Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[TL-buis] algemene informatie

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-10 08:43
Ik heb hier thuis 4 tl-buizen liggen (59cm, 18Watt) die ik alle 4 aan wil sluiten op hetzelfde armatuur (standaard: 120cm, gemaakt voor 60W). Nu dacht ik dit wel even op te kunnen lossen met mijn basis-elektronica kennis, maar ik kom er toch niet helemaal uit.

Aansluitschema TL:
Afbeeldingslocatie: http://cp31696-a.roemd1.lb.home.nl/img/tl.gif

Je zou verwachten dat de buisjes een vaste spanning nodig hebben (immers een website vertelde me dat de impedantie van de smoorspoel de stroom door de buis bepaalt, dus dan moet de spanning wel vaststaan).
Als ik dus alle 4 de buizen parallel (naast elkaar red.) zou aansluiten krijgen ze de goede spanning, leek mij.

Ik weet dus alleen niet of in een ander (kleiner) armatuur ook een andere smoorspoel zit, waardoor de stroom anders is.

Iemand met nuttige informatie?

edit:
image gefixd

[ Voor 5% gewijzigd door Limhes op 03-05-2003 16:14 ]

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 17:13

picobyte

MhIHIHI!

Hmm, op 220v kan je max twee buizen in serie zetten :)
parallel kan je vergeten op een vsa de tweede buis kan nl niet ontsteken omdat de eerste(reeds brandende) de hoogspanning kortsluit :)

Ohja, het vermogen van je vsa mag wel een paar procent hoger zijn dan dat van je TL's maar een 60W is wel wat veel voor twee 18w buisjes :)

[ Voor 28% gewijzigd door picobyte op 03-05-2003 16:36 ]

Powered bij meergranenbrood.

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-10 08:43
picobyte schreef op 03 May 2003 @ 16:32:
parallel kan je vergeten op een vsa de tweede buis kan nl niet ontsteken omdat de eerste(reeds brandende) de hoogspanning kortsluit :)
En als ik per buis een aparte starter gebruik zou het dan wel kunnen werken?

Ik weet niet of je eventuele waardes hebt waarmee ik verder zou kunnen rekenen, bijvoorbeeld werkstroom en werkspanning oid...?

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dit heeft niets met computers te maken, derhalve gaat ie dicht. :)

Dit topic is gesloten.