[zon adsl] router config (inzake acl)

Pagina: 1
Acties:

• intrix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-12-2023
hee mensen .. ik heb zonnet adsl thuis ..

maar nu leren wij op school met cisco routers om te gaan enzo

maar goed hier komt ie .. ik heb 4 pc's in huis .. nou is de zon modem al een router
zou ik daar geen inhome netwerk mee kunnen maken dan -> tuurlijk wel!

maar als ik mappen ga delen ben ik bang dat er mensen op mijn netwerk komen die daar niet horen dus ik denken en doen .. en uiteindelijk bedacht .. mzz .. acl d'r op zetten

maar eh .. das geloof ik niet mogelijk ..

met cisco routertje zou je zeggen

router(config)#acceslist 1 permit 10.0.0.12 0.0.0.0
router(config)#(deny any)
router(config-if)#ip acces-group 1 output

router(config)#acceslist 2 permit 10.0.0.8 0.0.0.0
router(config)#(deny any)
router(config-if)#ip acces-group 2 output

zoiets .. en dan eh .. komt er geen extern figuur in me pc .. maar eh .. ja acl opzetten zit geloof ik niet helemaal in het menu van zonnet .. hoe moet je dat oplossen iemand goede raad?

welcome my son, welcome to the machine

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 17:33
Cisco router kopen... :+

Maar hoe denk jij dat 'iemand' zomaar op je interne netwerk terrecht komt? Dat kan dus echt niet zomaar gebeuren...

• intrix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-12-2023
eh maar als ik toch een printer ga delen / mappen ga delen (want ik wil op pc1 wel me mp3's van pc2 kunnen luisteren) dan komt iedereen toch zonder worries binnen?

welcome my son, welcome to the machine

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:28
Zo'n routertje als jij hebt is geloof ik standaard al gewoon een NAT router. Er valt dus niet veel meer in te stellen dan een portmap, of een poort die je voor alle verkeer dcht wil hebben enzo.. (dat zal wel te vinden zijn in dat menu ;) ).

ACL's zoals cisco ze gebruikt kom je maar weinig tegen in van die home dingen, omdat het gewoon niet nodig is. Je zet die dingen toch meestal in tussen een internet ip en een intern ip (dus die niet op internet gebruikt mogen worden), terwijl een cisco router ook zonder NAT moet kunnen werken tussen 2 netwerken met ip adressen die beide vanaf het internet benaderd moeten kunnen worden.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
intrix schreef op 03 mei 2003 @ 21:52:
eh maar als ik toch een printer ga delen / mappen ga delen (want ik wil op pc1 wel me mp3's van pc2 kunnen luisteren) dan komt iedereen toch zonder worries binnen?
Zolang jij geen portmappings aanmaakt in je router kan er niemand "zomaar" naar binnen komen in je eigen netwerk.