Toon posts:

[RedHat 9.0] Probleem met cd-rom

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik RedHat 9 wil gaan installeren boot die prima van cd.
Hij gaat ook opstarten en bij het eerste deel type ik "linux text" zodat die in text modus wordt geinstalleerd (200 Mhz systeem, wordt mn server).

Maar het gedeelte erna, je kan taal kiezen, ik neem Dutch (wel zo makkelijk ;))
En toetsenbord indeling, gaat ook nog prima. Dan vraagt die waar de de installatie bestanden kan vinden, dan kan je kiezen uit:

* Lokale CD-Rom
* Harde schijf
* NFS image
* FTP
* HTTP

Ik kies dus voor Lokale Cd-rom omdat ik alle 3 de cd-roms heb.
Alleen dan zegt die dat die de RedHat Linux Cd-rom NIET kan vinden in de cd-rom speler, terwijl nog steeds dezelfde cd-rom erin zit van het booten.

Ook als ik de CD-Rom uit de pc wil halen doet de CD-Rom speler niets meer, lijkt helemaal dood....na restart wel weer (lampjes branden dan ook niet)

Weet iemand hier een oplossing voor?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:23
Red Hat 9 op een 200 MHz systeem :/ zit er wel wat geheugen in (min. 64 MB)?

Ik weet niet eens of de setup nog draait met 32 MB tegenwoordig. Bij een distributie als Slackware of Debian iig wel.

Daar van afgezien: is het een gewone, standaard ATAPI CD-ROM drive of is het zo'n vaag ding met een eigen controller-kaart?

Edit: even opgezocht

RH 9 system reqs.: je hebt voor een textinstall minimaal 64 MB geheugen nodig dus, inderdaad...

[ Voor 29% gewijzigd door Wilke op 03-05-2003 17:50 ]

Verwijderd

Kun je daar niet beter Slackware ofzo op draaien? Hou je ook nog wat resources vrij...

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Het is trouwens perfect normaal dat je CDROM 'dood' is als hij (in gebruik) gemount is.
Je krijgt hem dan namelijk niet meer open met het knopje :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb weinig ervaring met Linux.
Moet dus wel beetje goede versie zijn voor beginners, en die goed is om een http/ftp en mailserver op te zetten.

Hier post ik de sys.specs.....als iemand mij even wilt adviseren wat ik dan het beste kan doen?

Compaq Deskpro 4000/5200MMX

- Intel Pentium processor 200 Mhz (MMX)
- 128 MB SD-Ram PC-66 (2x 32MB en 1x 64Mb)
- 1 Gb Harddisk (Seagate)

Het is een normale cd-rom speler, gewoon aangesloten op het moederboard (IDE)
Maar met dood bedoel ik dat het lampje niet meer brand, en hij ook geen CD meer kan vinden...Alvast bedankt!

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Grote kans dat je cd-rom speler op een ide-controller zit die niet door redhat wordt herkend. Je kunt er wel van booten omdat dat door het BIOS wordt ondersteund.

Je zou kunnen kijken wat voor controller je pc heeft en of die door redhat wordt ondersteund.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, heb ook SuSe 8.1 geprobeerd, precies zelfde....stopt er ook mee en cd-rom dood....ook Debian en Mandrake geprobeerd, alleen precies hetzelfde.

Ik zet het maar weer op een Windows 2000 server....ff wat geheugen uitbreiden en snellere harddisk....dan maar Win2k, ook stabiel :z

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kun je de CDs niet door een httpd laten serveren en een HTTP install doen?

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Debian heeft 12 Mb geheugen en 125 Mb schijf nodig. Van beide heb je ongeveer tien keer zoveel. Voor een server is debian ideaal: extreem eenvoudig bij te houden.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Verwijderd schreef op 03 May 2003 @ 21:32:
Helaas, heb ook SuSe 8.1 geprobeerd, precies zelfde....stopt er ook mee en cd-rom dood....ook Debian en Mandrake geprobeerd, alleen precies hetzelfde.

Ik zet het maar weer op een Windows 2000 server....ff wat geheugen uitbreiden en snellere harddisk....dan maar Win2k, ook stabiel :z
[Blah - Om 6.15 flame ik de pannen van het dak]

[ Voor 12% gewijzigd door XTerm op 04-05-2003 06:20 ]

Verwijderd

type eens "linux mediacheck" in na boot van CD-ROM
Zo kan je de CDroms testen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 May 2003 @ 07:35:
type eens "linux mediacheck" in na boot van CD-ROM
Zo kan je de CDroms testen
Loopt die vast.... :'(

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost

Andere cd-rom speler erin, en alles werkt weer prima... >:)
Pagina: 1