Toon posts:

[Debian] Partitie

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag,

Ik was van plan van ook eens te experimenteren met Linux.
'k Heb gekozen voor een netwerkinstall, met bootable cd...
Toen ik zonet probeerde te installeren, vroeg de installatie voor een partitie voor Debian en voor de Swapping...

Ik heb 2 HD's (40 + 60 gb)... Die van 40 is ingedeeld in 2 partities (beide NTFS), en de 60 GB is één grote HD in FAT32.
Op de C-schijf staat m'n Windows (XP) op.

Ik zou graag die debian op de D-schijf (dat is die van 60 gb) installeren.
Als ik hierop, via het bijgeleverde partition-programma, een partitie maak, ben ik dan al m'n gegevens kwijt die erop staan?

Alvast bedankt!

Verwijderd

ja

////Edit: hint: gebruik partition magic oid om plek te maken op je D-schijf (Unix term: hdb). voor GNU/*/Linux.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 16:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 16:49:
ja

////Edit: hint: gebruik partition magic oid om plek te maken op je D-schijf (Unix term: hdb). voor GNU/*/Linux.
Die partition magic heb ik
Kan ik hiermee dan gewoon een stukje schijfruimte pakken waarop die debian zet? Is 1 partitie genoeg?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 16:54:
[...]

Die partition magic heb ik
Kan ik hiermee dan gewoon een stukje schijfruimte pakken waarop die debian zet? Is 1 partitie genoeg?
Je zult feitelijk twee partities moeten hebben: één voor swap (ca. tweehonderd MB moet in jouw geval genoeg zijn) en één voor de gewone data. Het makkelijkst is om met partition magic gewoon een stuk schijf leeg te maken, dus zonder partities. Vervolgens maak je in de installer van Debian de nieuwe partities aan :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Je moet met partion magic wat ruimte vrijmaken, zoals je weet ben je dan niet al je bestanden kwijt. Bij de linux install maak je gewoon 2 partities aan 1 swap en een normale. Daarna kan je rustig debian instaleren

Verwijderd

Topicstarter
oei ik heb net al 2 partities aangemaakt via partion magic... een Linux ext2 en een Linux Swap...
kan dit kwaad?

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:18

Robtimus

me Robtimus no like you

Nee, die kun je gewoon gebruiken tijdens de installatie. Je hebt het alleen straks dubbel gedaan.

Maar je gaat dus ext2 gebruiken. Ken je journaling niet of wil je dat niet?

[ Voor 29% gewijzigd door Robtimus op 02-05-2003 17:23 ]

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Topicstarter
IceManX schreef op 02 mei 2003 @ 17:23:
Ken je journaling niet of wil je dat niet?
journaling?

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Heel kort door de bocht genomen betekent dit dat bij een spontane reboot/stroomuitval/hamer op je stekker, op welk tijdstip dan ook er geen bestandsverlies plaatsvindt. :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Daar hoef je je nu in ieder geval niet druk over te maken, dat kun je later altijd nog gaan gebruiken :). Het belangrijkste is gewoon dat je de installatie overleeft en een werkend systeem hebt dat precies doet wat je wilt...daarna kun je nog gaan tunen :).

Overigens heeft de Debian-installer volgens mij helemaal geen optie om journaling in te schakelen, dus zelfs al zou het je interesseren dan nog moet het wachten tot na de installatie :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59
Mja, goed, reuze leuk allemaal, maar je mag ook zelf wel een beetje moeite doen om uit te vinden wat alles is, en hoe het werkt hoor!

Zoals je in de NOS policy - updated 01/04/03 kunt lezen verwachten we wel dat je zelf wat dingen probeert voordat je een topic opent; ik krijg hier hoe langer hoe minder de indruk dat je zelf al iets geprobeerd of uitgezocht hebt.

Trouwens, in dat topic staan ook behoorlijk wat links naar handleiding die beginners een goed eind op weg kunnen helpen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Wilke op 02-05-2003 17:39 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.