Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM IDEE] Aquarium

Pagina: 1
Acties:
  • 85 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien mn zusje de vissenkom heeft weggegeven, moet mn visje een ander huisje hebben.
Ik heb hier nog een oude kast staan en een 486 mobo en nog wat oude isa kaarten.
Nu wil ik de kast helemaal strippen, de kast verven, op de mobo en kaarten de scherpe delen verwijderen en plexiglas panelen erin vastkitten. dan nog een ccfl erin. en dan kan mn vis erin.

het probleem is dan dat ik er niet meer in kan om hem schoon te maken. dus er moet een pomje in en een filter. en natuurlijk een beluchtingspomp, maar die heb ik al.

het gaat er dus om wat voor pomp en wat voor filter ik moet gebruiken.
de inhoud van de kast is ong 20 liter.

heeft iemand hier ervaring mee, of een geweldig idee?

• senater
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

senater

De zak van sinterklaas!

je moet een vis ook voer geven hoe wou je dat doen ?
en je moet de filter ook soms schoon maken

[ Voor 32% gewijzigd door senater op 03-05-2003 00:37 ]

Verwijderd

een neon licht enzo, en een mobo lijkt me nou niet echt gezond voor een vis, koop gewoon een goedkoop vissekommetje... ik vind het eigenlijk een beetje zielig voor de vis zo.

Verwijderd

Topicstarter
ik wou in de bovenkant een gat laten voor de vis te voeren.
en de filter wou ik buiten het aquarium hebben. dus dat is ook geen probleem.
maar als er alg op mn mobo komt kan ik dat niet eraf halen, daarvoor heb ik een filter nodig.

vooral in de zomer komt er ineens veel alg in de viskom, waardoor je hem zeker iedere week moet schoonmaken. dat wil ik dus niet hebben.
mn pc staat op zolder en om dat ding naar beneden te sleuren is ook geen optie.

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-11 20:23

t!mP

is inflatie gevoelig

mja ik vind het ook zielig als een vis de hele dag in een "saaie" disco leeft. En bovendien is het ook niet practisch ivm schoonmaken. Maaak dan een gat in de bovenkant en zijkant van plexi. En doe er dan een normale lamp in.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Wat je zou kunnen doen is delen van een rechthoekig aquarium beplakken met stukken moederbord. Ik denk dat dat een erg 8) effect zal geven icm met wat ccfl'tjes :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Topicstarter
ik vind persoonlijk dat een vis in een pc het beter heeft dan in zo'n duffe viskom. bovendien is die pc zeker 3x zo groot als de huidige viskom.

en wat betreft schoonmaken moet er dus een filter in.

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

en toen ging ut fissie een kijkje nemen achter het moederbord... en vast zit ie....

turn the frituurpan on ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik wil echt iedere opening dichtkitten met transparante kit, zodat het visje niet vast komt te zitten of zich ergens aan openhaalt. anders is deze reddingsactie met een nieuw aquarium overbodig geweest

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-11 23:06
CCFL lijkt me geen goed idee voor een vis :?
Verder lijkt me het wel handig dat je het ding toch schoon kunt maken, want ook al heb je filters en alles zul je hem uiteindelijk toch wel een keer schoon moeten maken...

• senater
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

senater

De zak van sinterklaas!

Verwijderd schreef op 03 May 2003 @ 00:46:
ik wou in de bovenkant een gat laten voor de vis te voeren.
en de filter wou ik buiten het aquarium hebben. dus dat is ook geen probleem.
maar als er alg op mn mobo komt kan ik dat niet eraf halen, daarvoor heb ik een filter nodig.

vooral in de zomer komt er ineens veel alg in de viskom, waardoor je hem zeker iedere week moet schoonmaken. dat wil ik dus niet hebben.
mn pc staat op zolder en om dat ding naar beneden te sleuren is ook geen optie.
denk maar niet dat je met een pomp het algen probleem kan bestrijden hoor :)
ik ben zelf ook een poosje in het bezit van een aquarium en het algen probleem krijg je niet weg ik heb bijna alle middeltjes al geprobeert maar je krijgt het niet weg op z'n minst kan je het wat verminderen

en de troep die op de bodem krijg je ook niet weg doormiddel van een pomp/filter
want wat die beesten eten komt er ook weer uit namelijk :)

en ik heb ergens gelezen maar weet het niet zeker maar daar stond iets van als je een blacklite naast je bak hebt staan waar de vissen in zwemmen zien de vissen het als donker dus voor hen is het dan dag en nacht donker en dat lijkt mijn ook niet bepaalt goed voor de vissen.

Verwijderd

Topicstarter
ik weet dat er bepaalde uv lampen zijn dat de algen gaan klonteren. deze zijn echter weer erg duur. en de uitwerpselen kan ik wel met een schepnetje in de pomp duwen. (hoop ik)

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 21:31
Geen goed idee

Zoals en gemiddelde aquarium houder weet is een aquarium zelf bouwen er moeilijk komt doordat je het nooit water dicht krijgt. Ook niet met glas. Daarnaast moet je je bedenken dat je speciale kit moet gaan gebruiken en dat moet je laten uitlogen(zuren).
Ook moet je rekening houden met de druk die het water uitoefend op je kast. Dus plexi nemen van toch teminste een 0,5 cm liefs dikker. Dan het probleem dat plexi absoluut niet kras vast is en het een beeld vertekend zeker met deze diktes. Verf is ook niet fijn in een aquarium aangezien er een hoop voor aqua organismen giftige oplos middelen in zitten.

Je mag ook geen klein stukje metaal open laten, want dan heb je binnen de kortste keren metaal ionen in je water. Erg slecht voor je vissen en planten.

Je moet meer dan een ccfltje er in flikkeren want anders heeft je vis , planten te weinig licht.
Denk aan voor een standaard bak (30x30x60 cm 54 liter) heb je net genoeg aan een 15 watt TL buis met reflector zonder reflector zou je wat meer moeten nemen aangezien er dan veel licht energie verloren gaat.
Een ccfltje geeft in de meeste gevallen het verkeerde licht(dus licht waar een plant niet van kan groeien) en het is te weinig.
Ook wel handig als je er voor zorgt dat er geen kortsluiting kan onstaan.

En je moet ook voldoende water oppervlak hebben zodat er lucht in het water terecht kan komen. Ja een beluchtings pomp is niet genoeg. Ook niet i.c.m planten.

Al met al een hele klus.

Ik wens je succes

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:28

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik denk ook dat op langer termijn het ijzer en andere gebruikte materiaalen gaan corroderen enzo (noem bijvoorbeeld ook de mobo batterij etc etc).

Over de gedachtes van de vis maakt het niet zo heel erg uit: een goudvis heeft een geheugen van 3 sec :).

maar toch lijkt het me geen goed id, op een mobo zitten zoveel haken en ogen, de chipset en dergelijke, plus zoals gezegd alg aangroei voorkom je niet alleen door een filter.

T60P Widescreen

Verwijderd

Als je dit doet moet je sowieso een buitenfilter hebben, want het moet zo nu en dan verschoond worden. Het water zelf moet, ondanks dat je een filter hebt, ook nog verschoond worden. Als je dit plan gaat uitvoeren moet je een stop maken hem leeg te laten lopen en een gat om te voeren en hervullen.

Hoe je die kaarten en moederborden wil gaan doen is me echt een raadsel. Dat spul roest toch weg in water?! Ik zou, als je toch bezig bent, gewoon een plexiglazen plaat over het moederbord heen plaatsen. Dan lijkt het (denk ik) alsof het mobo in het water zit.

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 21:31
ik type echt langzaam :)

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

Verwijderd

Topicstarter
hou er wel rekening mee dat er maar 1 visje in moet. geen plantjes geeft alleen maar rotzooi.

nu zit hij in een glazen bak met steentjes en een plasic boompje. en hij doet het prima.

dus zuurstof is geen probleem

ik heb nog kit liggen speciaal om aquariums mee te maken, hiermee moet het denk wel lukken.

Verwijderd

Topicstarter
metaal gaat pas echt roesten als het voordurend met water EN lucht in aanraking komt. wat het dus niet zoveel doet. bovendien zit er op het mobo veel koperen en vergulden aansluitingen, die dus weinig corroderen.
het beetje ijzer dat erop zit maakt me niet uit, desnoods vernis ik het eerst

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 May 2003 @ 01:05:
metaal gaat pas echt roesten als het voordurend met water EN lucht in aanraking komt. wat het dus niet zoveel doet. bovendien zit er op het mobo veel koperen en vergulden aansluitingen, die dus weinig corroderen. [...]
Waarom zou je er een beluchtingspompje in moeten doen denk je 8)7

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Schoonmaken lukt je niet alleen met een filter hoor |:(

Ik heb zelf een aquarium en er zit dus een pomp in en een filter.
En er zit gewoon alg in hoor.
En hoe wil je de uitwerpselen van het diertje eruit halen?
Die pomp haalt dat echt niet weg hoor. Daar is de kracht van het pompje niet sterk genoeg voor.

Beluchtingspompje voor je vis lijkt me.
En ga je er planten in doen? Lijkt me het makkelijkst om er dan namaakplanten in te doen. Anders krijg je daar ook gezeik mee.

Verwijderd

Oeps

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2003 11:10 ]

Verwijderd

sorry volledig irrelevante post: ik heb iets bij je verkeerd gelezen. Sorry!!

Verwijderd

Ik zou dit idee absoluut NIET uitvoeren, gegarandeerd dat dat visje geen lang leven heeft :
-De verf lijkt me niet goed voor het vissie
-Hoe wil je dat er planten in dat 'aquarium' gaan groeien ?
-CCFL is niet de juiste methode om een aquarium te belichten (tenzij het een natuurlijke lichtkleur geeft) Hierdoor zullen planten niet groeien en het visje zal zich niet op z'n gemak voelen -> stress -> ziektes -> nou ja.... .dat kun je zelf wel verzinnen.
-Bij zo'n moederbord moet je wel héél veel eraf halen wil het visje zich nergens meer aan open kunnen halen. Denk aan al die pinnetjes, hoekjes etc.
-Je zegt dat je iedere opening wil vastkitten, maar ik weet niet wat voor vis je hebt ? Maar veel vissen weten zich echt overal in / tussen te wringen. (ik heb een keer een vis gehad in m'n aquarium die presteerde het om door het grind (ja echt) onder een steen door te 'graven' toen ik hem wilde vangen.) Je moet dan dus echt alles afkitten, 1 hoekje / gaatje vergeten is al een probleem.
-De pomp die je erin wil doen zal niet volledig helpen tegen algen. Algen ontstaan namelijk wanneer er veel NO3 in het aquarium zit (bij een nog niet goed lopend aquarium). Na een maand zullen de bacteriën in het filter het NO3 uit het water halen(ook nog niet alles). Maar in de beginfase zal er toch wel degelijk alg komen.
-Je weet niet wat voor schadelijke stoffen er vrijkomen als je aan je moederbord gaat zitten vijlen en zagen en weet ik wat nog meer..... Dit kan ook erg gevaarlijk zijn voor de waterkwaliteit.
-De vis zal niet echt op zijn gemak zijn in een 'aquarium' met als enige beschutting een moederbord en niet eens een grindbodem. -> stress -> ziektes -> etc.
-20 Liter voor een vis is niet echt veel hoor (verkijk je er niet op ! ) De meeste vissen (goudvis bijvoorbeeld) hebben al gauw 50 liter nodig. Er kunnen dan wel andere vissen bij, maar met minder hebben ze het gewoon niet prettig.
-Nog een zeer vervelende bijwerking van nep planten of geen planten : De waterkwaliteit (pH, gH, kH, NO3, NO4) is niet in balans te krijgen. Hierdoor krijgt je vissje ziektes en zal hij uiteindelijk dood gaan. Bij een teveel aan NO4, wat snel voor kan komen in een aquarium wat nog niet goed draait en ook nog eens geen planten heeft, kan het al binnen een dag afgelopen zijn met het visje.
-Een beluchtingspomp vangt het gemis van echte planten niet op ! Planten halen namelijk o.a. CO2 uit het water en brengen daar O2 voor in de plaats.Bij een beluchtingspompje komt er alleen een beetje zuurstof in het water.(de belletjes lossen echt niet helemaal op ! )

Ik hoop dat ik je er op deze manier van heb kunnen overtuigen dat dit echt geen goed plan is voor je visje.
Ik wil je dan ook aanraden om gewoon een 60x30x30 aquarium te kopen (ik weet niet wat voor vis het is, maar als jij denkt dat 20l genoeg is, dan zal 54 dat ook wel zijn)
Koop / Leen een boek waarin beschreven staat hoe vissen wel gehuisvest moeten worden en voer dit uit ! Dan heb je volgens mij een hobby waar je van kunt genieten :)

@ reactie hieronder: ik hoop maar dat dit geen serieuze opmerking was :/ Ik kan me over dit soort dierenmishandeling echt zo boos maken :( Zoeits doe je toch gewoon niet ? (ik geloof zowieso niet dat zo'n beest het langer dan 1 week volhoud)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2003 11:23 ]

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Ik heb ooit gehoord over Japanse vissen, geven ze soort goudvis kado bij huwelijk. Zit in een kom met een plantje. Verder is het deksel geseald. Voeren kan dus niet, verschonen dus ook niet. Als die vis dan >1 jaar blijft leven wordt het een goed huwelijk. Schijnen best veel vissen het vol te houden... Idee voor jou?

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 23:13
WieMie schreef op 03 May 2003 @ 11:20:
Ik heb ooit gehoord over Japanse vissen, geven ze soort goudvis kado bij huwelijk. Zit in een kom met een plantje. Verder is het deksel geseald. Voeren kan dus niet, verschonen dus ook niet. Als die vis dan >1 jaar blijft leven wordt het een goed huwelijk. Schijnen best veel vissen het vol te houden... Idee voor jou?
lekker dan .... wat die jappanners niet allemaal doen zeg .. sjeez :/
of je neemt die Plastice visjes :P

offtopic:
Onder voorbehoud van typVouten :+

[ Voor 7% gewijzigd door Paradox op 03-05-2003 11:27 ]

Verwijderd

Ik zou er eerst water in doen, en dat een week laten staan, water verversen en na een week er weer uithalen. Zo heb je in iedergeval een deel van de schadelijke stoffen eruit

Verwijderd

Weet je wat....
Maak lekker je bak, pleur je vis erin en klaar. Even een paar dagen wachten, en hij is dood.
Dan zal ik je nogmaals vertellen dat je een dierenbeul bent.

Dieren en pc's gaan gewoon niet samen. Sterker nog, glazen bak, steentjes en een plastic plantje, waar ben je mee bezig |:(

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 09:15
Verwijderd schreef op 03 May 2003 @ 13:21:
Weet je wat....
Maak lekker je bak, pleur je vis erin en klaar. Even een paar dagen wachten, en hij is dood.
Dan zal ik je nogmaals vertellen dat je een dierenbeul bent.

Dieren en pc's gaan gewoon niet samen. Sterker nog, glazen bak, steentjes en een plastic plantje, waar ben je mee bezig |:(
Sorry, maar ik ben 't er mee eens.
Koop nou gewoon een normaal aquarium, en doe die vis daarin. Geeft dat beestje nou gewoon een prettig leven.....je kan toch zelf ook bedenken dat die vis zich vreselijk voelt in zo'n bak. Mocht ie het langer volhouden dan een paar weken.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

http://search.gathering.t...=22&data%5Bsearch%5D=Zoek

Er zijn meer mensen op dit idee gekomen in de loop der tijd en er valt dan ook duidelijk te lezen waarom dit soort experimenten worden afgeraden. Beetje dierenmishandeling.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.