Toon posts:

welke subamp voor subwoofer ......

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik ben dus aan het brain stormen over mijn nieuwe subwoofer.
Hij moet gaan functioneren als muziekale sub en HT sub (ik weet het een moeilijke combo maar ik weet zeker dat het mogelijk is).

Kwa muziek kan ik dus beter een gesloten subwoofer maken.
Nadeel is dat je sub never zo laag zal gaan als een BR sub en dat je Unit veel eerder aan zijn Xmax komt.

Kwa HT zou ik dus beter een BR subwoofer kunnen bouwen.
Nadeel is dat deze messchien wat modderiger gaat klinken en dat ik een grotere kast nodig heb.

Ik zit dus te twisten tussen de volgende opstellingen.
1) De Adire Shiva in een geslote behuizing van 80L.
Hiermee kom ik op een -3dB van ongeveer 36Hz en een q richting de 5.
Het rendement is 87dB/1w/1m.
dat is niet erg laag met dat kan je eventueel wel opkrikken met een basboosd.

Nadeel is dat die woofer een foam rand heeft en ik ben bang voor defecten in de foamen op hanging.
En de Xmax zit mij ook niet lekker, want ik heb het gevoel dat dit erg uit de klauwen gaat lopen.

2) De TIW 360 X 8 in een 80L behuizing (dus de kasten zijn het zelfde) getuned op 25,01Hz.
Hiermee kom ik op een -3dB punt van 25Hz en een lichte afval in het laag.
Het rendement is 87dB/1w/1m.
Dit is ook nog op te krikken met een bass boosd.

Het nadeel is dat de groupdelat tegen de 20 oploopt bij 20Hz (dit loopt wel weer terug op 17Ms bij 30Hz en verder........).
Ik vraag me dus af of deze sub behalve laag gaan en hard spelen zal ook nog muziekaal zal blijven...........
Bovendien is de conus aardig zwaar.

De prijs zal ongeveer net zo hoog zijn dus de prijs zal het ook niet zijn.
Alleen moet ik die Adire laten versturen terwijl ik de TIW 360 x 8 gewoon kan bestellen via mijn bedrijf.

Ik heb aardig wat verstand van subwoofers maar mijn vraag is wat jullie in dit geval zouden doen........

En het volgende is dat ik ook zit te twisten tussen 2 modules.
Namelijk de HYPEX 200 en de DT150.
Waarom zou jij kiezen voor de HS200 of de DT150?!

De prijs van de HS200 is behoorlijk wat hoger als de DT150 maar de kwaliteit is hoger als die van de DT150.
Wie kan mij van deze quest overtuigen?

Alvast bedankt.

Voor info over de units:

Visaton TIW 360 X8 : http://www.visaton.com/english/artikel/art_407.htm
Adire audio Shiva MKlll : http://www.adireaudio.com/diy_audio/drivers/adire/shiva.htm

(ik heb het allemaal even snel gesimuleerd met winISD pro ALPHA)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

20ms bij 20hz is anders nog prima hoor, 17ms bij 30hz lijkt mij al erger omdat je gehoor bij 20hz nauwelijks nog gevoelig is, je voelt het vooral met je lichaam. Over die foamen rand zou ik me niet al te veel zorgen maken, adire is geen lowbudget merk, ze weten heus wel wat ze doen. Foamen randen zijn tegenwoordig heel wat beter dan zeg 20 jaar geleden.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 07:14
Over die detonation heb ik in Duits forum en op uibel gelezen dat de plastieke behuizing gaat klapperen bij hoge geluidsdruk. Als je die neemt niet inbouwen in de subwoofer misschien.
Die uibel geeft nogal hoog op over sitronik.
Ik persoonlijk heb met geen van allen ervaring. Alleen met mivoc (low budget) en conrad (300518) nog lower budget. Maar beiden bevallen goed.
Volgens mij
Hypex:
+bassboost makkelijk bereikbaar (onnodig bij bass-reflex).
+ringkern (? persoonlijk, subjectief voordeel)
+Alom bekende hoge kwaliteit
+NL produkt
-relatief duur
Detonation:
++Digitale Amp, hoog rendement dus weinig/geen warmteafgave.
+Goedkoper
-bassboost moeilijker bereikbaar (probleem bij gesloten behuizing (?), evt. onnodig bij equalizing met bijv. BFD)

Is echter eigenlijk geen nette vergelijking:
Detonation DT150 zou je moeten vergelijken met hypex 130, beide +- evenveel vermogen.
Dan heeft Hypex meer warmte ontwikkeling en geen bass-boost (geen probleem bij BR).

Zin.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-08 21:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik heb met beide geen ervaring maar kan het niettemin toch niet laten om er iets over te zeggen.

Persoonlijk zou ik voor de visaton TIW gaan. Helemaal indien je er dezelfde prijs voor moet betalen. Volgens mijn laatste gegevens zou ik voor de visaton(290 Euro) circa 2 keer zoveel moeten betalen als voor de Shiva(159 Euro). Indien je voor beide hetzelfde moet betalen dan zou voor mij de keuze erg gemakkelijk zijn. Een voordeel van de shiva is wel de dubbele coil waardoor je eventueel de Q van de luidspreker kunt aanpassen als dit je tenminste helpt bij je ontwerp)(weerstanden op de tweede coil).

Ik heb de indruk dat de shiva iets meer is gebouwd op brute kracht en een vreselijke hoeveelheid power kan verwerken (650w RMS) terwijl de Visaton meer ontworpen voor iets meer nauwkeurigheid terwijl de powerhandling met 300w RMS nog steeds heel behoorlijk is.

Het hangt wat dat betreft af van het gebruik van de sub. Ik neig persoonlijk wat naar visaton vanwege de kwaliteiten die aan deze subs worden toegedicht op het gebied van muzikale subwoofers. Aan de andere kant heb ik nog nooit een shiva kunnen beoordelen (en ik heb wel enkele muziekliefhebbers gesproken die zeer tevereden waren over visaton TIW units. Ik heb ook wel eens een (lang) gesprek gehad met een van de verkopers bij Stuut en bruin. die had zeer mooie zelfbouwluidsprekers met SEAS Excel units en een Visaton TIW SUB)

Gezien de versterkers waar je aan denkt zul je de 650w RMS van de shiva niet nodig hebben, echter voor de TIW geldt gedeeltelijk hetxzelfde met z'n 300w RMS bij 8 ohm)

Een ander belangrijk punt is waar je ze mee combineert. Zijn dat relatief kleine luidsprekers of luidsprekers die aslnog het grootste gedeelte van het HIFI spectrum halen. Gezien je combinatie setup neem ik aan dat je ook voor muziek naar multichannel gaat. Ik neem dus aan dat je geen gebruik maakt van de "pass through" op je subwoofer module om je luidsprekers aan te sluiten maar dat deze rechtstreeks op je 6 kanaals versterker woren aangesloten. Dan word het voor muziek belangrijk hoe je je sub aansluit. Is dat alleen op het LFE kanaal dan ben je verplicht om met normale 2 kanaals muziek op je versterker een surround mode te kiezen (dat kan ook alleen de twee frontluidsprekers en je sub zijn). Bij pure twee kanaals stereo instelling (vaak het zuiverst bij normale cd's) werkt je sub dan niet. Daarvoor moet je je sub aansluiten op de speaker aansluitingen van je versterker en dat leid tot het de volgende twee dillema's:
1: Hoe kies je je crossover frequentie in combinatie met je frontluidsprekers en indien je dit gedaan hebt hoe stijl moet de sub dan afvallen. Als die heel stijl moet afvallen dan heb je een 24db/octaaf filter nodig en volgens mij heeft de detonation die niet en de hypex wel
2: Wat doe je met de speakeraansluitingen naar je sub indien je wel iets beluisterd wat een LFE signaal heeft (ik weet niet of dit storend is en zo ja heeft de crossover frequentie hier invloed op)

Punt 1 heb ik gedeeltelijk opgelost door een hele lage crossover ferquentie te kiezen (40-50Hz) M'n filter is slechts 12db/octaaf. Mijn frontluidsprekers zijn prima in staat om 45 Hz weer te geven. Gedeeltelijk opgelost omdat ik niet weet wat er precies gebeurt in de surround mode instellingen waarbij het LFE kanaal wordt gebruikt. Als alle signalen tot bijv. 80 HZ gefilterd worden en alleen naar het LFE kanaal gaan dan is het dus mogelijk dat ik het stukje tussen 50HZ en 80Hz mis omdat deze uit de normale kanalen worden weggefilterd en omdat ik mijn sub op 40-50Hz laat aflopen met 12 db/oct. Voorlopig heb ik het idee dat ik niks mis maar meten is weten. Ga je een lage crossover frequentie gebruiken met een heel stijl filter dan zou het hoorbaar kunnen zijn(tenzij ik hier sowieso alleen maar een theoretish probleem aan het schetsen ben)

Punt 2 staat binnenkort bij mij op het programma om te testen zodra ik tijd heb om wat extra kabels in elkaar te klatsen.

Resumerend:
Bij gelijke prijs lijkt me de Visaton de beste keus (waarschijnlijk muziekaalste maar ik kan dit (nog) niet staven).
Versterker ligt aan je opstelling, heb je het idee dat je een heel stijl filter nodig hebt dan zit er weinig anders op dan om je portemonee flink leeg te schudden. Ik vraag me echter af of dat wel zo is. Het is wel veel centjes voor slechts een mono eindtrap met beperkte regelingen. Als de centjes geen probleem zijn zou ik voor de Hypex gaan. Anders zou ik in ieder geval de DT serieus overwegen. :)

Verwijderd

Het nadeel is dat de groupdelat tegen de 20 oploopt bij 20Hz (dit loopt wel weer terug op 17Ms bij 30Hz en verder........).
Ik vraag me dus af of deze sub behalve laag gaan en hard spelen zal ook nog muziekaal zal blijven...........
Die groupdelay bij 20Hz zou ik me niet druk om maken als je denkt dat dit niet muzikaal is, ik zou gewoonkijken of de groupdelay binnen het frequentiespectrum van gemiddelde muziek nog aanvaardbaar is. De meeste muziek komt niet onder de 40Hz, dus ik denk niet dat je hier veel last hebt van een (te)hoge groupdelay, alles daar beneden maakt het volgens mij niet meer zo ontzettend veel uit omdat deze frequenties pas ect aan bod komen bij HT (explosie oid), en hier merk je niets van die groupdelay denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor je hulp!

Ik had zelf ook al de neiging om meer naar de visaton te gaan maar nu weet ik het zeker.........het word de visaton.
De subamp moet ik nog eens diep over nadenken.
Ik heb namelijk een vriend die een SAM1 van monacor heeft.
Die is op het eerste oog niet zo intressant.............ten minste............niet intressanter als zijn concurnten.
Hij heeft echter iets veranderd in de module zelf waardoor hij nu 400w!!!! is.
Maar deze module heeft echter niet een bass boosd.

Ik zit ook een beetje met het punt hoe ik de sub ga bouwen.
Zal ik de driver downfiring maken en de poort front of allebei?!
Zal dit effect hebben op de kwaliteit van de sub?

En wat ik ook wel intressant vond is dat Indounbt (voor zover ik begreep) vertelde dat er geen laag over het LFE komt als je gewoon naar stereo muziek luisterd.
Ik dacht namelijk dat er altijd een laag signaal kwam uit het LFE kanaal?! (dus ook wat over gewoon 2CH gestuurd word........ten minste dat is mijn ervaring)
En nu we het er toch over hebben........
Je kan per kanaal (dus op DD of DTS) de speaker instellen op large of small.
Voor mijn begrippen betekend large dus dat de speaker lager gaat als 100Hz.
Maar het laag wat dus per kanaal word door gegeven (als het kanaal dus ingesteld staat op Large) is dat nou het zelfde als het laag wat door gegeven word via het LFE kanaal?

Btw ik heb het al eens geprobeerd op te zoeken via Inet maar ik kon het niet vinden.

Ik twijfel hier sterk aan want messchien word het laag wel geplaatst PER kanaal.........

Verder heb ik op de front 2 sattelite die tot -3dB 70Hz gaan.

De complete opstelling van mijn nieuwe home cinema ben ik zelf ook nog niet uit behalve dat mijn fronts en mijn sub dus vanaf nu vast staan.

De groupedelay is over het algemeen altijd wel hoog met BR subwoofers in het gebied van 20Hz hoef ik me niet druk te maken nee maar ik baarde me toch een beetje zorgen.

Verwijderd

Ik zit ook een beetje met het punt hoe ik de sub ga bouwen.
Zal ik de driver downfiring maken en de poort front of allebei?!
Zal dit effect hebben op de kwaliteit van de sub?
Dat ligt er aan hoe je ze voor de feestjes wilt gebruiken. Als dit een heel grote zaal is of in de openlucht dan zou ik de driver in het front zetten, omdat je dan de afstraling wat kan richten op de ruimte of het veld. Als je van plan bent ze alleen in relatief kleine zalen te gebruiken kun je natuurlijk ook downfiring maken, maar ik zou dat persoonlijk niet doen.

Verwijderd

Topicstarter
feestjes?!
Volgens mij zit je in het verkeerde topic :P

• Indoubt

Indoubt

Vandaag ook even subje via de luidspreker connecties aan m'n receiver gehangen. Dat werkte dus vrijwel niet De luidsprekeraansluiting van de subwooferversterker wordt op de een of andere manier omzeild als de subwooferversterker ook is aangesloten via de cinch(LFE) aansluiting. Zodra ik de chinchplug(beide) verwijder gaat het prima en kan ik dus mooi stereo luisteren op m'n frontluidprekers met ondersteuning van m'n sub (de sub krihgt dan dus de signalen van de twee fronts maar filtert alles boven de circa 45Hz weg) Wel vervelend dat je de chinch kabels los moet trekken. Misschien is er een andere oplossing voor. Toch nog maar eens goed over nadenken.

• Indoubt

Indoubt

Frankel, Ik kan wel stereo krijgen met ondersteuning van mn sub via het lfe kanaal. Hierbij word gebruik gemaakt van de crossover in de receiver en ik heb juis een aparte regelbare subamp omdat ik dat zelf wil instellen. Kan ook nergens vinden wat de receiver voor crossover frequentie heeft.

Al dat soundprocessing is wel aardig maar als je stereo gaat "opblazen" wordt het vaak niet beter dan het origineel, vandaar dus

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 May 2003 @ 20:58:
feestjes?!
Volgens mij zit je in het verkeerde topic :P
Ehhh, volgens mij ook |:(

HT dus, geen party :9....

Dan zou weet ik niet wat ik zou doen. Me gevoel zegt me dat downfiring een beter gluid geeft, maar als je dit gewoon in de kamer staalt de boel ook wel gevuld wordt >:) (met me gevoel bedoel ik niet dat het waar is).

Verwijderd

Topicstarter
Hey Indoubt thnx dat je het even geprobeerd hebt!
Ik ben het overigens helemaal met je eens dat je een mooi stuk stereo muziek moet laten voor wat het is en niet moet opblazen.
Ik luister mijn muziek ALTIJD direct ZONDER iquelizer (of hoe je dat schrijft :P).
Maar goed.......ik ga hem dus op het LFE kanaal aansluiten van mijn reciever (dit is overigens een HK AVI250 THX met voor de front speakers een QUAD 405 mkll eindtrap).
Voor Dolby digital heb ik een apparte decoder van HK namelijk de ADP 303 mooi spul allemaal.
Al hoewel het niet meer van vandaag is neem ik genoegen met DD5.1 ik zal niet snel een 6.1 opstelling maken 5.1 is mooi zat.

Maar wat ik er mee wil zeggen is dat als ik muziek luister via directe ingang alles veel beter klinkt als via bijvoorbeel cd ingang (stereo).
Dat is ook 2 kanaals maar via mijn decoder.........nu zit er dus niets tussen maar gewoon direct stereo signaal.
Het miden is veel meer geopend en rustiger en het hoog is mooi helder en de bas is een stuk strakker.
Dat is echt een wereld van verschil.

Ik zit alleen nog een beetje te twisten over het ontwerp.......zal ik hem nou downfiring maken met een front firing baspoort of allebei downfiring.
Wat voor winst/verliezen haal ik hieruit?

Wat voor sub gebruik jij eigenlijk indoubt.
(die van eul ken ik wel erg mooi apparaatje :) )

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2003 23:47 ]

Verwijderd

Down of forward firing, heeft niet een enorme impact op het geluid. Je verliest een klein beetje Xmax bij down, maar de bas word weer een beetje geboost doordat hij naar de grond fired.

Ik vind woofers prachtige dingen om te zien en mijn persoonlijke voorkeur is dan ook gewoon forward, het heeft wel wat om zo'n beestje bij lage tonen lekker heen en weer zien te schudden. Om de downward fire boost te krijgen zou je ook nog altijd de eventuele poort naar benden kunnen richten, dan moet je wel genoeg ruimte tussen de vloer en sub over laten (uiteraard ;) )

Moet het trouwens Perse de Visaton of Shiva zijn? Ik ken nog wel een driver met een MMS van 57g die in een 67liter B-R behuizing -3db 35hz doet bij een group delay van 13ms bij 30hz.

Verwijderd

Topicstarter
Hey play

Het liefst heb ik wel een driver van visaton aangezien ik die bestel bij mijn bedrijf.
Maar vertel eens wat jij ingedachte had dat is natuulijk altijd intressant en welkom!

ik heb het liefst een driver die onder de 30Hz haald (hierdoor zal hij beter klinken op bijv 40Hz omdat hij er dan minder moeite mee heeft) in een behuizing niet groter als 80L met een rendement die niet lager is als 85dB/1w/1m.

Ik moet trouwens terug komen op het feit van de groupdelay, want dit valt heel erg mee als ik kijk naar andere drivers die zo laag gaan in een veel grotere behuizing (ze zitten al gouw tegen een groupdelay aan van 25Ms waar deze het doet bij 20Ms dus het valt te overzien).

Edit : ik vergeet het maar helemaal :) ik zie net namelijk dat bij 40Hz de groupdelay nog maar 8,45Ms is.
Prima voor muziek dus (ten minste in mijn ogen dan)!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 10:33 ]

Verwijderd

Het gaat om de Eton 11-581/50 met een opgegeven prijs bij speakerenco van €350. Gevoeligheid is 91db, dus dat zit wel goed, maar na simuleren is hij tot ongeveer 32hz te krijgen in een 80liter kast. Aangezien de Group delay daarbij stijgt lijkt mij de eerste optie beter. Maar de F3 30hz haalt dan hij natuurlijk niet.

Wel een pre, de conus weegt maar 57gram, erg licht voor een 11" driver.

edit: 8,5ms bij 40hz dat is wel heel erg laag, de Eton doet 15ms bij 30hz, maar bij 40hz nog steeds 12, 50hz heeft hij een vertraging van 7ms

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 10:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
edit: 8,5ms bij 40hz dat is wel heel erg laag, de Eton doet 15ms bij 30hz, maar bij 40hz nog steeds 12, 50hz heeft hij een vertraging van 7ms
C 4 your self
http://www.visaton.com/english/artikel/art_407.htm

Dit is de Visaton TIW 360 X 8.
Ga er maar eens mee spelen in winISD.
Het blijkt dus toch wel een subliem drivertje te zijn.

Verwijderd

Yep, net wat mee gespeeld, ziet er erg goed uit. Jammer alleen van de relatief lage gevoeligheid, maar verder is hij zwaar ok.

Nieuwschierig als ik ben vraag ik me toch af hoé voordelig je deze driver wel niet kan krijgen? ;)

Verwijderd

Topicstarter
De gevoeligheid valt idd wat tegen maar ik ga er een flinke amp voor zetten dus dat komt wel goed.
Vaak onderschat men de gevoeligheid dit ding speeld rustig door tot 110dB/200W/1m.
Ik geloof niet dat mijn oren dit nog aan kunnen :P.

Maar dat is altijd een probleem met die drivers die echt laag gaan (dat is mij opgevallen ten minste).
De units die bijvoorbeeld REL gebruikt voor zijn subwoofers zitten ook onder de 85dB gevoeligheid.
Dit zijn overigens VOLT units.....kheb alleen nooit kunnen achter halen welke types precies....
Nieuwschierig als ik ben vraag ik me toch af hoé voordelig je deze driver wel niet kan krijgen?
Sorry dat kan ik je niet vertellen (omdat ik het zelf ook nog niet weet :P) maar ik denk dat het geld het zoiezo wel waard is voor deze driver.
Daarbij komt dat ik er lang voor heb gespaard om eindelijk eens echt een goede subwoofer te maken.
Niet dat mijn bandpass slecht was maar dat is geen vergelijkenis met deze subwoofer.

Verwijderd

Kan je niet vertellen waarom, maar het heeft alles te maken met de grote slag die de woofer kan maken. Over het algemeen geld dat hoe groter de slag, hoe lager de gevoeligheid. Waarom dit is kan ik je niet vertellen.

Feit is dat het keer op keer bevestigd wordt. Ik weet ook niet of het met hetzelfde principe te maken heeft, maar PA drivers hebben een absurde gevoeligheid, maar meestal een erg beperkte Xmax.

Maar mooie driver iig..

Verwijderd

langere slag > meer energie voor nodig > meer energie voor 1 slag > lagere gevoeligheid
:)

Verwijderd

Maar die langere slag maakt hij niet altijd, de gevoeligheid is altime laag, dus ook bij kleinere slagen.

Hoe zit dat dan?

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 07:14
Ik heb dezelfde versterker en kan je melden dat de versterker ook voor stereo het bass-management over kan nemen. Als jij dus in je receiver subwoofer op aanwezig zet dan zal de bas naar de sub worden geleid. Ik heb 'm ingesteld als geen sub aanwezig zodat stereo geen sub meedoet, als je DVD kijkt via de 5.1 ingang wordt het signaal vervolgens WEL doorgegeven....

Zin.

Verwijderd

O nog een vraag wat geen topic verdiend. Ik ben desperate opzoek naar vinyl om boxen mee te bekleden. Dit spul zit bijna op alle boxen die je kunt vinden, weinig fabrikanten gebruiken echt fineer.

Waar o waar kan ik dus dat spul vinden. Partsexpress heeft het, maar verzendkosten zijn mij een beetje te hoog. Laatste mogelijkheid zou zijn om het spul naar een tante in amerika te laten opsturen, en dat me zus het dan over een paar maanden daar ophaalt als ze in Amerika is.

Uiteraard is dit super omslachtig en aangezien ik dit spul zo verschrikkelijk veel op luidsprekers tegenkom MOET het wel in NL te krijgen zijn. Waar o waar dus?

Ik zoek het kleurtje zwart, in DIY land heet dat dan Black Ash.

Bij partsexpress zit het op een rol, maar anders kan natuurlijk ook:

Afbeeldingslocatie: http://www.partsexpress.com/images/260-010m.jpg

Nog duidelijkere uitleg hoe je het gebruikt en wat het is: http://www.partsexpress.com/pdf/260-010.pdf

Verwijderd

Topicstarter
Maar die langere slag maakt hij niet altijd, de gevoeligheid is altime laag, dus ook bij kleinere slagen.

Hoe zit dat dan?
De kleinere slagen zijn slagen in het hogere gebied.
Als je kijkt naar de characteristieke van deze speaker :

Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.com/bilder/frequenz/gross/tiw360x_fs.gif

Zie je dat hij in het hogere gebied een hoger gevoeligheid krijgt totdat de trillingen zo fijn worden dat hij het niet meer weer kan geven door het gewicht van het membraam.
O nog een vraag wat geen topic verdiend. Ik ben desperate opzoek naar vinyl om boxen mee te bekleden. Dit spul zit bijna op alle boxen die je kunt vinden, weinig fabrikanten gebruiken echt fineer.
Niet waard voor een nieuwe topic maar wel welkom hier :) omdat ik uiteraard ook mijn sub wil afwerken!
bovendien ziet dit er iets makkelijker uit al fineren, wat kost zo een rol eigenijk?

Verwijderd

Die rol kost bij Partsexpress 12,60 ( link )

die is dan 2'x10' ik neem aan dat ze Ft bedoelen dus de rol is dan 60cm bij 3 meter.

Idd een stuk makkelijker te verwerken als fineer en natuurlijk ook een stuk goedkoper, tenminste als er een leverancier is die dit kan leveren..

Fineer is meestal wel mooier, maar er zijn zat DIY projectjes welke dat gewoon niet waard zijn, afwerking is belangrijk, maar hoeft niet meer te kosten als de drivers ;)

Ben op dit moment aan het rondkijken naar wat DIY uitdagingen, en ik blijf maar hangen op een Supercompacte, Magnetisch afgeschermde luidspreker voor naast me computer. Uitdaging wordt om een goed klinkende box te ontwerpen voor onder de €100 per paar, puur voor de uitdaging. Met goedklinken bedoel ik dat de f3 55hz wel minimaal gehaald moet worden. Op het oog heb ik nu een Combinatie van Mivoc WPP 150 met een Mivoc soft-dome. Dit haalt in een 8 liter kast(je) de 55hz wel.

Nog 2 vragen:
O, als het dit gaat worden wil ik ze in een trapezium vorm maken, op welke manier gaat dit m'n geluid beinvloeden, aan de baffle verandert niks, maar de kast erachter heeft natuurlijk een andere vorm.

Dempingsmateriaal, ik wil de inhoud op de 0,1 liter precies en een zo'n compact mogelijke box, de box intern vergroten met dempingsmateriaal lijkt mij een mooi middel, maar ik wil niet gaan gokken en gewoon uitgrekend hebben hoeveel kleiner de box gemaakt kan worden doordat ik dempingsmateriaal (dus midden in de kast, fiberfill oid) gebruik. Hoe pak ik dit aan?

• Indoubt

Indoubt

Frankel,

Ik heb een 22 liter subje gemaakt van een conrad(parts express) subwoofermodule en een 10" AXX1010. Zowel woofer als poort zijn downfiring. Het subje is eigenlijk meer bedoelt voor HT want mijn luidsprekers komen redelijk laag. Toch geeft de sub ook een mooie ondersteuning bij muziek. Ik heb wel een laag kantelpunt van net iets boven de 40Hz.

Ik heb in een post hier op GoT al m'n luidsprekers beschreven en foto's geplaatst. (DIY projectje)

Zolang je je crossover frequentie laag houd (beneden de 100 Hz of zo, hangt ook af van de stijlheid van je filter) lijkt me downfiring geen probleem. Ga je hoger in crossover dan wordt de sub ook directioneel hoorbaar en zou ik overwegen om niet downfiring te gaan. Gezien de grootte van je subwoofer is het sowieso niet verstandig om een hoge crossover frequentie te kiezen en kun je waarschijnlijk gerust voor downfiring gaan. Nog steeds niet overtuigd? Maak de kast zo dat je hem ook kunt kantelen en probeer het uit.

+++

Nog even over opblazen van stereo. Met 6 kanaals bedoelde ik 5.1. "DTS neo 6 music" geeft het mooiste geluid als je dan toch al naar surround opblaast. Deze maakt echter geen gebruik van de subwoofer. Vandaar dat ik m'n sub additioneel ook op de speakeraansluiting heb aangesloten. "Prologic 2 music" maakt wel gebruik van de sub via het LFE kanaal. Verder klinkt na "2 channel stereo" de autodetect het best. Deze gebruikt alleen de twee fronts en het LFE kanaal. echte multichannel muziek zoals DVD-A en SACD klinkt uiteraard ook goed op multichannel (zou gek zijn als dat niet zo was)
Een en ander hangt misschien wel af van je versterker (heb een Sony str-db 1080 QS)

• Indoubt

Indoubt

Frankel, hier kun je zien wat het (voorlopige) resultaat van mijn noeste arbeid is geworden

DIY surround luidsprekerset (lang)

Verwijderd

Topicstarter
Jou jou HT set ziet er ook heel erg goed uit!

Wat is het rendement van die center van jou?
Ik heb eens een de SC8 breedbander gehoord van visaton in een 4liter behuizing.
Dit was HEEEEEEEEEEL erg mooi open en zuiver.
Jammer dat het rendement maar 84dB was en dat de speakers niet erg veel vermogen konden verdragen.

Over je sub............zo een opset had ik dus ook in gedachte!
Ziet er allemaal mooi uit!

• Indoubt

Indoubt

Visaton FRS-8 en dan 4 maal. Rendement is slechts 82db maar omdat het er 4 zijn is dat dus behoorlijk hoger. Die center klinkt erg goed(zeer helder met vocals) en ik ben absoluut tevreden. Echte bas hoef je uit zo'n center natuurlijk niet te verwachten. Ik heb er zelfs een highpass filter op (120 Hz geloof ik, zou ik na moeten kijken)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik heb ook nog 2 van die droldingen liggen, uit een oude pc speakerset gesloopt :P

Kijken hoe ze klinken in een goede behuizing, mischien een idee als superlowbudget inzending voor de diywedstrijd ;)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
Hey indoubt

Hoe heb jij die high pass filter berekend?
Ik moet er namelijk ook 1 hebben van ongeveer 80Hz.

Trouwens goed opgelost met meerdere speakers.
Zo krijg je ook een grotere spreiding over het geluids veld en het belangrijkste...........een hoger rendement.

Hoe heb je dat met de impendantie gedaan?
2 x 2 in serie (word 16 Ohm) en dan die andere set van 2 in serie weer parallel over die andere 2?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 mei 2003 @ 13:47:
Die rol kost bij Partsexpress 12,60 ( link )

Fineer is meestal wel mooier, maar er zijn zat DIY projectjes welke dat gewoon niet waard zijn, afwerking is belangrijk, maar hoeft niet meer te kosten als de drivers ;)
Idd, zo denk ik er ook over, dus als je wat vind :> (evt. zouden we gezamelijk wat kunnen kopen als dit veel scheelt? Teminste... daaar ben ik wel voor in.
Ben op dit moment aan het rondkijken naar wat DIY uitdagingen, en ik blijf maar hangen op een Supercompacte, Magnetisch afgeschermde luidspreker voor naast me computer. Uitdaging wordt om een goed klinkende box te ontwerpen voor onder de €100 per paar, puur voor de uitdaging. Met goedklinken bedoel ik dat de f3 55hz wel minimaal gehaald moet worden. Op het oog heb ik nu een Combinatie van Mivoc WPP 150 met een Mivoc soft-dome. Dit haalt in een 8 liter kast(je) de 55hz wel.
Ook mooi voor die contest van Stef en anderen ;)
nog 2 vagen:
O, als het dit gaat worden wil ik ze in een trapezium vorm maken, op welke manier gaat dit m'n geluid beinvloeden, aan de baffle verandert niks, maar de kast erachter heeft natuurlijk een andere vorm.
Zover ik weet maken de dimenties vande kas nouwlijks uit, zeker niet als de wanden gedempt zijn. Wat ik bedoel te zeggen... ik heb nooit gelezen dat dit zo is...
Dempingsmateriaal, ik wil de inhoud op de 0,1 liter precies en een zo'n compact mogelijke box, de box intern vergroten met dempingsmateriaal lijkt mij een mooi middel, maar ik wil niet gaan gokken en gewoon uitgrekend hebben hoeveel kleiner de box gemaakt kan worden doordat ik dempingsmateriaal (dus midden in de kast, fiberfill oid) gebruik. Hoe pak ik dit aan?
De enige echte objectieve maniet is het maken van een testkast en hiermee expirimenteren met veschillende soorten demping en verschillende volume's (een grote kast maken dus en die verkleinen in volume (als dat nodig is) door hem op te vullen met bakstenen oid. Eigenlijk zou je dan aan de verschillende configuraties moeten meten wat de resultaten zijn. Van de beste configuratie maak je dan je echte kas.

Ik weet het, veel werk en middelen komen er aan te pas, maar een andere objectieve manier zou ik niet weten. Als een ander die wel weet... PLEEZ TELL US!

Verwijderd

Je kan m ook gewoon time alligned maken, gewoon schuin dus, de bedoeling is dat de spreekspoelen van de 2 (of meer) drivers op een gelijke verticale lijn liggen, hierbij verkrijg je een betere puntbron.
zie dit voor meer info...

Verwijderd

Ja maar dit vindt ik er weer beroerd uitzien..

Interessant verhaal in ieder geval, thx voor het linkje :)

Verwijderd

Hier is de homepage, daar staan ook een aantal interessante dingen over filters enz. op ;)

• Indoubt

Indoubt

Frankel,

een highpass voor een lage frequentie kun je gewoon uitrekenen met winisd bijvoorbeeld.
Als je de highpass uitschakelbaar maakt moet je bij testen wel rekening houden dat bijuitzetten de capacitor even moet leeglopen voordat je verschil hoort (Ik maar druk schakelen en geen verschil horen)

Voor 80 Hz bij 8 ohm zal dat ongeveer 250 uF zijn en voor 70 Hz ongeveer 285 uF

De FRS8 8 ohm zijn twee aan twee parallel en dan weer in serie. Dus twee parallel om naar 4 ohm te komen en daarna weer in serie met de andere twee.
Voor hun centjes zijn dit absoluut leuke speakertjes met 30w RMS per stuk ook nog heel capabel om redelijk SPL's te genereren.

Gradient heeft ook een leuk speakertje. TPC 80 RW4 met zelfs 40w RMS, Deze loopt maar tot 10000Hz maar is heel leuk om bv PC speakertjes(wel nog even magn. afschermen) te maken samen met een mini tweetertje of om mini sat-sub systeempjes te maken (kost geloof ik 15 Euro in DE)

• Indoubt

Indoubt

Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 12:58:

Waar o waar kan ik dus dat spul vinden. Partsexpress heeft het, maar verzendkosten zijn mij een beetje te hoog. Laatste mogelijkheid zou zijn om het spul naar een tante in amerika te laten opsturen, en dat me zus het dan over een paar maanden daar ophaalt als ze in Amerika is.

Uiteraard is dit super omslachtig en aangezien ik dit spul zo verschrikkelijk veel op luidsprekers tegenkom MOET het wel in NL te krijgen zijn. Waar o waar dus?

Ik zoek het kleurtje zwart, in DIY land heet dat dan Black Ash.

Bij partsexpress zit het op een rol, maar anders kan natuurlijk ook:

[afbeelding]

Nog duidelijkere uitleg hoe je het gebruikt en wat het is: http://www.partsexpress.com/pdf/260-010.pdf
Laminaat: zelfklevend flexibel laminaat op rol. Makkelijk aan te brengenop elke vlakke ondergrond. In diverse kleuren. Hoogwaardig krasvast oppervlak. Watervast, vuil en vetbestendig. Per rol 100 x 250 cm. In 12 designs. per rol van 32,25 NU VOOR 25.80 maar dan wel met gratis instructie video.

Bij de Formido dus >:)

Verwijderd

Damn wat easy. Nu nog in betere kleurstellingen vinden want ik kan het geloof ik alleen in de doorsnee meubels dessigns vinden.

Bij de Praxis verkopen ze dit, precies wat ik zoek, nu nog een mooi typisch luidspreker motiefje ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 22:41 . Reden: nutteloze quote ]

Pagina: 1