder over hun nek gaan als de 120W. Daarbij, ik weet niet hoe de speakers kwallitatief vergelijkbaar zijn maar misschien dat je gluidskwalliteid ook nog eens te lijden krijgt als je dit doet.

Van wie heb jij geleerd om 2 totaal verschillende drivers serieel te plaatsen? (hint dat is dus niet slim)

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een passieve radiator?

WooX is in ieder geval een ongelooflijk harde bass die ik nog nooit zo hard gehoord heb in een minisetje die geen woox had. Tis echt stoer. 8)

• MM
  • Niet online

MM

Een passieve radiator is als het ware een driver zonder aandrijving, deze wordt aangedreven door de lucht die de echte driver verplaatst. In de praktijk is het effect vergelijkbaar met dat van een basreflexbuis, alleen zonder de poortruis die basreflex soms met zich meebrengt. En het ziet er wat stoerder uit omdat het niet zo heel erg vaak wordt toegepast ;)

[ Voor 15% gewijzigd door MM op 04-05-2003 16:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 May 2003 @ 16:53:

Ik moet je zeggen dat de twee soorten speakertjes heel verschillend zijn kwa geluidskwaliteit. :*)

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 04 May 2003 @ 16:56:
Een passieve radiator is als het ware een driver zonder aandrijving, deze wordt aangedreven door de lucht die de echte driver verplaatst. In de praktijk is het effect vergelijkbaar met dat van een basreflexbuis, alleen zonder de poortruis die basreflex soms met zich meebrengt. En het ziet er wat stoerder uit omdat het niet zo heel erg vaak wordt toegepast ;)
Sorry, ik ben echt noob hier :) , maar wat is een driver? Een bestuurder? Waarvan dan? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2003 16:57 ]

• MM
  • Niet online

MM

Ok we weten natuurlijk wel dat die 120w van phillips pmpo is (of welke mooie naam je het ook wilt geven) Of beide kanalen opgeteld ofzo...

edit: een driver is een luidspreker,woofer.

Sjonge zullen we een chatkanaal opzoeken ;) lekkere slowchat hier

[ Voor 30% gewijzigd door MM op 04-05-2003 16:58 ]

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Verwijderd schreef op 04 May 2003 @ 16:57:
[...]

Sorry, ik ben echt noob hier :) , maar wat is een driver? Een bestuurder? Waarvan dan? :)
Dat zijn de eigenlijke speakertjes in de grote speaker... Dus de woofers en tweeters zelf... Dat zijn drivers...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Topicstarter
Pmpo? Weer zoiets moeilijks. Samen is het 240 Watt in ieder geval.

• MM
  • Niet online

MM

Pmpo = piekvermogen, maar ik denk dat zulke dingen ook wel in de faq staan.

[ Voor 35% gewijzigd door MM op 04-05-2003 17:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Banzi schreef op 04 May 2003 @ 16:58:
[...]

Dat zijn de eigenlijke speakertjes in de grote speaker... Dus de woofers en tweeters zelf... Dat zijn drivers...
Oh... ok, op die fiets. Die hele kleintjes waarvan ik er twee in elke box heb zitten?
Er zitten twee kleintjes, een grote en nog een grote speaker in waar Woox op staat. Een heel flexibel dingetje zit ervoor trouwens.

• MM
  • Niet online

MM

Dat ding waar WooX op staat is dus je passive radiator, die gaat meetrillen als je je setje lekker hard zet :)

Verwijderd

Topicstarter
Is PMPO hetzelfde als MPO? Dan is het piekvermogen idd 2 x 120 W. RMS is 2 x 60W.

• MM
  • Niet online

MM

Dat klinkt al realistischer :)

Verwijderd

m.m schreef op 04 mei 2003 @ 16:54:
[...]

Van wie heb jij geleerd om 2 totaal verschillende drivers serieel te plaatsen? (hint dat is dus niet slim)
Ik had het over de impedantie die parralel en serie veroorzaakt, niet over of het slim is om het te doen...

Maar je hebt wel gelijk...

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 04 May 2003 @ 17:01:
Dat ding waar WooX op staat is dus je passive radiator, die gaat meetrillen als je je setje lekker hard zet :)
Ja, das zeker wel cool 8)

Dit staat in mijn handleiding over de speakers:
1x6,5" front firing wOOx luidspreker.
1x5,25" Woofer (lage tonen)
1x2" Tweeter (hoge tonen)
2x1" Polydome Tweeter (hoge tonen)

Betekent dat dat ik 3 drivers heb? Wat is het verschil tussen polydome tweeters en gewone tweeters? Zijn de polydome tweeters nog hoger?

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 04 May 2003 @ 17:03:
Dat klinkt al realistischer :)
Ja, weet ik veel, ik ben geen audio-expert. ;)

Verwijderd

"Poly"dome slaat op het materiaal waarvan de koepel (dat is het gluidsafstralende gedeelte van de tweeter in dit geval) van de tweeter.

• MM
  • Niet online

MM

Een soort kunststof geloof ik, dat poly. Zo heb je bijvoorbeeld ook tweeter van titanium.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Samenvatting van meerdere meningen : Doe maar niet. ;)

Als je het wel doet, doe het voorzichtig en waarschijnlijk lever je dusdanig in op geluidskwaliteit, dat je het ook niet wilt.

Of wil je die 2 andere speakers ergens anders ophangen? (Als in, andere kamer)

Dan zou je namelijk een speaker switch kunnen aanschaffen, dat je kunt kiezen voor speakers A of speakers B. :)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Oh.. op die fiets. Dat klopt wel, eentje zit zichtbaar achter kunststof (kunststof rondje ervoor). De ander is niet zichtbaar. De andere tweeter zit achter een metalen roostertje.

Betekent de p van pvc ook niet zoiets als poly? :?

• MM
  • Niet online

MM

Ja, dat is PolyVinylChloride

Verwijderd

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op 04 mei 2003 @ 17:20:
Samenvatting van meerdere meningen : Doe maar niet. ;)

Als je het wel doet, doe het voorzichtig en waarschijnlijk lever je dusdanig in op geluidskwaliteit, dat je het ook niet wilt.

Of wil je die 2 andere speakers ergens anders ophangen? (Als in, andere kamer)

Dan zou je namelijk een speaker switch kunnen aanschaffen, dat je kunt kiezen voor speakers A of speakers B. :)
Nee, ik was het later toch al niet van plan te doen. Geen zin om de boel hier op te blazen (die kans lijkt me groot met mijn normale geluidsniveau hier) en de geluidskwaliteit zal wel niet beter worden, het verschil is duidelijk hoorbaar. Die goedkope 15 Watt dingetjes (van een knake aiwa minisetje) en deze van philips. Die zijn wel ff iets beter dan die aiwa dingetjes. Mag trouwens ook wel voor de prijs. ;)

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 04 May 2003 @ 17:22:
Ja, dat is PolyVinylChloride
Poly dus ;)

• MM
  • Niet online

MM

Tja dat weet ik niet zeker of Poly staat voor PVC...

Verwijderd

Topicstarter
Nee, maar de P is wel van Poly ;).

Maargoed, ik doe het dus niet. Bedankt you all!
Pagina: 1