[WC] Elektromagnetisch afschermen waterpomp

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• thebigbozz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09-2025

thebigbozz

Unusual as Usual

Topicstarter
hallo tweakers

ik zit met een probleemje waar ik jullie kennis voor vraag

laatst had ik een dompelpompje voor mijn waterkoelsysteem gekocht maar even later las ik dat Eheim pompjes elektromagnetisch zijn afgeschermd.

weten jullie mischien ik mijn dompelpomje elektromagnetisch kan afschremen???
bijvoorbeeld door materiaal keuze van een reservoir???

oke brand er maar op los

Verwijderd

das toch het princiepe van de kooi van faraday (ofzo)
dus gewoon een metalen "bolwerk" of hekwerk er omheen plaatsen.
Hetzelfde zie je bij coax kabels, daar zit een buitenlaagje koper omheen, das ter bescherming tegen straling van buitenaf, maar het werkt 2 kanten op.

Verwijderd

Als je hem helemaal wilt afschermen zou je een metalen doos er omheen moeten maken.
(zolang een magneet op het metaal kan blijven zitten heb je een goed metaal dus geen rvs)
Een andere vraag is natuurlijk hoeveel last veroorzaakt jou pompje in het systeem?
Is het de moeite eigelijk wel waard?
Is het afschermen aan de kant die jou het meeste last bezorgt niet voldoende?

Verwijderd

Ik heb ergens een heel stuk gelezen (ik geloof op Dan's Data) over het afschermen van je pomp. Het kwam er in het kort op neer dat het niet nodig is. Het is zo'n geringe invloed dat het zelden tot nooit voor problemen zorgt. Maar als je persé alles in je kast wilt tweaken .. wie houdt je tegen ;)

Verwijderd

eheim pomp stoort monitor enorm
[rml][ WC] Afschermen Eheim pomp[/rml]
Is het magnetisch veld van waterpomp slecht?
Invloed pomp (magnetisme) op HDD's?

:X

Edit:
Geen slotje, maar je had zelf wel ff wat kunnen zoeken van te voren of niet dan? Als je dat voortaan ook in je startpost zet wat je gevonden hebt dan is het al een stuk beter.
Je kan al een slotje krijgen voor het niet zoeken en dan hoeft je topic niet eens slecht te zijn ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2003 11:02 ]

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 06:21
Ik dacht dat lood altijd goed straling tegen houdt, of geldt dat niet met elektromagnetische straling ?

Verwijderd

Lood werkt idd wel goed, maar met de paar liters water en dan ook nog een loden omhulsel om je pomp heen weegt je kast wel lekker veel ;)

En het is echt niet nodig hoor, ik zit al lang met een pompje (van 8 euro) onder me hdd en nog geen probleem gehad.

Ook is lood niet echt goedkoop, gewoon een hekwerk van ijzerdraad is ook prima. Maar zoals al vaak gezegt, het is echt niet nodig.

@Fewture - Ik vond een slotje hier wel op z'n plaats, dit is al vaker langsgekomen...

• FragFrog
  • Laatst online: 15-02 19:21
Verwijderd schreef op 03 May 2003 @ 12:09:
Lood werkt idd wel goed, maar met de paar liters water en dan ook nog een loden omhulsel om je pomp heen weegt je kast wel lekker veel ;)
*beeeeep* fout :P

Lood werkt helemaal niet goed. Maak niet de klassieke fout magnetisme te verwarren met electromagnetische straling. Lood is een eersteklas tegenhouder van electromagnetische straligen, maar zuigt als het gaat om magneetvelden ombuigen :)
Daarom werkt een gaaswerk overigens ook niet: dat is een kooi van faraday achtige oplossing, die ideaal zou zijn als je radiostraling wil tegenhouden, maar totaal geen effect heeft als je een magnetisch veld wilt ombuigen: dat gaat er vrolijk dwars doorheen ;)

Wat perfect zou zijn is een gelameliseerde weekijzeren doos om je pomp bouwen, of in ieder geval aan die kanten waar je storing verwacht. Helaas heeft niet iedereen weekijzer staan, laat staan gelameliseerd. Een ijzeren plaat heeft denk ik nog de beste realiteit/effect verhouding. Maar waarom zou je eigenlijk je pomp willen afschermen? Ik heb hier een 800l/u SicceNova op 10 - 20cm onder een 80GB maxtor staan, en dat werkt al een half jaar perfect :)

[ Voor 13% gewijzigd door FragFrog op 03-05-2003 14:31 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• thebigbozz

thebigbozz

Unusual as Usual

Topicstarter
deze topic heb ik gestart omdat er eingelijk niet echt veel goede waren die ook echt toepasbaar zijn (en betaalbaar)

wat betreft het waarom elektromagnetisch nou omdat mijn monitor dichtbij mijn case staat je naar een half uurtje helemaal dizzy word van die trilingen in scherm

voor de invloed op mijn HD ben ik niet bang of zo maar het gaat puur om mijn monitor

(en geef nou niet als oplossing monitor verderweg zetten)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Wel, kooi van Faraday zou misschien toch een optie zijn... kooien hoeven niet massief te zijn, dus je zou bijvoorbeeld een beetje met kippegaas kunnen spelen. Kippegaas met gatgrotes van 1 x 1 cm zou al voldoende moeten zijn voor een redelijke afscherming....

Maar ik niet snap, als je de pomp in de kast hebt zitten, dan zit er toch een massief kastdeurtje tussen de CRT en de pomp?
Ikzelf heb ook een Eheim en die zal wellicht afgeschermt zijn, maar niet genoeg voor een monitor ofwel die stoort nog even vervelend... maar als ik de kast dichtmaak ben ik bijna overal van verlost.

De oplossing je kast ergens anders neerzetten ..... is dat geen optie :)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-02 18:55

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik denk niet dat je HDD veel last van die pomp zal hebben, maar je monitor wel. Ik heb wel eens met magneten zitten klieren, en een magneet die een flinke paarse vlek op mijn monitor maakte, kon niet eens een diskette onbruikbaar maken..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Demoniac schreef op 03 mei 2003 @ 21:50:
Ik denk niet dat je HDD veel last van die pomp zal hebben, maar je monitor wel. Ik heb wel eens met magneten zitten klieren, en een magneet die een flinke paarse vlek op mijn monitor maakte, kon niet eens een diskette onbruikbaar maken..
een magneet en electromagnetische straling is een verschil. Hou maar eens een pomp bij je monitor, je zal er echt niet veel van zien hoor (als je al iets ziet) want de boel is goed afgeschermt binnenin je monitor.

Het probleem met een magneet is dat ie de posities van het kanon beinvloed doordat het een gerichte magneet is en het kanon ook mbv electromagneten wordt bewogen.

• bredend
  • Laatst online: 14-02 16:04
U, het kanon beweegt niet hoor, alleen de richting van de electronen worden door magnetische velden van richting veranderd. (dat leer ik voor mijn examen iig ;) )

Maar als je weekijzer om je pomp wil doen kan je heel goed de plaatjes nemen die normaal gesproken achter een lege 5,25" bay zitten. In mijn case waren ze iig erg buigzaam.
(wel vreemd dat daar geen koolstof in zit :? )

• thebigbozz

thebigbozz

Unusual as Usual

Topicstarter
weten jullie of lood echt werkt tegen elektromagnetisch magnetisme????
de een zegt namelijk van wel en de ander weer van niet.

• MCCarrot
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01-2023
thebigbozz schreef op 04 May 2003 @ 23:46:
weten jullie of lood echt werkt tegen elektromagnetisch magnetisme????
de een zegt namelijk van wel en de ander weer van niet.
NEE, lood werkt NIET tegen (electromagnetisch) magnetisme

www.laserextreme.nl

• FragFrog
  • Laatst online: 15-02 19:21
MCCarrot schreef op 04 May 2003 @ 23:53:
[...]

NEE, lood werkt NIET tegen (electromagnetisch) magnetisme
Inderdaad, het werkt NIET! Zie ook mijn post over het verschil tussen magnetisme en electromagnetische straling...

* FragFrog vraagt hierbij aan iedereen die beweren dat ze magnetisme met een kooi van Faraday kunnen tegenhouden dat eens te proberen ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Pagina: 1