Toon posts:

Probleem: zeer instabiel systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een paar maanden last van een zeer instabiel systeem: zowel XP als Linux (RedHat 7.2) crashen regelmatig en bestanden raken corrupt. Ik weet niet meer wat ik eraan zou kunnen doen, vandaar dat ik een topic open (hoewel ik weet dat GoT geen helpdesk is).

Ik heb een AMD Athlon 1 GHz, 1 GB 133 MHz SDRAM (1x512, 2x256) geheugen dat draait op 10x100 MHz, ASUS A7v133 moederboard, ATI Radeon 8500, 20 GB Maxtor 5400, 30 GB Maxtor 7200, 80 GB Maxtor 7200, SB Live 5.1, 10 mbit LAN, 100 mbit LAN. Mijn systeem heb ik nog nooit overclocked. Het eerste PCI slot naar mijn AGP kaart heb ik vrij gelaten.

Symptomen:

-XP instabiel: XP crashed gemiddeld 1 keer per 4 uur. Een typisch voorbeeld van zo'n BSOD zie je op de foto hieronder (1 MB). Wat mij opvalt is dat ik vaak een STOP melding zie op 0x0000008E (0xC0000005,0x8053CE49, ...., 0x00000000). Het 4e hexadecimale getal is variabel. Ook zie ik regelmatig een "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" of "PAGE_FAULT_IN_NON_PAGED_AREA" melding in een BSOD.
-Bestanden raken onder XP corrupt: als ik bestanden van de ene directory naar de andere kopieer raken ongeveer 5% van de bestanden corrupt. Ik controleer dit met een MD5 checksum. Ook het lezen van bestanden gaat niet goed: als ik
2 x een MD5 checksum bepaal van een directory, komen deze vrijwel nooit 100% overeen. Ik denk dat de "PAGE_FAULT_IN_NON_PAGED_AREA" meldingen hier mee te maken hebben omdat mijn swap-file corrupt raakt, waardoor ik BSOD's krijg. Lezen van CD en schrijven naar CD geven dezelfde problemen.
-Programma's installeren onder XP lukt vaak niet, de applicaties weigeren op te starten (met eventueel een mooie melding dat er weer iets corrupt is).
-Linux instabiel: Linux blijft regelmatig hangen, alleen een harde reset werkt. Bestanden raken ook onder Linux corrupt, MD5's kloppen niet meer.

Wat heb ik gedaan om de problemen op te lossen:

-mijn systeem uit elkaar gesloopt, stof verwijderd en de boel voorzichtig weer in elkaar gezet zodat ik zeker wist dat alles goed op het moederboard vast zat.
-PCI kaarten verwijderd om te zien of zij het probleem veroorzaakten.
-PC extra gekoeld.
-Herinstallatie XP/Linux. Ik moest XP 5 x installeren om hem er goed op te krijgen (bestanden waren natuurlijk corrupt).

Opmerkingen:

-Ik heb mijn systeem al ruim 2 jaar en nog nooit enig probleem gehad: zowel XP als Linux liepen zeer stabiel. De problemen traden volgens mij voor het eerst op nadat de stoppen er hier uit vlogen terwijl mijn computer aanstond.

Heeft er iemand suggesties?

BSOD

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Memtest getest? Failing hardisk(s)?

Mijn V&A

Verwijderd

Rot geheugen? is het eerste dat bij mij opkomt.
Download eens memtest oid, en test je geheugen. (wellicht handig om per reep te doen).

• manowar
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 22:08
wat heb je voorn een voeding?

system spec: http://specs.tweak.to/3452 ..

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Ik sluit mij hierbij aan, memtest dl en testen.
Had het gedeelte over de zekeringen niet gezien.
Kijk eens of er geen condensatoren opgeblazen zijn (ze staan dan lichtjes bol en ze lekken een plakkerig goedje).
Als memtest ok is en je geen defecte elco's ziet, probeer dan maar eens met een nieuwe voeding.

[ Voor 74% gewijzigd door charlie op 02-05-2003 14:23 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen
Aandachtspunten: voeding, geheugen en HDD :)

Verwijderd

Topicstarter
Wow dat is snel :) Ik zal die memtest een proberen... Google...

• manowar
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 22:08
dank u BalusC had i niet genoeg tijd om het erbij te zetten hier op mn werk :X

system spec: http://specs.tweak.to/3452 ..

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 02 mei 2003 @ 14:23:
Wow dat is snel :) Ik zal die memtest een proberen... Google...
Er staat een linkje in de PMG FAQ ..

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Naar maanden van frustraties lijk ik nu voor het eerst in de goede richting te komen: memtest86 v3.0 heb ik net 5 minuten laten draaien: pass 3%, 1462 errors! Dit was met alle drie de reepjes erin. Ik zal ze vandaag eens stuk voor stuk proberen, hopen dat er nog een goede bij zit. Zijn de reepjes extra gevoelig voor stroom storingen? Kunnen de RAM errors ook met een kapotte north of south bridge te maken hebben of kan ik er zeker van zijn dat het aan het RAM ligt?

Verwijderd

Topicstarter
Charlie23 schreef op 02 May 2003 @ 14:21:
Ik sluit mij hierbij aan, memtest dl en testen.
Had het gedeelte over de zekeringen niet gezien.
Kijk eens of er geen condensatoren opgeblazen zijn (ze staan dan lichtjes bol en ze lekken een plakkerig goedje).
Als memtest ok is en je geen defecte elco's ziet, probeer dan maar eens met een nieuwe voeding.
Condensatoren heb ik allemaal bekeken en die zien er heel uit. Ik heb een 350W voeding.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Je hebt wel erg veel geheugen en randapparatuur. Misschien dat de voeding ietwat achterblijft op de wensen van al dat moois? Dat geheugen zou je eigenlijk ook even moeten testen in een andere pc.

Verwijderd

Wekkel schreef op 02 May 2003 @ 14:53:
Dat geheugen zou je eigenlijk ook even moeten testen in een andere pc.
Das dus niet verstandig want dan trash je de bestanden op die andere computer ook.....

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Memtest is een zelfstandig programma,zeg maar een tijdelijk OS, dus ook zonder uberhaupt naar de harde schijf om te kijken :)

dat 'trashen' van bestanden zal dus wel meevalen

[ Voor 18% gewijzigd door Glashelder op 02-05-2003 15:05 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• TjardE
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het zou ook kunnen dat je moederbord problemen heeft met het aansturen van 3 reepjes geheugen tegelijkertijd.. Zou kunnen dat als je ze allemaal apart test dat je opeens geen problemen meer ziet.. Dit probleem heb ik gehad met een A7V-266E van Asus. Oplossing : 2 reepjes gekocht van elk 512 MB en probleem voorgoed opgelost.

Mogelijk dat het net allemaal op het randje heeft gedraaid gedurende de tijd dat het wel goed ging..

Succes..

[ Voor 16% gewijzigd door TjardE op 02-05-2003 15:41 ]

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-05 10:53
Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 14:50:
Bedankt! Naar maanden van frustraties lijk ik nu voor het eerst in de goede richting te komen: memtest86 v3.0 heb ik net 5 minuten laten draaien: pass 3%, 1462 errors! Dit was met alle drie de reepjes erin. Ik zal ze vandaag eens stuk voor stuk proberen, hopen dat er nog een goede bij zit. Zijn de reepjes extra gevoelig voor stroom storingen? Kunnen de RAM errors ook met een kapotte north of south bridge te maken hebben of kan ik er zeker van zijn dat het aan het RAM ligt?
Nee je kan er niet 100% van zeker zijn dat het aan je RAM ligt, ik heb een dergelijk probleem ook gehad met honderden errors met memtest , maar het bleek aan mn voeding te liggen. Gezien de errors die je beschrijft (corrupte bestanden etc..) hou ik het op de voeding. Ik had ook dat ik geen files meer kon installen en met programmas openen kreeg ik ook meldingen dat de exe corrupt was ed.
Voeding eerst veranderen zou ik zeggen.

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de test uitgevoerd en weet nog niet 100% zeker waar het door komt. De drie geheugen slots zijn in ieder geval goed: mijn 512 reepje doorloopt in alle drie de slots de memtests. 1 256 reepje geeft soms problemen (meer dan 2000 errors in test 1 & 2 alleen al), soms werkt ie goed: weird. Op dit moment 512+256 in de slots zitten, de probleem reep heb ik natuurlijk weggelaten. Alle memtests worden nu zonder problemen doorlopen :) Ik heb zojuist 2 GB van d naar c gekopieerd zonder problemen :) Dat is lang geleden...

De oorzaak ligt mogelijk bij een half-defect reepje of door een probleem bij het aansturen van 3 reepjes geheugen tegelijkertijd zoals tjarde suggereerde. Mocht ik nog problemen houden/krijgen, dan zal ik mijn voeding eens nader bekijken.

Thanx.

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 17:28

lex

zijn de geheugenbanken van je mobo mischien rot?

Verwijderd

En hiervan is niets in de search te vinden?
hmmm typisch...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 mei 2003 @ 22:04:
En hiervan is niets in de search te vinden?
hmmm typisch...
Nee, ik ging er vanuit (en nog steeds) dat de problemen veroorzaakt werden door het uitvallen van de stroom. Hierover kon ik niets vinden. Verder was ik nogal wanhopig omdat ik al maanden met een instabiel te maken had en al mijn pogingen om het probleem te vinden/op te lossen mislukt waren.
Pagina: 1