Ik heb hier thuis 4 tl-buizen liggen (59cm, 18Watt) die ik alle 4 aan wil sluiten op hetzelfde armatuur (standaard: 120cm, gemaakt voor 60W). Nu dacht ik dit wel even op te kunnen lossen met mijn basis-elektronica kennis, maar ik kom er toch niet helemaal uit.
Aansluitschema TL:

Je zou verwachten dat de buisjes een vaste spanning nodig hebben (immers een website vertelde me dat de impedantie van de smoorspoel de stroom door de buis bepaalt, dus dan moet de spanning wel vaststaan).
Als ik dus alle 4 de buizen parallel (naast elkaar red.) zou aansluiten krijgen ze de goede spanning, leek mij.
Ik weet dus alleen niet of in een ander (kleiner) armatuur ook een andere smoorspoel zit, waardoor de stroom anders is.
Iemand met nuttige informatie?
Aansluitschema TL:

Je zou verwachten dat de buisjes een vaste spanning nodig hebben (immers een website vertelde me dat de impedantie van de smoorspoel de stroom door de buis bepaalt, dus dan moet de spanning wel vaststaan).
Als ik dus alle 4 de buizen parallel (naast elkaar red.) zou aansluiten krijgen ze de goede spanning, leek mij.
Ik weet dus alleen niet of in een ander (kleiner) armatuur ook een andere smoorspoel zit, waardoor de stroom anders is.
Iemand met nuttige informatie?
edit:
image gefixd
image gefixd
[ Voor 5% gewijzigd door Limhes op 03-05-2003 16:14 ]