nieuwe Hd op ATA33 (bx)

Pagina: 1
Acties:

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-03 16:23
Tja oude 13Gb IBM bijna overleden. Nu is het natuurlijk makkelijk een nieuwe schijf uitzoeken als je alleen keek naar snelheid en geluid. en er verder geen beperkingen zijn. Nu heb ik een bx-moederbord en wil hier nog even mee verder maar wel met een grotere schijf.

vraag: heeft het enigszinds zin een 7200tpm schijf te nemen en 8Mb cache? (denk aan die beperking van 33MB/s van ATA33)

Komen er nog vreemde dingen bij kijken? ervaringen?

diskeltische lurker

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het moet gewoon werken :) Een goeie 7200rpm schijf met 8MB cache haalt zo rond de 35~40MB/s STR. Maar die snelheid zul je in de praktijk nooit constant halen. Gemiddeld 25~30MB/s is dan reeëler. Verder loopt een ATA33 controller op de snelheid, zoals die wordt bepaald door het langzaamste apparaat: stel je hebt een ATA66 HDD (welke dus op ATA33 loopt door de beperking van de controller) en een PIO4 HDD, dan zult de hele kanaal op PIO4 lopen. Maar het lijkt me sterk dat je überhaupt nog een PIO4 apparaat in deze systeem hebt zitten ;)

Kijk overigens ook in de FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (09-02-2003) onder "mijn IDE config werkt niet lekker" zodat je alvast kunt vóórkomen dat je problemen gaat krijgen. En kijk ook onder "wat is de grootste HDD die ik in mijn PC kan doen" tot hoever de HDD-grootte-ondersteuning van jouw bord gaat B)

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-03 16:23
'k dacht dat tegenwoordig 40 a 50MB/s normaal was bij deze schijven!

Qua problemen: heb dit allemaal doorgelezen en verwacht geen problemen, de HD komt lekker in z'n eentje op de controller.

[ Voor 4% gewijzigd door technopeuter op 02-05-2003 14:38 ]

diskeltische lurker

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Zorg wel dat je iig de nieuwste bios versie voor je moederbord gebruikt. Veel BX bordjes (geweldige chipset overigens) herkennen schijven groter dan 32GB niet met een wat oudere bios en willen hem dan niet detecteren.
Verder profiteer je met een 7200rpm schijf niet alleen van een hogere doorvoersnelheid (welke idd wel beperkt wordt met ATA33), maar ook van snellere seektimes (en daarvoor is de controller niet relevant). Heb pas nog bij iemand een 60GB ATA133 schijfje op een ATA33 controller geplaatst, en dat werkt prima na een bios update voor z'n MSI 440BX bordje.. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Zap op 02-05-2003 14:49 ]

#