[Hulp gezocht] Linux als router + een probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• Crazybyte
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05 13:07
Dag tweakers,

Ik zit met wat probleempjes, en weet eerlijk gezegd ook niet of ik ze hier in de goede subcategorie post, maar ja dan vraag maar even aan een modje om ze te verplaatsen.

Probleem 1:
Ik heb van verschillende vernomen dat je Linux als router kunt gebruiken. Nu heb ik linux gedownload (RH 8.0), maar als je gaat installeren krijg je zoveel mogelijkheden, ik weet gewoon niet wat ik moet hebben.

De bedoeling is dus dat er software op komt te staan, al dan wel of niet grafisch om de betreffende pc als router te laten dienen.

Mijn collega wist mij het volgende te vertellen: Je kunt linux installeren met alleen een command line >> zonder X server. Vervolgens kon je een of andere webserver programma installeren, zodat je de server kunt configureren vanaf een andere pc via je browser.

Ik heb de PC leeg gemaakt en wil dus nu eigenlijk alles goed installeren. Het betreft het volgende systeem:

PII of PIII (weet het niet zeker)
233 Mhz @ 266 Mhz
128 MBram (geloof ik, maar kan uitgebreid worden).
10 GB schijf

Er hoeft verder niks op, ja misschien later wil ik hem als netwerk servertje voor spelletjes gebruiken hier.

De vraag: Wie kan mij hiermee helpen?
Ik heb al een aantal keren gezocht op internet, maar vind het vrij verwarrend allemaal, vooral omdat er zoveel verschillende distrubities van Linux zijn.

Probleem 2:
Niet zozeer een probleem maar meer een vraag.
We hebben 3 pc's en ik had het volgende in gedachten.
1 pc (die hierboven) als router, vanuit deze pc moet dan natuurlijk een internet verbinding lopen naar allebei de andere pc's.

Nou is hier de vraag, kan ik gewoon 3 netwerk (PCI) kaartjes erin doen??
1: Input internet
2: Output PC2
3: Output PC3

Het lijkt me namelijk nogal een rare situaties, maar valt zoiets met linux in te stellen??

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-05 09:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

• Crazybyte
Daar heb ik dus niks aan, omdat het me niet zo direct om die distributie gaat. Je kunt met verschillende distributies deze zaken regelen dat ik al begrepen.

Ik ben opzoek naar iemand die mij kan aangeven wat ik moet installeren en die mij e.v. wil helpen met het opzetten van die router.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 03:47
test

^ Wat hij zegt.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Crazybyte schreef op 04 May 2003 @ 11:26:
Probleem 1:
[...]
Mijn collega wist mij het volgende te vertellen: Je kunt linux installeren met alleen een command line >> zonder X server. Vervolgens kon je een of andere webserver programma installeren, zodat je de server kunt configureren vanaf een andere pc via je browser.
Dat gaat waarschijnlijk over webmin of iets soortgelijks. Werkt goed als je er niet teveel wilt induiken, maar je kunt het jezelf makkelijker maken :).
[...]
De vraag: Wie kan mij hiermee helpen?
Ik heb al een aantal keren gezocht op internet, maar vind het vrij verwarrend allemaal, vooral omdat er zoveel verschillende distrubities van Linux zijn.
Het eenvoudigst is om gewoon eens naar de FAQ van dit forum te kijken, daarin staan enkele distributies genoemd die speciaal ontwikkeld zijn om als router te dienen. Het is dan eigenlijk gewoon een kwestie van de diskette aanmaken en in je pc stoppen, vervolgens booten en al zo'n beetje klaar zijn :).
Probleem 2:
Niet zozeer een probleem maar meer een vraag.
We hebben 3 pc's en ik had het volgende in gedachten.
1 pc (die hierboven) als router, vanuit deze pc moet dan natuurlijk een internet verbinding lopen naar allebei de andere pc's.

Nou is hier de vraag, kan ik gewoon 3 netwerk (PCI) kaartjes erin doen??
1: Input internet
2: Output PC2
3: Output PC3

Het lijkt me namelijk nogal een rare situaties, maar valt zoiets met linux in te stellen??
Zijn PC2 en PC3 niet al via een netwerk verbonden? Wat jij wilt is namelijk een heel standaard situatie (ik heb het hier thuis ook) en wat je eigenlijk gewoon moet doen:
• PC1, PC2 en PC3 in een netwerk zetten (gewoon met een hub; over het bouwen van een netwerk is genoeg te vinden :)).
• PC1 op internet aansluiten en als router laten dienen

Vervolgens hebben PC2 en PC3 gewoon internet. Dan heb je in PC1 overigens ook maar twee netwerkkaarten nodig, geen drie :). Een oplossing met drie kaarten is veel ingewikkelder, omdat je dan allerlei gedoe krijgt met twee verschillende netewerken die gekoppeld moeten worden...niet aan beginnen :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Crazybyte
odysseus schreef op 04 May 2003 @ 11:36:
[...]

Dat gaat waarschijnlijk over webmin of iets soortgelijks. Werkt goed als je er niet teveel wilt induiken, maar je kunt het jezelf makkelijker maken :).

Aha, ja dat was iid dat programma wat ie noemde
[...]

Het eenvoudigst is om gewoon eens naar de FAQ van dit forum te kijken, daarin staan enkele distributies genoemd die speciaal ontwikkeld zijn om als router te dienen. Het is dan eigenlijk gewoon een kwestie van de diskette aanmaken en in je pc stoppen, vervolgens booten en al zo'n beetje klaar zijn :).

Heb ik zojuist gelezen, maar net zoals wat je vaak al hoort, er worden weer een hoop verschillende genoemd, hoe weet ik nou wat hier het beste werkt
[...]

Zijn PC2 en PC3 niet al via een netwerk verbonden? Wat jij wilt is namelijk een heel standaard situatie (ik heb het hier thuis ook) en wat je eigenlijk gewoon moet doen:
• PC1, PC2 en PC3 in een netwerk zetten (gewoon met een hub; over het bouwen van een netwerk is genoeg te vinden :)).
• PC1 op internet aansluiten en als router laten dienen

Vervolgens hebben PC2 en PC3 gewoon internet. Dan heb je in PC1 overigens ook maar twee netwerkkaarten nodig, geen drie :). Een oplossing met drie kaarten is veel ingewikkelder, omdat je dan allerlei gedoe krijgt met twee verschillende netewerken die gekoppeld moeten worden...niet aan beginnen :).

Ja dat was dus het probleem, de vraag simpel weg of het te doen is, zo als je al aangeeft niet, dan ga ik dus gewoon 1 PC met I-in en I-out, en dan die I-out naar een switch en vandaaruit naar PC 2 en 3 toe.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 03:47
Sorry, hij wilde eerst niet. Ik zou geen RedHat 8 nemen, omdat dat eigenlijk een beetje overbodig is voor alleen een router. Neem een 486 en draai er bijv. FreeSCO op, dat zal makkelijker te configureren zijn als je toch alleen maar een command-line wilt. Kan wel d.m.v. RedHat, kies tijdens het selecteren van de packages "Minimaal/router"...

^ Wat hij zegt.

• Crazybyte
Z-Dragon schreef op 04 mei 2003 @ 11:41:
[...]

Sorry, hij wilde eerst niet. Ik zou geen RedHat 8 nemen, omdat dat eigenlijk een beetje overbodig is voor alleen een router. Neem een 486 en draai er bijv. FreeSCO op, dat zal makkelijker te configureren zijn als je toch alleen maar een command-line wilt. Kan wel d.m.v. RedHat, kies tijdens het selecteren van de packages "Minimaal/router"...
Dat heb ik dus zojuist ook gelezen, maar dat is juist wat ik niet wil. FreeSCO word, voorzovere ik begrijp, alleen gebruikt voor delen. De PC moet straks meerdere functies krijgen.

DNS-Server
e.v. FTP-server
Webserver (in netwerk dan, maybe later ook naar buiten toe)
En waarschijnlijk gaat ie CS in thuisnetwerk hosten, dan kan ik gezellig met me broertje game, met allerlei CS-mods.

Overigens mijn complimenten voor de FAQ's hier, ik lees ze niet echt vaak moet ik zeggen, maar om eerlijk te zijn, net zoals nu, er staat best wel veel in.
Nou niet gaan schreeuwen moet je ze lezen, meeste forums hebben niet zo'n goede FAQ's en je hebt er vaak weinig aan, dat is hier toch beduidend anders

[ Voor 17% gewijzigd door Crazybyte op 04-05-2003 11:45 ]

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-05 09:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 15:31
Download ipcop, of smoothwall

JE installeerd dat zonder datje iets van linux hoeft te weten... net zoals je een game installeerd...

Vervolgens kan je inloggen op die linux bak via een andere computer, en alles instellen zonder dat je verstand van linux hoeft te hebben... vordeel is dat het gewoon heeel erg makkelijk is.

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Juist ja. Of je neemt e-smith. Branden op een cdtje, booten daarvaf en je heb in 1 uur (mits alles goed gaat natuurlijk) een draaiende web/e-mail/ftp/file/printer/inet-server. Hier is een site met info over smoothwall en e-smith: http://www.minddigger.nl

Verwijderd

Inderdaad, E-smith is voor mij ook DE oplossing voor dit soort standaard zaken. Eenvoudig te installeren en goed te onderhouden middels de html interface.

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-04 20:09
Precies, begin simpel.

Clarkconnect is ook een leuk alternatief op dat gebied.

Ik zou verder linux niet gelijk voor de eerste keer willen installeren voor de 'productie'. Dat gaat niet lekker werken. Eerst klooien dan doen. :)

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

• Crazybyte
dat klinkt wel ok, kan hij ook draaien als DNS-server?

• Icey
Crazybyte schreef op 04 May 2003 @ 12:02:
dat klinkt wel ok, kan hij ook draaien als DNS-server?
die dingen kunnen echt alles, mailserver, als je handig bent zou je er zelfs en ftp server in kunnen proppen, printserver... je kunt het zo gek niet bedenken...

• Crazybyte
ok ok das mooi!!

Voor games moet je hem als webserver of ftp gebruike?

• Icey
Crazybyte schreef op 04 May 2003 @ 12:04:
ok ok das mooi!!

Voor games moet je hem als webserver of ftp gebruike?
??

Okay, ik heb nu een beeld van jou kennis... doe jezelf een lol en begin dus niet aan een routertje... koop voor 55€ een sweex router ofzo :/

• Crazybyte
Icey schreef op 04 May 2003 @ 12:10:
[...]

??

Okay, ik heb nu een beeld van jou kennis... doe jezelf een lol en begin dus niet aan een routertje... koop voor 55€ een sweex router ofzo :/
Keb wel enige kennis hoor, en ben ook wel bereid om er wat voor te doen. Maar ik heb verder geen kennis van game-servers, hoe of wat, is een apart onderdeel eigenlijk, maar ik hoop dat dat gewoon op die server kan.

• Icey
Crazybyte schreef op 04 May 2003 @ 12:17:
[...]

Keb wel enige kennis hoor, en ben ook wel bereid om er wat voor te doen. Maar ik heb verder geen kennis van game-servers, hoe of wat, is een apart onderdeel eigenlijk, maar ik hoop dat dat gewoon op die server kan.
dat veradnerd het verhaal, die oplosingen die je net zijn gegevens zijn bedoeld om internet te delen, niet als game server te fungereren...

Wat je doet: zet gewoon een win2000 computer neer, dan kan je zonder moeilijk te doen games installeren en configureren om dedicated te draaien!

Vervolgens koop je voor 55€ een router, die gaat zorgen dat je overal internet heb, en dat alles beveiligd is (en dat je snachts kunt slapen :P)

vervolgens map je op je router de poorten door voor de games die je wilt draaien, en kan je eventueel op de win2000 bak nog wat extra dingen installeren (mailserver/printerserver). IN de router zit doorgaans een dhcp server ingebouwd :)

• Crazybyte
Nee dat doe ik dus juist niet, want ik heb al 3 routers gehad en die werken allemaal niet zo lekker hier thuis. Ik wil gewoon een server die alles kan :D

Ben veel eisend weet het, maar ja ik heb zoiets van als je het doet moet je het goed doen.

Game-server is ook niet van alle belang, gaat me nu voornamelijk allereerst om dat route.

Vind het een leuk extra

[ Voor 5% gewijzigd door Crazybyte op 04-05-2003 12:22 ]

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als je een eenvoudige distributie kiest (E-Smith schijnt inderdaad wel goed te werken, al ken ik het zelf voor de rest niet) dan kost het installeren minder tijd dan het naar de winkel gaan om zo'n router te kopen. Het werkt ook nog eens goed, je kunt ervaring opdoen met GNU/Linux en er is meer aan in te stellen dan aan zo'n router, dus het is helemaal geen gekke keuze om geen hardwarerouter te gebruiken :). Vereiste is wel dat je zelf aan de slag gaat en dan vanzelf merkt wat het probleem is. Met een vraag 'ik kom er niet uit' kun je niet zoveel, maar specifieke vragen kunnen hier gemakkelijk beantwoord worden :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Crazybyte
odysseus schreef op 04 mei 2003 @ 12:25:
[...]

Als je een eenvoudige distributie kiest (E-Smith schijnt inderdaad wel goed te werken, al ken ik het zelf voor de rest niet) dan kost het installeren minder tijd dan het naar de winkel gaan om zo'n router te kopen. Het werkt ook nog eens goed, je kunt ervaring opdoen met GNU/Linux en er is meer aan in te stellen dan aan zo'n router, dus het is helemaal geen gekke keuze om geen hardwarerouter te gebruiken :). Vereiste is wel dat je zelf aan de slag gaat en dan vanzelf merkt wat het probleem is. Met een vraag 'ik kom er niet uit' kun je niet zoveel, maar specifieke vragen kunnen hier gemakkelijk beantwoord worden :).
Ja dat weet ik dat je hier met veel vragen terecht komt. Ik ga het morge gelijk proberen met die kleinere distro's van Linux. Zoek me een aantrekkelijke uit en ga eens proberen.

Nu is me vriendin hier dus ik ga er maar eens vandoor!!

Thnx alvast!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Mjah, dit is dus echt wel te vinden, je hebt al zelf een dsitro gekozen, kwestie van goed opletten tijdens de installatie wat je installeerd. Alles zit zo'n beetje wel bij RedHat, httpd, ftpd etc.

Lees ook eens NOS policy - updated 01/04/03 door om te zien wat we van een startpost verwachten.

Deus gaat dicht.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.