Verwijderd schreef op 03 May 2003 @ 12:16:
[...]
Voedingen minder stroom geven is meestal niet zo slim, ik had mijn voeding van mijn oude routerbak ook op 5 volt gezet en werd helemaal niet warm. Maar toch gaf ie wel de geest na een tijdje, bleken toch wat onderdeeltjes wel warm te worden wat je aan de buitenkant niet kon voelen.
In Elektuur stond een keer een schema om je fan harder te laten draaien als het warmer wordt, dat heb ik nu ook gedaan en nu staat de fan meestal uit maar af en toe gaat ie ff op 5 volt draaien, op warmere dagen draait ie constant op 7 volt ofzo. Dat is wel ideaal, helaas kan ik het schema hier niet posten vanwege copyright.
Ook lijkt mij jouw manier een beetje ingewikkeld, gewoon in een gewone molex proppen en een plakbandje of duck-tape gaat prima en doe je in 5 sec. Wil je het goed doen soldeer het dan gelijk met een krimpkousje er omheen. Maar ga niet moeilijk doen waar het niet nodig is.
M'n 300watter heeft sinds gisteren ipv. de originele fan @ 12v nu een coolermaster @ 7V. Nu kan er tenminste naast slapen, en sja, de behuizing zit tussen koud en lauw in, en de lucht die eruit geblazen word is gewoon koel. Ik lees soms op GoT ook wel eens van voedingen waarvan de behuizing gloeiend heet is, en die desondanks toch nog werken. Ik denk dat het dus wel meevalt (en als de voeding ermee nokt kopen we gewoon een nieuwe

).
M'n routerbak draait al weer even met de voedingsfan @ 7V.... 11:36am up 62 days, 14:08, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00 om precies te zijn

(voedingsfan draait al langer op 7V geloof ik, ik weet niet meer wat de reden voor de laatste reboot was). Die voeding heeft erg weinig belasting, een mobo, P133@100 (constant idle), 48MB edo ram, 2 netwerkkaartjes, floppydrive die heel soms gebruikt word en een ISA videokaart zijn niet echt stroomvreters

. Die voeding moet met volle koeling makkelijk een 500Mhz cpu, Voodoo3 en 2 of 3 HD's + een cdrom speler aankunnen. Aangezien dat er allemaal niet aanhangt kan de koeling ook wel een tikkie minder