Toon posts:

[Solidworks] mating

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleempje bij het maten:
Ik heb een cilindrische schijf, en een vlak cirkelvormig oppervlak waar deze schijf moet opkomen.

Ik selecteer de zijde van de schijf en het oppervlak dat elkaar moeten raken en neem coincident: de twee zijden liggen nu in 1 vlak

Ik selecteer een cirkel van de schijf en een cirkel van het oppervlak en neem concentric: schijf en oppervlak liggen nu concentrisch en raken elkaar.

Het probleem is nu: met rotate kan ik de schijf nog steeds ronddraaien tov het oppervlak.
Ik wil dat de schijf echter in 1 bepaalde stand blijft staan en dus niet kan geroteerd worden.

Ik heb echter geen idee welke mating ik nog kan toevoegen tussen deze 2 parts om hiervoor te zorgen.

Iemand een idee?

Hartelijk bedankt !

NeBu

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

volgens mij heeft ieder part ook een relatief assenstelsel voor z'n eigen coordinatie.

waneer je dan de twee 'eigen x-assen' van de parts op 'parallel' tov elkaar zet, kan je ze niet meer roteren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie/vind zo niet direct bij elk onderdeel een eigen assenstelsel. Kan wel andere assenstelsels invoeren, maar die zijn niet gelinkt met een part, en bovendien kan ik tussen die assenstelsels geen matings opleggen.

Kheb ook al gedacht om het part op fix te zetten, maar dan geeft hij een foutmelding bij de matings die ik al heb bij dat part. Nu zou ik die matings kunnen deleten achteraf zodat hij op de goede plaats staat, en dan ook nog fix; maar ik denk niet dat dit een propere oplossing is. Ik dacht trouwens dat fix enkel voor 1 part bedoeld is, waarna al de rest gelinkt wordt aan dit vaste part.

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-04 12:05

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

In je FeatureManagerTree staan alle parts, als je die uitklapt zie je daar ook al hun planes, die kun je wel gemakkelijk maten, door ze daar gewoon te selecteren! Zo moet je 2 vlakken kunnen vinden die ervoor zorgen dat het allemaal niet meer kan draaien!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 May 2003 @ 16:00:
Ik zie/vind zo niet direct bij elk onderdeel een eigen assenstelsel. Kan wel andere assenstelsels invoeren, maar die zijn niet gelinkt met een part, en bovendien kan ik tussen die assenstelsels geen matings opleggen.

Kheb ook al gedacht om het part op fix te zetten, maar dan geeft hij een foutmelding bij de matings die ik al heb bij dat part. Nu zou ik die matings kunnen deleten achteraf zodat hij op de goede plaats staat, en dan ook nog fix; maar ik denk niet dat dit een propere oplossing is. Ik dacht trouwens dat fix enkel voor 1 part bedoeld is, waarna al de rest gelinkt wordt aan dit vaste part.
Dit is wel een oplossing. Je zal em moeten fixen. De matings hoef je niet te verwijderen, je kan ze ook (tijdelijk) uitschakelen.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Mr_Kite

Mr_Kite

wcduck schreef op 03 May 2003 @ 18:46:
Dit is wel een oplossing. Je zal em moeten fixen. De matings hoef je niet te verwijderen, je kan ze ook (tijdelijk) uitschakelen.
mmm echt netjes is het niet hoor. Maargoed, als het werkt, waarom niet :)

Verwijderd

Iedere part heeft toch een origin met bijbehorende Z-Y X-Y Z-X vlakken?
gewoon een vlak van een part maten aan een vlak van het andere part (parallel of coincident)

• Mr_Kite

Mr_Kite

precies wat ik bedoelde :)

Verwijderd

Topicstarter
Het helpt niet, ik kan nog steeds de schijf ronddraaien.
Nog even duidelijk zeggen wat ik wil:
stel je 2 cilindrische schijven met verschillende diameter voor
deze zijn conctrisch gelegen en hun wanden liggen tegen elkaar
Dit is gelukt via coincident en concentric.

Ik wil nu echter ook dat de 2 schijven als het ware met lijm tegen elkaar geplakt liggen, zodat als de ene schijf bevoorbeeld fix staat en ik aan de andere draai, dat niks dan draait, of als er geen enkele schijf fix staat, en ik draai, de andere dan ook meedraait.
Nu liggen ze wel teken elkaar en concentrisch maar ze kunnen nog steeds onafhankelijk van elkaar rond hun gemeenschappelijke as draaien.

Als ik volgens jullie systeem nog een extra mating toevoeg met de vlakken van de parts heeft dit geen effect, en ik denk dat dit komt omdat deze mating niks extra toevoegt: het zegt gewoon dat de 2 vlakken samenvallen, net zoals mijn eerdere coincident mating rechtstreeks op de parts.

En ik heb ook geen spieën ofzo die kunnen helpen:
Het is onderandere voor een riemschijf die op de as geperst zit. Hierbij wil ik dus dat als er aan de schijf gedraaid wordt, dat de as dan meedraait (en dus niet dat de schijf los op de as draait).
In een ander geval is het een plaat die op een andere plaat zit (de cilinders waar ik het in het begin over had); de ene plaat staat vast, en de andere moet vast komen te zitten op die eerste plaat, zonder dat zij nog om haar as kan draaien.

In ieder geval al bedankt voor de hulp.
Kdenk dat assemblies gewoon niet echt mijn ding zijn :/

NeBu

Verwijderd

gewoon een van de planes die parallel loopt aan de cilinder (dus niet loodrecht) maten aan een ander plane wat parellel loopt aan de cirkel (cilinder) d.m.v. coincident

• Mr_Kite

Mr_Kite

Ik denk dat je niet goed kijkt, want het zou in principe gewoon moeten lukken...
Neem van beide cilinders bijvoobeeld het front plane (uit de FMT) en mate deze ofwel parallel, ofwel coincident (afhankelijk van hoe ze tov elkaar staan). Als dit nog niet genoeg definieerd kun je de anderen erbij proberen. Met 3 mates (maximaal) MOET een part op die manier tov een ander part gedefinieerd zijn, en kunnen ze dus alleen nog maar samen bewegen.

Bij die riemschijf bijvoorbeeld, die kun je natuurlijk heel mooi concentric met de as zetten, en dan kun je hem over de lengte van de as bewegen en ronddraaien onafhankelijk ervan. De positie op de as moet je dan met een distance-mate doen tussen beide vlakken die loodrecht op de as staan (i.e. de as/schijf is de normaal van dit vlak). Nu kunnen ze nog steeds onafhankelijk van elkaar draaien maar dit kun je oplossen door een mate te maken tussen een van de overige 2 vlakken (ik heb het dus voor de duidelijkheid niet over vlakken op het part zelf!!!!)

Verwijderd

gewoon fixed aan vinken in de part list rechts (voor het gewenste part dan)
Pagina: 1