KUT!! Hd verrot???

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 13:06

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
ik heb in me pa's comp lopen klooien, koelpasta transplantatie enz, en nu herkend het bios de hd niet meer :( het is een ibm uit 96 van 3.3 gig...hij start gewoon op, hij gaat draaien en je hoort het normale geratel, maar in het bios ziet hij niks meer...heb ik die schijf bij me erin gehangen en in het bios shijfdetectie gedaan, ook niks? die schijf boeit verder niet, maar wat erop staat wel...telebankiertoestand enzo...

iemand een idee hoe die data te redden is?

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:43

Illusion

(the art of)

ik weet het niet zeker, maar misschien statische elektriciteit???
heb je bijv. met je (statisch geladen) handen de pennetjes van de HDconnector aangeraakt, of zelfs de print?
dat zou een probleem kunnen zijn, want dan kun je die data wel vergeten.

BTW hierom moet je dus backuppen!!!!!

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 11:46
Misschien een stomme opmerking, maar zit je IDE kabel wel goed en het jumpertje (master)

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Ja jumpertje staat goed en ja ik denk dat het statische zooi is...is dat niet te repareren???

Verwijderd

Ben ik blij dat alle 4 de PC's in huis van mij zijn. Krijg je nooit dat gemopper van ouders. Of ben je bang dat je iets verkeerd doet: ik klooi vaak maar wat raak met windows en ook hardware., is altijd goed gegaan. :)

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
tja das mazzl dan...iemand nog ideeën??

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

De magnetische data op de schijf is niet zo snel gewist toch? Ik zou het niet zo gauw opgeven. Probeer eens zo'n disk tool voor "large disks" (ontrack heette dat dacht ik) draai toch de kabel eens om. Mijn schijf deed laatst ook niks - op de UDMA 66 poort - maar op de normale IDE was hij weer OK. Iemand anders nog tips ?

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
Je hebt hier en daar van die supertweakers die met weerstandjes lopen klooien enzo, ik ken er een en die had laatst ook een hdd waar nog belangrijke data opstond, was iets met de koppen, heeft ie hem opengeschroefd en handmatig hier en daar wat veranderd, en zo heeft ie nog wat data kunnen redden. Ik zou zeggen probeer iemand in je omgeving te vinden die dat een beetje beheerst. Misschien niet onverstandig om een identieke hdd op te sporen zodat je printplaat e.d. zou kunnen vervangen. Of overtuig je pa dat het verlies van thuisbankiergegevens nou niet de grootste ramp is die je kan overkomen op het gebied van dataverlies.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

3,3Gb is nix mijn Quantum 6,4Gb is kaduk :(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:. ik heb hem laten trug brengen voor dat ie niet kaduk was maar schoot daar niet veel verder mee op dan alleen dat ik 3 weken zonder hd zat en dus mijn pc niet kon gebruiken.:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:

edit:
Downt fuk up ze leej out.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

Je hebt hier en daar van die supertweakers die met weerstandjes lopen klooien enzo, ik ken er een en die had laatst ook een hdd waar nog belangrijke data opstond, was iets met de koppen, heeft ie hem opengeschroefd en handmatig hier en daar wat veranderd, en zo heeft ie nog wat data kunnen redden. Ik zou zeggen probeer iemand in je omgeving te vinden die dat een beetje beheerst. Misschien niet onverstandig om een identieke hdd op te sporen zodat je printplaat e.d. zou kunnen vervangen. Of overtuig je pa dat het verlies van thuisbankiergegevens nou niet de grootste ramp is die je kan overkomen op het gebied van dataverlies.
uhhh ik wil niet heel vervelend doen maar als je de schijf openschroef in een niet luchtledig,stof en andere deeltjes vrij lab! dan kan je die schijf meteen weggooien! een stofdeel is al genoeg om de boel te slopen, en we weten dat er in de normale lucht zeer veel stof zit.
Maar even op het probleem terug te komen! als het statische electricieteit is zal de controller op de schijf stuk kunnen zijn! probeer dan eens dezelfde schijf te vinden en de printplaat over te zetten! let op doe dit als laatste middel en zorg dat je exact dezelfde type vindt.

Click hier niet

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Op woensdag 22 november 2000 22:38 schreef freddifish het volgende:
De magnetische data op de schijf is niet zo snel gewist toch? Ik zou het niet zo gauw opgeven. Probeer eens zo'n disk tool voor "large disks" (ontrack heette dat dacht ik) draai toch de kabel eens om. Mijn schijf deed laatst ook niks - op de UDMA 66 poort - maar op de normale IDE was hij weer OK. Iemand anders nog tips ?
Maar hoe kan zoŽn proggie iets doen als het bios em ook niet herkend?

verders is het idd denk ik gewoon de printplaat, want hij maakt verder geen rare geluiden...gewoon spin-up, en dan pruttel...mja bios probeert em gewoon 10 sec te detecteren, en dan zegtie "primary master: none" :(

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Op woensdag 22 november 2000 23:32 schreef pianoman het volgende:
Jad die telebankier valt nog wel mee...hebben we nog wel ergens een backup van van die datafiles...mŽn paŽs administratie, documenten, e-mail en brieven, das erger :(

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 21:54

Metzie

Nyaano !

Probeer die schijf eens in de pc van iemand anders, aansluiten als sec-slave ofzo. Kan je altijd kijken of je de schijf kan aanspreken, en dan meteen de zooi backuppen.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Op donderdag 23 november 2000 14:30 schreef Metzie het volgende:
Probeer die schijf eens in de pc van iemand anders, aansluiten als sec-slave ofzo. Kan je altijd kijken of je de schijf kan aanspreken, en dan meteen de zooi backuppen.
Allemaal al geprobeert...in me paŽs comp op ide1 als master en slave, ide2 zelfde, daarna weer hetzelfde in mŽn eigen comp...bios ziet gewoon niks :(

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
wie?

Verwijderd

Misschien heb je dit allang gechecked, maar wellicht heb je aan de kant van de HD of het mobo de IDE-kabel iets los getrokken. Heb ik ook wel eens gedaan toen ik nog "klein" was.

Probeer ook eens in een andere PC? Wellicht heb je iets op het mobo gesloop.

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Op donderdag 23 november 2000 15:44 schreef Apoc2 het volgende:
Misschien heb je dit allang gechecked, maar wellicht heb je aan de kant van de HD of het mobo de IDE-kabel iets los getrokken. Heb ik ook wel eens gedaan toen ik nog "klein" was.

Probeer ook eens in een andere PC? Wellicht heb je iets op het mobo gesloop.
allang gedaan! met verschillende ide-kabels op verschillende ide-poorten op verschillende pcŽs

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
nobuddy??

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
echt niemand meer de me kan helpen?:? tis vet kl@te namenlijk :(

• k-oz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-12-2021

k-oz

do not feed the trolls

zoek iemand met dezelfde ide en zet dan die printplaat (dus niet je schijfjes!!!!) over... dat lijkt me nog het enige wat je kan doen.... alhoewel, als je veel geld hebt kun je het ook door een pro laten doen...die leest je schijf dan bitje voor bitje uit, maar dan moet je toch wel rekenen op zo'n 10 duizend pieken.. ;)

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

• Total-Control
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06-2025
Nou nou, das lekker ;)

Wat je is kan proberen is gewoon met het handje de bios in te stellen. Vervolgens een
besturingssysteem als linux (Redhat distributie of een andere) gebruiken. Linux kicked namelijk direct je bios de deur uit en gebruikt dan zelf een reeks aan hardware besturingssoftware. Misschien wordt je hd'tje daar wel herkent. Kan je alsnog de data overpompen :)

Ik denk overigens niet dat het elektrostats is, tenzij je echt met je fikken aan je hd printplaat hebt gezeten (???).

Succes!

Getting it hot makes it work, keeping it cold makes sure it stays that way.

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Op vrijdag 24 november 2000 00:55 schreef Total-Control het volgende:
Nou nou, das lekker ;)

Wat je is kan proberen is gewoon met het handje de bios in te stellen. Vervolgens een
besturingssysteem als linux (Redhat distributie of een andere) gebruiken. Linux kicked namelijk direct je bios de deur uit en gebruikt dan zelf een reeks aan hardware besturingssoftware. Misschien wordt je hd'tje daar wel herkent. Kan je alsnog de data overpompen :)

Ik denk overigens niet dat het elektrostats is, tenzij je echt met je fikken aan je hd printplaat hebt gezeten (???).

Succes!
thnx...nja dat zou he kunnen zijn hoor, met die printplaat, want als je zoŽs schijf beetpakt denk je er vaak niet aan dat er aan de onderkant gewoon een open en blote print zit...bij seagate zijn die tenminste afgeschermd :)

thnx voor je linux tip...denk je dat dat werkt? ik heb helemaal geen verstand van linux, maar ik ga binnenkort een linux routertje met rethet proberen te maken, ken ik het meteen proberen :)

Verwijderd

progje gestuurd naar je emailadres, werkt mischien.

edit/progje was te groot,geicqed/edit

Bas

Verwijderd

Ik begrijp dat je er nu niets mee opschiet, maar heb je wel eens van BACKUPEN gehoord!

Het crashen van een hdd, daar kun je gewoon op wachten. Vroeg of laat komt het.

Wat betreft jouw probleem, probeer er eens achter te komen hoeveel heads,cils,enz jouw hdd heeft. Probeer deze waardes vervolgens handmatig in je bios in te geven, en kijk of je de hdd hiermee eventueel weer aan de praat krijgt.

Een uiterste oplossing is om de hdd op te sturen naar Ontrack. Deze wordt dan in een zogenaamde 'cleanroom' open gemaakt en doormiddel van speciale hardware gaan ze dan de data proberen te redden. Dit is echter zeer prijzig. Reken op tussen de 4 a 5 duizend gulden.

Nogmaals het advies. Backupen!!!

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Jaah daar was ik ook al achter

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-06 16:15
Ik heb vandaag ook eideloos lopen k*tten met een 3.2 Gig WD HD die maar niet gezien werd. Ik heb uiteindelijk door allerlei combi's met de HD-jumpertjes de zaak weer aan de praat gekregen. Wel alleen als secondary master, overigens. Meer zat er niet in, maar het werkt nu prima.
Bij F-disk kun je proberen eens NIET te kiezen voor ondersteuning grotere drives, en daarna formatteren.
hou vol!

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Pagina: 1