Netwerk overload door koetjes?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mobster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06-2016

Mobster

Los Alcoholicos

Topicstarter
[geschrokken modus]
Vandaag hebben we de helft van de dag weer niks kunnen doen, omdat ons ERP(?)-pakket op z'n gat lag. Nadat er één van de programmeurs van het pakket (Axapta, programmed bij Damgaard based on Oracle DB) bij was gekomen, viel het op dat de werkstations nogal veel te doen hadden :0
Blijkbaar gebruikt het pakket de werkstations om dingen te berekenen. Nou staan er toevallig op een stuk of 15 WS koeien geinstalleerd. Ik weet dat normaal gesproken de client alleen maar idle time snoept, maar het ongemakkelijke gevoel bekruipt mij, dat het min of meer mijn schuld is, dat dat pakket soms hangt (ik heb de koeien geinstalleerd).
Wie kan mij hier iets over vertellen? Zie ik geesten? Kan dit mij een probleem opleveren? Indien zo, dan zie ik mij genoodzaakt om de meeste koeien in te laten slapen (om mijn baan te beschermen). Dan kan ik vragen of er verbetering in zit en indien niet dan kan ik ze eventueel terug zetten. Kan een netwerkbeheerder zien (vanaf een centraal punt) of er iets niet aan de haak is?
Your thoughts please?
[/geschrokken modus]

Toch maar eens een andere sig bedenken :P

• PieterJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-05 14:49
Je moet altijd uitkijken, als in een produktie omgeving dit soort geintjes plaatst. (zeker als je er zelf geen controle over hebt :)).
Ik denk dat jullie ERP pakket geen berekingen verplaatst naar de werkstations (wat voor workstations en type netwerk hebben jullie). Een systeembeheerder kan meestal wel de performance van een WS op afstand achterhalen. (In een NT omgeving i.i.g.) Als ik jouw was zou ik de koeitjes weghalen en in overleg met jullie systeembeheerder kijken of je ze kan plaatsen. (beter save then sorry). Misschien kan je hem er van overtuigen dat het hele bedrijf aan de koe moet.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:24
't liekt mie stug dat oe koeiden d'oorzaak benne.

Maar ja, als je stal door dit soort ongein wordt blootgelegd is het natuurlijk maar net wat je baas en netwerkbeheerder daar van denken....

• Mobster

Mobster

Los Alcoholicos

Topicstarter
PieterJ, wij hebben een vrij dikke server (exacte specs unknown) met daaraan zo'n 40 a 50 werkstations varierend van PII-233 tot Dual PIII-667 op basis van NT.
Ik heb gisteren al een stuk of 5 koetjes in laten slapen :'( en ben van plan om de rest ook maar te laten rusten. Zonde van 12Mkeys/s rate, ook al grazen ze maar 8 uur per dag.
Maar het kan niet zijn dat deze 100% cpu-usage op de werkstations ervoor zorgt dat het ERP-pakket over de piemel gaat?
Thankx voor de info!

• collin
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

Hep je al het "pause if running..." comando geprobeerd? dan stopt de client als dit draait tijdelijk. Heb ik ook gedaan met taskmgr.exe :)

Mijn iRacing profiel

• Mobster

Mobster

Los Alcoholicos

Topicstarter
En waar zou ik dat voor moeten gebruiken?
Dat ERP pakket staat bij alle medewerkers de gehele werkdag aan en daarna gaan de pc's uit.
Bedankt voor het meedenken.
Ik heb intussen al 6 koeien in moeten laten slapen en de overige 10 volg ik nu met grazestats, dus dat gaat voorlopig nog even zo.

• hilgo
  • Laatst online: 26-05 16:52

hilgo

Clear your mind of can't.

PieterJ
En welk proggy gebruik je om dat te achterhalen ? Toch niet dat brakke Dameware he ?? (ik had je ook nooit die nieuwe versie moeten geven...) Trouwens, dat als slechtste geteste virus proggy van je loopt mijn NT weer te vertragen door dat de continue check op bestanden elke keer als de buff-out wordt ge-update een scan gaat doen :( Weet je wel hoeveel zuiver idle tijd (en dus blokjes) er zo verloren gaat ???

Discogs

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-05 15:27

DJ

Jongens, jonges!! (en meisjes :) )

Ik ben zelf netwerkbeheerder van een middelgroot bedrijf (400 PC's). Ik weet wat voor vage dingen er kunnen gebeuren door koeien. Dus vandaar dat ik dit ga zeggen:

DRAAI NOOIT EEN KOE IN EEN PRODUCTIE OMGEVING!!!

Tenzij het jou persoonlijke pc is in de organisatie. En als je het toch wilt doen, vraag de netwerk/systeem-beheerder!! Dit zijn echt geen boemannen (in de meeste gevallen dan :) ). In ons geval zijn wij het juist die meedoen. Ik denk dat er veel netwerk/systeem-beheerders zijn die hier al vanaf weten.

En zoals eerder gezegt: Better Safe Than Sorry!!

DJ

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Mobster

Mobster

Los Alcoholicos

Topicstarter
DJ, bedankt, ik zal je advies ter harte nemen en na mijn vakantie eens gaan overleggen met sysbeheer.

• PieterJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-05 14:49
Hilgo :(

Hiervoor heb je de Performance Monitor. Die kan je ook gebruiken voor remote PC's. Wanneer ga je die NT cursus nou eens volgen?

DJ :)

Helemaal met je eens.

• hilgo
  • Laatst online: 26-05 16:52

hilgo

Clear your mind of can't.

PieterJ:
In september mag ik toch ??? Zou jij ook moeten weten als m'n almachtige leider ;)
Ga ik je na die NT cursus wel eens wat Linux zooi laten zien (heb eindelijk het onboard geluid aan de gang)
Nu weer on-topic...
Het is inderdaad heel onverstandig om een koetje stiekem in een productie omgeving te laten draaien! (Tenzij je admin bent en de gebruikers zegt dat het een test proggy is ;-) "Dat koetje ? Dat staat daar alleen, doet helemaal nix!!"

Discogs

• DSmarty
  • Niet online
In mijn vorige baan als netwerkbeheerder tolereerde ik koeien, mits met het ID van het subteam waar ik bij zit.
Trof ik seti oid op een werkstation aan -> Keiharde maatregelen -> Gewoon keihard een image terugzetten op werkstation...
Niemand gaat kostbare idle-time verspillen aan niet-bestaande aliens!

Het enige probleem wat ik ken met koeien is de relatie tussen koeien, novell 4.11 en exact 7 voor DOS, dat probleem is opgelost door een gemodificeerde EMENU.EXE (exact) te implementeren.. zodat exact niet continu stond te pollen.
Pagina: 1