Toon posts:

4 Defecte HD's in 1 week op K7S5A

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een gigantisch probleem en dat is het volgende,

ik heb het systeem van mijn oom onder handen gekregen toen hij mij melde dat het niets meer deed, ofwel niet in windows kwam. Wat blijkt beide HD's waren doorgefikt, zichtbaar aan de printplaat.

Alles gechecked, geheugen, voeding, cpu etc.. was allemaal in orde. Voeding voor zekerheid doorgemeten, voltages waren prima binnen de 5% marge.

Nu heb ik er 2 nieuwe schijven ingezet. Syteem opnieuw geinstalleerd, draaide als een tierelier. Heeft hier 3 dagen prima gedraaid. Gaat terug naar oom, en die zet em na 2 dagen uitstaan weer aan. KABOEM!!

Ik kom daar, wederom 2 doode hd's, beide ontploft. Wat kan in hemelsnaam het probleem zijn.

Ik heb de search gebruikt, en gigantisch veel gevonden over problemen met de K7S5A, maar die hadden niet zoveel betrekking tot de hd's.
Ik las verder nog dat een koude start een probleem kon zijn door een fout in het pcb, klopt dit??

Dus wat kan eventueel het probleem zijn.

ECS K7S5A
AMD TB 1400 (133)
768 MB SDram (133)
2 HD's 7200 RPM
2 CD ROM
250 W met hoge ampèrages, dus die moet prima draaien.

Please help, want ik ben bang dat hij het niet zo leuk vind dat er nu al voor 350 euries aan schijven zijn heen gegaan in 1 week..

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In principe heb je garantie op de schijven, als ze niet om zeep geholpen zijn door je voeding dan :P
Ik gooi het zelf toch op een slechte voeding. Je schijven kunnen anders zomaar niet kapot springen. Het zou ook aan het moederbord kunnen liggen maar daar heb ik verder geen ervaring mee.
Tip: Sluit 1 schijf aan en niet beide, gebeurd het nog een keer ben je weer 2 schijven kwijt. Had ik persoonlijk na de 1ste keer ook gedaan maargoed

• mbvisiontt
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 05:11
Ik heb helaas geen idee, maar degene die wel nuttige info hebben willen waarschijnlijk ook weten welke hd's het zijn.

.... Ik weet het ook niet

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
het kan niet aan het moederbord liggen . die werken moet lage amperage's op de databussen dus dat kan je nooit zien op zo'n print. Het is vrijwel zeker je voeding. het kan goed zijn dat als ie zo een paar uur aanstaat dat dan pas de voltage's gaan schommellen en niet als jij ze zo ff snel meet.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-08 12:46
meet je +12V lijntje maar eens na ... die kon wel eens "iets" te hoog zijn

[edit]

als je dan toch bezig bent neem dan de +5 ook ff mee

[ Voor 36% gewijzigd door Sine op 02-05-2003 23:05 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
met multi meter heb ik gemeten, en de voltages zijn gewoon prima, ook in windows gaf die goede meldingen, dus ik vind het zo vaag, ik verdenk eerlijk gezegd ook de voeding, maar waarom dan specifiek de hd's luistert dat zo nauw dan? Mobo trekt toch net als hd's 12 Volt?

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Ik zou in ieder geval een stekkerblok met overspanningsbeveiliging er tussen hangen.
Heb zelf een K7S5a gehad en na een (vermoedelijke) spanningspiek was m'n proc en mijngeheugen naar de Filistijnen. Kijk ook even na of de computer wel op een geaard stopcontact zit aangesloten. Als dat niet het geval is, kun je vaak een spanning van 110 Volt meten op de kast (check maar met een multimeter op de kast en de CV).
Dat kan voor heftige problemen zorgen, ondanks dat het amperage erg laag is. 110V is gewoon te veel voor al die componenten.

Greetz!

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Wat je kan doen is die 2 harde schijven aan de voeding hangen, zonder een ide kabel naar het mobo...

dus enkel de molex erin :)

Gaan ze dan weer kapot dan ligt het 100% zeker aan de voeding, en zo kan je uitsluiten dat het door het (ide gedeelte?) van het moederbord komt :)

Verwijderd

Topicstarter
ja, maar het probleem is, die schijven zijn dus al zo dood als één pier. dus ik weet neit wat er verder kan gebeuren met doode hd's.. zou je dat kunnen zien gebeuren..??(als ze reeds defect zijn..)

Verwijderd

Misschien is een UPS wel iets voor je oom die vangt gekke stroomstoringen op??? Kan veel schelen...

• FlashBlue
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-08 22:53

FlashBlue

nog altijd een bèta versie ...

hmm; klinkt mij toch in de oren als een psu probleem hoor; maar moest je iets anders te weten komen; laat dat dan effe wete, ik heb hier zelf namelijk zon plank draaien; met een kleine 360 gig aan 7200 toeren schijven erin; die fik ik liever niet op :(

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Icey schreef op 02 May 2003 @ 23:15:
Wat je kan doen is die 2 harde schijven aan de voeding hangen, zonder een ide kabel naar het mobo...

dus enkel de molex erin :)

Gaan ze dan weer kapot dan ligt het 100% zeker aan de voeding, en zo kan je uitsluiten dat het door het (ide gedeelte?) van het moederbord komt :)
Dat zou ik wel met een paar oude schijven doen. Zeker als je geen garantie hebt op de schijven omdat de voeding ze opstookt.

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Voeding is inderdaad het meest verdacht, maar ik zou ook ff checken of de netspanning wel OK is...
Heb namelijk ooit gehad dat er een zekering in de meterkast niet goed was, die dus zeg maar half aan half uit zat te sputteren, met als gevolg echt waanzinnig instabiele netspanning -> pc en monitor vonden dat niet zo erg leuk :(
Achteraf bedacht knipperden de lampen ook af en toe een beetje maar ja dan denk je toch als 1e aan een gloeilamp die bijna kapot is he...

Verwijderd

Topicstarter
nou, allemaal bedankt voor de snelle reacties, ik ga morgen gewoon garantie halen op de schijven, en voor de zekerheid een nieuwe voeding meenemen.

ik zal melden wat het resultaat hier van zal worden..

Verwijderd

/me is ook wel benieuwd ja :)

mijn K7S5A begint "wat raar" te doen soms dus :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:17
Hmm, mijn hdd is ook een keer spontaan geknald (of eerder gaan sissen), maar dat was nadat ik een vervormde splitter had gebruikt en niet gekeken had of rood wel op rood zat en geel op geel (was dus andersom :'()

Wil je hdd echt compleet dood gaan, dan mag er best wel iets meer dan 1V extra door de boel heengejaagd worden. Daarnaast: als je moederbord de schuldige zou zijn, waarom heb je dan de CD-ROM nog niet vervangen? als het via de databus komt, zou die toch net zo goed dood moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
nou, toch maar nieuwe voeding en mobo gekocht, en zwikkie draait hier als één tierelier,
schijven waren gewoon garantie :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 mei 2003 @ 22:50:
nou, toch maar nieuwe voeding en mobo gekocht, en zwikkie draait hier als één tierelier,
schijven waren gewoon garantie :D
heb je geluk gehad :P
maar nu weten we nog niet wie de schuldige was

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Verwijderd schreef op 03 May 2003 @ 23:04:
[...]

heb je geluk gehad :P
maar nu weten we nog niet wie de schuldige was
ik zou niet weten hoe een mobo een printplaat moet koken (wat dus teveel spanning is in de meeste gevallen), dus ik hou het op de voeding :)

• schnumi
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Mm denk ook de voeding. Heb zelf ook dit bord al een aardig tijdje en nog nooit probs mee gehad kwa doorfikken ofzo (alleen dat hij af en toe de bios instellingen vergeet. :P )

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Verwijderd

Topicstarter
en dat is een bekende fout, met nieuwst bios ben je daar van af :D

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 00:30:
en dat is een bekende fout, met nieuwst bios ben je daar van af :D
dat hdd's dooorfikken ? Met nieuwe bios weg ? Vaag dat het dan toch niet zooo bekend is.
Slecht van ecs als het door het mobo komt.

[ Voor 4% gewijzigd door Tutti-frutti op 05-05-2003 00:35 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Tutti-frutti schreef op 05 May 2003 @ 00:35:
[...]

dat hdd's dooorfikken ? Met nieuwe bios weg ? Vaag dat het dan toch niet zooo bekend is.
Slecht van ecs als het door het mobo komt.
Hij zegt dat met die nieuwe bios de instellingen niet meer worden vergeten. 8)7
En niet dat de hd's dan niet meer doorfikken. ;)

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

mja 'tis dat je nu een nieuwe PSU en mobo erin hebt gezet, maar ik weet 99% zeker dat het door de PSU komt (moederbord stuurt geen stroom door de ide-kabel, en vast ook geen self-destruction commando's voor de hd Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~p.pieters6/pics/bonk.gif)...

mocht er op je oom's eerste HD belangrijke data hebben gestaan, zou je misschien het printplaatje van die eerste HD kunnen vervangen voor een ander printplaatje van een dergelijke HD (hoewel het loopwerk natuurlijk ook flink op z'n flikker heeft gehad) :)

Hoi

Pagina: 1