HD cooling noodzakelijk ?

Pagina: 1
Acties:

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Hallo,

Ik heb in zo'n alombekende Antec case 2 harde schijven (7200 rpm) boven elkaar zitten in de interne 3,5 " tray.

Is het nou noodzakelijk dat ik deze koel door een van de interne coolers voor de 3,5 " tray te zetten?
Ik weet dat veel mensen erg bezig zijn met hun koeling, maar ik heb een hekel aan die herrie die er vaak bij komt. En ook denk ik dat veel mensen VEEL meer koeling gebruiken dan misschien nodig is.
En wat zou er bijvoorbeeld kunnen gebeuren als een hd te warm wordt ?

Maar goed .. any advise ?

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:02
Kijk , het hoeft niet , die dingen kunnen best zonder , maar het is altijd beter voor de levensduur van je schijven .

Verwijderd

Ach, die schijven worden uiterstmate getest op warmte enzo, als het nodig als zal de fabrikant het wel zeggen, niet dus :)

Verwijderd

Waarom werk jezelf beter op 37 graden dan op 40 graden ?

Zonder gein:
Als een component "onnodig" te heet is en blijft dan heeft dit veel invloed op de levensduur.
Dus als je data belangrijk is dan zorg je voor adequate koeling.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 21:38

Dennahz

Life feels like hell should.

Bij 7200 rpm is een HDD koeler zeker aan te raden, je HDD gaat een stuk langer mee.

Twitter

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03 21:22

n00bs

Het is weer Zomer!

En bij warmte zetten materialen uit... opp wordt "iets groter" performance "iets" lager ;)
Maar goed dat is puur theoretisch...

Cooling voor electronica kan bijna nooit kwaad, en komt altijd wel ten goede voor de levensduur en/of performance

Verwijderd

BrEeZeR schreef op 03 mei 2003 @ 22:23:
Bij 7200 rpm is een HDD koeler zeker aan te raden, je HDD gaat een stuk langer mee.
Jamaar :9 Het is toch niet evht verplicht om die HD koelers te gebruiken? :d

• koos.d
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03 21:31
Verwijderd schreef op 03 May 2003 @ 22:25:
[...]

Jamaar :9 Het is toch niet evht verplicht om die HD koelers te gebruiken? :d
Tis niet verplicht ;) Maar zoals gezegd is het wel aan te raden een coolertje erbij te hangen... omdat de kans groot is dat ie dan een langere levensduur heeft :)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:04

Mentalist

[avdD]

Zet iig NOOIT 2 hd's direct boven elkaar zonder tussenruimte! Dan kan de onderste z'n warmte namelijk niet kwijt, tenminste... Hij geeft z'n warmte dan aan de bovenste schijf. Dat word alleen maar 1 grote ophoping van hitte. Ik zou zelf (als je de ruimte in je kast hebt) met brackets iedere schijf in een aparte 5,25" bay doen, of anders in een 3,5" bay zonder in de bay daarboven een apparaat te doen (gewoon 1 bay "overslaan").

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

BoXie schreef op 03 May 2003 @ 22:18:

Ik weet dat veel mensen erg bezig zijn met hun koeling, maar ik heb een hekel aan die herrie die er vaak bij komt.
In die brackets kun je gewoon 80mm fans hangen. Als je net als mij die fans gewoon op 5Volt laat lopen heb je nergens last van (herrie tenminste) en creeer je toch airflow in je kast, waardoor de temp zal dalen.

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-03 21:49

vehpol

Go Go Gadget!

Neem een Papst 12dB fan. Hardstikke stil (hoor je dus ECHT niet) en verplaatst genoeg om je HD te koelen. Ik heb niet meer fans in mijn computer zetten dan noodzakelijk (CPU, Northbridge en Voeding), ook allemaal nog hele stille. Zette deze fan erbij op mijn HD, geen enkel extra geluid, en wel zo'n 10 graden koeler. (Maxtor 7200 RPM schijf)

Ceci n'est pas une signature!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:25
Ik heb ook sindskort 2 7200 RPM schijven. Ik had ze in het begin gewoon in dezelfde bay tegen elkaar aan. Dit was dus een slechte zaak, wat resulteerde dat mijn hele PC vastliep en dat mijn BIOS 1 van de schijven niet meer herkende......
Gelukkig herkende hij hem wel weer nadat ik hem 15 minuten had af laten koelen. Dus, zet ze nooit direct boven elkaar, haal desnoods een "verloopstuk" om je schijf in een 5,25" bay te zetten. Maar hoe dan ook NIET direct boven elkaar, hooguit met 1 bay als ruimte er tussen!!!
Als je je hieraan houdt, zou extra koeling niet noodzakelijk moeten zijn, maar zoals door velen al eerder gezegd, het is wel bevorderlijk voor de levensduur.
Ik spreek uit ervaring, want ik ben er dus bijna 1 HDD door verloren.

[ Voor 5% gewijzigd door Morax op 04-05-2003 01:02 ]

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb nu zelfs 3 7200 rpm schijven in mijn midi towertje hangen.
1 in de 3"5 bay, en de andere 2 mbv. inbouwbrackets beide in 1 51/4 bay. Dit hele zootje is ongekoeld, maar er zit enorm veel ruimte tussen de schijven omdat ze min of meer zweven (op de brackets na dan) misschien een ideetje ? kosten: 2 euro ofzo :P

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

vehpol schreef op 04 mei 2003 @ 00:53:
Neem een Papst 12dB fan. Hardstikke stil (hoor je dus ECHT niet) en verplaatst genoeg om je HD te koelen. Ik heb niet meer fans in mijn computer zetten dan noodzakelijk (CPU, Northbridge en Voeding), ook allemaal nog hele stille. Zette deze fan erbij op mijn HD, geen enkel extra geluid, en wel zo'n 10 graden koeler. (Maxtor 7200 RPM schijf)
<mierenneuker> papst 12dB fan op 12 volt hoor ik wel, 7 volt hoor ik hem niet</mierenneuker>

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:11
het kleinste Btje airflow werkt al goed, dus een stille 8cm koeler werkt perfect.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Pagina: 1