Condens bij luchtkoeling????

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Topicstarter
Hi Guys!

In mijn titel onder dit postje staat mijn systeem. Zo ook mijn stofzuiger installatie. Mijn vraagje..

In rust is die CPU ongeveer 12 graden....kan er dan ook condens ontstaan tussen de heatsink en de CPU. Ik draai de hele tijd stressed dus er veel last zal ik er niet mee hebben....ik vroeg het me alleen maar even af!?

Ik zou niet deze :9~ praktijken in mijn kast willen hebben!!! ;)

reserveringshouder Tesla Model 3

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Volgens mij zal er geen condems optreden door directe verwarming.. het warm worden en afkoelen zal toch enig sinds geleidelijk gaan ..

Maar 12C met luchtkoeling?!??! WHOAH dude! Goed man! Wat heb jij in je bak zitten?? Coolers.. fans??

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Stofzuiger zegt ie toch?

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Topicstarter
En de mensen die zeggen dat die Delta 60HP veel herrie maakt.....sinds ik die 4 Delta 80MP's erin geplaatst heb, hoor ik die HP echt niet meer!!!

Verwijderd

naar mijn mening krijg je alleen condens als je aan de slag gaat met watercooling e.d ..

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Topicstarter
Ik had iets gehoord over 15 graden....was wel met peltier, maarja als ik nix heb draaien komt ie echt op de 12 graadjes....en da's onder de 15!

Verwijderd

Hoe koud is het in de kamer waar de pc staat?
Of staat ie in de koelkast?

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Topicstarter
Kweenie hoe warm het hier is...zo zo rond de 21 graden inschatten

Mobo is 25 graden....lekker he!!!?

Alpha en Delta roeleren grote tijd!!!

Verwijderd

Op woensdag 22 november 2000 22:37 schreef The_Spawn het volgende:
Hoe koud is het in de kamer waar de pc staat?
Of staat ie in de koelkast?
Op mijn kamer is het nu als volgt:
buitentemp == binnentemp

Lekker koel dus. 28 graden voor een zwaar overgeklokte 2.4V AMD K6/3

Verwijderd

Hoe krijg jij je CPU dan op 12C met luchtkoeling???
Zover ik weet is dat niet mogelijk, je kan met luchtkoeling nooit onder de kamertemperatuur komen, of maak je gebruik van TEC's?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:10
Je lult lekker, maar je proc gaat echt niet onder kamer temperatuur zonder peltier, vapochill of wat ever....
Dan zal je temp meter wel kaput zijn.

Over die condensvorming:
Die krijg je alleen als er een groot temperatuursverschil is. Dus proc koud, terwijl omgevingslucht warmer is. (Dan kan normaal NOOIT met alleen luchtkoeling)
Dus daar heb jij geen last van.

Mijn proc heeft wel peltier. Als het koud genoeg is, kan die idle ongeveer -9C halen.
Geen last van condens, want mijne is afgeschermt :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Topicstarter
Waarom zou dat niet kunnen. De luchtflow van onder naar boven in mijn heatsink trekt alle warmte van mijn core weg....er is vast een hele natuurkundige uitleg gegeven kunnen worden, maar dat kan ik niet uit mijn mouw schudden!

Je moet me gewoon maar geloven!

Verwijderd

Eh..je koelt de CPU toch met de (koude)lucht uit je kamer. Als deze bv 21C is dan zal je CPU never nooit niet onder die 21C komen!!!

Verwijderd

Op woensdag 22 november 2000 22:46 schreef Cheese_man het volgende:
Waarom zou dat niet kunnen. De luchtflow van onder naar boven in mijn heatsink trekt alle warmte van mijn core weg....er is vast een hele natuurkundige uitleg gegeven kunnen worden, maar dat kan ik niet uit mijn mouw schudden!

Je moet me gewoon maar geloven!
Dat doen we dus niet. Hoe kan jij je PC onder de kamertemperatuur koelen?

Laten we eens kijken:

Lucht in je kast=kamertemperatuur (in jouw config)
Bij optimale warmtegeleiding van cpu->heatsink->lucht krijg je dit:

Je fans maken de Heatsink ook op kamertemperatuur. Vervolgens gaat je CPU zijn warmte afstaan aan de heatsink totdat ie dezelfde temperatuur heeft als de heatsink. Aangezien de heatsink niet onder kamertemperatuur komt, komt je CPU dat ook niet.

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-08 09:05

Animal_X

Rodin

HAHAH HAHA condens met lucht koeling, het nivo stijgt weer tot een hoogte punt :) lol.
Bestaat dus NIET.

Tip: kijk eens naar je temp sensor

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Verwijderd

Als je na deze uitleg nog steeds beweerd dat je CPU op 12C draai ben je echt hopeloos!!!!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

ja grappig :)

edit:
sorry voor de domme reactie maar ik kon het niet laten

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Verwijderd

Grappig, deze discussie heb ik wel es met een maat van me gehad, het is toch logisch dat je niet onder omgevingstemperatuur kan koelen....
Hij zegt: als ik met die fan op mijn hand blaas voelt het toch ook koud aan" :)

Beste vriend; je sensor is kaduuk, of anders wel naar de barrebiesjes!

Verwijderd

Moet ie het raam openzetten, kachels uitzetten en hopen dat je PC de kamer warm kan houden. Doe maar eens een hele nacht de kachel uit en het raam open. 's ochtends de PC aan als je opstaat, raam ff dicht, kom je 's middags terug: heerlijk warm. weet je ook waar al die overklokwarmte heengaat. Hoezo koeling? eerder verwarming.

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Topicstarter
ongelovige.

Speciaal voor jou een pic van mijn tray....de rechter is inderdaad mijn CPU in idle...goed geen 12 graden maar wel 15 met een systemp van 25.

[img]http://www.homepages.hetnet.nl/~arjen1hooft/zie_je_wel.gif"[/img]

Met een standaard koeler werd ie in de BIOS op standaard kloksnelheid al 50 tot 60 graden...de temp meter doet het dus wel. Bovendien heb ik in MBM4.18 er 5 graden compensatie bijgedaan!!!

Verwijderd

Op woensdag 22 november 2000 22:59 schreef mbitnl het volgende:
Grappig, deze discussie heb ik wel es met een maat van me gehad, het is toch logisch dat je niet onder omgevingstemperatuur kan koelen....
Hij zegt: als ik met die fan op mijn hand blaas voelt het toch ook koud aan" :)

Beste vriend; je sensor is kaduuk, of anders wel naar de barrebiesjes!
Hihi, je koelt inderdaad met koude lucht je hand: je hand is 37 graden, de lucht 20 graden. Is een verschijnsel dat warmte-overdracht heet :)

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
als hij de fans op -12 volt draait en niet op + 12 volt gaat de warmte er toch af en komt er niet bij ?

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

Verwijderd

Op woensdag 22 november 2000 23:01 schreef Cheese_man het volgende:
ongelovige.

Speciaal voor jou een pic van mijn tray....de rechter is inderdaad mijn CPU in idle...goed geen 12 graden maar wel 15 met een systemp van 25.

[img]http://www.homepages.hetnet.nl/~arjen1hooft/zie_je_wel.gif"[/img]

Met een standaard koeler werd ie in de BIOS op standaard kloksnelheid al 50 tot 60 graden...de temp meter doet het dus wel. Bovendien heb ik in MBM4.18 er 5 graden compensatie bijgedaan!!!
Heb je wel de juiste sensor te pakken in MBM????? Want nogmaals het is NIET mogelijk!!!!!!!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Als je in MBM een verkeerde temp sensor selecteerd kan je soms hele vreemde resultaten krijgen.

• Grenco
  • Laatst online: 11-07 22:34
Ik denk dat hij zijn stofzuiger zo heeft omgebouwd dat ie eerst de lucht comprimeerd (druk op bouwd) en dan met 300² Bar richting zijn cpu blaast. :Y)

door het uitsnappen van de lucht kan er koeling ontstaan onder de normale lucht temp.
>:)

En ik denk niet dat jij dat stofzuigertje hebt omgebouwd tot compressor.

Je bent een }:O Als je blijft vor houden dat je CPU 12 Graden is terwijl je pc aan staat.

Of gij is niet goed in den hoofd, of den temp meter is ziek. |:(

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Verwijderd

Als een ijskast 6 graden is dan word de fles cola in de ijskast toch ook geen 2 graden.
Wat een slimmem Gotters hebben we weer.
Dwaas.

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Topicstarter
Erg vreemd allemaal.....

Het is echt de goede sensor...ik heb er maar twee!! Bovendien als ik de CPU stess, dan komt ie op de 30 graden. Alleen de rechter verandert dan.

Ik vind het ook raar dat dat ding zo'n lage temp aangeeft. Helaas zou ik niet weten of die meter stuk is.

Dit is geen hoax van mij en ik wil niet in een sprookje blijven geloven (als dat het inderdaad zo is...)

Ik weet alleen dat toen er een standaard koeler opzat in de BIOS de temp 50+ was. Met de nieuwe HSF werd dat dus veel lager...onder de kamertemp. Ik heb de CPU er niet afgehad en voor zover ik weet heb ik ook niets losgetrokken.

Waar zit zo'n sensor trouwens, dan kan ik even gaan kijken als het weer licht is of dat ding van zijn plekkie is afgeschoten!!

• picobyte
  • Laatst online: 28-08 11:54

picobyte

MhIHIHI!

De verklaring :?
Als je van een gas de druk verlaagd wordt het volume groter waardoor ook de hoeveelheid energie=warmte per m3 afneemt het koeld dus af.
Ofwel een (nogal inefficiente)koelkast :)
Ik denk ook dat de onderdruk in zijn kast vrij groot zal zijn ;-)

Je kan het natuurlijk altijd eens proberen, ff een thermometer bij de stofzuiger houden :)

Ik zou dus een peltier nemen :)
goedkoper,minder herrie,minder stroomverbruik :)
Hoeveel gebruikt die stofzuiger eigenlijk :?

Powered bij meergranenbrood.

Verwijderd

Staat in je bios ook dezelfde tempratuur ?
Als je hem snel reset en dan meteen in je bios kijkt, kijk dan of de temp van je mbm en je bios gelijk zijn.
Dat werkt het beste.

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Topicstarter
Ik heb een 300W voeding...dat dus.

Aan koeling wordt van de voeding...2.52A gevraagd....is dus 30,2W Dan is de koeler op mijn GF2 en in de voeding niet meegerekend!

60HP verplaatst 37.61CFM (blaast van de CPU AF de kast IN)
80MP verplaatst 46.62CFM (Ik heb er 4...2 zuigen aan de voorkant en twee blazen aan de achterkant)

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 11:33

Servowire

prutser:~#

dat is niet je CPU temp
dit had ik ook, dit is hoe warm je mobo is :0

met papier mache kun je alles maken!!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

mobo 12 graden!!
hahaha jij vat het dus ook niet..lachuh :)

Ik geloof wel dat mbm dat aangeeft maar het kan gewoon niet.

• Macconner
  • Laatst online: 15-05-2013

Macconner

as if is mathers...

mmmm wierd.. m'n Cm 733@902(op naar sneller) is met 1 Alpha/Delta combi en 5 fans 33 grade (1.75V) mainboard 26 in een kamer van 21.4 graden.. zou betekenen als ik Delta's er in pleur ut nog kouder word.. LOL ;)

Macconner! | speed 733@1007 :)

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Topicstarter
Wapzer..ik heb even gekeken. Daar geeft ie 22 graden aan.

Dit zou dan ook niet kunnen met een omgevingstemp van 25 graden (systeemlucht).

Het klinkt echter wel redelijker.

Moet ik dan gewoon even de tempcorrectie op 16 gradenC zetten. Is dat niet een beetje erg onnauwkeurig van MBM4.

Ik ga eens MBM5 proberen. Kijken of het daar aan ligt.

En nee, het is niet de sensor van me mobo. Kijk hierboven!

Verwijderd

Ik geloof die gast wel hoor. Ik heb namelijk ook een FC-PAL 35 koeler en bij staat mijn P3
733EB@913 op ongeveer 20 graden. Wie dit niet gelooft kan de pot op of koopt zelf maar zo een koeler. (8>

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-08 11:47
Dat kan wel.. stromende lucht is koeler. Als je buiten sta in de zomer is het in de schaduw toch ook warmer. en trouwens vooral met een onderdruk word de lucht wat ijler. Dus koeler.

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Topicstarter
Ik heb net alle MBM versies verwijderd. De mbm5 gaf 9 graden aan!!!!

Ik word gek.

Ik hou het wel voortaan op 23 graden in rust en dan de 45 graden stressed. Ik vond het heel erg leuk allemaal!

Ik geloof niet meer in die 15 graden. 10 graden onder de omgeving is zelfs voor deze koeler een probleem. Misschien kan MBM niet goed overweg met de CUSL2. Echter AsusProbe geeft hetzelfde aan....erg verwarrend allemaal!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

DOH, geloof me nou maar het kan NIET!!!
dat is N-I-E-T :)

Ja dat van die schaduw is heel wat anders , kan je niet vergelijken.

het minimaal haalbare is een paar graden boven de kamer temp en daar hoef je geen alpha voor aan te schaffen.
(ik heb er wel een, maar daar gaat het niet om)

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Goed dan. De achterliggende natuurkundige les:

Maakt eigenlijk niet uit welk element je gebruikt, het gaat hier om een vrij simpele, elementaire regel die voor alle elementen geldt, maar in dit geval hebben we het over lucht. De omgevingstemperatuur (en dus ook de lucht) heeft een bepaalde waarde. Op het moment dat een object in de omgeving van de lucht een andere temperatuur heeft dan de omgevingstemperatuur, zal er m.b.v. geleiding energie-overdracht plaatsvinden (warmte is energie). Dit komt omdat wamte een vorm van trilling is. Als iets warm is, heef een bepaalde trillingsfrequentie. Hoe warmer, hoe hoger de frequentie. Die trilling wordt overgegeven aan de elementen in de omgeving. Dit heet geleiding. Doordat de trillingen door worden gegeven, en zich dus gelijkmatig verspreiden, worden de temperaturen van de verschillende elementen meer en meer gelijk, totdat ze (theoretisch) gelijk zijn.

Nou zitten we met een probleem. Het onderwerp van discussie, de heatsink van 12°C wordt gekoeld door lucht van kamertemperatuur. Voor het gemak 20°C.

Volgens de natuurkundige wetten zullen de elementen energie afdragen aan elkaar (trillende moleculen die hun trillingen doorgeven aan hun buurman). Aangezien de omgevingstemperatuur hoger is dan die van de heatsink, zal de lucht de heatsink warmer maken!.

Laten we het zo zeggen: Als je zeker weet dat die temperatuurprobe goed zit, haal dan als de donder die ventilator er af!

Dan zal er namelijk minder lucht langs stromen, waardoor ie minder verhit wordt door de warmere lucht, en wordt je processor nog kouder! :P

Verwijderd

Ik moet wel zeggen dat ik die FC-PAL35 koeler niet echt aanraad want dat ding maakt echt meer
geluid dan een vliegtuigmotor.

• Macconner

Macconner

as if is mathers...

verklaar dan het volgende eens...

Cm 733@902, Alpha/delta (6200RPM) 1 air intake fan a 4300RPM 2 outtake fans, en 1 9cm fan halverwege de kast a 4300rpm met temp bovengenoemt!.. LUCHT dus langs een Termometer scheert is ALTIJD kouder dan de LUCHT in de kAST! lucht in beweging is kouder maar maakt het zooitje niet per definitie kouder'. in een kamer van 20C een fan bij een termoding houden maakt dat termo ding denken dat het kouder is!... mee eens?

• Animal_X

Animal_X

Rodin

nee, niet mee eens

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Topicstarter
Termodingen denken niet en doen ook niet aan gevoelstemperaturen.

Wat ik me kan herinneren van mijn natuurkunde is inderdaad het beroemde voorbeeld van de spuitbus of fietspomp. Onder en overdruk....kouder en warmer.

Er zijn veel berekeningen te doen die ik niet weet en kan. Redelijkerwijs denk ik ook niet dat de temp echt rond de 15 kan liggen in een kasttemp van 25......Ik zal een kennis van mij eens vragen hoe dat zit...natuurkunde wizard!!

Ik vond het allemaal erg onderhoudend vanavond, maar mijn bedje roept. Eigenlijk maakt het mij niet uit of dat ding nu 1 of 50 graden is.. Alles loopt stabiel en dat is dat...ik wilde even weten wat jullie ervan vonden...dat is nu wel bekend denk ik :+

Diegene die echter mijn intelligentie of mijn zichtvermogen in twijfel trokken kunnen van mij de volgende keer beter hun "visies" voor hun houden..

Welterusten allemaal!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

maar nu ga ik eerst me nest in :)

• Macconner

Macconner

as if is mathers...

waarom als ik dan een fan van 7cm bij m'n HUIS TERMOSTAAT HOU die op 18c staat (buiten 14 c) dat tie denkt dat het kouder is BUITEN??? ik blaas LUCHT in beweging langs een censor en die is kouder dan de stil staande lucht!... kom op zeg!.. ga nou nie zeggen dat m'n termoding van m'n huis stuk is :)

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Topicstarter
dat komt door het druk verhaal...dat is niet zo verwarrend...die 10 graden door een HSF tov de omgevingstemp wel!

Verwijderd

Hey kaas_man hoeveel punten haal jij met 3DMARK ?

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Topicstarter
rond de 7550

zie hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/70439

CPU iets teruggezet, maar de GF2 ietsje harder...komt ongeveer wel op hetzelfde!

• Wimpy006
  • Laatst online: 27-08 00:46
Stoer. Maar het kan alleen niet zo. Misschien dat dat onderdruk principe die graad kan verklaren tussen zuigen en blazen, maar dat jij er dan 10 graden verschil van maakt. Lijkt me stug. (als ik iets stug vind kan het gewoon niet :P )
10 graden onder omgevingstemp.... Ook nog op een chip die ongeveer 40 watt aan energie verbruikt... I do not think so.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Topicstarter
29.3Watt om precies te zijn. Berekend door "radiate". Een proggie gevonden via de oc-shop!

Lees mijn laatste comments please!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

waarom als ik dan een fan van 7cm bij m'n HUIS TERMOSTAAT HOU die op 18c staat (buiten 14 c) dat tie denkt dat het kouder is BUITEN???
hehe, zeker net geprobeerd, nou niet he!!

waarom denk je anders dat dat piet paulusma :) in de winter zoiets zegt als:
"morgen zal het 5 graden worden maar door de harde wind zal de GEVOELS-temperatuur rond het vriespunt liggen.

Dit is wat JIJ voelt maar de lucht is gewoon 5 graden.

Zo nou houd er echt mee op voor vanavond

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Diegene die echter mijn intelligentie of mijn zichtvermogen in twijfel trokken kunnen van mij de volgende keer beter hun "visies" voor hun houden..
dat deed ik ook niet.

Maar tochvind ik het wel errug basis, toch logisch?
of niet? :?

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Topicstarter
Hé we zouden toch al in bed liggen ;)

Het is ook wel een beetje een uitdagend onderwerp. Dat geef ik toe. Maar ik bedoelde jou persoonlijk ook niet hoor...

Van mij mag hier een slotje op en de hele boel zo de vuilnisbak in!!

Het heeft allemaal genoeg geduurd zo! :)

Ik ga mijn stofzuiger nu echt uitzetten, mijn kamer is ondertussen net een cleanroom! En de buren klagen over de herrie :+

:Z:Z:Z:Z:Z:Z:Z:Z:Z:Z:Z:Z:Z:Z:Z

• worsie
Zucht.

Het spuitbus-effect, of fietspomp-effect heeft te maken met expansie. Een gas wordt samengeperst. De dichtheid van het gas per kubieke cm wordt daarbij vergroot. Als je dit ver genoeg doorvoert wordt een gas zelfs vloeibaar. Doordat de moleculen van het gas worden samengeperst, hebben ze minder "bewegingsvrijheid". Beeldspraak om het duidelijk te maken: eerst had een molecuul een kamer van 4 bij 4 om in te bewegen. Die ruimte gebruikte hij ook, maar raakte net de muren niet. Niks aan de hand. Geen botsingen, geen verstoringen. Nu wordt het gas samengeperst. Het kamertje wordt opeens 2 bij 2. Maar het gas zit nog steeds in zijn oude bewegingspatroon, dus hij knalt de hele tijd tegen de muur op. Bij dat tegen de muur op knallen treedt dus er energie-afgifte op aan de omgeving. Hij "botst" die energie weg naar de omgeving. Die botsing is trilling, die trilling is dus weer de al eerder besproken energievorm warmte.

Bij samenpersing treedt er dus warmte-afdracht op. Kan je wel merken aan een fietspomp. Na een band opgepompt te hebben is de wand van de fietspomp altijd warm. Hoe verder naar onderen je voelt bij de buis, hoe warmer ie is (hoe verder naar onderen, hoe meer de lucht wordt samengeperst, vandaar). Bij een spuitbus geldt hetzelfde principe, maar dan in nog veel extremere mate.

Het is trouwens niet zo dat de temperatuur van het gas sterk veranderd. Er zijn minder trillingen nodig om de zelfde temperatuur te behouden dankzij de grotere dichtheid.

Omgekeerd, bij het vrijlaten van het samengeperste gas: nu treedt er expansie op. Het gas komt vrij en past zich aan aan de omgevingsdruk. Hierbij zet het dus uit. Maar nu heeft ie in ene een veel te lage warmte-trilling, het spul is ijskoud vergeleken met de omgeving.Om dit te compenseren wordt er door de omgeving trillingsenergie (warmte) afgestaan aan het ijskoude gasdeeltje. De omgeving koelt zeer lokaal extreem af.

Wat berteft de kamertemperatuur-sensor: ik vermoed dat dit ding gecalibreerd is op stilstaande lucht. De sensor gaat uit van een bepaalde capaciteit aan warmte-overdracht, daarop is de temperatuurweergave "geschaald".
Als je nu een luchtstroom gaat creeren langs de sensor vergroot je de overdrachtscapaciteit. Daarmee breng je een variabele in in de meting waar bij het ontwerp geen rekening mee is gehouden, en gaat de waarde afwijken van de werkelijke waarde.

Verwijderd

Op woensdag 22 november 2000 23:37 schreef InterCC het volgende:
Dat kan wel.. stromende lucht is koeler. Als je buiten sta in de zomer is het in de schaduw toch ook warmer. en trouwens vooral met een onderdruk word de lucht wat ijler. Dus koeler.
Waarom is het koeler voor je gevoel? Omdat jij 37 graden bent, je huid geeft zijn warmte af aan de lucht. Dit zal sneller gebeuren als het erbij langsstroomt, wat dus kouder aanvoelt. Je wordt dan actief gekoeld.

Verwijderd

Op woensdag 22 november 2000 23:41 schreef Animal_X het volgende:
DOH, geloof me nou maar het kan NIET!!!
dat is N-I-E-T :)

Ja dat van die schaduw is heel wat anders , kan je niet vergelijken.

het minimaal haalbare is een paar graden boven de kamer temp en daar hoef je geen alpha voor aan te schaffen.
(ik heb er wel een, maar daar gaat het niet om)
Dat met in de schaduw en in de wind is gewoon net zoals de vergelijking passief tegen actief koelen.

• raptile
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02-2024

raptile

=[Loz Kampoz Fragging Force]=

Op woensdag 22 november 2000 23:25 schreef Cheese_man het volgende:
Ik heb een 300W voeding...dat dus.

Aan koeling wordt van de voeding...2.52A gevraagd....is dus 30,2W Dan is de koeler op mijn GF2 en in de voeding niet meegerekend!

60HP verplaatst 37.61CFM (blaast van de CPU AF de kast IN)
80MP verplaatst 46.62CFM (Ik heb er 4...2 zuigen aan de voorkant en twee blazen aan de achterkant)
dat maakt toch een vrezelijke herrie???

ik heb 2 80mm Sunon en 1 92mm Sunon en ghet geluid is niet om aantehoren.

ik heb zelfs aan en uit schakelaartjes gemaakt op mn kast voor die dingen.

temp is wel met 10 graden gedaald na die koelers

Spelfouten voorbehouden.

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Topicstarter
worsie...

Ik ben heel goed op de hoogte van pxT/V.

Dus bij de spuitbus expandeert het gas, gevolg de top van de spuitbus wordt kouder. Bij de fietspomp is het anders om.

Misschien dat deze HSF de boel bij rust wel op of net onder de omgevingstemperatuur van 25 graden kan krijgen, doordat de zuiging van de fan echt enorm is. Echter denk ik niet dat het 10 graden kan schelen!! Hooguit die 1 of 2 graden.

• raptile

raptile

Cheese beantwoord mijn vraag plz

Spelfouten voorbehouden.

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Topicstarter
raptile.

Ja het geluid is behoorlijk......aanwezig. Ik moet nog iets van schakelaartjes maken voor de 80 mm fans!!

De temp ging van 29 naar 25 graden, niet erg super dus. Ik ga in die Aopen HQ08 kast van me maar wat gaten aan de voorkant boren denk ik!

• raptile

raptile

Op donderdag 23 november 2000 11:15 schreef Cheese_man het volgende:
raptile.

Ja het geluid is behoorlijk......aanwezig. Ik moet nog iets van schakelaartjes maken voor de 80 mm fans!!

De temp ging van 29 naar 25 graden, niet erg super dus. Ik ga in die Aopen HQ08 kast van me maar wat gaten aan de voorkant boren denk ik!
aha ik dacht al want het is niet normaal meer wat een geluid mijn computer geeft

ik wil weten hoe ik goed kan dempen :)

Spelfouten voorbehouden.

• picobyte
  • Laatst online: 28-08 11:54

picobyte

MhIHIHI!

Op woensdag 22 november 2000 23:55 schreef Macconner het volgende:
waarom als ik dan een fan van 7cm bij m'n HUIS TERMOSTAAT HOU die op 18c staat (buiten 14 c) dat tie denkt dat het kouder is BUITEN??? ik blaas LUCHT in beweging langs een censor en die is kouder dan de stil staande lucht!... kom op zeg!.. ga nou nie zeggen dat m'n termoding van m'n huis stuk is :)
In je huisthermostaat zit een weerstandje die wordt warmgestookt op het moment dat je ketel aangaat, dat hebben ze gedaan wanwege de zg hysteresis lus wat in normaal nederlands zoiets betekend:
je steld de thermostaat in op 20°C de ketel gaat vervolgens stoken maar tegen de tijd dat je kamer werkelijk de 20°C heeft berijkt zit er al zoveel warm water in het werarmings cirquit dat de temperatuur na het uitschakelen vd ketel nog een eindje oploopt.
Als je dit wil voorkomen moet je de sensor dus foppen en met die weerstand laten denken dat de lucht temperatuur al goed is terwijl de warmte eigenlijk nog in de radiatoren zit :)
Dit wordt ook wel pendelen genoemd.
Als je nu met een ventilator gaat blazen dan gaat die warmte wan dat weerstandje niet meer tegen de temperatuursensor aan en denkt de thermostaat dat het kouder is :)

Powered bij meergranenbrood.

Verwijderd

Dempen:

-Computer plaatsen op rubberen ondergrond
-Alle bekabeling in kast tussen de luchtstroom uithalen (lijkt me echter vrij moeilijk)
-Stofzuigers met pakking tegen kast aanschroeven (met borgende moertjes)
-Die plastic dingetjes eruit slopen (die dingen die je er uit haalt als een cdrommetje inbouwt).

en anders kan je er nog altijd eierdozen omheen zetten (al zal dat niet echt bijdragen aan de koelwerking)

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:39
Op woensdag 22 november 2000 21:55 schreef Cheese_man het volgende:
En de mensen die zeggen dat die Delta 60HP veel herrie maakt.....sinds ik die 4 Delta 80MP's erin geplaatst heb, hoor ik die HP echt niet meer!!!
Maken die echt zo'n tering herrie? Was van plan 3 80HP's aan te schaffen, maar als bij die MP's al lijkt of er een boeing opstijgt bedenk ik me wel een keer.

Flickr | Lego collectie

• raptile

raptile

Op donderdag 23 november 2000 12:45 schreef bronneman het volgende:
Dempen:

-Computer plaatsen op rubberen ondergrond
-Alle bekabeling in kast tussen de luchtstroom uithalen (lijkt me echter vrij moeilijk)
-Stofzuigers met pakking tegen kast aanschroeven (met borgende moertjes)
-Die plastic dingetjes eruit slopen (die dingen die je er uit haalt als een cdrommetje inbouwt).

en anders kan je er nog altijd eierdozen omheen zetten (al zal dat niet echt bijdragen aan de koelwerking)
het is meer het geluid van die vinnen dat zon t*^%$ing herrie maken :)

Spelfouten voorbehouden.

• worsie
Cheese_man,

Ik verwacht niet dat een Delta AFB HP een onderdruk van enige betekenis kan veroorzaken. Door drukverschillen zou je theorestisch wel iets kunnen verklaren, maar ik vraag me af of dat meetbaar is met normale apparatuur. Maar vergeet niet dat de processor, ook in idle, altijd warmte afgeeft. Dat kleine beetje warmte dat ie afgeeft zou denk ik wel het mogelijke minieme verschil door de onderdruk compenseren.

Heeft iemand zijn formule-boekje bij de hand van de middelbare school?:) Pak je rekenmachine es. Kan je kijken hoeveel onderdruk in millibar je moet veroorzaken om een temp-daling te krijgen van 2 graden.

Maar praktisch gezien: Nee. Ik geloof er niet in dat een fan dusdanig veel onderdruk kan veroorzaken dat de temp. tot onder de omgevingstem. daalt.
Pagina: 1