[w2k] Grootte map afwijkend door windows-file

Pagina: 1
Acties:

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-07 10:50

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Ik draai Windows 2000 met een C-schijf van 4 GB. Op die C-schijf staat de map Documents and Settings met daarin de map "Familie Peulen", de pc-naam. Volgens Eigenschappen is die map 1,79 GB, als ik de inhoud selecteer maar een paar MB. Ik heb alles wat in deze map staat visible gemaakt (jaja, dos Attrib *.* -h) en dan komen de files NTUSER.dat en NTUSER.dat.log tevoorschijn. Beide resp. een paar MB tot een paar kB. Toch blijft windows hardnekkig volhouden dat die map 1,79 GB is, wat ervoor zorgt dat de C-schijf nog maar 10 MB vrije ruimte heeft. Doordat er nog maar zo weinig ruimte is, slaat OE op stilt als ik een groot bestand wil versturen, omdat de schijf volgens windows dan te vol is om dat bestand te verzenden.

Virusscan en scandisk leveren niks op. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Verwijderd

System files nog steeds hidden?

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
titel een beetje aangepast

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 mei 2003 @ 13:26:
System files nog steeds hidden?
Hmm, de mappen waren niet meegenomen bij het visible maken. Ik ga even rommelen, momento...

... edit: zijn de mappen temp en application data in Local Settings belangrijk? Die zijn nl. zo groot zie ik nu.

Mod: Thx, was ik vergeten.

[ Voor 79% gewijzigd door Luke! op 04-05-2003 13:35 ]

• Kzoutnieweten
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:05
je map local settings (verborgen) met daarin de temporary internet files en temp files misschien keertje legen??

edit: application data kan heel belangrijk zijn. Temp files kun je gewoon verwijderen

[ Voor 29% gewijzigd door Kzoutnieweten op 04-05-2003 13:36 ]

Verwijderd

Ja, die zijn heel belangrijk... Behalve Temp natuurlijk; gebruik eens je Cleanup-tooltje...

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Kzoutnieweten schreef op 04 May 2003 @ 13:36:
je map local settings (verborgen) met daarin de temporary internet files en temp files misschien keertje legen??
Boosdoener lijkt nu oa. die Temp-map en een grote OE-map.

Verwijderd

OE-map kan wel eens Outlook Express zijn, met al je mail...

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Temp inet files: legen kan gewoon in de verkenner of ook via IE zelf, zet dan meteen de max op 100MB of zo. OE zal je zelf mails moeten gaan verwijderen ;)
Het valt me nog mee dat OE goed bijft werken bij een zo grote mailbox, dat gaat soms wel anders :)

edit:
Met dir /a /s /o-s kan je trouwens alle bestanden (gesorteerd op filesize) zien zonder attrib te hoeven doen.
En er kunnen als je NTSF gebruikt ook nog data in 'data streams' zitten, zodat je het normaliter niet ziet maar wel van HDD ruimte af gaat.

[ Voor 36% gewijzigd door F_J_K op 04-05-2003 13:46 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
F_J_K schreef op 04 mei 2003 @ 13:40:
Temp inet files: legen kan gewoon in de verkenner of ook via IE zelf, zet dan meteen de max op 100MB of zo. OE zal je zelf mails moeten gaan verwijderen ;)
Het valt me nog mee dat OE goed bijft werken bij een zo grote mailbox, dat gaat soms wel anders :)
1,14 GB zijn alle DBX-bestanden van OE. Die bestanden dragen de naam van de mappen in OE. Als ik zo'n map leeg haal, blijft het dbx-bestand echter gewoon op de oude grootte?
edit:
Met dir /a /s /o-s kan je trouwens alle bestanden (gesorteerd op filesize) zien zonder attrib te hoeven doen.
En er kunnen als je NTSF gebruikt ook nog data in 'data streams' zitten, zodat je het normaliter niet ziet maar wel van HDD ruimte af gaat.
Fat32 hier.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Ik zit met één probleem: de Postvak In-dbx is 463 MB en ik kan berichten uit het postvak in halen wat ik wil, die blijft zo groot. Bij de andere mappen werkt het wel.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Omdat het ondertussen duidelijk is wat het probleem is (IE+OE), verplaats ik je vraag WOS --> Software Algemeen
RailLuc schreef op 04 mei 2003 @ 13:49:
1,14 GB zijn alle DBX-bestanden van OE. Die bestanden dragen de naam van de mappen in OE. Als ik zo'n map leeg haal, blijft het dbx-bestand echter gewoon op de oude grootte?
Klopt, die moet je kleiner maken, het wordt niet realtime kleiner gemaakt uit performance oogpunt. OE gebruik ik al lang niet meer, maar uit een link in de SA FAQ:
Compact Your OE Folders

Like most database programs, OE does not actually remove an item from a *.dbx file when you delete a message. Instead it merely tags the item for removal at a later time, mainly when you next compact your folders. Until then, the deleted message is still occupying disk space, which can cause OE to perform more slowly when accessing the *.dbx file. To recover disk space and keep your files as small as possible, you need to compact your folders regularly. In the OE Folder list (View| Layout| Folder List), click Outlook Express so that no mail or news folder is open. Now click File| Work Offline so that no new messages will be arriving. Finally, click File| Folder| Compact All Folders. This process can take several minutes and you should not attempt to use your computer until it is finished. If an error occurs, such as "cannot compact, folder in use", just close OE, wait a second or two, then re-open OE and begin the process again. This will compact not only your news folders, but also all of your mail folders and the all-important Folders.dbx. To compact only news folders, click Tools| Options| Maintenance| Clean up Now, then click Compact.

To compact a single mail folder, just click once on the folder to select it, then click File| Folder| Compact. To compact a single newsgroup folder, right-click on the newsgroup, then click Properties| Local File| Compact.
edit:
RailLuc schreef op 04 May 2003 @ 14:09:
Ik zit met één probleem: de Postvak In-dbx is 463 MB en ik kan berichten uit het postvak in halen wat ik wil, die blijft zo groot. Bij de andere mappen werkt het wel.
Dat zei je 20 minuten eerder ook al min of meer, het is niet nodig het daarvoor binnen 24 uur omhoog te schoppen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door F_J_K op 04-05-2003 14:13 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mm ik werk niet met de express versie maar in outlook"normaal" moet je dan gaan compacten .. (dan gooit ie de rotzooi pas echt weg)

edit .. mmmz fjk was me voor ..... :X

[ Voor 19% gewijzigd door Fish op 04-05-2003 14:15 ]

Iperf

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Het is gelukt, dank voor de hulp!
Pagina: 1