Toon posts:

Ervaring met de HP Color LaserJet 1500L? *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft een van jullie hier ervaring met deze printer? Ik zit erover te denken om hem te kopen (als de financien het toelaten), maar ik kan nergens een review van deze printer vinden...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem vanmiddag toch maar gekocht bij de Office Centre, en hij bevalt me prima tot nu toe. Vooral de USB2.0 verbinding is super: Een document van 151MB begint binnen een paar seconden al te printen.

Iedereen die een printer zoekt met prima kleuren kwaliteit, voor bijvoorbeeld het afdrukken van leaflets, briefpapier, enveloppen, visitekaartjes e.d. kan ik aanraden deze printer te kopen.

Foto's gaan ook nog behoorlijk, hoewel een foto inkjet het waarschijnlijk iets beter doet.

Als er mensen zijn die interesse hebben in een wat uitgebreidere review, dan hoor ik dat wel

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Wat heb je ervoor betaald. Klinkt erg goed!

Verwijderd

Topicstarter
Hij was in de aanbieding : 749 euro excl. BTW. Bij Aces online kun je hem krijgen voor 775 inclusief, maar die leveren alleen op rekening, of vooruitbetaling per bank. Niet onder rembours.

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

hmmm, klinkt goed. Eigenlijk precies wat ik zoek. Die review zou ik top vinden >:)

Verwijderd

Topicstarter
Kee dan. Als je een uurtje of twee hebt dan post ik wel ff wat :)

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ja ik kijk ook uit naar de review :9~

Verwijderd

Topicstarter
HP Color LaserJet 1500L Review

Dus... zoals beloofd een review van de HP Color LaserJet 1500L die ik vandaag heb aangeschaft.

:9 De doos openmaken

Allereerst het leukste karwei: het openen van de doos. Wat zit er allemaal in dan?
Om te beginnen de printer zelf:

Afbeeldingslocatie: http://www.gertjaap.com/hpreview/Picture%20010.jpg

Daarnaast een voedingskabel, getting started guide en een installatie CDtje:

Afbeeldingslocatie: http://www.gertjaap.com/hpreview/Picture%20018.jpg

Grote afwezige was een USB kabel, maar daar had de verkoper me al voor gewaarschuwd, HP laat aansluitkabels vaak achterwege omdat men wel eens een JetDirect kastje wil gebruiken (dan moet je nog steeds de printer op het JetDirect kastje aansluiten, maar goed... voor die EUR 9.95):

Afbeeldingslocatie: http://www.gertjaap.com/hpreview/Picture%20013.jpg

:9 Aansluiten dat ding!

Goed, aansluiten dan maar. Eerst 'al' het oranje tape verwijderen. HP heeft in het plaatje van zijn handleiding een oranje tapeje vergeten dat ik bij toeval ontdekte onder het rechter zijklepje.

Afbeeldingslocatie: http://www.gertjaap.com/hpreview/Picture%20019.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.gertjaap.com/hpreview/Picture%20020.jpg

Verder zitten er aan de achterkant van de HPCLJ1500 een tweetal draaiknoppen die lijken op transportbeveiliging:

Afbeeldingslocatie: http://www.gertjaap.com/hpreview/Picture%20022.jpg

Ik als tweaker denkend... oh die moeten eraf 8) ... Na mijn eerste printje kwam ik erachter dat dit de beveiliging van de papierdoorvoer was, vooral niet op unlock zetten dus, gaat je printer heel raar van rammelen :?

Goed. Nu zetten we de printer voor het eerst aan en gaan de lampjes van de vier toners en die van de drumkit knipperen. Die moeten we dus gaan installeren. Het installeren van de toners (4 stuks, Cyaan, Magenta, Geel en Zwart) en de Drum kit gebeuren allemaal onder één centrale klep. En de instructies uit de handleiding volgend, is dit zeer eenvoudig te doen. De drum kit kun je direct plaatsen (wel veel oranje verpakkingsmateriaal en klepjes verwijderen), de toners moeten een voor een. Op de printer zit een knop die de toners roteert, en naast de plek waar de toner komt staat aangegeven welke kleur toner erin moet.

Afbeeldingslocatie: http://www.gertjaap.com/hpreview/Picture%20024.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.gertjaap.com/hpreview/Picture%20023.jpg

:9 Printen maar!

Goed, na het installeren van de toners en drumkit kun je de printer gaan gebruiken. Na een druk op de groene startknop gaat de printer zichzelf kaliberen. Volgens de handleiding eindigt dit in het branden van het groene lampje. Bij mij was dit niet zo. Gelijk paniek, maar het probleem bleek te zitten in het ontbreken van papier |:( goed bezig...

Nu is het direct al mogelijk om een testprintje te doen (met wat foto's en HP karakteristiek informatiesheetje over je eigen printer). Deze kwam er al erg mooi uit.

Na het installeren van de HP LaserJet software op de PC (niet zo spannend verder) wordt de printer aangesloten met de USB kabel:

Afbeeldingslocatie: http://www.gertjaap.com/hpreview/Picture%20012.jpg

De printer ondersteunt USB 2.0, wat ook aan te raden is om te gebruiken, want een foto op 600DPI wordt al gauw zo'n 200-250MB. Over USB 2.0 is dit in een oogwenk (in vergelijking met de ouwe vertrouwde printer poort) overgestuurd.

:? Hoe print dat?

Goed, het printen zelf dan: Over monochrome afdrukken is in elk geval niet te klagen: Dit is nagenoeg even duur als het zwart wit printen op een LaserJet 1100 of vergelijkbare LaserJets. Maar daar kopen we die printer niet voor, je wilt graag kleuren printen.

Over de opwarmtijd was ik verbaasd: Die is er niet. De fuser is instant-on, zonder opwarmtijd. De printer begint feitelijk gelijk te ratelen. In tegenstelling tot 1 moeten er nu 4 toners langs het papier, die je ook duidelijk allevier hoort. Na de derde toner trekt de printer het vel papier al naar binnen, en direct na de vierde gaat hij het afdrukje doen.

Al met al is de afdruk erg snel: na zo'n 20 seconden ligt een gemiddelde brief met gekleurd logo al uit de printer. Een full page color afdruk (foto bijvoorbeeld) duurt zo'n 50 seconden.

De afdrukkwaliteit is goed te noemen. Met name de office documenten (brieven met logo erop) vind ik erg oké. De foto's zien er ook goed uit, maar niet te vergelijken met echte Inktjet Fotoprinters. Je ziet (met een vergrootglas of scherpe ogen) duidelijk de dithering van de kleuren. Dit is iets duidelijke aanwezig dan een kleurenafdrukje van een LaserJet 4500. Maar goed, nogmaals: de afdrukkwaliteit overall heeft me positief verbaasd.

Dan nog iets over te gebruiken papier. Ik heb drie soorten papier gebruikt:

- Gewoon 80 grams copier papier
- 100 grams Xerox Color LaserJet papier
- 'HP LaserJet Tough Paper' (kreeg ik er gratis bij bij het officecentre)

Het normale 80 grams papier is goed genoeg voor brieven bijvoorbeeld.

Wil je een kleuren informatiesheet hebben (om maar wat te noemen) met redelijk wat kleur (niet full page kleurvulling, nog steeds overwegend wit) dan is het 100 grams xerox papier daar goed voor. Dit is mooi helder wit papier, en in combo met deze printer prima kwaliteit. Ook visitekaartjes (daarna nog wel even plastificeren anders zijn ze te slap) zien er mooi uit op dit papier.

Ga je voor foto's of andere papiervullende kleurenafdrukken, dan is het papier van HP ideaal. De foto's zijn haarscherp op dit papier, en de dithering is iets minder zichbaar (kan ook slechts zo lijken, maar dat was mijn eerste indruk).

Door de achterklep te openen wordt het papier recht doorgevoerd, dit geeft je ook nog eens de mogelijkheid om enveloppen, of dikke stickervellen (bijvoorbeeld voor CD stickers) makkelijk te printen. Een standaard A5 Office Centre envelop (let op: geen vensters in de envelop en geen gomlagen gebruiken, maar zelfklevende strips die je eraf moet trekken!) gaat er zonder problemen doorheen, met een mooi resultaat.

De papierinvoer is een open te klappen lade:

Afbeeldingslocatie: http://www.gertjaap.com/hpreview/Picture%20015.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.gertjaap.com/hpreview/Picture%20016.jpg

(8> Conclusie

Helaas kan ik afdrukkwaliteit niet met een foto (brakke cam) of scanner (geen 600dpi scanner) laten zien, maar ik ben er al met al zeer tevreden over. Deze printer is enorm geschikt voor mensen die vaak kleurendocumenten willen afdrukken, maar niet noodzakelijkerwijs 110% fotokwaliteit wensen. Een foto in een documentje print perfect, maar voor het los afdrukken van een foto komen fotoprintertjes beter in aanmerking.

De printer is dus prima geschikt voor een klein bedrijf (aan huis) of een veeleisende privegebruiker.

Zwart wit printen met de LJ1500 is even duur als op een zwart wit laser printer, de toners zijn apart per kleur vervangbaar en kosten rond de 90 euro per stuk. Elke toner is op zijn beurt goed voor 4000 pagina's op basis van 5% dekking. De zwarte toner is goed voor 5000 pagina's.

De drumkit (die is iets duurder dan 90 euro) is goed voor 20.000 page cycles. Een kleurenafdruk gebruikt er 4 per pagina, dus 5000 kleurenafdrukken. Een zwart-wit gebruikt er één, dus 20.000 zwart wit afdrukken.

Verder: De geluidsproductie tijdens het printen is redelijk, maar te overzien. In idle stand (direct na het printen, hoeft niet enorm lang te koelen) is er geen geluid.

Verder is de printer eenvoudig uit te breiden met twee extra papierladen (resp. 250 en 500 pagina's), iets dat met mijn zwart wit "Personal LaserJet" (de LJ1100) niet kon.

De plek die de printer inneemt is ook redelijk, vergis je daar niet in. Hij neemt toch de plek van een goede 19 inch monitor in, en heeft een stabiele ondergrond nodig (bij het ronddraaien van de verschillende toners staat hij flink te schudden op mijn gammele tafeltje), en weegt zo'n 25 kilo met alle toners en drumkit geinstalleerd.

Al met al zeker waar voor m'n geld, deze printer kan tot zo'n 30.000 pagina's per maand zonder problemen draaien volgens HP.

Bovendien heeft deze printer een goede uitlijning, zodat alle vier de kleuren prima over elkaar heen gedrukt worden ( en je bijvoorbeeld bij oranje geen geel schaduwrandje ziet).

Mocht iemand nog vragen / opmerkingen hebben, hoor ik het wel.

• noma
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-08 08:53
Bedankt voor de uitgebreide review. Zeer interessant.

• yeroen1979
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04-2025

yeroen1979

noh, ik ock!

Grote afwezige was een USB kabel, maar daar had de verkoper me al voor gewaarschuwd, HP laat aansluitkabels vaak achterwege omdat men wel eens een JetDirect kastje wil gebruiken (dan moet je nog steeds de printer op het JetDirect kastje aansluiten, maar goed... voor die EUR 9.95):
Er zijn erg weinig printers waar reeds een usb kabel meegeleverd wordt! Dus dat is geen officieel minpuntje naar mijn mening! (En 9,95 is wel erg duur voor een usb kabeltje (of je moet 5m kabel hebben!))

A-Open H-700b Epox 6RDA+, XP 3200+ Spire Whisperrock IV, 2x 1Gb ddr400 dual channel MSI Geforce FX5600XT, 3x NEC DVDRW (3540A,3550A, 4551A)1x 200GB Sata, 1x 250GB sata, 1x 120GB sata. Win XP prof.

Verwijderd

Topicstarter
yeroen1979 schreef op 03 May 2003 @ 19:46:
[...]

Er zijn erg weinig printers waar reeds een usb kabel meegeleverd wordt! Dus dat is geen officieel minpuntje naar mijn mening! (En 9,95 is wel erg duur voor een usb kabeltje (of je moet 5m kabel hebben!))
Het was een speciale USB 2.0 Certified kabel, 3 meter

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Top review. HS bdankt

Weet je toevallig of deze printer ook met netwerk kaartje wordt geleverd?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ay ik was in de war hier ......
je kan er dus zo een netwerkkartje indruken ja

(of een met kopen .. heb je ook een laadje er onder)

[ Voor 157% gewijzigd door Fish op 03-05-2003 23:45 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Je moet er een LOS jetdirect kaartje voor kopen, wordt er niet bijgeleverd.

Echter is in theorie USB2 (480Mbps) sneller dan JetDirect netwerk (100Mbit). Maar goed, een ethernet aansluiting heeft ook zn voordelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2003 18:16 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vraagje, wat kosten die toners nou?
Want daar ben ik wel erg benieuwd naar (is wel makkelijk dat iedere kleur los is te verkrijgen :D)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 04 mei 2003 @ 18:15:
Je moet er een LOS jetdirect kaartje voor kopen, wordt er niet bijgeleverd.

Echter is in theorie USB2 (480Mbps) sneller dan JetDirect netwerk (100Mbit). Maar goed, een ethernet aansluiting heeft ook zn voordelen.
was dit dan ?

even voor de duidelijkheid die printers zijn hetzelfde maar er zit een ander moederbord in meer nie ..

edit: de 1500 is een gdi printer dus verwerkt ruwe printerdata
Dan is het met een postscript over ethernet vaak sneller dan raw data.
bij de 1500 doet de pc zelf het meeste rekenwerk, bij de 2500 de printer zelf

edit2: maar idd in die 1500 kun je geen netwerkkaart druken ...
ik betwijfel ook of een usb jetdirect op de 1500 werkt eerlijk gezegd

[ Voor 28% gewijzigd door Fish op 04-05-2003 22:22 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 04 May 2003 @ 19:10:
Vraagje, wat kosten die toners nou?
Want daar ben ik wel erg benieuwd naar (is wel makkelijk dat iedere kleur los is te verkrijgen :D)
Je hebt de review wel gelezen verder? :Y)
... de toners zijn apart per kleur vervangbaar en kosten rond de 90 euro per stuk....

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-08 15:54

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

fish schreef op 04 May 2003 @ 22:15:
[...]

edit2: maar idd in die 1500 kun je geen netwerkkaart druken ...
ik betwijfel ook of een usb jetdirect op de 1500 werkt eerlijk gezegd
Er zijn wel externe jetdirect kastjes met een USB-interface. Ik betwijfel helaas of dit USB 2.0 is.

Maargoed...een echte printserver is veel beter dan die jetdirect kastjes. (mijn mening ;) )

/dev/null

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

I_Stealth_I schreef op 04 May 2003 @ 23:16:
[...]

Er zijn wel externe jetdirect kastjes met een USB-interface. Ik betwijfel helaas of dit USB 2.0 is.

Maargoed...een echte printserver is veel beter dan die jetdirect kastjes. (mijn mening ;) )
omdat het hier gaat om een gdi printer daarom daarom twijfel ik
usb 2.0 en 1.0 is volledig compatibel met elkaar .. wel op snelheid van usb1 maar ja dat is te verwachten

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik de beschikking gekregen heb over een wat betere camera hier nog wat beter pics van deze printer:
Totale plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.gertjaap.com/pics/HP1500-005.jpg

Bediening en info paneel:
Afbeeldingslocatie: http://www.gertjaap.com/pics/HP1500-007.jpg

USB aansluiting:
Afbeeldingslocatie: http://www.gertjaap.com/pics/HP1500-014.jpg

Nog een totaalplaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.gertjaap.com/pics/HP1500-006.jpg

Papierinvoer
Afbeeldingslocatie: http://www.gertjaap.com/pics/HP1500-009.jpg

Drumkit en toners:
Afbeeldingslocatie: http://www.gertjaap.com/pics/HP1500-010.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 20:32 ]

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-08 15:54

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Echt wel een mooi vormgegeven apparaat ! :)

Mijn HP deskjet 710C is ook wel eens aan vervanging toe. Helaas heb ik een vrij nieuwe HP Laserjet 1200, dus een beetje zonde om er een tweede laserprinter naast te zetten. Bovendien moet je ook wel zeer regelmatig een afdrukje maken voor z'n machine, anders kan het absoluut niet uit :) En ik moet eig zeggen dat ik eigenlijk nooit iets in kleur afdruk.

Ik print zo'n 2.000 pagina's per jaar zwart-wit.

[ Voor 19% gewijzigd door I_stealth_I op 06-05-2003 23:05 ]

/dev/null

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 15:38

Paulus0013

pom pom

ik zat er ook aan te denken dit speeltje te kopen.
maar ik ben in twijfel gebracht door een aantal mensen.
iemand beweert dat zijn inktjet HP printer met fotos veel scherper is.
dat zal ook best wel zo zijn denk ik, maar van mij hoeft juist dat niet top of the art te zijn.
als een foto er redelijk scherp uit komt zou ik al blij zijn.
net als plaatjes, ik zal meer plaatjes en afbeeldingen printen dan fotos denk ik.
is deze printer dan aan te raden of ga ik mezelf dan toch teleurstellen naar verloop van tijd?
die ene foto die ik af en toe op de hoogste kwaliteit wil printen, daar lig ik niet wakker van hoor, maar zoals ik al zei, wat kan ik verwachten van zoiets?

je zegt in je review al dat het niet helemaal top is.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:23
Paulus0013 schreef op 14 June 2003 @ 19:03:
ik zat er ook aan te denken dit speeltje te kopen.
maar ik ben in twijfel gebracht door een aantal mensen.
iemand beweert dat zijn inktjet HP printer met fotos veel scherper is.
dat zal ook best wel zo zijn denk ik, maar van mij hoeft juist dat niet top of the art te zijn.
als een foto er redelijk scherp uit komt zou ik al blij zijn.
net als plaatjes, ik zal meer plaatjes en afbeeldingen printen dan fotos denk ik.
is deze printer dan aan te raden of ga ik mezelf dan toch teleurstellen naar verloop van tijd?
die ene foto die ik af en toe op de hoogste kwaliteit wil printen, daar lig ik niet wakker van hoor, maar zoals ik al zei, wat kan ik verwachten van zoiets?

je zegt in je review al dat het niet helemaal top is.
Het is volgens mij een van de echt goedkopere kleurenlasers, die te krijgen is. Maar wil jij veel afdrukken, dan zou je voor een kleuren laser gaan, wil je niet zo veel afdrukken, maar wel kleur zou je denk ik toch beter voor een inkjet gaan.

Verwijderd

Na het printen zij een kennis van mij, na kritisch gekeken te hebben, "dat is net zo goed als die dure Xerox machines die ik heb verkocht". Nu is hij daar al een paar jaartjes weg, maar hij was zwaar onder de indruk van dit kleine kleuren lasertje. Overigens is hij nu zwaar in de aanbieding:

http://www.centralpoint.n...html&levprodid=Q2488A-405

Er is ook een verlaging van de toner prijzen tot einde deze maand: www.centralpoint.nl/tonershop
Pagina: 1