Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Schema] Molex/3-pin fan op 7/12 volt

Pagina: 1
Acties:
  • 442 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-11 20:42
Aangezien er heel wat topics over zijn geweest en ik het in de FAQ van C&E of OC niet ben tegengekomen, volgt hier een schema hoe je zelf een aan/uit en een 7v/12v schakelaar in je systeem kan opnemen.

Ikzelf heb een 5,25" alu frontje van m'n Lian-Li kast gebruikt om de schakelaar(s) te bevestigen. Bij Radio Centrum Utrecht heb ik 4x 2-weg schakelaars gekocht die 3x2 aansluitingen heeft.

Zo ziet de schakelaar eruit
Afbeeldingslocatie: http://massive.ath.cx/pictures/schakelaar.JPG

En zo ziet het schema eruit dat ik voor mezelf gebruikt heb
Afbeeldingslocatie: http://massive.ath.cx/pictures/schema2.JPG

Zoals je ziet is het gedeelte naar de molex fan niet ingevuld, omdat ik dit zelf nog niet weet. Dus: als iemand weet hoe ik dit kan oplossen, POST HET HIER!!! :)

Voor de rest: hoop dat jullie er wat aan hebben.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• Crewlz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-04-2024
Als ik dit zo zie dan betekend het dat je dus alle fans in een keer met die linker schakelaar van 7 naar 12 volt kan zetten. Nou vraag ik mij af van een molex komt toch 5 en 12 volt? Nou ja die laatste is heel simpel, moet je ff kijken welke draden de Fan gebruikt. Dit zijn waarschijnlijk de zwarte en de gele. Nou moet je de gele bij de rode op de switch aansluiten en de zwarte bij de zwarte op de switch en die rode van de molex kan je laten zitten.

Verwijderd

Hier een schema voor een 12/7 V Fanbus:

http://bit-tech.net/images/article/52/fanbus_7_12V.jpg
http://bit-tech.net/image...fanbus_7_12V_dual_led.jpg

Misschien heb je hier wat aan ?

• dlmh
Hier gebruiken ze alleen 3-pin fans met een + en een - ader... molex heeft 4 verschillende aders...

Hun schema is verder eigenlijk hetzelfde (behalve dat ze een 3x1 schakelaar hebben gebruikt).

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 19:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

een molex heeft inderdaad 4 draadjes in 3 verschillende kleuren, als het goed is 2 zwarte is de nul. Er zitten dus toch drie draadjes aan een molex.

rood is volgens mij 12 volt
en geel 5 volt
en zwart 0 volt

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• dlmh
virus.elektro schreef op 04 May 2003 @ 15:17:
een molex heeft inderdaad 4 draadjes in 3 verschillende kleuren, als het goed is 2 zwarte is de nul. Er zitten dus toch drie draadjes aan een molex.

rood is volgens mij 12 volt
en geel 5 volt
en zwart 0 volt
Dat wist ik al jah... maar waar het mij om gaat dus is welke van die aders ik moet gebruiken om de 12v en de 5v/0v ader op aan te sluiten (dat is juist het probleem)

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 19:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

volgens mij op de rode 12 v en op de zwarte 5/0 v op de molex van je fan he

ander komt er namelijk rook en kaboem (nosmoke.com helpt dan niet meer)

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 19:26
Ehm... Volgens mij staat er op de molex van je voeding op de gele 12v en op de rode 5v. De zwarte zijn beide de - (0v). Volgens mij heeft de fan connector op rood 12v, zwart 0v (-) en geel is het signaal van de RPM.

De molex fan is een ander verhaal. Gebruikt deze fan echt 4 draden ?? want dan zou ie de 12v en de 5v kunnen gebruiken. Dit ben ik echter nog nooit tegengekomen. Hij zou wel gewoon dezelfde connector kunnen hebben, maar maar 2 draden gebruiken... Kijk dit ff na a.u.b. zodat we je verder kunnen helpen.

Verwijderd

Ik snap je niet goed als je een fan heb die op een 4 polige molex is aangesloten zijn er toch maar twee draadjes gebruikt die naar je fan lopen ( meestel geel en zwart op je molex en zwart - rood naar je fan) als je nu deze twee draadjes aan je schakelaar verbindt is het toch in orde of niet soms ?? :? ;)

• dlmh
Verwijderd schreef op 05 mei 2003 @ 19:37:
Ik snap je niet goed als je een fan heb die op een 4 polige molex is aangesloten zijn er toch maar twee draadjes gebruikt die naar je fan lopen ( meestel geel en zwart op je molex en zwart - rood naar je fan) als je nu deze twee draadjes aan je schakelaar verbindt is het toch in orde of niet soms ?? :? ;)
Eeeh... tja... dat zou wel kunnen... maar kan je dan wel schakelen tussen 7/12 volt of wordt het dan 5/12 volt???

edit:
wacht ff... Zijn de rode ader en zwarte ader in onderstaand plaatje idd gewoon een + en een - ader of werken molexfans toch anders dan 3-pin fans???

Afbeeldingslocatie: http://massive.ath.cx/pictures/schema3.JPG

[ Voor 18% gewijzigd door dlmh op 05-05-2003 21:49 ]

Verwijderd

SerialThrillaZ schreef op 05 May 2003 @ 21:18:
[...]

Eeeh... tja... dat zou wel kunnen... maar kan je dan wel schakelen tussen 7/12 volt of wordt het dan 5/12 volt???
Waarom nie ?? die twee draadjes die naar je fan lopen (komende van de molex) krijgen toch gewoon de spanning die van je schakelaar komt of niet soms (ik zie eerlijk gezegd geen verschil tussen een gewone fan en een molex. een fan heeft altijd maar twee draadjes.

• dlmh
Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 21:41:
[...]

ik zie eerlijk gezegd geen verschil tussen een gewone fan en een molex. een fan heeft altijd maar twee draadjes.
Dat heb ik dus over het hoofd gezien... dacht dat molex fans op alle 4 de aders aangesloten werden... niet dus!

Correct me if I'm wrong maar dit zou dan het complete/goede schema zijn???

Afbeeldingslocatie: http://massive.ath.cx/pictures/schema4.JPG

[ Voor 17% gewijzigd door dlmh op 05-05-2003 21:56 ]

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Sowieso kan je niet zomaar schakelen tussen 12V en 7V, of zitten er weerstanden of ICtjes in die schakelaars? Anders moet je er nl ff met bovengelinkt schema weerstandjes tussen schoppen.

• dlmh
MissingDog schreef op 05 May 2003 @ 21:53:
Sowieso kan je niet zomaar schakelen tussen 12V en 7V, of zitten er weerstanden of ICtjes in die schakelaars? Anders moet je er nl ff met bovengelinkt schema weerstandjes tussen schoppen.
Naar mijn weten niet, maar dat hoeft ook niet. Bij de eerste schakelaar pak gebruik ik in totaal 3 verschillende aders van de voeding.

Op 7v:
Geel +12v op rood (+) en
Rood +5v op zwart (-) maakt
Totaal : 12 - 5 = 7V

En 12v:
Geel +12v op rood (+) en
Zwart (aarde) 0v op zwart (-) maakt
Totaal: 12 - 0 = 12v

Als je niet traploos wilt kunnen schakelen tussen 7v/12v is dit toch geschikt lijkt me ??? Het werkt iig bij mij wel goed (zie geen vonken of rare stroompieken bij MBM)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06
Het verschil tussen een molex-fan en een 3-pins fan is dat die laatste meestal nog een rpm-meet-draadje heeft. Deze is dus niet van belang voor de werking van de draad, hiermee kun je alleen de toeren van de fan uitmeten.

Je laatste schema klopt perfect. Hij kan zelfs goedkoper :P De eerste schakelaar schakelt ALTIJD 12 volt. De 12v kun je dus gewoon aan de volgende schakelaars knopen, en een halve schakelaar minder kopen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1