[Samba]Ownership claimen op Windowsbakken

Pagina: 1
Acties:

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:50
Ik heb een klein doch zeer irritant probleem:

Als ik op een Windows bak vanuit mn Linux wil browsen via Samba (smb://IP) dan eist Samba voor "elke" file of map een username/password. Zelfs als deze niet aanwezig zijn, alles leeglaten is dan in orde.

Echter bij mappen met meer dan 1000 files, moet ik dus 1000+ keer op enter rammen om elke file te kunnen zien.

Als ik op cancel klik (1000+ keer ;)) dan kan ik geen files zien, na 1000+ keer op enter geramd te hebben, zie ik dat elke file als ownership mijn username heeft.

Ik heb ook al ksamba-plugin gedownload, om te kijken of ik een optie in mn smb.conf over het hoofd zie, maar dit lijkt niet het geval.

Elke share mounten draait trouwens wel perfect, maar dit is niet echt een optie, aangezien ik heel vaak switch van omgeving...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

user + pass syncen met je windowsbakken?
* alt-92 gebruikt dezelfde useracct + pass als op z'n windows AD.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• FailFr8er
BackSlash32 schreef op 04 May 2003 @ 02:25:
user + pass syncen met je windowsbakken?
* FailFr8er gebruikt dezelfde useracct + pass als op z'n windows AD.
Dat is het em nou juist, er zijn gaan username/userpasses op die bakken aanwezig.....

En om nou telkens als ik van omgeving wissel te vragen of ze even een username/pass op hun shares willen gooien is ook niet echt praktisch :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Welke Windows versies hebben we het eigenlijk over?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• FailFr8er
BackSlash32 schreef op 04 May 2003 @ 02:37:
Welke Windows versies hebben we het eigenlijk over?
Voornamelijk XP, maar is ook getest op een 98 bak, zelfde effect

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Red Nalie schreef op 04 mei 2003 @ 02:22:
Als ik op een Windows bak vanuit mn Linux wil browsen via Samba (smb://IP)
Correct me if I'm wrong, maar dit doe je niet vanuit je Linux, maar vanuit je desktop omgeving, en nog specifieker, vanuit de filemanager van je desktopomgeving.
Over welke filemanager hebben we het hier? Ik weet dat Nautilus (van Gnome) smb:// ondersteunt, en ik dacht Konqueror van KDE ook.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• FailFr8er
blackd schreef op 04 mei 2003 @ 03:22:
[...]

Correct me if I'm wrong, maar dit doe je niet vanuit je Linux, maar vanuit je desktop omgeving, en nog specifieker, vanuit de filemanager van je desktopomgeving.
Over welke filemanager hebben we het hier? Ik weet dat Nautilus (van Gnome) smb:// ondersteunt, en ik dacht Konqueror van KDE ook.
Konqy O-)

• blackd
  • Niet online
Volgens de Konqueror FAQ:
How do I tell Konqueror to forget all the cached logins and passwords?
When you successfully login to a web site (using the login/password dialog, not using a form), or to an FTP/SMB/SSH/... site, Konqueror caches the username and password in the kdesud daemon. This information remains alive as long as kdesud runs, but isn't saved to any file. To ask it to forget all the currently cached logins and passwords, simply run
kdesu -s
wordt kdesu gebruikt om wachtwoorden op te slaan, zolang als deze actief is. Het lijkt er op (voor zover ik kan zien) dat Konqueror zijn wachtwoorden vergeet. Is dit proces (kdesu) actief, tijdens het browsen van een share?

Heb je Nautilus (of een andere filemanager die deze manier van het browsen van shares ondersteunt) geinstalleerd? Zo ja, dan kun je testen of dit een Konqueror bug is, of dat de oorzaak in je Samba config zit.

Verwijderd

blackd schreef op 04 mei 2003 @ 03:35:

[...]

wordt kdesu gebruikt om wachtwoorden op te slaan, zolang als deze actief is. Het lijkt er op (voor zover ik kan zien) dat Konqueror zijn wachtwoorden vergeet. Is dit proces (kdesu) actief, tijdens het browsen van een share?

Heb je Nautilus (of een andere filemanager die deze manier van het browsen van shares ondersteunt) geinstalleerd? Zo ja, dan kun je testen of dit een Konqueror bug is, of dat de oorzaak in je Samba config zit.
nu was ik toevallig het 'slachtoffer' met de XP bak draaiende tijdens dat probeersel
en het probleem zat 'm dus niet in het feit dat ie username/pass niet onthoudt, want de shares waren gemaakt zonder (in simple mode EN advanced, zelfde resultaat)

Probleem zit 'm in het feit dat de client zich alle files wil toe-eigenen, dus in plaatst van ownership remote te laten (waar het hoort) het als root claimen (ownership info in Konquerer laat ook root als owner zijn)... en welk onderdeel dan precies de client is laat ik aan jullie toe om uit te pluizen, IK weet het niet, ben er slechts om even helderheid te scheppen >:)

en het grote hinder in het toe-eigenen is dat bij elke file gevraagd word om een username en password... erg leuk als je een map hebt met bijzonder veel zelfgetikte info en zelf gemaakte films/muziek O-)

Verwijderd

Domme opmerking: staat de guest-acount van je XP bakjes wel aan?? Die staat nl. standaard uit...

• FailFr8er
blackd schreef op 04 May 2003 @ 03:35:

[...]

Ik zou met alle liefde Nautilus willen installeren, maar om daar nou half Gnome bij te compilen (die hij heeft als dependencies) lijkt me een beetje overkill... O-)
Misschien dat er andere filemanagers zijn?

En zover ik weet stonden Guest-accounts aan bij Planeswalker, maar ik zal even kijken bij de bak die hier nu staat, misschien dat dat idd het probleem oplost

• blackd
  • Niet online
Red Nalie schreef op 04 May 2003 @ 11:55:
Misschien dat er andere filemanagers zijn?
Gnome installeren voor alleen zo'n simpel testje is inderdaad wat overdreven. Ik heb beide geinstalleerd, maar dat heeft lang niet iedereen natuurlijk :).

Wat je kan doen is vanuit CLI met smbclient connecten naar die bak, kijken of je dan hetzelfde gedrag krijgt.

Misschien dat het dan niet ligt aan het 'niet onthouden van passwords' in de filemanager zit, maar het lijkt me toch dat het of in samba, of in de filemanager zit :?. Ook omdat dit gedrag op een WinXP en Win98 bak verschijnt.

• FailFr8er
blackd schreef op 04 mei 2003 @ 12:51:
[...]

Gnome installeren voor alleen zo'n simpel testje is inderdaad wat overdreven. Ik heb beide geinstalleerd, maar dat heeft lang niet iedereen natuurlijk :).

Wat je kan doen is vanuit CLI met smbclient connecten naar die bak, kijken of je dan hetzelfde gedrag krijgt.

Misschien dat het dan niet ligt aan het 'niet onthouden van passwords' in de filemanager zit, maar het lijkt me toch dat het of in samba, of in de filemanager zit :?. Ook omdat dit gedrag op een WinXP en Win98 bak verschijnt.
Dit is wat ik krijg, maar ik vermoed dat ik het command smbclient niet 100% snap:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
rednalie@Red-Nalie rednalie $ smbclient //rednalie/ -I 192.168.0.39
Unknown parameter encountered: "max packet"
Ignoring unknown parameter "max packet"
added interface ip=192.168.0.2 bcast=192.168.0.255 nmask=255.255.255.0
session request to REDNALIE failed (Called name not present)
Password:
Domain=[SEPHIROTHCLAN] OS=[Windows 5.1] Server=[Windows 2000 LAN Manager]
tree connect failed: NT_STATUS_BAD_NETWORK_NAME

Ook al geprobeerd met /theo/ //theo/ (dat is de baknaam waarnaar ik wil connecten)

Kan dit duidelijkheid verschaffen of doe ik gewoon iets fout?
Password laat ik trouwens leeg :)

• blackd
  • Niet online
Unknown parameter encountered: "max packet"
Die zal wel in je smb.conf staan? Deze kan er uit, ik zie hem in iedergeval niet in de man page staan.

• FailFr8er
blackd schreef op 04 May 2003 @ 13:07:
[...]

Die zal wel in je smb.conf staan? Deze kan er uit, ik zie hem in iedergeval niet in de man page staan.
Ok, "max packet = 0" stond er in smb.conf, die heb ik verwijderd:

code:
1
2
3
4
5
6
rednalie@Red-Nalie rednalie $ smbclient //theo/ -I 192.168.0.39
Password:
tree connect failed: NT_STATUS_BAD_NETWORK_NAME
rednalie@Red-Nalie rednalie $

Werkt nog steeds niet, maar ik krijg iig geen max packet melding meer :P

Weer even een kleine update, na het zoeken van NT_STATUS_BAD_NETWORK_NAME, dat slaat op het feit dat smbclient niet vanuit de shared root wil werken.
toen ik //theo/paasvee wilde doen, werkt het wel, ZONDER gekloot met passwords ed....

Dat werkt dus wel.....

[ Voor 18% gewijzigd door FailFr8er op 04-05-2003 13:21 ]

• blackd
  • Niet online
Red Nalie schreef op 04 mei 2003 @ 13:14:
Werkt nog steeds niet, maar ik krijg iig geen max packet melding meer :P
Je moet nog even een sharenaam opgeven waarnaar je wilt connecten ;) Met -L (uit mijn hoofd) zie je een lijst van shares.

• FailFr8er
blackd schreef op 04 mei 2003 @ 13:19:
[...]

Je moet nog even een sharenaam opgeven waarnaar je wilt connecten ;) Met -L (uit mijn hoofd) zie je een lijst van shares.
even als toevoeging (had mn vorige ge-update ;))
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
rednalie@Red-Nalie rednalie $ smbclient //theo/paasvee -I 192.168.0.39
Password:
smb: \> ls
  .                                   D        0  Mon Apr 21 20:31:46 2003
  ..                                  D        0  Mon Apr 21 20:31:46 2003
  annet.jpg                           A    40091  Thu Apr 17 17:41:28 2003
  onderdevogelpest.jpg                A    57281  Thu Apr 17 17:41:28 2003
  jens.jpg                            A    37417  Thu Apr 17 17:41:28 2003
  rusten.jpg                          A    31252  Thu Apr 17 17:41:28 2003
  konijnkont.jpg                      A    31285  Thu Apr 17 17:41:28 2003
  konijn1.jpg                         A    36798  Thu Apr 17 17:41:28 2003
  meiden.jpg                          A    47510  Thu Apr 17 17:41:28 2003
  denis.jpg                           A    46751  Thu Apr 17 17:41:28 2003
  bakkie1.jpg                         A    30365  Thu Apr 17 17:41:28 2003
  koeboven.jpg                        A    48091  Thu Apr 17 17:41:28 2003
  Thumbs.db                         AHS    79360  Mon Apr 21 20:27:10 2003
  groeptheo.jpg                       A    42318  Thu Apr 17 17:41:30 2003
  langoor5.jpg                        A    48806  Thu Apr 17 17:41:28 2003
  meidenkoe.jpg                       A    47839  Thu Apr 17 17:41:28 2003

39895 blocks of size 131072. 18360 blocks available
smb: \>

Ik heb het gevoel dat het "gehele" probleem ligt bij het feit dat ie niet over de shared-root wil gaan......is dit een "bug" oid, of is dit gewoon "the dance" :?

Alhoewel, connecten naar smb://192.168.0.39/paasvee/ levert hetzelfde probleem op....

[ Voor 10% gewijzigd door FailFr8er op 04-05-2003 13:23 ]

• blackd
  • Niet online
Mooi dat het in smbclient wel werkt, dan kun je er vanuit gaan dat het probleem niet in samba zit, lijkt me.
Welke versie van KDE en konqueror heb je? Klopt het dat kdesu actief is en blijft, zoals ik eerder heb gevraagd?
Red Nalie schreef op 04 mei 2003 @ 13:22:
Ik heb het gevoel dat het "gehele" probleem ligt bij het feit dat ie niet over de shared-root wil gaan......is dit een "bug" oid, of is dit gewoon "the dance" :?
Hoezo over de shared root? Je geeft geen sharenaam op, en die verwacht smbclient wel, want het commando dat je invoert, verwacht een pcnaam en sharenaam.
Alhoewel, connecten naar smb://192.168.0.39/paasvee/ levert hetzelfde probleem op....
In Konqueror dus?
Verwijderd schreef op 04 mei 2003 @ 04:46:
nu was ik toevallig het 'slachtoffer' met de XP bak draaiende tijdens dat probeersel
en het probleem zat 'm dus niet in het feit dat ie username/pass niet onthoudt, want de shares waren gemaakt zonder (in simple mode EN advanced, zelfde resultaat)
Dat die shares geen username en password vereisen heeft weinig te maken met het vergeten van de credentials, zoals ik eerder heb genoemd, door konqueror.
Je geeft als user credentials op voor die file / share en die worden gebruikt. Als konqueror (of specifiek kdesu) deze vergeet, dan moet hier opnieuw om worden gevraagd, snap je? :)
Probleem zit 'm in het feit dat de client zich alle files wil toe-eigenen, dus in plaatst van ownership remote te laten (waar het hoort) het als root claimen (ownership info in Konquerer laat ook root als owner zijn)... en welk onderdeel dan precies de client is laat ik aan jullie toe om uit te pluizen, IK weet het niet, ben er slechts om even helderheid te scheppen >:)
Hoe zie je dan dat de samba client de ownership van de shared bestanden wilt overnemen?

[ Voor 9% gewijzigd door blackd op 04-05-2003 13:31 ]

• FailFr8er
blackd schreef op 04 May 2003 @ 13:30:
Mooi dat het in smbclient wel werkt, dan kun je er vanuit gaan dat het probleem niet in samba zit, lijkt me.
Welke versie van KDE en konqueror heb je? Klopt het dat kdesu actief is en blijft, zoals ik eerder heb gevraagd?

[...]

Hoezo over de shared root? Je geeft geen sharenaam op, en die verwacht smbclient wel, want het commando dat je invoert, verwacht een pcnaam en sharenaam.

[...]

In Konqueror dus?

[...]

Dat die shares geen username en password vereisen heeft weinig te maken met het vergeten van de credentials, zoals ik eerder heb genoemd, door konqueror.
Je geeft als user credentials op voor die file / share en die worden gebruikt. Als konqueror (of specifiek kdesu) deze vergeet, dan moet hier opnieuw om worden gevraagd, snap je? :)

[...]

Hoe zie je dan dat de samba client de ownership van de shared bestanden wilt overnemen?
Als je namelijk kijkt in de TREE file listing in Konqy (waar ik idd telkens met smb:// probeer in te komen). Dan zie je dan 0wnership: rednalie & Group:users staat :)

Maar ehm, hoe zie ik precies of kdesu actief blijft... :? (top lijst kan ik lang maken, zie ik niet goed ;)) ps aux zie ik hem niet instaan...

konqy 3.1.1 :P

• blackd
  • Niet online
Wat me ineens te binnen schiet... heb je misschien default credentials opgegeven in KDE voor Windows shares?
Kijk eens bij KDE Control Center -> Internet & Network -> Local Network Browsing tabblad Windows shares.

• FailFr8er
blackd schreef op 04 May 2003 @ 13:54:
Wat me ineens te binnen schiet... heb je misschien default credentials opgegeven in KDE voor Windows shares?
Kijk eens bij KDE Control Center -> Internet & Network -> Local Network Browsing tabblad Windows shares.
Default username: (leeg)
Default password: (leeg)
Workgroup: Sephirothclan

[X] Show hidden shares
MS Windows Encoding: iso 8859-15 (ook al op 8859-1 gehad) :P

Meer staat er niet onder Windows Shares :)

• FailFr8er
Ik zou hier graag nog wat hulp bij krijgen, het is me namelijk nog steeds niet gelukt (en het is bijna 24uur geleden :))

• FailFr8er
Gegroet mensen, ik probeer het nog eens een keer :P

Hier even mijn voorbeeld van wat ik bedoel met het feit dat ie de files claimt als user:group:

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/thf.eilander/Gentoo/list.png
Voor elke van de bovenstaande files moet ik mijn username/pass opgeven, die dus niet bestaan:

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/thf.eilander/Gentoo/192.168.0.39.png

Wat ik ook niet snap is dat share IPC$, ik ga namelijk naar een hele andere share volgens mij...... :X :X
Wat ik alleen HEEL raar vind is dit schermpje, die komt af en toe als afwisseling van bovenstaand schermpje:

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/thf.eilander/Gentoo/smblogin.png

Wie kan mij helpen om eindelijk eens normaal door netwerken heen te surfen zonder alteveel moeite. Deze persoon ga ik dan _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door FailFr8er op 23-05-2003 13:39 ]

• Zwerver
  • Niet online
Je moet blijkbaar een password opgeven voor de IPC$ (* Zwerver dacht dat dit de system share was?) share en dat probleem heb je onder windows zelf als je naar een bak connect daar alleen //bakname zonder share naam mee te geven. Dus de vraag: geef jij bij je connect onder konq wel een _sharename_ mee? Dus niet alleen de machine naam (//machinename) maar ook de share name (//machinename/sharename) ?? En het elke keer opnieuw moeten ingeven van een passwd en username lijkt echt door konq te komen, dus die onthoud het niet, en dit zit um dus in een deamon die niet gestart wordt

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1