Ghost Cloning via Multicast (voor gevorderde :))

Pagina: 1
Acties:

• seeKo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-01 09:37
Ik heb een multicast server en een client, alles werkend etc.
Ik kan alleen geen goede command/switch vinden voor wat ik wil:

Wat ik wil is dit: Ik verkoop laptops en die koop ik wel eens per 10 in, op die laptops wordt windows en office etc geconfigureerd maar er wordt ook een 2de partitie aangemaakt met een ghost image file, zodat de klanten zelf kunnen restoren.

Als ik 1 van die 10 laptops goed configureer met 2 partities, met op C:\ het besturingssysteem+office etc, en op D:\ de ghost image van die C:\
dan wil ik dus dat het ook op die andere pc's zo komt.

Nu kan ik natuurlijk wel een hele disk image maken, maar dan heb ik het systeem dus dubbel (1x een gewoon systeem op C:\ en 1x image van het systeem op D:\) en dat wil ik dus absoluut niet want als ik van elk type laptop zo'n image wil bewaren dan..... etc etc :)

Ik wil dus met de image van D:\ ook de andere 9 laptops clonen. Op die laptops moet dan een C:\ partitie en een D:\ partitie komen.
De C:\ partitie moet 75% zijn en de D:\ moet 25% zijn van de gehele harde schijf.

Met welke command line krijg ik dit nu voor elkaar :?

Ik heb zoiets als:
code:
1
 ghost.exe -clone,mode=pload,src=@mclaptop1,dst=1:1,sze1=25P,sze2=75P

Alleen hiermee werkt het niet, misschien dat iemand het goede command weet voor mijn verhaal :>!

Verwijderd

Ik ben er even uit, maar weet wel dat de laatste versie van Ghost (7.5 Enterprise ofzo) een lijst had van 10 A4-tjes aan commando's; ik zou je adviseren om deze even op te zoeken in je Help-file of via de Norton Knowledge Base.

Verwijderd

Vergeet het serial niet te corrigeren/ wissen

meerdere PC's uitrusten met dezelfde Windows-serial voor de verkoop is niet echt legaal imo...

[cdrom:]\Manual\Ghost_Guide.pdf (1461 KB) [221 pagina's]
[cdrom:]\Tutorials\[diverse] (38,8 MB)
staat trouwens vol met tips van deze orde.

Tip: pagina 153 t/m 176 (23 pagina's) gaan over de commandline-switches

Nog meer info over Norton Ghost CMD-line switches

Onder Windows heb je er ook een handige tool bij die voor jou de CMD-line switches regelt.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2003 07:42 ]

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10-09 11:24

Stoffel

Engineering the impossible

Kun je het niet gewoon in een batch zetten? Wat ik bedoel is het volgende:

- Je hebt 1 "main" image, dat de partitietabel bevat en het systeem; de d: partitie staat dus wel in het image, en wordt ook aangemaakt, maar is leeg

-Dat zet je 1:1 terug op de hd van een laptop, maar op je ghost bootflop staat een batchfile die dus eerst het hele image terugzet, en direct daarna alléén de c: partitie dumpt naar een image op de d: partitie

En dat image kan dan dus later weer gewoon terug naar c: uitgepakt worden :)

Beetje duidelijk wat ik bedoel?

• seeKo
_-SToFFeL-_ schreef op 04 mei 2003 @ 07:41:
Kun je het niet gewoon in een batch zetten? Wat ik bedoel is het volgende:

- Je hebt 1 "main" image, dat de partitietabel bevat en het systeem; de d: partitie staat dus wel in het image, en wordt ook aangemaakt, maar is leeg

-Dat zet je 1:1 terug op de hd van een laptop, maar op je ghost bootflop staat een batchfile die dus eerst het hele image terugzet, en direct daarna alléén de c: partitie dumpt naar een image op de d: partitie

En dat image kan dan dus later weer gewoon terug naar c: uitgepakt worden :)

Beetje duidelijk wat ik bedoel?
Ja, hier was ik mee bezig omdat ik de goede command line niet kon vinden.
Alleen zo'n batch bestand is best moeilijk in elkaar te zette :), hoe moet je dat ongeveer doen dan ?
Verwijderd schreef op 04 May 2003 @ 07:36:Onder Windows heb je er ook een handige tool bij die voor jou de CMD-line switches regelt.
En weet je misschien ook waar je dat tooltje kan vinden ?

[ Voor 14% gewijzigd door seeKo op 05-05-2003 10:18 ]

• Stoffel

Stoffel

seeKo schreef op 05 May 2003 @ 10:15:
[...]
Ja, hier was ik mee bezig omdat ik de goede command line niet kon vinden.
Alleen zo'n batch bestand is best moeilijk in elkaar te zette :), hoe moet je dat ongeveer doen dan ?

[...]
En weet je misschien ook waar je dat tooltje kan vinden ?
Je hebt neem ik aan die werkende ghost bootflop al gegenereerd?

Zo ja, dan moet je geloof ik de volgende regel gebruiken om c: te dumpen naar een image op d:

code:
1
GHOST -clone,mode=dump,src=1:1,dst=D:\IMAGE.IMG

En als je dat getest hebt en het werkt na een paar keer "ok" te moeten zeggen zou je er nog "-sure" achter kunnen plakken om te zorgen dat ie niks meer prompt.

Dat in een batch file zetten lijkt me niet zo'n enorm probleem, edit gewoon de autoexec.bat van de bootfop en voeg als laatste regel de bovenstaande toe ;)

Ik heb even niks bij de hand om dit te verifieren, maar ik geloof dat het zo moet kloppen, en anders zeg je het maar :)

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

seeKo schreef op 03 mei 2003 @ 12:28:
Nu kan ik natuurlijk wel een hele disk image maken, maar dan heb ik het systeem dus dubbel (1x een gewoon systeem op C:\ en 1x image van het systeem op D:\) en dat wil ik dus absoluut niet want als ik van elk type laptop zo'n image wil bewaren dan..... etc etc :)
Maak de image van de C-partitie op de D-partitie, formateer de C-paritie en maak vervolgens een image van de hele disk. Resultaat, een image zonder overbodige c-parititie inhoud en met de juiste verhouding in partitie grote.
Waarom moeilijk doen als het simpel kan?

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Is het niet handiger om een image te maken van C:+de configuratie en van een LEGE D:-partitie? Na het overpompen van dat image op de laptops, maak je op elke laptop even lokaal een image van de C-partitie op de D-schijf. Heeft 2 voordelen:
- je image blijft klein (lees: imagen maken en restoren gaat dus sneller)
- als er een afwijkende videokaart in zit, wordt die gelijk in het lokale image meegenomen.

Verwijderd

/oftopic

Wat ik nou nie snap van de meeste lui is dat ze juist de C schijf zo groot maken en de D schijf klein... Zoals jij dus zei "75% voor cd C" "en 25% voor de D"
Als er door een virus of wat dan ook gegevens beschadigen is dat toch meestal de C schijf... Dus als je de C schijf kleiner zou maken, zou je mensen al bijna verplichten de applicaties te installeren op de D schijf.
En als er dan ooit wat gebeurt, kun je bijna zonder gezeik de image teruzetten :)
omdat je toch mijn documenten enzow, gekoppeld hebt aan D, en de apps, zoals bankzaken of weet ik veel wat ook op D staan...
De meeste virussen tasten toch gegevens aan in de windows of windows\system

• seeKo
_-SToFFeL-_ schreef op 05 May 2003 @ 14:58:
[...]

Je hebt neem ik aan die werkende ghost bootflop al gegenereerd?

Zo ja, dan moet je geloof ik de volgende regel gebruiken om c: te dumpen naar een image op d:
code:
1
GHOST -clone,mode=dump,src=1:1,dst=D:\IMAGE.IMG

En als je dat getest hebt en het werkt na een paar keer "ok" te moeten zeggen zou je er nog "-sure" achter kunnen plakken om te zorgen dat ie niks meer prompt.

Dat in een batch file zetten lijkt me niet zo'n enorm probleem, edit gewoon de autoexec.bat van de bootfop en voeg als laatste regel de bovenstaande toe ;)

Ik heb even niks bij de hand om dit te verifieren, maar ik geloof dat het zo moet kloppen, en anders zeg je het maar :)
Ja, maar dan moet ik ook nog de eerste regel hebben om van een multicast server de image voor de hele configuratie op c: te zette!

[ Voor 3% gewijzigd door seeKo op 05-05-2003 17:51 . Reden: layout verneukt :) ]

• Stoffel

Stoffel

seeKo schreef op 05 May 2003 @ 17:51:
[...]
Ja, maar dan moet ik ook nog de eerste regel hebben om van een multicast server de image voor de hele configuratie op c: te zette!
GHOST -clone,src=@MC[vul-hier-sessienaam-in-zonder-brackets],dst=1(:1)
Pagina: 1