[gezocht] Onbekend programma dat rekent met maten

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AproK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
Hai :P
Mischien beetje onduidelijke titel, maar kan niets beters bedenken op het moment.

Ik zoek dus een programma dat met maten rekent, ik heb totaal geen ervaring met zulke programma's, dus ik heb ook totaal geen idee wat bv. een mogelijke naam zou kunnen zijn van het programma.

Ben dus niet te bedondert om te zoeken, maar ik heb geen enkel idee waarop ik zou kunnen zoeken, denk dan ook dat ik iets verder kom met enige kennis van anderen :)

[/disclaimer] :P

Goed, het gaat hier om een hout bewerkings bedrijf zeg maar. Er is een programma nodig dat als invoer een aantal maten krijgt, de oppervlakte dus.

Nu, die plank moet dus aan stukken gezaagt worden, in kleinere plankjes :P

Dit moet dus op een de meest efficiente gebeuren, met een computer programma is dat dus in no-time gebeurt, maar zonder computer ben je dus een halve dag hier aan kwijt.

Dus je snapt wel dat het wel handig is, als we zo'n programma zouden hebben :)

Heeft iemand toevallig ervaring met zo'n programma? Kan iemand mij een naam geven van zo'n programma?
Spaar me een beetje op spellings fouten enz. :)

edit
sdomburg schreef op 02 mei 2003 @ 23:31:
FF voor de mensen die Excel sheet roepen, het zijn geen kant en klare berekeningen begrijp ik uit het verhaal. Je moet die halve dag berekenen meer als ene halve dag passen en meten zien. Ik zal het even toelichten aan de hand van een voorbeeld:

Je hebt 10 platen triplex van 50000 x 20000 mm (5 bij 2 meter dus). Uit deze platen wil je zo economisch mogelijk (dus met zo min mogelijk reststukken) de volgende stukken hout halen (zaagsnede meegerekend).

- 5 planken van 2000 x 750 mm
- 3 planken van 800 x 750 mm
- 4 planken van 600 x 500 mm
- 2 planken van 1000 x 200 mm

Om dit zo economisch mogelijk te doen ben je dus flink bezig met proberen en passen. Het zou dus veel tijd schelen als een computer dit zou kunnen doen. Weet iemand van het bestaan van een dergelijk programma? Ik zou het ook wel kunnen gebruiken, maar dan voor aluminium ipv. hout :)
iets betere uitleg dus, dit is wat het geval is :)

[ Voor 33% gewijzigd door AproK op 02-05-2003 23:39 ]

Check mijn knowledge base!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Uhmz, met een beetje rekenwerk is dat toch zo berekend? :?

|| Unprompted (AI-blog) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• AproK
pven schreef op 02 May 2003 @ 23:00:
Uhmz, met een beetje rekenwerk is dat toch zo berekend? :?
Kijk, ik werk er niet, dus ik zou het niet weten, maar hij zei dus dat hij anders een halve dag kwijt is aan het berekenen enz.

Als het nu 1 plaat is, ok, dan lijkt me het ook niet zo moeilijk, maar als er nu een hele winkel onder handen genomen moet worden (ramen, deuren, banken, kasten ofzo), dan heb je natuurlijk meer dan 1 plaatje nodig om hout uit te halen...
Dan lijkt het me ook dat het wel even duurt voordat je alles erdoorheen hebt berekent. :P

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

excel sheet :?
of anders een programma voor dit doel (laten) maken?
je weet immers de berekeningen al ;)

Verwijderd

Tja als je de formules ed al hebt, gooi je ze toch in een excel sheetje. Werkt prima lijkt mij!

• sdomburg
  • Laatst online: 03-09-2024
FF voor de mensen die Excel sheet roepen, het zijn geen kant en klare berekeningen begrijp ik uit het verhaal. Je moet die halve dag berekenen meer als ene halve dag passen en meten zien. Ik zal het even toelichten aan de hand van een voorbeeld:

Je hebt 10 platen triplex van 50000 x 20000 mm (5 bij 2 meter dus). Uit deze platen wil je zo economisch mogelijk (dus met zo min mogelijk reststukken) de volgende stukken hout halen (zaagsnede meegerekend).

Om dit zo economisch mogelijk te doen ben je dus flink bezig met proberen en passen. Het zou dus veel tijd schelen als een computer dit zou kunnen doen. Weet iemand van het bestaan van een dergelijk programma? Ik zou het ook wel kunnen gebruiken, maar dan voor aluminium ipv. hout :)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

sdomburg schreef op 02 May 2003 @ 23:31:

*knip*
ehm, @ havo hadden wij ook dit soort opgaven enzo, wij loste dit geloof ik op dmv een grafiekje en daar de gegevens uit halen, en dit kan elke spreadsheet programma toch wel ;)

maar kant en klare progsels kan ik niet bedenken

• AproK
sdomburg schreef op 02 mei 2003 @ 23:31:

Jah, kijk, jij kan het uitleggen, dit is dur precies het geval :)

Programma's die dit doen schijnen te bestaan, maarja, probeer maar eens te vinden.

Iig zal iedereen het een stuk beter begrijpen nu, ga ook ff de start post veranderen :P

[ Voor 67% gewijzigd door AproK op 02-05-2003 23:38 ]

• sdomburg
Erkens schreef op 02 May 2003 @ 23:36:
[...]

ehm, @ havo hadden wij ook dit soort opgaven enzo, wij loste dit geloof ik op dmv een grafiekje en daar de gegevens uit halen, en dit kan elke spreadsheet programma toch wel ;)

maar kant en klare progsels kan ik niet bedenken
Je bedoelt waarschijnlijk op een opgave in de trant van een een piramide met een grondvlak van 20 bij 20 cm en een hoogte van 30 cm waarin een cilinder is geplaatst. Wat zijn de afmetingen van de cilinder bij een maximale inhoud?

Dat is het enige wat in de buurt komt wat ik ooit gehad heb met m'n VWO-6 ;)

Maar je mag me overtuigen door mijn voorbeeld door te rekenen met berekening graag :)

edit: het liefst moet zo'n progsel dat nog grafisch weergeven ook, dus grote plaat met alle uitsnedes erin getekent.

[ Voor 8% gewijzigd door sdomburg op 02-05-2003 23:57 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

sdomburg schreef op 02 May 2003 @ 23:40:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk op een opgave in de trant van een een piramide met een grondvlak van 20 bij 20 cm en een hoogte van 30 cm waarin een cilinder is geplaatst. Wat zijn de afmetingen van de cilinder bij een maximale inhoud?
nee was ook iets met planken uit een grote plaat hout, hoe we er het meeste uit konden halen enzo
Maar je mag me overtuigen door mijn voorbeeld door te rekenen met berekening graag :)
alsof ik dat nu nog weet :X
wellicht iemand anders die nu havo doet ;)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• sdomburg
Jammergenoeg is het demo aanvraagscript kapot :/

Het is echter wel wat ik (en waarschijnlijk de TS) bedoel :)

Verwijderd

zow een programmaatje waar jij het over hebt, heb ik al eens een keertje geproggt, alleen voor een ander doeleinde mischien met een beetje prutsen dat je het kan aanpassen aan jouw idee

• sdomburg
Verwijderd schreef op 03 May 2003 @ 00:17:
zow een programmaatje waar jij het over hebt, heb ik al eens een keertje geproggt, alleen voor een ander doeleinde mischien met een beetje prutsen dat je het kan aanpassen aan jouw idee
Kan je dat ergens uploaden?

Verwijderd

offtopic:
Je hebt 10 platen triplex van 50000 x 20000 mm (5 bij 2 meter dus).
Volgens mij gaat het hier om 10 platen van 50 bij 20 meter dus... Ik vind het niet zo raar als je de hele dag zit te rekenen en alsnog fout zaagt... 8)7

Verwijderd

Ik heb voor mijn werk hier ook een keer naar gezocht en verschillende zaken gevonden. In het engels bleek de beste zoekterm "cutting problem" te zijn.

Ik zal morgen vanaf mijn werk een paar links posten van een aantal programma's.

We gebruiken nog geen programma op dit gebied dus daarna kan ik niet helpen.

• BlueInk
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-02 15:58
Cooliez schreef op 02 mei 2003 @ 22:55:
Ik zoek dus een programma dat met maten rekent, ik heb totaal geen ervaring met zulke programma's, dus ik heb ook totaal geen idee wat bv. een mogelijke naam zou kunnen zijn van het programma.

[--]
Nu, die plank moet dus aan stukken gezaagt worden, in kleinere plankjes :P
Je spreekt hier over "nestingsoftware".
Meestal wordt dit gekoppeld na of aan een CAM-pakket zoals Edgecam, Delcam, Esprit, Gibbscam, enz...

Nestingsoftware is meestal een dure grap :'(

Hier wat tekst:
http://www.eds.com/produc...liance/jetcam/index.shtml
http://www.eds.com/products/plm/ideas/pdf/sheetmet.pdf

• AproK
Hmm, tja, duur is met alles eigk wel, dus had ik wel verwacht.. :P
Die site met dat demo programma dat blackd gaf, heb ik maar even gemailed, nog geen respons trug :( Maarja, het is weekend...

Verwijderd

Zoals toegezegd een aantal links naar programma's:
http://www.nirvanatec.com/
http://www.escape.gr/

Dan nog een paar email-adressen waar ik zo de link niet meer van bij de hand heb:
Info over het programma SECANT via PslOpt@aol.com
Info over het programma Astra R-nesting via info@technos.mk.ua

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-08 13:17

jvhaarst

Eendracht maakt macht

http://www.sheetlayout.com/ of
http://www.technos.mk.ua/html/downloads.htm zijn niet zo duur...

Interessante achtergrondinfo:
http://circuits.cf.ac.uk/hopper/hopper.html en
http://www.isr.umd.edu/Labs/CIM/projects/nesting/cover.html

Ik geloof dat ik nu snap waarom er geen freeware proggies voor zijn :)

[ Voor 91% gewijzigd door jvhaarst op 05-05-2003 19:14 ]

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• AproK
Dear Anthony,

I'm afraid our Dutch pages on web are not updated, but you can get further information on the English ones. Besides you can write in Dutch about it to Perrie Claes: claes@hetnet.nl

Meanwhile I suggest you to download a demo copy of Corte Certo from http://www.cortecerto.com/dl/cc2002.exe

As it is a demo version, you will find some limitations, such as the ability to print only the first cut map, a limit to the number of orders entered, several tools and resources not enabled and a limited time for use. It is, however, enough for you test calculation performance and to be introduced to its basic resources.

To make this evaluation easier, Corte Certo is equipped with tools to help beginners:

Sample Operation – a step-by-step guide for quickly understanding basic system functions, located at the Help button.

Operation Guide – also at the Help button, a summarized manual, that can also be opened by pressing the F1 key.

Sample Projects – close to 20 simulated projects that aim towards covering Corte Certo’s different uses. These samples cannot be modified, but can be deleted once the user ceases to find them of any help.

English, Spanish and Portuguese Support available via e-mail at cortecerto@cortecerto.com
Corte Certo will be compacted and sent by e-mail. It will be working there in a couple of days after you inform me the number of licences you need and the bank confirmation of the payment.

If any other questions need to be cleared up, please feel free to contact me.

Sincerely,

Joerly Santos

P.S. – For installation, please follow the steps below:

1 – Run the cc2002.exe file.
This file contains the entire compacted Corte Certo program.
2 – Select ACCEPT

3 – Follow the instructions on the screen.

A PASSWORD IS NOT REQUIRED FOR EVALUATING CORTE CERTO’S DEMO COPY.
Voor de liefhebber, ik ga zelf hier even mee aan de slag :)

Andere links bekijk ik ook nog even, aangezien die er ook wel interesant uit zien :)

[ Voor 4% gewijzigd door AproK op 05-05-2003 18:25 ]

Pagina: 1