Thuis Netwerk werkt niet.

Pagina: 1
Acties:

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-08 18:25
Ik heb een thuisnetwerk gemaakt doormiddel van een router en 2 pc. Ik heb deze router: http://www.sitecom.com/pr...p?product_id=152&grp_id=7

Zo stel ik mijn netwerk dus in:

*let op plaatjes (sorry modem'ers)
Afbeeldingslocatie: http://teamart.solidgames.be/netwerk/stap1.gif
Afbeeldingslocatie: http://teamart.solidgames.be/netwerk/stap2.gif
Afbeeldingslocatie: http://teamart.solidgames.be/netwerk/stap3.gif
Afbeeldingslocatie: http://teamart.solidgames.be/netwerk/stap4.gif

De pc's hebben dezelfde werkgroep naam, en ik kan de andere pc ook pingen. Nu weet ik niet zeker of bestands en printer deling aan staat. (ik weet ook niet waar ik dit in kan schakelen.)
De router zit aangesloten op mijn nforce netwerkkaart. Maar bij stap 4 zie je dat hij verbinding wil maken met het 1394 netwerk kaart (me firewire) die helemaal nergens op aangesloten is??
*Wel kunnen beide pc's op internet komen..
Ik kom er niet uit. Plz help!

[ Voor 4% gewijzigd door Bjk op 02-05-2003 15:24 ]

Verwijderd

1394 is dat geen FW poort? Anders kan ik wel begrijpen dat die niet werkt.. :)

Overigens, als je een router hebt krijgt die andere PC dan automatisch geen IP adres ervan? Hier bij mij alleszins wel..

*edit* Je OS is niet slim genoeg om beide te onderscheiden, dus gaat hij gewoon denken dat het een NIC is. Is het FW op een PCI'tje? Zoja, even uittrekken en opnieuw proberen

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 15:26 ]

• Bjk
Ja dat zei ik ook al, maar waarom pakt hij die steeds?
Het is met DHCP, firewire zit ook nog eens op me mobo.

---

Ik heb bij beide pc's werknaam al een keer overnieuw ingevult (wel 3x ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Bjk op 02-05-2003 15:32 ]

Verwijderd

vul op de tweede machine de workgroup name eens opnieuw in. dat heeft de vorige keer bij mij wel gewerkt.

maar kan je mekaar wel pingen?
en wel IP adress krijg je te zien als je IPconfig doet

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 15:30 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 18:13

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Kijk hier: reviews: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide eens. Want die wizard netwerkverbinding is nog altijd kommer en kwel, dan kun je het beter handmatig doen.

Launching containers into space

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-04 15:20
Waarom doe je dit met de wizard en niet gewoon manual ?
Ik vind die wizards maar voor verwarring zaaien .. :/

Verwijderd

Ik had het zelfde prob. bij mij werkte het toen ik via "een netwerklocatie toevoegen" op de 1ne comp de andere comp toevoegde.

• Bjk
Hoe omzeil ik die wizard, als ik toch DHCP wil gebruiken?

[ Voor 6% gewijzigd door Bjk op 02-05-2003 15:38 ]

Verwijderd

Doe maar ff handmatig niet die klote wizzards gebruiken in XP

Verwijderd

Als je DHCP wil gebruiken dan zal je een server moeten inzetten.
hiervoor kan je smoothwall mooi gebruiken dan heb je meteen een goede firewall om met alle machines naar buiten te gaan en je netwerk te bechermen.

Verwijderd

:D ik heb dit probleem gehad omdat ik op die netwerkverbinding de firewall van XP zelf ook had aangevinkt maar niet onder de advanced tab pingen en dergelijke had AAN gezet. Kortom kijk daar eens naar
*schaam schaam, ms zet soms ook standaard opties UIT*

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-04 15:20
Neeeeej, geen server .. hij wil DHCP als instelling gebruiken.
Je gebruikt toch een Sitecom Routertje ? Daar zit DHCP toch standaard in ?
Je zet je LAN-verbinding op DHCP en hoppa .. :Y)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Bjk schreef op 02 May 2003 @ 15:33:
Hoe omzeil ik die wizard, als ik toch DHCP wil gebruiken?
door het handmatig in te vullen?

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~h.j.erkens/michael/network1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~h.j.erkens/michael/network2.jpg

• Bjk
K-2SO schreef op 02 mei 2003 @ 15:40:
Neeeeej, geen server .. hij wil DHCP als instelling gebruiken.
Je gebruikt toch een Sitecom Routertje ? Daar zit DHCP toch standaard in ?
Je zet je LAN-verbinding op DHCP en hoppa .. :Y)
Mja zo wil ik dat ook, hoppa maar niks hoppa hij doet het niet hoppa (ook handmatig niet) hoppa :(

Verwijderd

Ben ik nu gek of is het allemaal veel simpeler? Jouw sitecom is in deze configuratie niet alleen hub, maar ook (residential) gateway. Als je die optie aanklikt (bovenste plaatje), moet je internet in ieder geval te configureren zijn. Het IP adres van je gateway is het adres van de sitecom.

DHCP instellingen zitten voor zover ik weet in de instellingen van je NIC, niet in dit menu. Als je ping werkt, is dit niet het probleem, dus lekker zo laten (tenzij je perse DHCP wilt natuurlijk)

• Bjk
Ik heb nu fixed ip adressen gebruikt en nu kan ik met mijn pc beneden wel op de pc boven komen. Maar de pc boven kan geen pc's vinden. Hij vind lleen een residential gateway. Als ik daar op klik gaat hij naar mijn router web-admin.

Heb nu 2 pc precies hetzelfde ingesteld op ene pc is het ip: 192.168.0.2 en de andere 192.168.0.3. Daar heb ik de gateway ingesteld (op beide) 192.168.0.1

En dan vind hij bij de pc beneden (met 192.168.0.2) mijn gedeelde mappe van boven, maar de pc boven vind alleen een residential gateway (en als je daar op klikt gaat hij naar me router web-admin) :|

[ Voor 45% gewijzigd door Bjk op 02-05-2003 16:28 ]

Verwijderd

De pc beneden heeft waarschijnlijk geen bestanden geshared. De makkelijkste manier om dat te regelen is in de windows exploder rechts te klikken op een folder en op sharing (delen) te klikken. Share naam invullen enzo, en als je file and printer sharing niet aan hebt staan vraagt ie vanzelf of hij het aan moet zetten.

[nogmeeredit]
- de gateway is in principe niet nodig voor bestand/printerdeling op het interne netwerk. Dit moet dus altijd werken, ongeacht je gateway instelling.
- Als je niets geshared hebt op een pc, zal je hem ook niet zien in de lijst. Ook kun je niet zomaar een verbinding leggen. Zorg dus altijd voor een share of een printer op een pc.
- het kan even duren voordat windows een nieuwe pc ziet (vraag me niet waarom). Paar keer refreshen helpt. Als je de naam weet, probeer dan gewoon eens die naam in te tikken in de adresbalk van de exploder.
[/nogemeeredit]

En wat wil je nu? Ik neem aan dat je het web op wilt met beide pc's? Dan moet je een gateway instellen. Ga naar start|settings|network and dialup connections (ik heb engelse win2k) en rechterklik op de NIC die aan internet hangt via je router. Klik op properties en je komt in het windowtje dat Erkens al netjes heeft afgedrukt hierboven. Dubbelklik op TCP/IP en je ziet het window eronder. Klik op "geavanceerd" en je kunt in het onderste vak je gateway invullen (adres van je sitecom). Dan zou het allemaal moeten werken... :*)
edit:
HO, ik zie net dat je internet wel werkt, lamaar dan, dat onderste

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 16:37 ]

• Bjk
Ik kan al op het web, en op beide pc zijn bestanden geshared, ook staat de file and printer sharing aan. Het vage is dus, dat de pc van beneden boven wel kan zien met ze files. En de pc van boven alleen het residential gateway pictogrammetje ziet en voor de rest niks.
Terwijl de pc beneden helemaal geen residential gateway pictogrammetje ziet. En ze zijn precies hetzelfde ingesteld op ip na.

• Bjk
Oke aantal screenies van instellingen probleem pc (boven - 192.168.0.3)

Afbeeldingslocatie: http://teamart.solidgames.be/netwerk/page1.gif
Afbeeldingslocatie: http://teamart.solidgames.be/netwerk/page2.gif
Afbeeldingslocatie: http://teamart.solidgames.be/netwerk/page3.gif

Verwijderd

Ik zie er zo ook niets mis mee, behalve dan dat jouw sitecom voor zover ik weet geen DNS server heeft. Hier horen de DNS servers van je provider te staan. Ik neem overigens aan dat 192.168.0.1 die sitecom is... Ik sla voor alle interne requests overigens de gateway over (advanced).
Maar goed, rechtstreeks naampje intikken werkt dus niet? Of ip nummer?
edit:
ik moet weg, misschien vanavond...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 16:57 ]

• Bjk
Nee rechtstreeks naam intikke werkt niet, op ip ook niet. Pingen via dos wilt wel :| Ik vat het niet meer..

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-08 06:27
In de instellingen van router moet je soms ook nog de naam van de werkgroep instellen. Dit moest ik doen toen ik m'n sweex router instelde.

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:09

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

Da's wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeel
Laat ik nou precies hetzelfde prob hebben
PC1: XP1
PC2: XP2
router: Edimax 6104,

Als ik DHCP aanzet zien ze elkaar niet, maar als alles handmatig ingevoerd wordt (192.168.2.x (=2 en 3)...soms ziet PC1 PC2 wel, maar als je de pc aanklikt krijg je: geen toegang tot XP2, kan netwerkpad niet vinden

P.S. alles is overigens wel over en weer te pingen, evenals internet (werkt op beide pc's)

|:(

An Explanation of l33t Speak

• Bjk
KICK (Voor Buzz en mij)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://teamart.solidgames.be/netwerk/stap4.gif

Ik zou maar als adapter voor je netwerk je LAN kaart gebruiken, en niet dat Firewire ding.. :P

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Verwijderd schreef op 03 May 2003 @ 12:04:
[afbeelding]

Ik zou maar als adapter voor je netwerk je LAN kaart gebruiken, en niet dat Firewire ding.. :P
lees de draad voor dat je blaat, dat is het hele probleem ook :(

Bjk niet kicken binnen 24u.

Bjk is het niet een idee om eerst je firewire poort uit te schakelen met de apparaat beheer (rechtermuisknop op 'deze computer' --> eigenschappen --> hardware --> apparaat beheer) dus gewoon de drivers uninstallen. Dan de wizard draaien, dan kent hij immers alleen nog maar je LAN poort en daarna kan je weer je firewire installen.

suc6.

[ Voor 5% gewijzigd door aardbeix15 op 03-05-2003 12:19 ]

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27
aardbeix15 schreef op 03 May 2003 @ 12:18:
[...]

Bjk is het niet een idee om eerst je firewire poort uit te schakelen met de apparaat beheer (rechtermuisknop op 'deze computer' --> eigenschappen --> hardware --> apparaat beheer) dus gewoon de drivers uninstallen. Dan de wizard draaien, dan kent hij immers alleen nog maar je LAN poort en daarna kan je weer je firewire installen.

suc6.
Lijkt mij handiger om een compleet nieuwe en goeie driver te downloaden. Ik heb zelf een tv-in op me videokaart. En deze werd op een gegeven moment herkend tijdens installatie van de drivers als een Netwerk-component. Toen heb ik een andere driver geinstalleeerd en ging goed 8).

• Bjk
aardbeix15 schreef op 03 mei 2003 @ 12:18:
[...]

suc6.
Had dit al geprobeerd, geen resultaat helaas.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Valkyre

Kitesurf FTW!

als ik het zo zie dan lijkt het meer dat je iets op je router verkeerd hebt ingesteld.
ik heb dezelfde router en ik heb totaal geen problemen. 8)
klik

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/RouterDHCP.jpg

sorry voor het verneuken van de layout!

[ Voor 51% gewijzigd door Valkyre op 03-05-2003 13:07 ]

iRacing Profiel

• Bjk
Ik heb dat precies hetzelfde op finish ip na dan.

Verwijderd

Bjk schreef op 03 May 2003 @ 13:31:
Ik heb dat precies hetzelfde op finish ip na dan.
Wat houdt je tegen om het ff te proberen zoals het er dan wel staat......... ??
Of heb je daar een anders eind-adres staan?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2003 13:39 ]

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

gooi je internet verbinding anders nog eens weg, en ga naar
explorer openen > extra > internet opties > verbinding > instellingen.
je moet dan dus kiezen dat je connect met inet via een LAN

ziet er in win2k zo uit, maar in XP bijna hetzelfde

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/LANineternet.gif

[ Voor 33% gewijzigd door Valkyre op 03-05-2003 13:58 ]

iRacing Profiel

• Bjk
Als je het zo doet Gohan, dan krijg ik gewoon weer die wizard die bovenaan staat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 mei 2003 @ 12:04:
[afbeelding]

Ik heb pasgeleden ook mijn netwerk ingesteld via deze wizard, en mij viel toen ook op, dat als ik Lan-Verbinding aanklik in het begin van de wizard, later in de samenvatting mijn FireWire (1394) kaart wordt aangegeven als adapter. Echter!

Dit is gewoon een bug en je moet gewoon je Lan-verbinding aanklikken. De samenvatting geeft 1394 aan, dit gewoon negeren!!!

Nu werkt het bij mij perfect.

Verder....ik raad je aan om gewoon alles (werkgroepen etc.) te verwijderen en helemaal opnieuw te beginnen met de wizards, de eerste keer bij mij mislukte namelijk, maar na alles opnieuw te hebben geprobeerd lukte het eindelijk! Trouwens, start alle computers opnieuw op als je helemaal klaar bent. Vervolgens gewoon naar je netwerklocaties gaan en drukken op "Computers zoeken in werkgroepen, links in je venster bij "Taken". Dan moet als het goed is alles werken.....

Zo niet, laat het even weten..succes

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2003 19:57 ]

Verwijderd

Let op mijn woorden en probeer het zeker!

Ik had namelijk precies hetzelfde probleem....(blijven proberen)

• Bjk
Zo heb het net even gedaan Djordy, geen resultaat :|

Verwijderd

mmmmm.........

Verwijderd

Loop het volgende even na:

- Is de verbindingssnelheid/duplex-modus van beide PC's gelijk ingesteld?
Deze moeten gelijk zijn!

- Zet de Eigenschappen van je TCP/IP allemaal op automatisch, reset je router, en begin dan helemaal opnieuw

- Is het de PC met de FireWire kaart die lastig doet?

- Zet de ingebouwde Windows XP Firewall uit!

- Heeft de PC met problemen een oude netwerkkaart? Zo ja, het is verstandig om deze dan te vervangen door een nieuwe.

Mochten bovenstaande opmerkingen geen aanleiding tot een oplossing geven:
- Zet de Eigenschappen van je TCP/IP allemaal op automatisch, reset je router, en begin dan helemaal opnieuw......

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2003 01:19 ]

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

heb je trouwens ook de nieuwste Firmware op je router?
volgens mij zijn er een aantal bug geweest (ik dacht iets van firmware versie 16C die nieuwste was maar dat weet ik niet zeker)
www.sitecom.nl staat hij wel ergens

iRacing Profiel

Pagina: 1