Otlook 2000 door previewpane traag

Pagina: 1
Acties:

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:14

Spoooky

Core temp 37°C

Topicstarter
Tweakers,

ik heb hier een vreemd probleem (en ja, ik heb al flink gezocht).

Overzicht:
Citrix server (NT4 met metaframe XP) met office 2000.
NT4 domein
Exchange 5.5 op NT4.

Bij een aantal gebruikers is plotseling Outlook heel traag, ze klikken een mail aan, zandloper en pas na 1 tot 5 minuten kunnen ze de mail lezen. Het vreemde is... Dit treedt alleen op als de previewpane aan staat. Als die uit staat teden er geen problemen op. Heeft iemand dit ook gehad? Hoe hebben jullie dat toen opgelost?

In een woord: HELLUP

Alvast bedankt,
Kasper

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:34
Grote e-mail? Logisch dat het alleen gebeurd als dat preview ding aanstaat, blijkbaar kost het inladen ervan veel tijd.

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04 16:06
hoe is de Load op de servers in die gevallen? vreemde scriptjes in de mail misschien?

I'm not weird, I'm a limited edition

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dit heb ik in onze Knowledge Base op de zaak staan (meerdere artikelen):
Als het opstarten van Outlook (te) lang duurt, probeer dan eens het volgende:

Zet in je %windir%\system32\drivers\etc\hosts file de entry:

192.168.0.1 NT-server

Waarvoor je dus het IP en de naam van de server gebruikt (en niet dit voorbeeld )

Werkt dat niet (dikke kans), start dan regedit en ga naar:

HKEY_Local_Machine\Software\Microsoft\Exchange\Exchange Provider

en zet daar de waarde RPC_Binding_Order op iets in deze trend:

ncacn_ip_tcp,ncacn_np,ncalrpc,ncacn_spx,netbios,ncacn_vns_spp

Zorg ervoor dat ncacn_ip_tcp voorop staat, gevolgd door ncacn_np. De rest kun je gewoon laten zoals het was.
Is het opstarten van Outlook niet traag, maar het switchen tussen twee berichten WEL, kijk dan eens naar het volgende:

Ga naar het menu Extra -> Opties -> Overige

Schakel daar "Instant Messaging..." uit en herstart Outlook. Dit heeft bij enorm geholpen.
En als je er dan <nog> niet uit bent kun je eens proberen het IP van de Exchange server in je hosts file te zetten. Onder W2k/XP is dat c:\windows\system32\drivers\etc\hosts

(Het bestandje heet "hosts" zonder extensie...)
Onder windows XP krijg je gratis en voor niks MSN messenger. Niet dat je dat wil natuurlijk, maar toch handig, niet?

Nee dus. Ik heb vanalles geprobeerd om MSN uit te schakelen (en dat lukte ook wel, maar lees verder) als Outlook opstartte.

MSN uitschakelen is niet zo moeilijk: Open MSN, Ga naar Extra -> Opties -> Voorkeuren en schakel alle vinkjes uit. OK, MSN staat nu uit. NOT.

Als je outlook opent krijg je toch nog steeds MSN in je taakbalk. Wat doe je eraan? Ga in outlook naar Extra -> Opties en schakel daar "Automatisch aanmelden bij Windows Messenger" uit.

Issie nu weg? Nope. Hij start nog steeds. Je kunt nu 2 dingen doen:

1) Zet bij het menu Beeld -> Indeling de optie Contactpersonen uit.

Dit wilde ik echter niet, ik wil namelijk WEL mijn contactpersonen blijven zien. MSN start puur en alleen om te kijken of je "buddies" uit je contactpersonen online zijn. Dus krijg je optie 2:

2) Open regedit, en ga naar: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Outlook Express
Maak daar vervolgens een nieuwe DWORD waarde in aan, met de naam (hoe kan het ook anders): "Hide Messenger". Geef deze key een waarde van 2 en het probleem is opgelost.

Voor zover ik op dit moment kan zien heeft Microsoft hier nog niks over in hun knowledge base staan. Leuk detail: Het vinkje onder Outlook Express bij Extra->Opties "automatisch aanmelden...." is nu ook weg

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 02-05-2003 16:11 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:34
Owja, ik neem aan dat de Citrix server niet ook de mailserver is hè? :o

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

Topicstarter
ddc,

laten we dat maar niet doen... hahaha

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je users zijn NT4. Gebruik je roaming profiles?
Kan het zijn dat sommige profiles ooit eens gebruikt zijn door Windows 2000 of hoger?

Zo'n gelijksoortig probleem wil nog wel eens voorkomen als de protected storage service vervelend werkt.

Verwijderd

Uit het citrix forum opgespaard, inzake outlook traag:

Q306855 Autoarchive zorgt voor 100% cpu

en:

Microsoft word niet als maileditor gebruiken.

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem gehad in Outlook maar dan aan Exchange 2000 en zonder Citrix. De oorzaak bleek uiteindelijk te liggen in McAfee Virusscan (op de client) die een paar minuten lang naar 100% CPU-gebruik klapte, pas als hij terugklapte verscheen het mailtje in de previewpane. Een update van McAfee verhielp het probleem.

Ik denk niet dat jij dezelfde oorzaak heb maar wilde het niet overmeld laten. Kijk even naar je process terwijl je switcht.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

Topicstarter
Het vreemde vond ik dat de CPU belasting niet giga hoog is. Mijn aandacht gaat nu uit naar Word als maileditor, zelf nog niet aan gedacht. Probleem is dat mensen vaak zelf gaan klooien :( En het ene moment de ene geholpen komt de ander aangesneld met het zelfde probleem. |:(

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

Topicstarter
Even alles op een rijtje:
- het is niet de virusscanner op de client
- de roaming profiles worden (bij de gebuikers in ieder geval) alleen benaderd door NT4
- het is ook geen messenger, want geen office xp, en niet geïnstalleerd op de servers
- ook RobIII's oplossing is het niet, andere mensen kunnen wel bijj de mail
- profiel weggooien helpt ook niet
- het ligt ook niet aan scripts/grote mails, want het zijn simpele mailtjes (RTFof platte tekst)

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

Topicstarter
Probleem blijft bestaan. Iemand nog een idee??

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 21:13
heb je office 2000 service pack 2 ook geïnstalleerd?

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

Topicstarter
nee, kan helaas niet, zijn eigenlijk 2 installaties over elkaar heen. prof en standaard versie( sr-1), daardoor kunnen we geen servicepack installeren (blunder van de engineer die het voor ons geïnstalleerd heeft.

Pagina: 1