Toon posts:

Mac in Windows XP netwerk >> HOE?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste mensen,

Ik heb een aantal problemen. Ik heb kortgeleden een netwerk aangelegd bestaande uit 2 Windows XP PC's en 1 Macintosch PowerPC G3 (een oudje) met Mac OS 9.2 . Ze hangen allemaal aan een mooie 4-poorts router/switch van Sweex.
Het Internet (Chello) van de 2 XP PC's draait perfect en het netwerk tussen die 2 ook. Printerdeling enzo....alles top! Maar m'n Mac wil maar niet. Internet gooit ie er telkens uit met de irrittante foutmelding in IE 5.1 "The requested URL failed to load" of zoiets, terwijl ik nog geen 10 secs daarvoor lekker zat te surfen. Hoe kan dit en hoe los ik dit op?

Verder wil ik natuurlijk bestanden en printers van de XP's delen met de Mac en andersom. Dit kan met programma's zoals DAVE, PC MacLAN en MacSOHO. Echter ik vind deze porgjes nogal duur en met try-outs kom ik niet echt ver. Er rest dus de FTP-oplossing. Maar hoe kan ik dan mn printers delen en hoe kan ik ervoor zorgen dat de FTP alleen werkt binnen mijn eigen netwerk, en niet daarbuiten zodat alleman naar binnen kan en mijn harde schijf kan plunderen. Ik tast wat dit betreft volledig in het duister..........

Kan iemand mij helpen? Ik voel me een }:O ......

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

printers delen kan sowiso niet via ftp, daar is dat protocol immers niet voor gemaakt ;)
je zou een printerserverkastjeding kunnen kopen en zo printen, dit werkt prima, en voor zover ik weet kan je daarmee printen met praktisch alle OS'en

Verwijderd

- Je internet op Mac werkt niet via de router/switch?? Is een probleem van de Mac, aangezien de overige apparaten op de router/switch wel werken.

- Bestanden delen gaat niet zomaar, daar moet je inderdaad een programma voor hebben; de programma's die je noemt ken ik niet, maar ik denk dat je er beter vanuit kan gaan dat je je Windows-PC's bekend moet maken bij je Mac (oftewel, je een progje op je Windows zetten zodat de Mac erbij kan).

- Printers delen zou ik inderdaad via een kastje doen; lost ook veel problemen met je drivers op... Of je moet een dure printer hebben, dan hang je die met UTP aan je router/switch.

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-07 15:02

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Je kan gewoon ip toewijzen aan mac en deze in je netwerk knikkeren, je moet bij winxp alleen ff bij netwerk appletalk protocol installen.

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
als je een printer hebt in windows kan je hem delen

dan instaleer je onder window in het configuratie scherm (Unix printing server oid, aka L.P.D.)
dan noteer je ff het ip van de windows-bak en de share-naam van de printer

dan ga je naar de mac-bak in zoek je ff op google hoe je een LPR printer installeert, en bij die gegevens voer je het ip-adres in en als wachtrij de gedeelde-printer-naam

en klaar is klara

Zo nu weet je iig hoe je windows printers kan benaderen....
(owja je kan ook een PPD file van windows onder OS9 gebruiken, dus zo kan je de printerbeschrijving verkijgen van de juiste printer, die staat in windows ergens in de system dir...

Greetz M4RTiN

Verwijderd

Topicstarter
Freddy_Fish schreef op 02 mei 2003 @ 20:07:
Je kan gewoon ip toewijzen aan mac en deze in je netwerk knikkeren, je moet bij winxp alleen ff bij netwerk appletalk protocol installen.
Klinkt leuk, maar volgens mij is Appletalk niet op windows-bakken te installeren. Als ik verkeerd zit, geef me dan een link waar ik het vandaan kan halen......

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 20:02:
- Je internet op Mac werkt niet via de router/switch?? Is een probleem van de Mac, aangezien de overige apparaten op de router/switch wel werken.

- Bestanden delen gaat niet zomaar, daar moet je inderdaad een programma voor hebben; de programma's die je noemt ken ik niet, maar ik denk dat je er beter vanuit kan gaan dat je je Windows-PC's bekend moet maken bij je Mac (oftewel, je een progje op je Windows zetten zodat de Mac erbij kan).

- Printers delen zou ik inderdaad via een kastje doen; lost ook veel problemen met je drivers op... Of je moet een dure printer hebben, dan hang je die met UTP aan je router/switch.
Ik zoek "HOE?" antwoorden, dit zijn gewoon "wat nu"-opmerkingen. Wel bedankt voor de info trouwens.

Maar zoals ik al zei, ik wil aan de ftp, en niet aan de dure progjes (tenzij iemand me natuurlijk een link kan geven van waar ik de hele versie kan downen }))
Hoe kom ik dus aan de ftp? Ik wil ervoor zorgen dat het een ftp is binnen mijn netwerk, en niet een ftp die heel het internet kan penetreren.....

Printer-kastje? Nooit van gehoord, wel van je printer via je UTP aan je switch hangen, maar nog nooit via een kastje....hoe heet zo'n kastje precies, en heb ik er nog speciale software voor nodig of iets dergelijks? Hoeveel kost zo'n kastje eigenlijk?

Alvast bedankt voor het antwoord......

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:04

SED

Even heel andere oplossing.
Via remote desktop, kun je verbinding leggen met je XP machines. Ik weet niet of remote assistance de client meteen aan kan of dat je de serverversie moet gebruiken.
Hier is de mac client in ieder geval om uit te proberen.
http://www.microsoft.com/mac/download/misc/RDC.asp

je kunt dan op je mac werken alsof het een echte computer is ;)

[ Voor 11% gewijzigd door SED op 02-05-2003 21:42 ]

Copyright and left by SED...

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

http://pricewatch.tweaker...atch/?Query=printerserver

FTP servers? zijn er ook zat te vinden, ook wel freeware, en als je zorgt dat die FTP server geen binding heeft met het internet is deze dus alleen lokaal te gebruiken.
http://download.com.com/3...r&tg=dl-20&search=+Go%21+

Verwijderd

Topicstarter
SED schreef op 02 May 2003 @ 21:42:
Even heel andere oplossing.
Via remote desktop, kun je verbinding leggen met je XP machines. Ik weet niet of remote assistance de client meteen aan kan of dat je de serverversie moet gebruiken.
Hier is de mac client in ieder geval om uit te proberen.
http://www.microsoft.com/mac/download/misc/RDC.asp

je kunt dan op je mac werken alsof het een echte computer is ;)
Tsja....zou de ideal oplossing zijn, maar de minimum systeemeisen stellen dat je Mac OS X nodig hebt, ik moet het met Mac OS 9 doen :( :( :(

Verwijderd

voor de ftp alleen het interne ip adres gebruiken van de machine waar je hem op draait.
en die ftp progjes kan je heel makkelijk gratis vinden.
voor de rest heb ik zo snel geen oplossing voor je.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:09
Appletalk op Windows is er alleen voor de server versies van Windows. Ik zou trouwens ook even checken op de Apple bij het regelpaneel TCIP/IP, dan bij menu Wijzig de config op Advanced zetten, opties klikken en daar het vinkje weghalen als dat al niet het geval is.

Op de Windows bak met de printer dan idd Unix printing protocol (oid) aanzetten. Met de Apple Desktop Printer Utility kan je een LPR printer connectie over het netwerk maken.

Op mijn werk maken we ook gebruik van AdobePS, wellicht dat jou dat ook wat oplevert. Zie http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=1484

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

Topicstarter
Oke thx people, de ftp server werkt!!!

Nu nog de printer...

Wat dachtne jullie van dit antwoord van Martin:

Verwijderd

Topicstarter
M4RTiN schreef op 02 mei 2003 @ 20:08:
als je een printer hebt in windows kan je hem delen

dan instaleer je onder window in het configuratie scherm (Unix printing server oid, aka L.P.D.)
dan noteer je ff het ip van de windows-bak en de share-naam van de printer

dan ga je naar de mac-bak in zoek je ff op google hoe je een LPR printer installeert, en bij die gegevens voer je het ip-adres in en als wachtrij de gedeelde-printer-naam

en klaar is klara

Zo nu weet je iig hoe je windows printers kan benaderen....
(owja je kan ook een PPD file van windows onder OS9 gebruiken, dus zo kan je de printerbeschrijving verkijgen van de juiste printer, die staat in windows ergens in de system dir...

Greetz M4RTiN
Ik heb inderdaad de printer aan de XP-bak hangen, maar dan vat ik het niet meer........hoe installeer ik de Unix Printer Server? En hoe ga ik vervolgens te werk op de Mac met OS 9?

• SED

SED

inderdaad OS X lijkt hier noodzakelijk. Toch meen ik iemand met een system 9 via RDP te hebben zien werken. Ik ga op zoek!

[ Voor 87% gewijzigd door SED op 03-05-2003 02:11 ]

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 17:14

Deem

Ontcijfer mij!

Via LPR printing gaat dat wel, dan deel je de printer en voeg je een poort toe aan LPR.

"May our framerates be high and our temperatures low."

• SED

SED

misscien dat hier een oplossing voor RD/TS onder mac te vinden is:
http://www.hob.de/onlinetest/deutsch/testjwt/testjwt.htm

Verwijderd

Topicstarter
SED schreef op 03 May 2003 @ 02:40:
misscien dat hier een oplossing voor RD/TS onder mac te vinden is:
http://www.hob.de/onlinetest/deutsch/testjwt/testjwt.htm
Ik heb het geprobeerd, maar het wil maar niet werken, al vraag ik me af of dit wel de juiste oplossing is....

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik maar met LPR printen aan de gang ga. Kan iemand mij kort uitleggen hoe dit werkt? Ik heb op de XP-bak al de "Unix netwerk service" geïnstalleerd, nu moet ik volgens eerdere posts Apple Desktop Printer Utility installeren op mn Mac met Mac OS 9. Ik heb me rot gezocht op de Apple site, maar klopt het dat de Printer Utility te vinden is in LaserWriter 8.6.1? En waar kan ik deze dan downloaden voor Mac OS 9.2?

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft.....

Verwijderd

Topicstarter
HELP!

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
Beetje omslachtig maar misschien op je mac adobe acrobat gebruiken, dan een pdf printen naar printer spool map die je op de ftp geshared hebt?

• paella
In mijn eerdere post staat een link naar Adobe PS, download die, daar zit (ook) een Printer Utility in.

Verwijderd

Topicstarter
Extremiel schreef op 04 May 2003 @ 02:17:
Beetje omslachtig maar misschien op je mac adobe acrobat gebruiken, dan een pdf printen naar printer spool map die je op de ftp geshared hebt?
Is opzich een optie, maar zoals je zelf al zei, een beetje omslachtig. Ik ga eerst proberen om direct te printen vanaf mn Mac

Verwijderd

Topicstarter
paella schreef op 04 May 2003 @ 10:42:
In mijn eerdere post staat een link naar Adobe PS, download die, daar zit (ook) een Printer Utility in.
Dat ga ik zeker eens proberen

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, de Apple Desktop Printer Utility bevindt zich niet in Adobe PS....

Hoe kan ik nu via mijn LPR printen naar de Windows XP PC? Wat zijn hiervoor de benodigd heden? Ik wil het globaal weten, ik hoef geen namen van software e.d., dit is natuurlijk wel gewenst ;) .......Hoe kan ik printen van de Mac naar een Windows netwerk???

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

LPR was dat niet deze:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~h.j.erkens/michael/printunix1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~h.j.erkens/michael/printunix2.jpg

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:51
Hang je printer gewoon aan een printserver, dan moet alles weer prima draaien.
Of als je printer redelijk duur is zit er misschien al een printserver ingebouwd, kijk ff of er al een UTP aansluiting inzit.

Verwijderd

Kweenie of dat rechtstreeks printen onder 9.2 uberhaupt gaat werken... Wellicht kan het met Dave, Sharity of PCMacLan

Onder OSX kan het in ieder geval wel, zie info hier: http://discussions.info.a....JHU2aIwlgFR.31@.3bbc7528

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, dat heb ik al gedaan op mijn Windows XP bak waar de printer aan hangt....maar wat moet ik nu doen op de Mac met Mac OS 9???

Verwijderd

Topicstarter
Bezzerk schreef op 05 May 2003 @ 15:48:
Hang je printer gewoon aan een printserver, dan moet alles weer prima draaien.
Of als je printer redelijk duur is zit er misschien al een printserver ingebouwd, kijk ff of er al een UTP aansluiting inzit.
Printerserver=prijzig, dus dat doe ik alleen als het écht nodig is....
Kweenie of dat rechtstreeks printen onder 9.2 uberhaupt gaat werken... Wellicht kan het met Dave, Sharity of PCMacLan
Het is mogelijk, maar hoe? Dave en PCMacLan zijn ook duur, dus daar wil ik niet aan...Sharity? Nooit van gehoord, wat is dat voor progje is dat? Heeft iemand ervaring met dat programma?

Nogmaals, wat moet ik op de Mac doen, nadat ik de Unix Printer Services op de XP bak heb geïnstalleerd???

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 17:28 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 17:24:
[...]

Inderdaad, dat heb ik al gedaan op mijn Windows XP bak waar de printer aan hangt....maar wat moet ik nu doen op de Mac met Mac OS 9???
geen idee hoe dat met een mac moet :P
ik heb geen mac (gelukkig, nofi)

maar via google kwam ik op:
Printing with LPR (MacOS 8, 9)
Printing over LPR is supportet by the MacOS - but a bit tricky to find:

* Open the Folder Apple Extras
* Open the Folder Apple Laser Writer Software
* Start the program Printer Icons
* Create a new TCP/IP Printer

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:20

Beaves

Usque ad Finem

Erkens schreef op 05 May 2003 @ 17:29:
[...]

geen idee hoe dat met een mac moet :P
ik heb geen mac (gelukkig, nofi)

maar via google kwam ik op:

[...]
Idd, je moet naar "hulpprogramma's->Bureaubladprinterbeheer" gaan, daar kan je de PPD en het IP adres opgeven (en eventueel de wachtrij). Zo maak je op de Mac een LPR printer.

Op Windows gebied gaat het ongeveer hetzelfde, je gaat naar printers, je voegt een nieuwe locale printer toe, je maakt een nieuwe poort (Standard TCP/IP port) en klaar. Je hebt dan op Windows ook een LPR printer.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-08 12:14
Als ik mij niet vergis zit Apple desktop printer utility (óf apple bureaublad printer beheer bij NL versie) Standaard in os 9.
Hiermee maak je een nieuwe printer aan met als adres het ip-adres van de xp machine en de juiste mac driver en dan zou 't moeten werken. :)

Verwijderd

Topicstarter
oke....ik heb em gevonden, die Apple Desktop Printer Utility......nu...hij zegt dat ik ie em niet kan vinden....IP-adres van mn XP-bak ingevoerd, klopt, maar ik heb een algemene driver gebruikt. Ik denk dat het hier aan ligt. Dus ik heb op de site van HP gezocht om een driver te vinden, gedownt, en geinstalleerd.

Nu wil de Desktop Printer Utility dat ik de PPD file (de Mac file voor een .inf) selecteer...waar kan ik deze vinden bij de Mac?

• paella
In de SYSTEEMMAP (of SYSTEM FOLDER), daar in de map EXTENSIES (EXTENSIONS), zit een map PRINTER BESCHRIJVINGEN (PRINTER DESCRIPTIONS).

Bij de fabrikant kan je voor de mac de PPD downladen.

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
ik hoop dat je hier wat aan hebt...

http://www.oit.pdx.edu/ne...index.php?page_selector=7

Verwijderd

Eigenlijk is het heel simpel, drivers van de printer installeren en echt zorgen dat appletalk op xp aanstaat( zit er echt in en werkt prima voor een pc) en via os9 moet je deze dan ook zien.
Wanneer je hem niet ziet is dit een probleem van Windows, Mac heeft alle voorzieningen om andere printers te kunnen zien.
Het geval wilt soms dat de printer te oud is

Verwijderd

Topicstarter
Het is een HP Photosmart 1115, dus deze is zeker niet oud!

Volgens mij bestaat er echt geen Appletalk voor Windows XP, als ik mij vergis vertel me dan waar ik die kan vinden

Ik ben nog steeds aan het rotzooien, alleen die printer driver voor de Mac, de PPD file, is het breekpunt, ik kan em wel vinden, maar nergens downen :( :(

Ook kan ik LaserWriter 8.5 nergens downen op de Apple site (heel onoverzichtelijk, moeilijk te vinden al is ie er wel!)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 20:27 ]

Pagina: 1