Toon posts:

XP boot niet meer na verhuizing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zo goed of dit topic hier thuis hoort of bij de HD afdeling, maar aan gezien de schijf nog wel werkt, plaats ik het maar hier!

wat is er gebeurt?
Na verhuizing van de pc (in de auto van vakantieadres naar huis) wil windows niet meer opstarten. De pc boot netjes, herkent de HD en ik krijg het bootmenu. Welke keuze ik daar ook maak, telkens krijg ik een zwart scherm met links bovenin een knipperend streepje..

gegevens van de pc:
Athlon XP 1600+ met 512Mb, een WD307200 HD, met Windows XP Prof als OS.

Dit probleem is me al eens eerder overkomen met dezelfde pc, ook vlak na verhuizing (in tegenovergestelde richting ;)) Toen heb ik de pc een paar uur zonder de stekker in het stopcontact laten staan, waarna het probleem verholpen was. Deze keer wil het echter niet helpen..

De HD ook in een andere pc geprobeert. Weer wilde XP niet booten, maar nu kreeg ik na het bootmenu een blauwscherm met de mededeling dat Windows niet gestart kon worden omdat er iets aan de hand zou zijn. De volgende opties werden aangegeven:

- een virus
- hd verkeerd aangesloten
- beschadigde sectoren

alle opties heb ik gecontroleerd, dus virus gescand, hd op alle manieren aangesloten, en uitgebreid een scandisk erop los gelaten..

Het vreemde is dat de schijf wel gewoon werkt en dat ik gewoon bij mijn bestanden kan, wanneer ik de schijf bekijk via een andere XP installatie op een andere schijf (dus als slave zeg maar..)

Verder heb ik ook m'n boot.ini bekeken, maar die moet kloppen..

Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

------------
edit: ik heb het 'blauwe foutmeldingsscherm' even opgezocht en er staat:

STOP: 0x0000007B (0xFCF2B640, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)

Volgens microsoft kan er vanalles zijn, maar de xp cd (repair) zou kunnen helpen.. Dan raak ik toch geen gegevens kwijt??

Microsoft zegt ook dat het bericht zou kunnen komen omdat ik de schijf in een andere pc heb gehangen.. dus het zou los kunnen staan van m'n boot probleem..

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 14:38 ]

Verwijderd

- Probeer eens op te starten zonder cd-rom speler en dergelijke(alleen HD dus).
- Probeer een andere IDE kabel.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-08 06:23

keur0000

-------- N O N E --------

Of: een nieuwe installatie van XP er overheen blazen, bestaande progs blijven dan werken ;) je moet dan vaak wel je internetverbinding opnieuw aanmaken e.d. Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de HD nu aangesloten met een nieuwe IDE kabel
De DVD en CD driver zijn eruit..

Bij het opstarten krijg ik nog steeds het zwarte scherm met een knipper-streepje links boven..

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Test je HD even met een proggje van Western Digital als je dat nog niet gedaan hebt. Ik heb pas geleden binnen 2 weken 2 WD30 gieg weg mogen dragen. De 2e maal RMA had ik niet eens zin meer in ;)

Verwijderd

Topicstarter
zou het kunnen dat de HD kapot is terwijl ik nog wel toegang tot mijn bestanden heb wanneer ik de HD in een andere pc hang? (dus met een andere HD opstart?)

Verder heb ik ook oppervlakte controle gedaan, en daar was alles ok..

edit: ook de Data Lifeguard Tools van WD zeggen dat alles ok is met de HD

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 15:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
keur0000 schreef op 02 May 2003 @ 14:42:
Of: een nieuwe installatie van XP er overheen blazen, bestaande progs blijven dan werken ;) je moet dan vaak wel je internetverbinding opnieuw aanmaken e.d. Suc6
Leek me wel een goed idee.. maar toen ik van de XP cd opstartte, kreeg ik foutcode 4: setupdd.sys kan niet in het geheugen worden geladen..

heb wat gezocht op het net, maar het zou kunnen dat mijn geheugen kapot is.. vin het wel vreemd allemaal :?

Verwijderd

Wat dacht je ervan om je geheugen er eens uit te halen en opnieuw, goed aandrukken, te plaatsen??

Verwijderd

Topicstarter
hmz.. geheugen eruit, en weer netjes erin.. maar nu herkent ie nog maar 256 MB van de 512.. De windows setup doet het nu echter wel!

Verwijderd

Geheugen kaduuk dus... En als je de twee reepjes een omdraait van slot?? Of los erin zet (eerst reepje 1, dan opstarten? Dan 1 eruit, 2 erin... Enz...)...

Kan ook dat door het verhuizen je bord misschien sluiting maakt bij bankje X van je geheugen?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 19:24 . Reden: Vergeten... ]

Verwijderd

Topicstarter
heb de bankjes 1 voor 1 geprobeert.. ze werken prima
daarna van bankje verwisseld en nu werken ze ook samen.
(weer een totaal van 512MB dus..)

En nu draait de XP setup ook gewoon weer..

Ik ben bang dat dit weer van zo'n vreemde opheenvolging van onvolgbare computer raadsels gaat worden ;)

Misschien een idee om alles eens los te halen, schoon te maken en weer in elkaar te zetten ofzow? Of zou het misschien te maken kunnen hebben met aarde? Ik heb hier nl geen geaard stopcontact en krijg continue opdonders van de pc's, modems en hubjes enzo..

Verwijderd

Zeg dat dan meteen... Geen randaarde = net zo vaag als Emile Ratelband + Baghwan over hun visie op zelfmoord-cavia's.

Verwijderd

Topicstarter
KRIJG NU WAT... :P m'n pc'tje start weer gewoon op vanaf HD.. zomaar plots..

Dan zou het idd toch aan het geheugen gelegen hebben.. Heel erg bedankt MaxDevil! (en anderen uiteraard!)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 19:35:
Zeg dat dan meteen... Geen randaarde = net zo vaag als Emile Ratelband + Baghwan over hun visie op zelfmoord-cavia's.
:P lol

Ik weet er alles van.. heb al zovaak gezegt dat ze dat hier aan moeten sluiten.. ik zal van het weekend het zelf eens onder handen nemen ;)

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Na een verplaatsing en werkweigering controleer je altijd toch of alles nog op de plek zit?

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik gedaan, het geheugen zat er goed ingeklikt.. heb vanacht alles nagekeken en de gehele pc opstelling zelfs naar het geaarde stopcontact in de keuken gesleept!

Verwijderd

Wat soms werkt bij NIET-geaarde contacten?? Stekker uit de muur halen, halve slag draaien en er weer in raggen... Klinkt heel stom; maar heeft me vaak genoeg geholpen bij klanten...

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik bij de Compaq helpdesk werkte, lieten we mensen wel eens de stekker er 2 uur uithalen en dan weer aansluiten en opstarten.. Dat zal dan ook wel daar mee te maken hebben gehad. Ik dacht altijd dat het een truukje was om calls te genereren :P

Maar bedankt voor de tip iig..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 19:52:
Toen ik bij de Compaq helpdesk werkte, lieten we mensen wel eens de stekker er 2 uur uithalen en dan weer aansluiten en opstarten.. Dat zal dan ook wel daar mee te maken hebben gehad. Ik dacht altijd dat het een truukje was om calls te genereren :P

Maar bedankt voor de tip iig..
*offtopic*
Was jij dat... En ik maar wachten op kantoor in Utrecht en Gouda...
*end offtopic*

Nee, iemand heeft me ooit eens uitgelegd wat de oplossing is met die stekkers omdraaien, maar dat is zooooo lang geleden; ik kan dat niet meer herproduceren...

Verwijderd

Topicstarter
[offtopic:] hehe en wij zaten lekker veilig elders in Nederland

Ik zal het eens aan een vriend van me vragen, die is electrisjen.. (misschien wil hij die aarde draad wel voor me aanleggen ;))

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:58

Shunt

Boe

aarde KAN probleemen op lossen
LET OP KAN
het kan ook voor problemen zorgen vooral bij computers
denk maar eens in je pc staat aan
donderwolkje
in de buurt slaat de bliksem in
de bliksem gaat via de grond over op de aardpinnen waar de aarde van jou stroom net op zit over.
PATS
weg voeding mogelijk mobo geheugen hdd proc vidkaart :P

zolang je pc geen lekspanning heeft is aarde niet nodig (dit merk je door je kast aan te raken en dat er een spanning op staat (constant)

dat over de stekker een slag draaien is een grapje dat in de electo wereld gebruikt word
net zo iets als bij de schilders even een plint ladder halen :+

dat het dan wel werkt heeft er niets meer mee te maken dat er even de spanning af moest :>

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

@Straycat20: aarde kan je zelf leggen... Gewoon een luidsprekerdraadje (0.25mm) aansluiten op je PC-kast en naar de verwarming leiden ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
nou ik heb zonet een aantal topics hierover zitten lezen en de meningen lopen nogal uiteen geloof ik..

wat betreft de spanning op mijn pc, die is constant.. en het voelt niet prettig! :P

het apparte is dat het ook op de andere pc's aanwezig is en vooral op het kabelmodem! ik zie er altijd tegenop als die gereset moet worden :'(

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 20:23:
@Straycat20: aarde kan je zelf leggen... Gewoon een luidsprekerdraadje (0.25mm) aansluiten op je PC-kast en naar de verwarming leiden ofzo.
Dus bij onweer, staat ipv. alleen je kast, ook nog eens je verwarming en cv installatie onder spanning :P lekker
"off-topic uiteraard en als grap bedoeld"

Verwijderd

Sorry hoor, maar dan zou ik allang alles losgekoppeld hebben en een GOEDE aardedraad laten leggen. Hou er wel rekening mee dat dat €€€ gaat kosten (elk stopcontact moet ook worden vervangen)...

Verwijderd

Viper_74 schreef op 02 mei 2003 @ 20:28:
[...]

Dus bij onweer, staat ipv. alleen je kast, ook nog eens je verwarming en cv installatie onder spanning :P lekker
"off-topic uiteraard en als grap bedoeld"
Nee dus; water geleidt als de ziekte en dus alle spanning verdwijnt "naar buiten", de wijde wereld in, de paden op en lanen in... 8)7

Verwijderd

Topicstarter
ik roep het al heel lang, maar ja, het is niet mijn huis.. en die euro tekens zijn makkelijker getypt dan uitgegeven ;)

bij de volgende familie vergadering zal ik iedereen eens lekker het modem in handen geven.. en dan mogen ze nog eens zeggen dat het onzin is en nergens voor nodig hehe })

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 20:36:
ik roep het al heel lang, maar ja, het is niet mijn huis.. en die euro tekens zijn makkelijker getypt dan uitgegeven ;)

bij de volgende familie vergadering zal ik iedereen eens lekker het modem in handen geven.. en dan mogen ze nog eens zeggen dat het onzin is en nergens voor nodig hehe })
Pa, ma, overige beesten: eerst handen wassen (je hoeft niet te drogen) en daarna mogen ze het ingeschakelde modem even optillen...

Maar serieus, ik weiger mijn PC ergens aan te zetten waar ik geen randaarde heb; die spullen zijn me net iets te kostbaar...

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:58

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 20:39:
[...]

Pa, ma, overige beesten: eerst handen wassen (je hoeft niet te drogen) en daarna mogen ze het ingeschakelde modem even optillen...

Maar serieus, ik weiger mijn PC ergens aan te zetten waar ik geen randaarde heb; die spullen zijn me net iets te kostbaar...
lijkt me leuk dan als je bliksem inslag krijgt :P
dan zat je maar te janken dat je geen rand aarde had 8)7
heb dit nu al wel 1000 x gezien
ik heb mijn pc ook op rand aarde zitten (op de verwarming that is)
maar bij onweer gaat de rand aarde er mooi van af hoor :>
me hub / Home modem uit en ik zijn klaar

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 20:29:
[...]

Nee dus; water geleidt als de ziekte en dus alle spanning verdwijnt "naar buiten", de wijde wereld in, de paden op en lanen in... 8)7
Echt slim is het toch niet om op een niet-officiele manier te aarden, het is zelfs verboden en je kunt het het allerbeste gewoon fatsoenlijk regelen. Lees dit er maar eens op na:

http://home.hccnet.nl/e.van.der.weele/pc_aarden/aarding.html

[ Voor 5% gewijzigd door Cpt.Morgan op 02-05-2003 21:19 ]

Verwijderd

Cpt.Morgan schreef op 02 May 2003 @ 21:18:
[...]
Echt slim is het toch niet om op een niet-officiele manier te aarden, je kunt het het allerbeste gewoon fatsoenlijk regelen. Lees dit er maar eens op na:

http://home.hccnet.nl/e.van.der.weele/pc_aarden/aarding.html
Dus gewoon je aarddraad in je WC-pot hangen (waar altijd een laag water inzit) :X

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-09 15:53
Koop een trekveer, een bos 2,5mm2 groen/geel en een wandcontactdoos met randaarde. Zet thuis de spanning in de meterkast even uit (controleer het met een lampje oid in dat stopcontact!) en rag die veer in dat stopcontact (die buis erachter dan hè).
Met een beetje mazzel komt die veer uit in de inbouwdoos boven je lamp in het plafond midden in je kamer.
Vanaf die doos gaat er denk ik wel een rechtstreekse leiding naar je meterkast, er van uitgaande dat je een redelijk moderne elektra installatie hebt.
Daar duw je de veer in en trek je tot in de meterkast je groen/gele draad.
in je meter kast zit ook een railtje met daarop blanke geverfte of groen/gele koperen draden, dat is je aard rail, daar sluit je hem op aan.
Dan kan je de bos bij je stopcontact afknippen en aansluiten. Et voila, een geaard stopcontact :)

Succes!

[ Voor 13% gewijzigd door daPet op 02-05-2003 22:10 ]

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Verwijderd

Topicstarter
en een geaard stopcontact monteren natuurlijk ;)

bedankt voor de reacties en we gaan het zeker aanpakken (op de officiele wijze dan wel he, zo'n aarde draad in de wc lijkt me nogal ongelmakkelijk)

Ben benieuwd of al die 'vage klachtjes' van onze pc's dan wat minder zijn!
Pagina: 1