Oke ik ben dus aan het brain stormen over mijn nieuwe subwoofer.
Hij moet gaan functioneren als muziekale sub en HT sub (ik weet het een moeilijke combo maar ik weet zeker dat het mogelijk is).
Kwa muziek kan ik dus beter een gesloten subwoofer maken.
Nadeel is dat je sub never zo laag zal gaan als een BR sub en dat je Unit veel eerder aan zijn Xmax komt.
Kwa HT zou ik dus beter een BR subwoofer kunnen bouwen.
Nadeel is dat deze messchien wat modderiger gaat klinken en dat ik een grotere kast nodig heb.
Ik zit dus te twisten tussen de volgende opstellingen.
1) De Adire Shiva in een geslote behuizing van 80L.
Hiermee kom ik op een -3dB van ongeveer 36Hz en een q richting de 5.
Het rendement is 87dB/1w/1m.
dat is niet erg laag met dat kan je eventueel wel opkrikken met een basboosd.
Nadeel is dat die woofer een foam rand heeft en ik ben bang voor defecten in de foamen op hanging.
En de Xmax zit mij ook niet lekker, want ik heb het gevoel dat dit erg uit de klauwen gaat lopen.
2) De TIW 360 X 8 in een 80L behuizing (dus de kasten zijn het zelfde) getuned op 25,01Hz.
Hiermee kom ik op een -3dB punt van 25Hz en een lichte afval in het laag.
Dit is ook nog op te krikken met een bass boosd.
Het nadeel is dat de groupdelat tegen de 20 oploopt bij 20Hz (dit loopt wel weer terug op 17Ms bij 30Hz en verder........).
Ik vraag me dus af of deze sub behalve laag gaan en hard spelen zal ook nog muziekaal zal blijven...........
Bovendien is de conus aardig zwaar.
De prijs zal ongeveer net zo hoog zijn dus de prijs zal het ook niet zijn.
Alleen moet ik die Adire laten versturen terwijl ik de TIW 360 x 8 gewoon kan bestellen via mijn bedrijf.
Ik heb aardig wat verstand van subwoofers maar mijn vraag is wat jullie in dit geval zouden doen........
En het volgende is dat ik ook zit te twisten tussen 2 modules.
Namelijk de HYPEX 200 en de DT150.
Waarom zou jij kiezen voor de HS200 of de DT150?!
De prijs van de HS200 is behoorlijk wat hoger als de DT150 maar de kwaliteit is hoger als die van de DT150.
Wie kan mij van deze quest overtuigen?
Alvast bedankt.
Voor info over de units:
Visaton TIW 360 X8 : http://www.visaton.com/english/artikel/art_407.htm
Adire audio Shiva MKlll : http://www.adireaudio.com/diy_audio/drivers/adire/shiva.htm
(ik heb het allemaal even snel gesimuleerd met winISD pro ALPHA)
Hij moet gaan functioneren als muziekale sub en HT sub (ik weet het een moeilijke combo maar ik weet zeker dat het mogelijk is).
Kwa muziek kan ik dus beter een gesloten subwoofer maken.
Nadeel is dat je sub never zo laag zal gaan als een BR sub en dat je Unit veel eerder aan zijn Xmax komt.
Kwa HT zou ik dus beter een BR subwoofer kunnen bouwen.
Nadeel is dat deze messchien wat modderiger gaat klinken en dat ik een grotere kast nodig heb.
Ik zit dus te twisten tussen de volgende opstellingen.
1) De Adire Shiva in een geslote behuizing van 80L.
Hiermee kom ik op een -3dB van ongeveer 36Hz en een q richting de 5.
dat is niet erg laag met dat kan je eventueel wel opkrikken met een basboosd.
Nadeel is dat die woofer een foam rand heeft en ik ben bang voor defecten in de foamen op hanging.
En de Xmax zit mij ook niet lekker, want ik heb het gevoel dat dit erg uit de klauwen gaat lopen.
2) De TIW 360 X 8 in een 80L behuizing (dus de kasten zijn het zelfde) getuned op 25,01Hz.
Hiermee kom ik op een -3dB punt van 25Hz en een lichte afval in het laag.
Dit is ook nog op te krikken met een bass boosd.
Het nadeel is dat de groupdelat tegen de 20 oploopt bij 20Hz (dit loopt wel weer terug op 17Ms bij 30Hz en verder........).
Ik vraag me dus af of deze sub behalve laag gaan en hard spelen zal ook nog muziekaal zal blijven...........
Bovendien is de conus aardig zwaar.
De prijs zal ongeveer net zo hoog zijn dus de prijs zal het ook niet zijn.
Alleen moet ik die Adire laten versturen terwijl ik de TIW 360 x 8 gewoon kan bestellen via mijn bedrijf.
Ik heb aardig wat verstand van subwoofers maar mijn vraag is wat jullie in dit geval zouden doen........
En het volgende is dat ik ook zit te twisten tussen 2 modules.
Namelijk de HYPEX 200 en de DT150.
Waarom zou jij kiezen voor de HS200 of de DT150?!
De prijs van de HS200 is behoorlijk wat hoger als de DT150 maar de kwaliteit is hoger als die van de DT150.
Wie kan mij van deze quest overtuigen?
Alvast bedankt.
Voor info over de units:
Visaton TIW 360 X8 : http://www.visaton.com/english/artikel/art_407.htm
Adire audio Shiva MKlll : http://www.adireaudio.com/diy_audio/drivers/adire/shiva.htm
(ik heb het allemaal even snel gesimuleerd met winISD pro ALPHA)