Toon posts:

12V Cooling [Plakbandje voldoet?]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even een cooler vervangen, alleen de aansluiting lukte niet helemaal
en nu heb ik het maar even met een plakbandje aan elkaar gefixed.
Het ding had 12V nodig en zat aangesloten op de draad die ook in de hardeschijven en cdromspelers etc..als voeding zit.

Nu zit het dus van die draad naar de 12V cooler aan elkaar met een plakbandje. De enige vraag die ik heb, is of dit geen kwaad kan? Gaat dit smelten? 12V is toch niet behoorlijk veel?

hehe :) Ik weer :P

Verwijderd

Ik zou het gewoon even simpel aan elkaar solderen. Dan weet je iig zeker dat het blijft zitten :) Plakband gaat altijd loszitten na verloop van tijd enz.

Verwijderd

Topicstarter
maar het is dus niet echt gevaarlijk?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Solderen plus krimpkousje = zit als een huis :)

Maar plakband gaat echt niet smelten hoor ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
hehe ok :) dank je wel...

dan soldeer ik het wel even morgen, kan die tot nu toe wel even houden met een plakbandje ;)

Bedankt ;)

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:59

JWO

duck tape :P rock solid :D

Verwijderd

kroonsteentje is mooier dan een stukje tape imho

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 21:52
plakband is niet slim.
ik heb isolatietape op mijn powercables gedaan om ze wat netter te maken, maar door de hoge temperaturen in mn case af en toe (in silent mode) laat de lijm van de tape los.

gewoon solderen en een krimpkousje dus, veel plakband laat los

TheS4ndm4n#1919

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:50
Tenzij je meerdere amperes gaat trekken kan een plakbandje zeker wel. Gewoon beide einden strippen, de draden GOED in elkaar draaien, draai in het verlengde van de draad leggen en wikkelen maar.

Is niet de meest elegante oplossing maar bij gebrek aan soldeerbout heb ik het vaak zat gedaan.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
ducktape... gewoon een rol kopen heb je toch overal voor nodig... (ook makkelijk voor irritante familie leden enz)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Persoonlijk vind ik kroonsteentjes makkelijker. De reden is dat je het ook weer makkelijk los kunt maken mocht het nodig zijn, en het ziet er wel cool uit in je kast

* TERW_DAN is kroonsteentjes fanaat :P

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Terw_Dan schreef op 02 mei 2003 @ 20:07:
* Twynn is tape-fanaat.. Gewoon om het simpele feit dat ik wel makkelijk tape kan vinden, en kroonsteentjes moet ik iedere keer weer gaan kopen :P

Maar 't kan dus geen kwaad.. Als alles goed geisoleerd is, dan ben je al klaar..
Je moet er wel rekening mee houden dat ook tape makkelijk los kan schieten.. Dus even kijken of het echt goed zit :)

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Terw_Dan schreef op 02 mei 2003 @ 20:07:
Haha, hier nog een kroonsteentjes fanaat..... :D

Geeft idd een beetje een 'tech' look 8)
Ik verwissel nog wel eens een fan en dan is een kroonsteentje IMHO een betere (lees: makkelijkere) oplossing. Gewoon ff losschroeven. Plakband/ducktape moet je er helemaal af gaan zitten peuteren en zo.....

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-02 03:54

Mentalist

[avdD]

Plakband gaat altijd los zitten, hoe goed je het ook vast maakt (mijn ervaring).

Ik gooi zelf vooral fans van voedingen nogal eens op 5V of 7V (de fan van je cpu kun je tenslotte gewoon uitzetten :+)... Dan pak ik een floppypowerconnector (scrabble :+ en als zo'n connector niet over is even een verloopding erbij), 2 geisoleerde draadjes die aan de uiteinden gestript zijn en dan gaat de ene kant van die draadjes in de fan en de andere kant in de floppypower. En dan maak ik het geheel vast met... Tie-wraps 8)7 (of hoe je dat ook schrijft ;)). Soms gebruik ik ter isolatie op die contructie wel plakband, vooral als het binnen de voeding is, maar dan gaat er over dat plakband wel weer een tie-wrap...

Ik heb net weer zo'n constructie gemaakt, alleen geen cam. Het blijft trouwens wel zitten, de voedingsfan van m'n router draait alweer een paar maanden op 7 volt..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Mja imo niet erg gevaarlijk, als je de draadjes verbindt door ze goed inelkaar te draaien en dan een stukje tape erom doet om contact tusse elkaar te voorkomen. Kan er weinig gebeuren volgens mij.

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op 02 mei 2003 @ 23:07:
Plakband gaat altijd los zitten, hoe goed je het ook vast maakt (mijn ervaring).

Ik gooi zelf vooral fans van voedingen nogal eens op 5V of 7V (de fan van je cpu kun je tenslotte gewoon uitzetten :+)... Dan pak ik een floppypowerconnector (scrabble :+ en als zo'n connector niet over is even een verloopding erbij), 2 geisoleerde draadjes die aan de uiteinden gestript zijn en dan gaat de ene kant van die draadjes in de fan en de andere kant in de floppypower. En dan maak ik het geheel vast met... Tie-wraps 8)7 (of hoe je dat ook schrijft ;)). Soms gebruik ik ter isolatie op die contructie wel plakband, vooral als het binnen de voeding is, maar dan gaat er over dat plakband wel weer een tie-wrap...

Ik heb net weer zo'n constructie gemaakt, alleen geen cam. Het blijft trouwens wel zitten, de voedingsfan van m'n router draait alweer een paar maanden op 7 volt..
Voedingen minder stroom geven is meestal niet zo slim, ik had mijn voeding van mijn oude routerbak ook op 5 volt gezet en werd helemaal niet warm. Maar toch gaf ie wel de geest na een tijdje, bleken toch wat onderdeeltjes wel warm te worden wat je aan de buitenkant niet kon voelen.

In Elektuur stond een keer een schema om je fan harder te laten draaien als het warmer wordt, dat heb ik nu ook gedaan en nu staat de fan meestal uit maar af en toe gaat ie ff op 5 volt draaien, op warmere dagen draait ie constant op 7 volt ofzo. Dat is wel ideaal, helaas kan ik het schema hier niet posten vanwege copyright.

Ook lijkt mij jouw manier een beetje ingewikkeld, gewoon in een gewone molex proppen en een plakbandje of duck-tape gaat prima en doe je in 5 sec. Wil je het goed doen soldeer het dan gelijk met een krimpkousje er omheen. Maar ga niet moeilijk doen waar het niet nodig is.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:39

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb tulpstekkertjes aan mijn fans gesoldeerd!
Zorg dat de draad lang genoeg is, maak een soort "aansluitkastje" en je kan jaren vooruit.
Maar plakband voldoet wel.

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 15:18

Whuzz

Dodgeball!

Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 19:46:
kroonsteentje is mooier dan een stukje tape imho
:X
Als er íets lelijk staat in een PC dan zijn het wel kroonsteentjes.
Gewoon netjes solderen.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 03 May 2003 @ 12:16:
[...]

Voedingen minder stroom geven is meestal niet zo slim, ik had mijn voeding van mijn oude routerbak ook op 5 volt gezet en werd helemaal niet warm. Maar toch gaf ie wel de geest na een tijdje, bleken toch wat onderdeeltjes wel warm te worden wat je aan de buitenkant niet kon voelen.

In Elektuur stond een keer een schema om je fan harder te laten draaien als het warmer wordt, dat heb ik nu ook gedaan en nu staat de fan meestal uit maar af en toe gaat ie ff op 5 volt draaien, op warmere dagen draait ie constant op 7 volt ofzo. Dat is wel ideaal, helaas kan ik het schema hier niet posten vanwege copyright.

Ook lijkt mij jouw manier een beetje ingewikkeld, gewoon in een gewone molex proppen en een plakbandje of duck-tape gaat prima en doe je in 5 sec. Wil je het goed doen soldeer het dan gelijk met een krimpkousje er omheen. Maar ga niet moeilijk doen waar het niet nodig is.
M'n 300watter heeft sinds gisteren ipv. de originele fan @ 12v nu een coolermaster @ 7V. Nu kan er tenminste naast slapen, en sja, de behuizing zit tussen koud en lauw in, en de lucht die eruit geblazen word is gewoon koel. Ik lees soms op GoT ook wel eens van voedingen waarvan de behuizing gloeiend heet is, en die desondanks toch nog werken. Ik denk dat het dus wel meevalt (en als de voeding ermee nokt kopen we gewoon een nieuwe ;)).

M'n routerbak draait al weer even met de voedingsfan @ 7V.... 11:36am up 62 days, 14:08, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00 om precies te zijn ;) (voedingsfan draait al langer op 7V geloof ik, ik weet niet meer wat de reden voor de laatste reboot was). Die voeding heeft erg weinig belasting, een mobo, P133@100 (constant idle), 48MB edo ram, 2 netwerkkaartjes, floppydrive die heel soms gebruikt word en een ISA videokaart zijn niet echt stroomvreters :). Die voeding moet met volle koeling makkelijk een 500Mhz cpu, Voodoo3 en 2 of 3 HD's + een cdrom speler aankunnen. Aangezien dat er allemaal niet aanhangt kan de koeling ook wel een tikkie minder ;)

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op 03 May 2003 @ 13:30:
[...]

M'n 300watter heeft sinds gisteren ipv. de originele fan @ 12v nu een coolermaster @ 7V. Nu kan er tenminste naast slapen, en sja, de behuizing zit tussen koud en lauw in, en de lucht die eruit geblazen word is gewoon koel. Ik lees soms op GoT ook wel eens van voedingen waarvan de behuizing gloeiend heet is, en die desondanks toch nog werken. Ik denk dat het dus wel meevalt (en als de voeding ermee nokt kopen we gewoon een nieuwe ;)).

M'n routerbak draait al weer even met de voedingsfan @ 7V.... 11:36am up 62 days, 14:08, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00 om precies te zijn ;) (voedingsfan draait al langer op 7V geloof ik, ik weet niet meer wat de reden voor de laatste reboot was). Die voeding heeft erg weinig belasting, een mobo, P133@100 (constant idle), 48MB edo ram, 2 netwerkkaartjes, floppydrive die heel soms gebruikt word en een ISA videokaart zijn niet echt stroomvreters :). Die voeding moet met volle koeling makkelijk een 500Mhz cpu, Voodoo3 en 2 of 3 HD's + een cdrom speler aankunnen. Aangezien dat er allemaal niet aanhangt kan de koeling ook wel een tikkie minder ;)
Ouder betekent niet altijd minder stroom hoor, isa kaarten vreten stroom en netwerkkaarten ook. En er is een verschil met voedingen die gemaakt zijn om flink heet te worden (doordat er grote koelelementen in zitten) en voedingen die niet warm worden omdat ze hun warmte niet zo goed kwijt kunnen.

En 62 dagen? Zonder UPS? Dan ben jij toch niet zo'n tweakert als ik, bij mij gaat toch wel 1x per week de aardlek eruit :P

En ik zei eigenlijk dat als er een fan in zit die op 12 volt draait dat je die dan niet zomaar op 7 volt kan zetten. Als je een fan hebt die harder draait dan kan 7 volt wel genoeg zijn.

edit:

Mijn router-bak trouwens:

486dx2 40 mhz @ 80 mhz, 8 mb fp ram, floppy en 2x isa netwerk en onboard video :P

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2003 13:38 ]

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:39

reiker

dan jij!

Verwijderd schreef op 03 May 2003 @ 13:35:
[...]

En ik zei eigenlijk dat als er een fan in zit die op 12 volt draait dat je die dan niet zomaar op 7 volt kan zetten. Als je een fan hebt die harder draait dan kan 7 volt wel genoeg zijn.
Vrijwel elke 12volts fan kan op 7 volt draaien. Ongeacht plek, grootte of capaciteit.

Wat bedoel je trouwens met: "Als je een fan hebt die harder draait dan kan 7 volt wel genoeg zijn" ? Als je (bijvoorbeeld) een 24v fan hebt is 7v wel genoeg? Dat lijkt me nou juist een kromme bewering: als je ergens een 24v fan instopt doe je dat waarschijnlijk omdat je OF alleen 24v aansluitingen hebt, OF omdat je de capaciteit nodig hebt. Als dat laatste het geval is zul je hem nooit op 7 volt willen zetten.

Zo gezegd, zo gedaan.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 03 May 2003 @ 13:35:
[...]

Ouder betekent niet altijd minder stroom hoor, isa kaarten vreten stroom en netwerkkaarten ook. En er is een verschil met voedingen die gemaakt zijn om flink heet te worden (doordat er grote koelelementen in zitten) en voedingen die niet warm worden omdat ze hun warmte niet zo goed kwijt kunnen.
Dat stroom vreten zal ook wel weer meevallen. Veruit het grootste deel van alle energie die je in een computer stopt komt er weer uit als warmte, en zo warm worden een stel netwerkkaartjes en een isa videokaart ook weer niet.

En die isa videokaart verbruikt zeker minder stroom dan b.v. een Voodoo3. Een V3 kan een flinke heatsink erg heet stoken, dat verbruikt energie.

Verder zit er geen HD in die bak, scheelt ook wel. En een P133@100 word lang niet zo warm als een K6-2 op 500Mhz, waaruit je kunt opmaken dat die P133@100 minder energie gebruikt.
En 62 dagen? Zonder UPS? Dan ben jij toch niet zo'n tweakert als ik, bij mij gaat toch wel 1x per week de aardlek eruit :P
Ik ga geen UPS kopen voor een router die er eens in de zoveel maanden dan een paar minuten uitligt. En zolang er geen stroom is kan ik toch niet op internet.
Kijk zelf maar, 62 dagen no problemo, en m'n 300watter (dit bericht is powered by een 300watt voeding met fan op 7V) is ook nog niet doorgefikt ;)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ik vind het eigenlijk een beetje tegenvallen dat ik dit soort vragen tegenkom hier, kun je nog een beginner zijn, dit is echt van die basic stuff die je als beginnend tweaker zelfs hoort te weten.
Nee, 12V bij 0,1A levert geen smeltende toestanden op :P
Pagina: 1