Toon posts:

Koeler op radeon 9700 pro gestopt

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is dus duidelijk, fan is ermee gestopt en de heatsink wordt behoorlijk warm, echter 2D toepassingen gaan redelijk, 3D toepassingen stopt de kaart er gewoon mee.

Ik heb een Zalman heatpipe in bestelling, is er dinsdag als het goed is, heeft de radeon een soort hitte bescherming zodat die afslaat of ben ik langzaam mijn kaart aan het slopen door mijn computer aan te zetten???

Verwijderd

Moet ertegen kunnen, maar lijkt me toch niet zo gezond, best een losse fan erop doen blazen voor die enkele dagen totdat je Zalman toekomt.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Welk merk is het ? Want als nu de koeler er al mee kapt, zo oud kan die kaart nooit zijn :S

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Of je kast open zetten en een tafelfan erop laten blazen, kan ook. Maar de kaart een paar dagen erg heet laten draaien zal denk ik niet direct het einde van de kaart zijn, maar het is zeker niet bevorderlijk voor de levensduur :)

Verwijderd

het is iig geen goed id, je kunt er mischien tot die tijd even een casefan opleggen of anders een ander pci kaartje gebruiken of gewoon je pc uitlaten staan

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
kijk eens of je het binnenste van die koeler er niet uit kan halen en schroef dan ff een 6x6 fan erop dan houdt ie het wel vol

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Eventueel kan je de kaart onderklokken, weet niet hoe het zit met Radeon's maar andere chipset's worden vaak een stuk minder warm op die manier. Koeling is uiteraard de effectiefste manier

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de rappe antwoorden.
Het is een gigabyte maya 9700, hij is van december 2002, dus nog geen half jaar oud. Ik weet wel dak er nog garantie op heb maar die zalman was toch al besteld toen die herrie ging maken. Ik ga ff op zoek of ik nog een extra fan heb liggen ergens om het ergste te voorkomen. Er blaast een intake fan op de kaart, en kast staat nu open, dus gaat wel redelijk

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-03 21:25
Ik vind het erg vreemd dat z'on fan er in 1 keer mee kapt, als gewone n00b heb je zoiets nooit door, en is je videokaart ineens kapot :S ! Ik vind het maar raar, heb je er echt niks mee gedaan ?

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Dit kan geen toeval zijn, ik heb een radeon 9700 pro ook van gigabyte en ook van december en de cooler is er ook meegekapt, maar ik heb er nu een casefan erop zitten en hijs ondergeclockt.

Maar als ik 3Dmark03 draai krijg ik na de eerste test artifacts als de *piep* ik weet niet hoe het bij jou zit?

/edit/

ik had ff de achterkant gevoeld van mijn kaart ( dus de andere kant van de core ) en deze voelt niet heet maar wel warm aan, ik denk een graadje of 50 ( heeel ruw hij voelt gewoon warm aan ik kan mijn vinger er wel op leggen ) is dit erg ( omdat de fan het niet meer doet )

[ Voor 33% gewijzigd door Helox-in-a-box op 03-05-2003 19:37 ]

Verwijderd

Die kleine koelertjes stoppen er zelden mee, maar ze gaan vaak wel na een korte tijd een rotherrie maken. Klote lagertjes. Precies hetzelfde met van die 40mm koelertjes op je chipset van je mobo.

Ik heb een Radeon 1 OEM. Daar zit ook zo'n koeler op, en die heb ik al na 3 dagen gewoon losgetrokken. Hij zit er nog op, maar gewoon de powerkabel uit het socketje gerukt. Lekker stil. En ik game er al 3 jaar gewoon mee zonder problemen. Maarja misschien dat de 9700 Pro niet zo'n marge heeft. En ik heb wel een goede ventilatie in m'n kast. Dat scheelt natuurlijk ook enorm.

• catfish
  • Laatst online: 01-06 09:24
lol
een R100 vergelijken met een R300, heeft maar grofweg 3 à 4x zoveel transistors aan boord en vereist een extra power kabel en is 2x zo hoog geklokt, zou die koeling dan wel nodig zijn? :P

Verwijderd

Wanneer de fans ermee stopppen kun je de gehele videokaart RMA sturen.
Gigabyte heft geen losse fannetjes voor de videokaarten. Dus rma sturen of omruilen in de winkel is de enige keus.
PS. het rma sturen gaat via de leverancier van de kaart en niet via GBT.

Verwijderd

Ik heb dezelfde kaart,mijn koeler draait nog wel,maar als ik een half uurtje aan het (3D) gamen ben dan loopt het spel vast,en als ik dan de achterkant van de kaart aanraak,dan brand ik dus wel echt mijn jatten.
Iemand enige suggesties wat ik hieraan kan doen?
Ik heb al Arctic silver 2 ipv die standaardrommel ertussen gedaan,maar hij "kookt" nog steeds :(
Thnx..

• Pollewob
  • Niet online
Dit is natuurlijk behoorlijk offtopic, maar ok. Kijk eens naar de airflow in je kast, als die er niet/nauwelijks is heeft de kaart het ook een stuk warmer. Verder is het natuurlijk zo dat een niet overclockte kaart het met de standaard koeling gewoon goed moet doen, dus als je de boel echt niet stabiel krijgt misschien toch maar eens contact opnemen met je leverancier :)

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Piggen

Lekker bakkie

Je garantie vervalt toch als je er koelpasta tussen hebt gedaan?

• Pollewob
  • Niet online
Jep. Bij eigenlijk alles wat je aan een kaart veranderd vervalt de garantie :)

• Helox-in-a-box
  • Nu online
Mijn kaart is rma gestuurd :( via de winkel ( computerland ) gedaan en kreeg te horen dat het 4 weken kan duren :'( ( omdat het hoofdkantoor maar eens in de 2 weken dingen stuurt naar gigabyte )

Heeft iemand dit wel es vaker gehad met een gigabyte kaart/mobo en hoe lang duurde het voordat je em terug kreeg ( heb namelijk een vervangings kaart gekregen nm een geforce4 440mx :P das wat minder dan een gigabyte 9700 pro 8) )

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 19:01

Madrox

Oh, Pharaoh!

Die fannetjes bij de Gigabyte maya kaarten zijn echt bagger. En veels te klein om voldoende CFm' over zo'n groot koelblok te blazen. Mijn fannetje hield het al na 3 weken voor gezien . (logisch, die dingen smelten gewoon aan je koelblok vast....). Wat ook bijzonder tegenvalt is de koelprut. Bijzonder knullig opgebracht, een beetje amateur doet dat beter. Na het aanbrengen van As3 (minimaal+ goed verspreid) en een casefan zijn de temps gezakt van 50i/60s GPU /50i/56s mem naar 45i/50s GPU en 47i/52s mem.

Oja, met koelprut word meer geknoeid. Onder de Northbridge was het ook al niet geweldig (na tweaking zakte temps met 7c , en dat met 1 druppel AS3 en verder niks!).
Weet niet of dit standaard is "het gepruts", maar met Gigabyte moet je iig wel opletten.
Een leek zal het nooit zien, wie kijkt er nou onder zijn koelblok ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Helox-in-a-box
  • Nu online
Madrox schreef op 12 May 2003 @ 11:04:
Na het aanbrengen van As3 (minimaal+ goed verspreid) en een casefan zijn de temps gezakt van 50i/60s GPU /50i/56s mem naar 45i/50s GPU en 47i/52s mem.
hoe meet je de temps dan? ik heb gezocht maar kon niks vinden over een progje waarmee je de temp meet .....

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:02
Hier precies hetzelfde probleem gehad met mijn maya 9700pro van gigabyte uit november. De fan maakte na een maand ook een pokke herrie en stopte op een gegeven moment er ook mee. Als vervanging toen maar een zalman heatpipe constructie besteld.
Die zalman is echt een aanrader, geen herrie en koeld zeer goed. 3Dmark03 geen artifacts na 3 keer de test te doen.

Verwijderd

Ik heb een hercules 9700 pro. Mijn kaart vertoont ook allerlei verkleuringen en vage blokjes en streepjes enz. in 3d toepassingen. De medewerkers van hercules hebben al gezegd dat de kaart hoogstwaarschijnlijk stuk is. Vandaag bij de winkel geweest kan hem misschien tegen een bijbetaling omruilen tegen een 9800 pro. Hoef ik m'n kaart niet een paar weken te missen en een redelijk goedkope upgrade. Das het voordeel van garantie als je er zelf aan gaat lopen klussen ben je die misschien kwijt.

• drogoul
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Same here.. op mijn Gigabyte (december 2002) ging een paar weken terug de fan ook een *PIEP* herrie maken. Verder geen artifacts ofzo, maar gewoon rot geluid. Kaart dus eruit gehaald, ontstoft, fannetjes losgeschroeft, klein drupje olie erin en hij is weer stil.

Zo opgelost dus, maar ik vind het wel erg slecht. Als dit een teken aan de wand is, dan verwacht ik dat die fan er binnenkort weer mee kapt, met alle gevolgen van dien.

do not underestimate the power of a sharp mz-700

Verwijderd

Pollewob schreef op 04 mei 2003 @ 17:32:
Jep. Bij eigenlijk alles wat je aan een kaart veranderd vervalt de garantie :)
Zal ik me dan maar stil houden. (grapje :P )
Pagina: 1