[Mod] maak temperatuur afhankelijke FAN toerental comtroller

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46938

Topicstarter
Hoi ik weet niet als dit meldingswaard is .. ik heb thuis een aantal goeie oude PSU liggen. .. Ik moest een weerstand hebben dus dacht weet je wat ik ga slopen :9
De psu in kwestie was een NON atx 200 watt psu.. jah ik heb een aantal liggen hier ;) . In elk geval het heeft een tempcontroller - fan aansluiting.. als heet draait ie sneller en .. je weet het wel .. nu zat ik te kijken en at zag dat naar het apart printplaatje waar temp-wordt gemeten en voltage voor de fan wordt geregeld .. dat er alleen 2 kabels naar toe gaan ... spanning alleen (+12V).. dus ik dacht hmmzz misschien kan ik er wat mee. dus eruit gehaald.. verbonden aan +12V en pc aangemaakt kijken wat voor volt ie geeft .. :o 8.8 v .. nu een aansteker erbij snel onder gooien en wat geeft ie 10 volt en rising ;) .. dus als er mensen zijn die zulke spullen kopen (mediamarkt) dan zou ik eerst mijn oude psu open.. en daarin kijken

nou was dit handig :? weet niet .. voor mij wel gaat me radiator temps maar controlleren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 08:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Wel handig ja.. maar dan moet je net een oude voeding hebben waar ook nog zo'n printje in zit. Volgens mij zijn die schakelingen niet zo heel moeilijk, dat moet ook wel zelf te maken zijn voor een paar euro's.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43
de meeste Aopen / powerman voedingen hebben dit idd ook

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 05:27
mmm, zou je een fototje of een schema kunnen posten (van het ding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Zelfs mijn noname voeding heeft het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ehhh, die NTC-schakeling maak je voor drie dubbeltje ;)

Om daar nu een PSU voor te slopen :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

jvvv schreef op 03 mei 2003 @ 22:24:
Een linkje met veel info en schema's: http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/707

Maar . . . wat veel mensen niet weten is, dat veel moederborden deze functie al ingebouwd hebben, en het met een progje aan te sturen is. Linkje: http://www.almico.com/speedfan.php

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46938

Topicstarter
jvvv schreef op 03 May 2003 @ 22:24:
Tja ik ben niet zo en electronica man... maar wat ik zie op het plaatje is ie vrij simpel een paar weerstanden ..1 mosfetje .. condesator .. en een diode.. en natuurlijk een thermokoppel.. tegenwoordig zit zo een module wel in elke voeding ingebouwd..als ie apart van de hoofdprintplaat is weet ik niet maar dat moet men maar zelf kijken..

ik melde dit zodat men niet zomaar (zoals bij mediamarkt) zo een apart module gaat kopen..

foto kan ik helaas niet nemen geen cam.. :(
alexandervisser schreef op 03 May 2003 @ 22:32:
Ehhh, die NTC-schakeling maak je voor drie dubbeltje ;)

Om daar nu een PSU voor te slopen :P
wat kan ik zeggen als je een zak met oude PSU allemaal heb liggen.. dan maak het je niet uit :+
p.s deze heb ik uit de container van palo-alto (samen met serverkast) genomen ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 46938 op 04-05-2003 03:44 ]

Pagina: 1