Hai 
Mischien beetje onduidelijke titel, maar kan niets beters bedenken op het moment.
Ik zoek dus een programma dat met maten rekent, ik heb totaal geen ervaring met zulke programma's, dus ik heb ook totaal geen idee wat bv. een mogelijke naam zou kunnen zijn van het programma.
Ben dus niet te bedondert om te zoeken, maar ik heb geen enkel idee waarop ik zou kunnen zoeken, denk dan ook dat ik iets verder kom met enige kennis van anderen
[/disclaimer]
Goed, het gaat hier om een hout bewerkings bedrijf zeg maar. Er is een programma nodig dat als invoer een aantal maten krijgt, de oppervlakte dus.
Nu, die plank moet dus aan stukken gezaagt worden, in kleinere plankjes
Dit moet dus op een de meest efficiente gebeuren, met een computer programma is dat dus in no-time gebeurt, maar zonder computer ben je dus een halve dag hier aan kwijt.
Dus je snapt wel dat het wel handig is, als we zo'n programma zouden hebben
Heeft iemand toevallig ervaring met zo'n programma? Kan iemand mij een naam geven van zo'n programma?
Spaar me een beetje op spellings fouten enz.
edit
Mischien beetje onduidelijke titel, maar kan niets beters bedenken op het moment.
Ik zoek dus een programma dat met maten rekent, ik heb totaal geen ervaring met zulke programma's, dus ik heb ook totaal geen idee wat bv. een mogelijke naam zou kunnen zijn van het programma.
Ben dus niet te bedondert om te zoeken, maar ik heb geen enkel idee waarop ik zou kunnen zoeken, denk dan ook dat ik iets verder kom met enige kennis van anderen
[/disclaimer]
Goed, het gaat hier om een hout bewerkings bedrijf zeg maar. Er is een programma nodig dat als invoer een aantal maten krijgt, de oppervlakte dus.
Nu, die plank moet dus aan stukken gezaagt worden, in kleinere plankjes
Dit moet dus op een de meest efficiente gebeuren, met een computer programma is dat dus in no-time gebeurt, maar zonder computer ben je dus een halve dag hier aan kwijt.
Dus je snapt wel dat het wel handig is, als we zo'n programma zouden hebben
Heeft iemand toevallig ervaring met zo'n programma? Kan iemand mij een naam geven van zo'n programma?
Spaar me een beetje op spellings fouten enz.
edit
iets betere uitleg dus, dit is wat het geval issdomburg schreef op 02 mei 2003 @ 23:31:
FF voor de mensen die Excel sheet roepen, het zijn geen kant en klare berekeningen begrijp ik uit het verhaal. Je moet die halve dag berekenen meer als ene halve dag passen en meten zien. Ik zal het even toelichten aan de hand van een voorbeeld:
Je hebt 10 platen triplex van 50000 x 20000 mm (5 bij 2 meter dus). Uit deze platen wil je zo economisch mogelijk (dus met zo min mogelijk reststukken) de volgende stukken hout halen (zaagsnede meegerekend).
- 5 planken van 2000 x 750 mm
- 3 planken van 800 x 750 mm
- 4 planken van 600 x 500 mm
- 2 planken van 1000 x 200 mm
Om dit zo economisch mogelijk te doen ben je dus flink bezig met proberen en passen. Het zou dus veel tijd schelen als een computer dit zou kunnen doen. Weet iemand van het bestaan van een dergelijk programma? Ik zou het ook wel kunnen gebruiken, maar dan voor aluminium ipv. hout
[ Voor 33% gewijzigd door AproK op 02-05-2003 23:39 ]