Ik zou dit idee absoluut NIET uitvoeren, gegarandeerd dat dat visje geen lang leven heeft :
-De verf lijkt me niet goed voor het vissie
-Hoe wil je dat er planten in dat 'aquarium' gaan groeien ?
-CCFL is niet de juiste methode om een aquarium te belichten (tenzij het een natuurlijke lichtkleur geeft) Hierdoor zullen planten niet groeien en het visje zal zich niet op z'n gemak voelen -> stress -> ziektes -> nou ja.... .dat kun je zelf wel verzinnen.
-Bij zo'n moederbord moet je wel héél veel eraf halen wil het visje zich nergens meer aan open kunnen halen. Denk aan al die pinnetjes, hoekjes etc.
-Je zegt dat je iedere opening wil vastkitten, maar ik weet niet wat voor vis je hebt ? Maar veel vissen weten zich echt overal in / tussen te wringen. (ik heb een keer een vis gehad in m'n aquarium die presteerde het om door het grind (ja echt) onder een steen door te 'graven' toen ik hem wilde vangen.) Je moet dan dus echt alles afkitten, 1 hoekje / gaatje vergeten is al een probleem.
-De pomp die je erin wil doen zal niet volledig helpen tegen algen. Algen ontstaan namelijk wanneer er veel NO3 in het aquarium zit (bij een nog niet goed lopend aquarium). Na een maand zullen de bacteriën in het filter het NO3 uit het water halen(ook nog niet alles). Maar in de beginfase zal er toch wel degelijk alg komen.
-Je weet niet wat voor schadelijke stoffen er vrijkomen als je aan je moederbord gaat zitten vijlen en zagen en weet ik wat nog meer..... Dit kan ook erg gevaarlijk zijn voor de waterkwaliteit.
-De vis zal niet echt op zijn gemak zijn in een 'aquarium' met als enige beschutting een moederbord en niet eens een grindbodem. -> stress -> ziektes -> etc.
-20 Liter voor een vis is niet echt veel hoor (verkijk je er niet op ! ) De meeste vissen (goudvis bijvoorbeeld) hebben al gauw 50 liter nodig. Er kunnen dan wel andere vissen bij, maar met minder hebben ze het gewoon niet prettig.
-Nog een zeer vervelende bijwerking van nep planten of geen planten : De waterkwaliteit (pH, gH, kH, NO3, NO4) is niet in balans te krijgen. Hierdoor krijgt je vissje ziektes en zal hij uiteindelijk dood gaan. Bij een teveel aan NO4, wat snel voor kan komen in een aquarium wat nog niet goed draait en ook nog eens geen planten heeft, kan het al binnen een dag afgelopen zijn met het visje.
-Een beluchtingspomp vangt het gemis van echte planten niet op ! Planten halen namelijk o.a. CO2
uit het water en brengen daar O2 voor in de plaats.Bij een beluchtingspompje komt er alleen een beetje zuurstof in het water.(de belletjes lossen echt niet helemaal op ! )
Ik hoop dat ik je er op deze manier van heb kunnen overtuigen dat dit echt geen goed plan is voor je visje.
Ik wil je dan ook aanraden om gewoon een 60x30x30 aquarium te kopen (ik weet niet wat voor vis het is, maar als jij denkt dat 20l genoeg is, dan zal 54 dat ook wel zijn)
Koop / Leen een boek waarin beschreven staat hoe vissen wel gehuisvest moeten worden en voer dit uit ! Dan heb je volgens mij een hobby waar je van kunt genieten
@ reactie hieronder: ik hoop maar dat dit geen serieuze opmerking was

Ik kan me over dit soort dierenmishandeling echt zo boos maken

Zoeits doe je toch gewoon niet ? (ik geloof zowieso niet dat zo'n beest het langer dan 1 week volhoud)
[
Voor 26% gewijzigd door
Verwijderd op 03-05-2003 11:23
]