Glas cola over pc

Pagina: 1
Acties:
  • 781 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Heb zojuist een heel glas cola over mijn pc heen gegooid (zie specs).
Dus ik heb het zaakje meteen uit elkaar gehaald en alles zoveel mogelijk droog gemaakt (wat plakt dat spul zeg, niet te geloven). Volgens mij heb ik het moederbord en alle kaarten niet geraakt. Wel nat waren mijn harde schijven en cdromspelers. :'(
Nu is de vraag: hoe lang moet ik wachten met het aansluiten en aanzetten van de computer? Stel dat mijn schijven en cdromspelers kapot zijn kan ik dan door het aansluiten van deze apparatuur voeding en/of moederbord vernielen??

Af en toe kan ik mezelf wel echt heel erg hard voor mijn kop slaan. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou in ieder geval eens met een fohn (Met puntjes!!) aan de gang gaan.
Als je denkt dat alles droog is zou ik de hdd+cdrom aansluiten op de voeding en niet op de ide controller. Wanneer er dan geen rook oid uit komt zou ik het gewoon proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 19:09
Misschien bedoel je "in mijn PC gegooid"? Stond je kast open? Anders denken mensen er eerder aan dat je het over je toetsenbord hebt gegooid.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-09 15:05

S1W

Phew... da's balen zeg. Ik zou zeker een dag ofzo wachten, kan alles goed drogen. Probeer idd ook even een fohn op je Hardeschijven en CDrom speler. Daarna alles 1 voor 1 aansluiten en testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

als het alleen over je cdrom en HDD is gedruppeld maakt het niet al teveel uit (als die geen "ademgaatjes" hebben tenminste).

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Zou inderdaad sowieso eerst de onderdelen die WEL nat waren, ff alleen op de voeding aansluiten en nog niet op het mobo. Als daar sluiting in ontstaat, kun je die weg gooien, evenals de voeding dan wellicht. Als dat spul fatsoenlijk draait, eerst testen of je mobo nog wil booten, met eventueel de HDD al aangesloten. Als het dan nog allemaal werkt, alles aansluiten en testen. Werkt het allemaal nog, vergeet dan niet om even op je knietjes neer te vallen, en OnzeLieveHeer even te bedanken voor het engeltje dat je PC heeft gered... :P

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cola is smerig spul. Als je alles laat drogen en vervolgens alles weer aansluit heb je - grote - kans dat je door alle suiker die in de cola zat kortsluiting krijgt.
In het algemeen kun je een moederbord en insteekkaarten gewoon in een teil met water wassen. Klinkt misschien raar voor sommige mensen, maar is echt geen probleem; dit deed ik vroeger vaak zat als ik een pc wilde doorverkopen. Wel zorgen dat alles goed droog is natuurlijk voordat je alles weer aansluit.
Harddisk e.d. zijn natuurlijk wel een uitzondering. Andere onderdelen zou ik in ieder geval wel zo schoonmaken. Maar je zei dat je moederbord en kaarten niet geraakt had, dus kijk maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 10:04

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Klinkt me bekend, kopje koffie twee klontjes in een openliggende pc (gelukkig stond tie uit en niet in t stopcontact) :( .

Naar de drogist gegaan, 5 liter demin/dest gehaald en de boel laten weken. Nachtje boven de verwarming gedroogd, daags erna de fohn op 500 Watt en de boel nagedroogd, boel er in gestoken, vingers kruisen en dan aanzetten. De boel liep weer als een zonneke :D

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 16:48
Pantagruel schreef op 02 May 2003 @ 18:17:
Klinkt me bekend, kopje koffie twee klontjes in een openliggende pc (gelukkig stond tie uit en niet in t stopcontact) :( .

Naar de drogist gegaan, 5 liter demin/dest gehaald en de boel laten weken. Nachtje boven de verwarming gedroogd, daags erna de fohn op 500 Watt en de boel nagedroogd, boel er in gestoken, vingers kruisen en dan aanzetten. De boel liep weer als een zonneke :D
wat ik nu toch allemaal hoor hier :o
jullie wassen je pc onderdelen? dus zeg maar je geforce kaarten en je reepjes geheugen, inclusief je proc, wat een verhaal, ik wil fotos :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
Spoelen/weken met demi-water is inderdaad een heel goed idee; als dit verdampt dan blijven er geen (zout) resten achter (wat je dus wel hebt bij gewoon water) zodat je niet achteraf alsnog kortsluiting kunt krijgen. Verder zal je oxidatieproces (lees: roesten) niet erg snel gaan in demiwater wat ook weer gunstig is.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mjah, dat had ik dus een keer met een kopje thee.

Ik kom boven met mijn handen vol. (Ene hand een bord met boterhammen, de andere een kop thee.) Ineens gaat mijn telefoon af. Ik zo, uhm, ik zet het maar even op mijn nieuwe Sony TV. Dus ik zet het erop, neem de telefoon aan. Pulsje blaat vrolijk aan de telefoon. Mannetje aan de andere kant vraagt of ik nog een specifiek hardware onderdeel hier heb liggen. Ik draai me om om te kijken in een bak met hardware, mijn kont raakt het TV meubel. Ik zie nog een bord van de tv afglijden, en een kom met thee stond te wankelen.

Er ging iets razendsnel door me hoofd:
- Telefoon aan de kant gooien (nieuwe Siemens M35 toen).
- Het bordje proberen te vangen.. Of het kopje thee tegen houden.

Ik koos voor de telefoon laten vallen, en met beide handen het bordje op te vangen.
Toen ik opkeek zag ik met tranen in mijn ogen hoe het kopje thee omviel op de tv.
En dat terwijl ie nog aanstond. Toen dacht ik weer twee dingen.

- Hard rennen want die tv knalt zometeen.
- Bordje op de grond zetten, snel proberen de stekker eruit te trekken en dan hard wegrennen. (dont ask why :P)

Ik trok de stekker er nog net op tijd uit.. Ik heb mijn TV een week lang laten drogen met een voetenkachel aan op een lege kamer. En daarna met een kabelhaspel de kabel verlengt, en ver buiten het knalbereik van de tv, de kabel in het stopcontact gedrukt. Ik hoorde piewww...plof. En toen nederland 1!

Het werkte gelukkig weer. Wel jammer van die lekkere thee trouwens.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
  • Nu online
Nou bedankt voor de tips...
Ik fohn nog gezellig even door en houd jullie wel op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:08

Maximus

There is no substitute

srry maar

http://www.watbenjedan.dom

maar goed hopen dat ie het nog doet. MIjn logitech toetsenbord doet het nog steeds na een volledige kop thee :)

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Laatst online: 03-10 17:09
Ik zou toch naast het föhnen ook gewoon even alle onderdelen uit de kast halen en individueel even droog maken. Tussen de case en de cd-romspelers kan namelijk altijd een beetje cola-kek blijven zitten.

Alles goed los halen afdrogen (eventueel af soppen)
dan lekker even een dagje laten liggen.

en dan pas weer assembleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 20:36

BeaM-R

Powerrrrr

Denk dat je hier toch best wel problemen mee kan krijgen.
Cola is namelijk 10 keer erger als water. Als het water opgedroogd is werkt meestal alles wel weer (bijv. telefoontjes die in het water zijn gevallen) maar cola blijft altijd plakken. Heb het zelf ook een keer gehad dat er een glas cola over mijn frontje van mijn autoradio viel, is nu een half jaar geleden maar een aantal knopjes krijg je bijna niet meer ingedrukt door die plakzooi.

Ik zou bijna zeggen gooi er water overheen om de cola eraf te spoelen en dan laten drogen, maar of dat nou zo goed is.

Suc6 iig

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Wow, cola is naast bier DE killer voor pc's, met name toetsenborden :P Daarvan moeten de knopjes goed blijven werken, namelijk. Als het alleen intern zit, heb je gerede kans dat het zaakje nog wel loopt en misschien alleen wat naar cola meurt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 23:16

n00bs

Het is weer Zomer!

Wekkel schreef op 02 May 2003 @ 20:32:
Wow, cola is naast bier DE killer voor pc's, met name toetsenborden :P Daarvan moeten de knopjes goed blijven werken, namelijk. Als het alleen intern zit, heb je gerede kans dat het zaakje nog wel loopt en misschien alleen wat naar cola meurt :P
Thee ook geloof mij maar :D

Enne Breezer over een Laptop werkt ook niet echt onwijs bevoordelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik jou was : ff laten drogen, en dan washandje, wc papier, allemaal GOED nat eroverheen gaan (nee, geen emmer water erover) ook met het vochtige wc papier in alle gaatjes schoonmaken...
Dan goed droogmaken... het plakt niet meer, en alles moet goed zijn...

*ThaQuick spreekt uit ervaring*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-08 14:20
Ook grappig, tijdens het vissen per ongeluk een extra dobber in het water laten vallen. kdacht, kom die pak ik wel ff. Buk om um te pakken, glij uit, val samen met mn nieuwe Nokia 8210 in het (brakke) water.

Kheb nog nooit zo'n wit uitgeslagen printplaat gezien, telefoon nooit meer levend gezien natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

w00t?!
In het algemeen kun je een moederbord en insteekkaarten gewoon in een teil met water wassen. Klinkt misschien raar voor sommige mensen, maar is echt geen probleem;

Naar de drogist gegaan, 5 liter demin/dest gehaald en de boel laten weken. Nachtje boven de verwarming gedroogd,

Alles goed los halen afdrogen (eventueel af soppen)

ff laten drogen, en dan washandje, wc papier, allemaal GOED nat eroverheen gaan (nee, geen emmer water erover) ook met het vochtige wc papier in alle gaatjes schoonmaken...
Willen alle moeders, schoonmaaksters, vriendinnen nu opstaan :+

Damn shit wel naar, ik durf je niet de bovenstaande afdviezen te geven... maar als ik het zo hoor zijn hier een hoop "schoonmaak tweakers". :P
De cola laten zitten gaat zekers niet werken, ik zou als ik al met water aan de gang ga idd voor demin/dest gaan, klinkt het meest aannemelijk

Succes!!

Laat de resultaten weten, voor het geval er hier eens iets mis gaat:d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wica
  • Laatst online: 21-02 09:21

wica

De duivel jacht op me

hehe leuk om dit te lezen. Niet leuk om het mee te maken. Maar denk dat demin/dest water de beste oplossing is. En aan gezien je op HW op je HDD/CDROM/FAN's geen bewegende onderdelen hebben. Kanh het weinig kwaad.

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMeddle
  • Laatst online: 04-11-2020
Goed schoonmaken met spiritus. En niet te veel van dat spul inademmen, want anders....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rugbotje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 22:30
Als je je compu en met name je eventuele insteekkaarten die geraakt zijn met cola nog wil schoonmaken zou ik dat snel doen. Cola bevat een sloot fosforzuur (cola is zuurder dan azijn!!) en dat corrodeert lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CptMeddle schreef op 02 mei 2003 @ 23:10:
Goed schoonmaken met spiritus. En niet te veel van dat spul inademmen, want anders....
is dat niet slecht voor de printplaten etc :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rugbotje
Je kan je printplaten makkelijk wassen in elk niet agressief schoonmaakmiddel. In principe is er weinig wat er kan roesten. Je moet alleen wel zorgen dat alles goed doog is voordat er stroom op komt. Stroom bevordert roest en kan natuurlijk kortsluiting geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spiritus heeft geen zin, (opgedroogde) cola is wateroplosbaar, dus is water makkelijker.
Ik heb inderdaad ook een keer van een verkoper gehoord dat in een bak water zetten van een toetsenbord waar iets is op gemorst het beste is. Voor mobo etc denk ik ook wel. Veel geluk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Zo snel mogelijk afspoelen in gedestileerd water. Als de cola opdroogt is deze lastig met alleen water te verwijderen. Eerst afspoelen, dan misschien nog eventjes laten liggen, en langzaam drogen (dus geen oven/fohn), kachel ofzo, ook niet in de zon. Als alles goed droog is, per onderdeel voorzichtig proberen... Kan evt. een multimeter in diode-mode gebruiken, of er geen kortsluiting wordt gemaakt op de contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMeddle
Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 23:18:
[...]

is dat niet slecht voor de printplaten etc :X
En cola niet?
Maar je bedoelt Thinner? Dat moet je dus NOOIT gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 18:10:
Cola is smerig spul. Als je alles laat drogen en vervolgens alles weer aansluit heb je - grote - kans dat je door alle suiker die in de cola zat kortsluiting krijgt.
Suiker is een moleculaire stof en geleidt dus geen electriciteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

CptMeddle schreef op 02 May 2003 @ 23:10:
LOL spiritus :D Dan heb je daarna geen printplaten meer... ;) kwam ik ooit achter LANG LANG LANG geleden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rugbotje
LOL spiritus Dan heb je daarna geen printplaten meer... kwam ik ooit achter LANG LANG LANG geleden...
Weet je zeker dat dat spiritus was? Er zijn maar weinig dingen die in ethanol (spiritus) oplossen; in de zin van printplaten, plastics, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schroevendraaier
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 15:28
een HDD is toch water/stof dicht? dus die zou je opzich gewoon ff kunnen afnemen met een doekje en hijs weer schoon...alleen CDROM kan misschien wat zooi in zitten, misschien even los schroeven en kijken of er iets in is gekomen?

Arrows are made to fly, so are aeros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extremiel
  • Laatst online: 08-01 08:13
Pantagruel schreef op 02 May 2003 @ 18:17:
Laten weken lijkt mee geen goed idee, het water krijgt dan namelijk langer de tijd om in je componenten te trekken zoals bijv. condensatoren e.d. dat is niet bevordelijk voor de werking van je apparatuur..
Afspoelen zal minder kwalijk zijn (Met cola zal ie zowiezo naar de knoppen zijn)
Rugbotje schreef op 02 May 2003 @ 23:18:
Als je je compu en met name je eventuele insteekkaarten die geraakt zijn met cola nog wil schoonmaken zou ik dat snel doen. Cola bevat een sloot fosforzuur (cola is zuurder dan azijn!!) en dat corrodeert lekker.
Cola bevat geen fosforzuur, overigens wel koolzuur natuurlijk, dit vreet ook aan je printbanen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Extremiel schreef op 03 May 2003 @ 00:02:
Cola bevat geen fosforzuur, overigens wel koolzuur natuurlijk, dit vreet ook aan je printbanen..
Cola bevat wel degelijk fosforzuur, zal het zo is nakijken

yep, klopt, zit erin (helly cola)

[ Voor 78% gewijzigd door Glashelder op 03-05-2003 00:08 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMeddle
Rugbotje schreef op 02 May 2003 @ 23:40:
[...]

Weet je zeker dat dat spiritus was? Er zijn maar weinig dingen die in ethanol (spiritus) oplossen; in de zin van printplaten, plastics, etc.
Precies!
Maarja, niet iedereen heeft scheikunde gehad, en/of zelf printplaten ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extremiel
  • Laatst online: 08-01 08:13
dual-zip schreef op 03 May 2003 @ 00:03:
[...]

Cola bevat wel degelijk fosforzuur, zal het zo is nakijken

yep, klopt, zit erin (helly cola)
Okee had ik het mis, maar er zal vast niet zoveel inzitten dat het iets kan aantasten... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nou zal je verbazen hoor, roest vreet het iig weg >:)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 mei 2003 @ 23:29:
Spiritus heeft geen zin, (opgedroogde) cola is wateroplosbaar, dus is water makkelijker.
Ik heb inderdaad ook een keer van een verkoper gehoord dat in een bak water zetten van een toetsenbord waar iets is op gemorst het beste is. Voor mobo etc denk ik ook wel. Veel geluk....
Nooit een toetsenbord in een bak water zetten, de geleidende baantjes op de plastic vellen binnenin oxyderen bij wijze van spreken al als je er naar kijkt. Als je het binnenwerk er eenmaal uit hebt kan je gerust je favoriete afwastechniek op het toetsenbord loslaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Extremiel schreef op 03 May 2003 @ 00:10:
[...]

Okee had ik het mis, maar er zal vast niet zoveel inzitten dat het iets kan aantasten... ;)
Werkte hier wel toen ik wat onderdelen van mn scoot moest ontroesten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Het komt een beetje te laat, en blijkbaar heb je ook geluk gehad, maarre: fohnen is geen goed idee. De lucht uit een fohn draagt soms wat statische ladingen (stofdeeltjes) en daar kunnen niet alle componenten tegen.

Verder maak ik mijn moederbord toch liever schoon met alcohol dan met demiwater...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
We zouden eigenlijk zo'n groot topic moeten starten met wat je al allemaal over je pc gemorst hebt.
Ik heb 1 keer bij een vriend een glas water op de grond (waren bezig en de bureau stond vol) omgeschopt tegen een verdeelstekker en de transfo van zijn kabelmodem. Gevolg: verdeelstekker zwart (ipv groen) vuurwerk en kabelmodem naar de andere wereld. Gelukkig krijg je bij Telenet altijd een nieuwe kabelmodem en een verdeelstekker kost zoveel nog niet. Maar gaf toch wel leuke licht- en geluidseffecten.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

Ik heb zojuist een aantal offtopic/bullreplies getrashed .. Bij deze het verzoek om dit topic niet als een HK-topic te behandelen en reageer dus op z'n minst nuttig, behulpzaam, constructief, etc .. Zie het linkje hierboven B)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 03-05-2003 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Verwijderd schreef op 03 mei 2003 @ 01:02:
[...]

Nooit een toetsenbord in een bak water zetten, de geleidende baantjes op de plastic vellen binnenin oxyderen bij wijze van spreken al als je er naar kijkt. Als je het binnenwerk er eenmaal uit hebt kan je gerust je favoriete afwastechniek op het toetsenbord loslaten.
dit is imo alleen bij toetsenborden die gebruikmaken van die plasticvellen met baantjes. Me oude MS natural keyboard bijv, 1x cola overheen gemieterd, meteen stuk :/

Maar kb wat ik nu heb kan ik troep overheen mieteren, blijft het doen (geen plasticvelbaantjes :P )
internetinfo schreef op 03 May 2003 @ 01:27:
Even met de föhn erover heen en hij deed het nog gewoon, plakt niet, ruikt niet.
mike is het niet geweldig :P

[ Voor 15% gewijzigd door Allochtoon op 03-05-2003 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 06:23
Het meeste is allemaal gewoon schoon te maken met water. Ik had laatst lekkere chocolade koffie naast mijn gloednieuwe Logitech tobo staan (ja die van €120 :( ) en ging warcraften. Afin, werkt beetje boos en gooide koffie in tobo.
Helemaal uitelkaar gehaalt, knopjes in een emmer water en de rest in de vaatwasser zonder zeep en daarna aan de waslijn gehangen in het zonnetje. Even met de föhn erover heen en hij deed het nog gewoon, plakt niet, ruikt niet.
Allochtoon schreef op 03 mei 2003 @ 01:26:
mike is het niet geweldig :P
>:)

[ Voor 13% gewijzigd door internetinfo op 03-05-2003 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McCoy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09-2024
vergeet batterietje niet uit mobo te halen als je het is moest afkuisen met water;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een beetje off-topic, maar ik heb een keer op een Vrijmarkt een versterker/tuner gekocht, leek vers gejat en als ik 'm aanzet, lijkt het ook alsof ie het doet. Lampjes branden wel. Maar er komt dus geen geluid uit, vanaf het begin af aan niet. Toen ik 'm openmaakte, zag ik ook een groen-wittige aanslag op de prints, da's waarschijnlijk wel corrosie. Ik heb het best driftig geprobeerd schoon te maken met spiritus (nee, de printplaat smolt niet weg ofzo). Zou het zin hebben die ook nog eens goed schoon te maken in gedes. water? Uiteraard kan het geen kwaad, omdat het hij nu ook al niet doet, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMeddle
Verwijderd schreef op 03 mei 2003 @ 02:04:
Misschien een beetje off-topic, maar ik heb een keer op een Vrijmarkt een versterker/tuner gekocht, leek vers gejat en als ik 'm aanzet, lijkt het ook alsof ie het doet. Lampjes branden wel. Maar er komt dus geen geluid uit, vanaf het begin af aan niet. Toen ik 'm openmaakte, zag ik ook een groen-wittige aanslag op de prints, da's waarschijnlijk wel corrosie. Ik heb het best driftig geprobeerd schoon te maken met spiritus (nee, de printplaat smolt niet weg ofzo). Zou het zin hebben die ook nog eens goed schoon te maken in gedes. water? Uiteraard kan het geen kwaad, omdat het hij nu ook al niet doet, maar goed.
Inderdaad, dat is oxidatie. Oxidatie van koper (printbanen) zorgen voor een mooie (maar niet gewilde) groene kleur.

Als electronicus kan ik niet zeggen wat je moet doen om dat ding aan de praat te krijgen. Want een elektrisch probleem kun je HELAAS nooit met het (blote) oog zien.
Maar je zou wel even kunnen kijken of alle componenten nog goed contact maken met de printbanen.
Let op de heeeeele kleine haarscheurtjes in de soldeerpunten.

Dit is vaak trouwens de oplossing bij defecte TV's/monitoren.

Even "door" solderen is het remedie.

on topic:
Het verbaast mij dat er wordt geroepen om de boel schoon te maken met water.
Dit zorgt juist voor koperoxidatie!! (mits de boel niet is beschermd met een epoxy laag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu we het er toch (een beetje) over hebben, gedestilleerd water geleidt geen stroom he...
Kun je er dan niet direct mee watercoolen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Verwijderd schreef op 03 May 2003 @ 03:08:
Nu we het er toch (een beetje) over hebben, gedestilleerd water geleidt geen stroom he...
Kun je er dan niet direct mee watercoolen?
Zou in theorie geen stroom geleiden, maar, is altijd wat zout in opgelost. Zelfs in bidest, maar, zelfs als je 100% puur water hebt is dit geen goed idee. Het zal dan nl. ontleden in de elementen H2 en O2. Geloof me, je wil geen H2 in je kast hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WieMie schreef op 03 May 2003 @ 09:10:
[...]

Zou in theorie geen stroom geleiden, maar, is altijd wat zout in opgelost. Zelfs in bidest, maar, zelfs als je 100% puur water hebt is dit geen goed idee. Het zal dan nl. ontleden in de elementen H2 en O2. Geloof me, je wil geen H2 in je kast hebben...
En bovendien gaat demiwater geleiden naar gelang je het gebruikt, door o.a. stofdeeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

is het trouwens geen goed idee om al die kennis van jullie over geleiding mbt hardware en schoonmaken in een faq oid te zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Verwijderd schreef op 03 May 2003 @ 09:38:
[...]

En bovendien gaat demiwater geleiden naar gelang je het gebruikt, door o.a. stofdeeltjes.
Demin of dest. water gaat geleiden omdat t CO2 uit de omgevingslucht opneemt, dit gaat een reactie aan met het water (H2O) wat H2CO3 (waterstofcarbonaat geeft) welke meteen oplost in een proton en HCO3- of (CO2 + H2O <=> H+ + HCO3- is een evenwichtsreactie.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Pantagruel schreef op 03 May 2003 @ 14:43:
[...]

Demin of dest. water gaat geleiden omdat t CO2 uit de omgevingslucht opneemt, dit gaat een reactie aan met het water (H2O) wat H2CO3 (waterstofcarbonaat geeft) welke meteen oplost in een proton en HCO3- of (CO2 + H2O <=> H+ + HCO3- is een evenwichtsreactie.
Jij denkt nog een beetje erg teveel in schoolmethoden...
Theorie... die in de praktijk niet veel uit zal maken... en daarnaast de Apparatuur staat uit wanneer je het schoonmaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

n00bs schreef op 03 mei 2003 @ 14:55:
[...]

Jij denkt nog een beetje erg teveel in schoolmethoden...
Theorie... die in de praktijk niet veel uit zal maken... en daarnaast de Apparatuur staat uit wanneer je het schoonmaakt
T ging er over dat geleiding uiteindelijk optreedt, dat de schoonmaak geen 'jaren' gaat duren dat snap je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cola is inderdaag lekker agressief, heb tijdens het solderen ook wel ns wat gereedschap ondergeknoeid, ging lekker corroderen en roesten :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terrapin
  • Niet online
Let op het verschil tussen demi en gedestilleerd water.. Demi water bevat vooral geen calcium ionen, maar kan wel natrium ionen e.d. bevatten, en geleidt dus wel (in lichte mate) stroom, net zoals kraanwater dat doet...

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn GR (TI 83Plus) een keer in een bad met vruchtensap laten weken (Mja pakje geknald in skoeltas). Dagje op verwarming: Doet het weer ;) Alleen plakken sommige knopjes wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burner13
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
hier stond iets onzinnigs...

[ Voor 92% gewijzigd door Burner13 op 04-05-2003 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 May 2003 @ 19:44:
cola is inderdaag lekker agressief, heb tijdens het solderen ook wel ns wat gereedschap ondergeknoeid, ging lekker corroderen en roesten :'(
Ben geen scheikunde expert ofzo maar ik heb wel eens gehoord dat je roest kan verwijderen van metalen voorwerpen door ze in een badje cola te dompelen. Niet waar dus? :?

(Sorry beetje off-topic)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2003 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• machielk
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-02-2024

machielk

The server has been updated

Verwijderd schreef op 04 May 2003 @ 23:51:
[...]

Ben geen scheikunde expert ofzo maar ik heb wel eens gehoord dat je roest kan verwijderen van metalen voorwerpen door ze in een badje cola te dompelen. Niet waar dus? :?

(Sorry beetje off-topic)
Uit eigen ervaring weet ik dat als je iets verroests hebt dat als je dit een tijd in een badje cola laat liggen (getest met coca cola) de roest vanzelf verdwijnt. Cola is een erg agressief goedje, maar ja wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus, als ik het goed moet begrijpen: Als je wilt drinken naast je computer, drink dan dist water... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 mei 2003 @ 10:20:
Dus, als ik het goed moet begrijpen: Als je wilt drinken naast je computer, drink dan dist water... :P
Maar zorg niet dat je met water gaat gorgelen 8)
Pagina: 1