Toon posts:

wiskundig programma gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik zoek een programma waar je byv 10 getallen invoerd en waar het programma dan controlleerd hoe ze zijn opgebouwd byv

10 ----->10^1
100 ----->10^2
1000 ----->10^3

of byv

25 -----> 5x5
50 ----->10x5
100 ----->20x5

maar ook complexere berekeningen om een formule te vinden. heb gegoogled maar niet gevonden |:(

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

hehe, je moet heel wat restricties meegeven zodat de pc snapt naar wat voor soort formule er gezocht moet gaan worden. Hieruit een formule opmaken lijkt me al helemaal moeilijk, maar zo diep in deze materie ben ik niet ;)

tjek www.sourceforge.net

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Moet het freeware zijn, of maakt dat niets uit? Is anders Maple niet iets voor je? Alhoewel dat misschien een beetje overkill zou zijn...

They made me do it.

Verwijderd

Topicstarter
als het kan wel freeware maar anders down ik hem wel , koop ik het progje wel bedoel ik :-)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Maple is inderdaad wel iets dat een goede optie is. Niet goedkoop, maar als je scholier / student bent, kan je voor de studentenlicentie gaan :P

Er zit trouwens wel een paar uurtjes handleiding doorlezen aan vast en het ontbinden van 100 naar 20*5 zou ik zelf nooit bedacht hebben (4*25, 4*5*5, etc etc, waarom 20*5?). Je zou dus wel goed moeten bedenken wat voor ontbindingen je precies zoekt; als het maar een paar vaste zijn zou je ook iets in bijv. Excel kunnen maken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:33

Reinier

\o/

En het voordeel van Excel gebruiken is dat je meteen een spelling-checker hebt, hint :)

Verwijderd

Ik denk niet dat er op dit moment een programma is dat dat soort common factors kan vinden, in ieder geval niet zo netjes als jij ze wilt hebben.

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:14
mathematica is het programma waar ik steeds over hoor.. maar hoe je eraan komt :? :?

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

ParaDot schreef op 03 mei 2003 @ 10:23:
mathematica is het programma waar ik steeds over hoor.. maar hoe je eraan komt :? :?
www.wolfram.com
En meestal worden dit soort programma's via scholen verstrekt.
Reinier schreef op 03 mei 2003 @ 10:15:
En het voordeel van Excel gebruiken is dat je meteen een spelling-checker hebt, hint :)
Voegt niet echt veel nuttigs toe aan het topic he, deze opmerking ;).

• mt-cube
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-05 19:09
Als je toevallig een ti83 plus rekenmachine of iets dergelijks hebt, dan moet je eens naar de flash applicatie Omnicalc kijken (functie factor). Voor je PC kan je dit: http://www.planet-source-...p?txtCodeId=5861&lngWId=3 mischien gebruiken. Maar ik weet niet of dit precies is wat je zoekt.

[ Voor 29% gewijzigd door mt-cube op 03-05-2003 10:37 ]

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-07 11:51
Ik heb wel eens van 'Derive' gehoort. Schijnt ook een wiskundig programma te zijn, maar ik heb hetzelf nog nooit gebruikt

• MSalters
  • Laatst online: 23:11
Gokje:
Je probleem is dat je een lijst f(1), f(2), f(3) ... hebt, en dat je aan de hand daarvan de functie f() wil bepalen?
Dwz, f(1)=10, f(2)=100, f(3)=1000 => f(x) = 10x

Het probleem daarmee is dat dat niet simpel is. Er zijn oneindig veel functies die dat resultaat geven. Bijvoorbeeld ook f(x) = 405x2-1125x+730

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Topicstarter
ja maar het gaat erom om het volgende getal te voorspellen. de berekening maakt eigenlijk niets uit zolang ik maar kan zeggen wat het volgende getal wordt

Verwijderd

Topicstarter
schop , sorry maar meot echt een progje hebben

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Welk volgend getal :?

10-100-1000-10000?

Maar nog steeds gelt: Excel, Maple, Mathematica, etc <-- probeer Excel, zie ook de add-ins / invoegtoepassingen, bekijk van de rest de webpagina's even goed.
Verwijderd schreef op 03 mei 2003 @ 22:33:
schop , sorry maar meot echt een progje hebben
Wacht daar voortaan even 24 uur mee, dan heb je alle tijd om de al gegeven oplossingen te bekijken :P

[ Voor 38% gewijzigd door F_J_K op 03-05-2003 22:41 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:08
Verwijderd schreef op 03 May 2003 @ 22:00:
ja maar het gaat erom om het volgende getal te voorspellen. de berekening maakt eigenlijk niets uit zolang ik maar kan zeggen wat het volgende getal wordt
En voor het voorspellen van het volgende getal heb je een formule nodig :P Zo'n programma is nou niet echt makkelijk.

FF een voorbeeld; 10-20-30-40; kan dus zijn, 10x, maar ook 50-(5-x)10, en zo dus ook 60-(6-x)10. Er zijn dus meerdere notaties mogelijk :) In dit geval is de uitkomst wel altijd hetzelfde.

Een ander ingewikkelder voorbeeld is dus 1-4-9-16. Natuurlijk x^2, maar ook een andere. Maar ook de eerste keer is 1 de 2e keer (voorgaande getal) + 1 + 2x En natuurlijk hetgene wat je wil horen ;), deze: De eerste keer is het maal 4, daarna maal 2+(1/4) , daarna maal 1+(7/9). Verband hiertussen; (met deling) 0.5625 en ongeveer 0,7901. Hier kun je ook weer een verband tussen trekken, met bijvoorbeeld optellen, machtsverheffen of vermenigvuldiging. Je hebt dus zo onwijs veel mogelijkheden dat het onmogelijk is om zo'n programma te maken.

Niet echt geweldig uitgelegd maar ala :P

Het is dus wel mogelijk om zo'n programma te maken. Het enige is dat je ALLE mogelijkheden moet afgaan voor verbanden (als je een verband hebt, heb je een formule :) ). Dat is dus met delen, vermenigvuldigen, optellen machtverheffen, worteltrekken, cosinussen, tangussen, sinussen, weet ik veel wat allemaal. En je moet ALLE mogelijkheden af voor een verband. En dat zijn er zo veel, dat het best mogelijk is om dit in een excel-bestand te plaatsen (moet je wel goed zijn met excel ;) ). Maar dat kost zo veel tijd, ik denk niet dat er veel mensen zijn die hiervoor een programma willen maken :P

Het is net zoiets als met alle getallen afgaan of het mogelijk is voor die "24-game". Het is mogelijk, maar echt niet makkelijk. En daarnaast het je vele malen meer mogelijkheden. Als je vanuit gaat voor verbanden van vermenigvuldiging, dan moet je dus eerst kijken wat de vermenigvuldiging is tussen het 1e getal en het tweede getal, vervolgens tussen het 2e getal en het 3e getal, daarna tussen het 3e getal en het 4e getal etc. Vervolgens het het eerste getal wat je hebt berekend vergelijken met het tweede getal wat je hebt berekend enzo. Je kunt het zelf schrijven, ik denk namelijk niet dat veel andere het hebben gedaan.

Ennuh, lees eens voor de gein de faq, kicken binnen 24 uur mag niet. Of je haast hebt of niet, het mag niet. Wij helpen je wel, als je je aan de regels houd :/

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

blackangel schreef op 03 May 2003 @ 22:59:
En voor het voorspellen van het volgende getal heb je een formule nodig :P
Of trend-analyse cq. het genereren van een formule n.a.v. de gegeven data, maar dan is minder dan een paar dozijn datapunten toch echt te weinig en dan nog moet je enig idee van de vorm van de functie hebben :P
(Oftewel zie de uitleg van blackangel voor een praktijkvoorbeeld).

Progs als matlab/maple/splus/etc. kunnen dat goed maar ik vraag me af of je dat nodig hebt (als je niet bijv. aan een universiteit studeert en een weekje elke dag een uurtje kan besteden om het te leren).

Verwijderd

Topicstarter
ja, je hebt gelijk het spijt mij zeer van het kicken ik zal het niet meer doen, de uitleg is goed , ik vrees dat ik het zelf moet gaan doen het schrijven maar het zal niet makkelijk zijn. maarja de formule is niet belangrijk alleen de uitkomst.

• comprobot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 19:54
Algoritme ... daar moet je dus een boek over algoritme vinden :)

www.tiedragon.nl

Verwijderd

edwtie schreef op 03 May 2003 @ 23:11:
Algoritme ... daar moet je dus een boek over algoritme vinden :)
:? Dit is niet een algoritme hoor, dat is iets heel anders. Je wilt nu een gesloten uitdrukking vinden voor die reeks getallen. Wellicht dat er een algoritme is dat zo'n uitdrukking kan vinden, maar dat staat echt niet in het-eerste-het-beste boek over algoritmes..

Ik denk dat de TS iets duidelijker moet zijn over waar die uitdrukkingen aan moeten voldoen, waarom hij bijvoorbeeld 20*5 wilde ipv 4*5*5..

• comprobot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 19:54
In algoritme moet je enkele juiste formules vinden. daar kan je dit formule gebruiken voor wiksundige formules uit te rekenen.. het is eigenlijk 'random'-functie. Maar daar moet computer zelf beslissen..

www.tiedragon.nl

Verwijderd

Topicstarter
de formule maakt niet uit , alleen de uitkomst.

Verwijderd

edwtie schreef op 03 May 2003 @ 23:18:
In algoritme moet je enkele juiste formules vinden. daar kan je dit formule gebruiken voor wiksundige formules uit te rekenen.. het is eigenlijk 'random'-functie. Maar daar moet computer zelf beslissen..
Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp werkelijk niks van je post.. :| Bedoel je dat "Algoritme" een wiskundig software pakket is, of bedoel je het theoretische begrip "algoritme"?
...daar kan je dit formule gebruiken voor wiksundige formules uit te rekenen...
Misschien ligt het wel aan je taalgebruik dat ik je niet helemaal begrijp ;)

• AFR
  • Niet online

AFR

Voor dit soort problemen is wiskundig inzicht naar mijn mening veel belangrijker als de (software) tools. Voordat je een formule wilt gaan fitten zul je toch moeten weten welke klasse van modellen/functies er achter de reeks getallen schuil gaat. Daarna pas kun je een fit-algorithme kiezen.
Je kunt natuurlijk wel voor een aantal klassen modellen (lineair verband, logarithmisch, etc) met de kleinste kwadraten methode een fit maken en kijken bij welk model de msq fout het kleinste is. De meeste freeware wiskunde programma;'s en excel zijn hier wel voor geschikt. De code is relatief eenvoudig... maar wiskundig inzicht blijft de belangrijkste factor.

PS. Van het pakket MATLAB bestaat ook een freeware versie uit het tijdperk dat het nog niet door MathWorks Inc werd beheerd.

Verwijderd

AFR schreef op 04 May 2003 @ 16:26:
PS. Van het pakket MATLAB bestaat ook een freeware versie uit het tijdperk dat het nog niet door MathWorks Inc werd beheerd.
Ja, maar die versie stamt uit 1982 ofzo. :D

Als je een echt volwaardig gratis alternatief voor Matlab wilt hebben zul je eens naar Octave moeten kijken. Alleen heb je op Windows dan ook nog Cygwin nodig om de boel draaiend te krijgen.

• AFR
  • Niet online

AFR

Verwijderd schreef op 04 May 2003 @ 16:57:
[...]
Ja, maar die versie stamt uit 1982 ofzo. :D
Klopt, het is verre van modern, maar beschikt wel alle tools en functies die nodig zijn om snel een "programmatje" te schrijven dat de TS waarschijnlijk nodig heeft. Heb nog menig regelsysteem ontworpen en geimplementeerd met deze versie.

Maar ontopic: waarvoor wil de TS nu eigenlijk precies het programma gaan gebruiken? Als het probleem zich slechts beperkt tot de klasse functies die in de voorbeelden worden genoemd zou zelfs EXCEL gebruikt kunnen worden. Het voordeel hiervan is dat er (waarschijnlijk) geen ander pakket en bijbehorende programmeertaal cq commandoset hoeft worden geleerd.

[ Voor 1% gewijzigd door AFR op 04-05-2003 18:16 . Reden: haakje vergeten ]

Verwijderd

Jongens, er is maar 1 super goed wiskunde programma en dat is MATHCAD

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Gezien je probleem dat je bekijkt ben je op zoek naar de factoren (priemgetallen zo je wilt) van bepaalde getallen. Ik denk dat hier al allerlei programmaatjes voor bestaan die wel gratis zijn. Anders is er misschien wel een aardige tweaker die tijd over heeft die je wil helpen (steeds kijken wat het kleinste getal (vanaf 2) is waar het getal door deelbaar is en met de rest van dit quotient hetzelfde doen).

Verwijderd

MathCad 2000 niet iets??

Kun je zeer veel verschillende formules mee invoeren.

Ik gebruik het zelf voor matrix bewerkingen. Maar volgens mij moet er nog veel meer me kunnen.

Verwijderd

MatchCAD?

Verwijderd

Mich007 schreef op 03 mei 2003 @ 12:12:
Ik heb wel eens van 'Derive' gehoort. Schijnt ook een wiskundig programma te zijn, maar ik heb hetzelf nog nooit gebruikt
Is een heel handig programma, maar niet echt wat hij zoekt ;)
Derive is om enkelvoudige functies op te lossen :P
Pagina: 1