HD raar geluid en gaat niet verder

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xtreme_lunatic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:46
Mijn harddisk maakt een raar geluid en gaat niet verder. Bij bv het installeren van iets, en hij schrijft volgens mij dan iets naar het register, maakt hij een raar geluid. Het geluid klinkt beetje zo: grmmm grmmm grmmm, dan ff 2 seconden pauze en dan gaat ie weer verder met grmmm grmmm grmmm. (Geluid is lastig te omschrijven, helaas). Dat is dan nog niet zo erg als hij 'toch' doorgaat. Maar als ik hem doe defragmenteren stopt hij gewoon en blijft dat geluidje maken. Ik had hem vanochtend aangezet en laten defragenmenteren. Ben net thuis en hij bleef nog steeds staan zoals vanochtend bij 78%. Onder defragmenteren verder gaan met andere programma's lukt (natuurlijk) niet.

Weet iemand de oplossing? :'( Heb al gezocht hier maar niet zo'n probleem gevonden.

Hd: IC35L040AVER07-0.

Als er meer specs nodig zijn, hoor ik het wel. ;)

Press any button... "Where is the 'any button'?!"

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 09:36

BaRF

bijna kerst

klikt ie soms ook ineens heel hard? dan zou ik maar eens gaan backuppen...

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

snelheid, grote, merk gekoeld of nie, lijkt me ook wel handige info, het lijkt erop dat er wat in het binnenwerk aan het einde is. Kun je smart aanzetten in je bios en dan checken met een smart proggie?

Nevermind, zoek maar gewoon een tooltje van de fabrikant om te testen. Dat levert meestal wel veel info op :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:24

Sjaak_Afhaak

Bleh!

zo te zien heb je een IBM GXP60 7200 rpm harde schijf (die had ik dus ook).
van die serie is bekend dat het uitvalpercentage hoger is dan eigenlijk gewenst is..
De symptomen die je beschrijft komen mij bekend voor dus ben ik bang dat je hardeschijf binnenkort zal overlijden, en raad ik je voor de zekerheid aan een backup te maken..

Hier staat tekst

Verwijderd

xtreme_lunatic schreef op 03 May 2003 @ 17:11:
Mijn harddisk maakt een raar geluid en gaat niet verder. Bij bv het installeren van iets, en hij schrijft volgens mij dan iets naar het register, maakt hij een raar geluid. Het geluid klinkt beetje zo: grmmm grmmm grmmm, dan ff 2 seconden pauze en dan gaat ie weer verder met grmmm grmmm grmmm. (Geluid is lastig te omschrijven, helaas). Dat is dan nog niet zo erg als hij 'toch' doorgaat. Maar als ik hem doe defragmenteren stopt hij gewoon en blijft dat geluidje maken. Ik had hem vanochtend aangezet en laten defragenmenteren. Ben net thuis en hij bleef nog steeds staan zoals vanochtend bij 78%. Onder defragmenteren verder gaan met andere programma's lukt (natuurlijk) niet.

Weet iemand de oplossing? :'( Heb al gezocht hier maar niet zo'n probleem gevonden.

Hd: IC35L040AVER07-0.

Als er meer specs nodig zijn, hoor ik het wel. ;)
Oke wat voor een hardeschijf is het.
Als je weet welke schijf het is ff kijken bij de fabrikant voor een tooltje om te kijken of ie echt stuk is.
Hoe oud is de schijf, anders garantie. :7

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Deze schijf is heeel bijna dood. Dit is het bekende verschijnsel bij IBM schijven, een soort krassend geluid. Ik zou eerst snel mn data backuppen, dan DFT draaien en kijken wat die zegt. (bijna zeker dat die zegt dat je HD kapot is) Al zegt ie dat terug naar de winkel ermee/RMA'en.

• xtreme_lunatic
Het is wel jammer dat hij bijna dood is. :'( Volgens mij heb ik hem pas 1 a 2 jaar. Gaan die dingen zo vlug kapot? :| Iedereen alvast bedankt! _/-\o_ Ik ga eens een tooltje zoeken. ;)

Snelheid: 7200rmp
Grote: 40 gig
Partiti's: Een C: van 10 gig D: van 30 gig
't Is een IBM, maar voorderest weet ik ook niks, alleen dan dat serie nummer? Bij me openingspost?

Btw: Waar ik opeens aan d8 was dat hij wel de D: schijf doet defragmenteren. Kunnen jullie hier iets mee? :?

[ Voor 56% gewijzigd door xtreme_lunatic op 03-05-2003 22:18 ]

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-02 16:48
Bad sectors..... backup de data die dr nog af te halen is, gooi drive fitness test dr overheen, met de foutcode die je krijgt kan je em opsturen naar Hitachi/IBM. De schijf die jij hebt is er 1 uit de 60GXP serie..... die staat erom bekend als slecht, net als de 75GXP serie

• xtreme_lunatic
'k Heb Drive Fitness Test gedaan. ;) Op het eind van de test geeft hij het volgende aan.

Failure code: 0 x 70

Technical Result Code: 70001960.

Weet iemand wat dit betekend? :?

Wat me ook nog opgevallen was dat opeens een paar bestanden ook beschadigt zijn. Heeft dat wat met het verval van me HDD te maken? :'(

Verwijderd

xtreme_lunatic schreef op 04 May 2003 @ 20:07:
'k Heb Drive Fitness Test gedaan. ;) Op het eind van de test geeft hij het volgende aan.

Failure code: 0 x 70

Technical Result Code: 70001960.

Weet iemand wat dit betekend? :?

Wat me ook nog opgevallen was dat opeens een paar bestanden ook beschadigt zijn. Heeft dat wat met het verval van me HDD te maken? :'(
Dat betekent dat je schijf niet erg lekker meer is.. en dat hij meerdere bad sectors heeft aangetroffen.

Nu hebben die bad sectors de neiging zich uit te breiden, met name wanneer zij 't gevolg zijn van een beschadigt platter-oppervlak.

Echter, een groot deel van de fouten van de 75 en 60GXP serie is toe te wijzen aan de verbinding tussen de printplaat en de electronica _IN_ de schijf zelf.

Die verbinding kan op den duur falen, waardoor er fouten in de data sluipen, die de CRC error correctie opmerkt. Ook de stroomvoorziening wel nog wel eens kort onderbroken worden door de slechte connectie.. met alle gevolgen van dien.

Vervolgens gaat de schijf proberen de data te lezen, de sector te reloceren, en de oude plaats al 'bad' te markeren. Echter omdat de verbinding tussen 't interne en de printplaat niet lekker is, blijven er fouten gemaakt worden, en zo krijg je een neerwaartse spiraal...

Nogmaals: backuppen en die schijf onder RMA terugsturen naar IBM/Hitachi

• xtreme_lunatic
Ok, terugsturen. Maar ik heb de hdd toch al 1 a 2 jaar. Heb ik dan nog gerantie? :? En 100% zeker ben ik er niet van. :X Kan hem ook al langer hebben. Als jullie me nu al kunnen zeggen dat het me geld gaat kosten, koop ik al meteen een nieuwe. ;)

• koe161
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:55

koe161

koe(c)

dacht dat je op de website kon zien of je nog garantie hebt of niet aan de hand van het serienummer.

Er is een tijd van werken en een tijd van genieten.

• koe161
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:55

koe161

koe(c)

verify warranty status:

http://www.hgst.com/warranty/jsp/arma31.jsp

Edit: had de edit moeten gebruiken |:(

[ Voor 25% gewijzigd door koe161 op 04-05-2003 21:31 ]

Er is een tijd van werken en een tijd van genieten.

• xtreme_lunatic
koe schreef op 04 May 2003 @ 21:30:
verify warranty status:

http://www.hgst.com/warranty/jsp/arma31.jsp

Edit: had de edit moeten gebruiken |:(
Thx! Heb goed nieuws:

"Our records indicate that your warranty is still valid and that you are eligible for a replacement." :)

Nou nog opsturen. Wat moet ik erbij zetten ect? De fout melding en natuurlijk de TRC? :| Nog nooit gedaan snappie? |:( Want ik hoop heb toch graag terug te zien. O+

• You-Suk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11-2025
xtreme_lunatic schreef op 04 mei 2003 @ 21:53:
[...]

Thx! Heb goed nieuws:

"Our records indicate that your warranty is still valid and that you are eligible for a replacement." :)

Nou nog opsturen. Wat moet ik erbij zetten ect? De fout melding en natuurlijk de TRC? :| Nog nooit gedaan snappie? |:( Want ik hoop heb toch graag terug te zien. O+
Ding gewoon opsturen, je hoeft er verder niks bij te zetten.
Als alles goed gaat krijg je binnen een paar dagen bericht en heb je binnen een week of 3 een nieuwe schijf :)
Bij mij ging het iig heel snel, je krijgt eerst een mailtje dat ie ontvangen is en daarna kwam het bericht dat er een nieuwe schijf werd verzonden :)

• xtreme_lunatic
Ok iedereen bedankt! Zonder jullie was ik gewoon een nieuwe gaan halen. :D Het probleem is duidelijk. Wat voelt het fijn als er weer iets opgelost is! :)

Er kan een slot op. ;)

Verwijderd

EelcoB schreef op 04 May 2003 @ 18:07:
Bad sectors..... backup de data die dr nog af te halen is, gooi drive fitness test dr overheen, met de foutcode die je krijgt kan je em opsturen naar Hitachi/IBM. De schijf die jij hebt is er 1 uit de 60GXP serie..... die staat erom bekend als slecht, net als de 75GXP serie
Helaas niet alleen de bovengenoemde series hebben hier last van, gisteren overleed mijn 120 GB 120GXP op dezelfde wijze als de schijf van de topicstarter.
Dat is mijn 2e IBM schijf die binnen een jaar omvervalt, alleen nu ben ik echt een paar persoonlijke AVI's van 8GB en > kwijt ;(
Pagina: 1