Toon posts:

Afstudeer opdracht, waterkoeling in server.

Pagina: 1
Acties:
  • 306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

ik zal me even voorstellen ik ben een mannetje van 21 jaar oud en studeer Werktuigbouwkunde aan de HTS in Vlissingen.

Nu vragen jullie je af wat deze thread in dit forum doet. Nou dat ga ik jullie vertellen.....

Aangezien ik nogal een PC freak ben heb ik een nogal afwijkende afstuurdopdracht gekozen. Hier een stukje tekst:
PROBLEEMOMSCHRIJVING
Waar enkele jaren gelden een passief aluminium koellichaam voldeed, worden nu steeds vaker zware koperen koellichamen gebruikt in combinatie met een zware ventilator.

Het gevolg hiervan is dat de temperatuur in behuizingen van pc’s drastisch is gestegen. Als antwoord hierop hebben fabrikanten van systeemkasten ingrijpende ontwerpwijzigingen doorgevoerd om de luchtstroom in de behuizing te optimaliseren. Desktop pc’s werden op die manier weer geschikt voor alledaags gebruik. Dit was echter niet op alle systemen van toepassing. Het betreft zogenaamde “rackmount servers”. Deze systemen worden in het algemeen in grote aantallen dicht op elkaar gestapeld in een rack. Deze racks staan meestal opgesteld bij grote internet knooppunten en voorzien de gehele wereld van variërende diensten. Hierbij kunnen we denken aan bij voorbeeld een simpele website tot zware databases van multinationals. Vanwege de hoge kosten die een “co-located server” met zich mee brengt (deze zijn afhankelijk van de afmetingen) worden deze uit economisch aspect zo klein mogelijk gehouden. Door de recente ontwikkelingen op het gebied van processors worden steeds krachtigere systemen in kleine behuizingen geplaatst. Dit heeft als gevolg dat de mogelijkheden om de processor te koelen beperkt worden. De maximale afmetingen van het koellichaam zijn beperkt en hebben daardoor een te klein oppervlak om genoeg warmte van de processor af te voeren. Bovendien zal de lucht die gebruikt wordt om het koellichaam te koelen opwarmen voordat deze het koellichaam bereikt heeft. Hierdoor neemt het koelrendement aanzienlijk af en gelijktijdig hiermee de capaciteit van de processor. Gezien het feit dat de ontwikkelingen van processors voortgaat en elke generatie processors meer warmte produceert, is het raadzaam om na te denken over een effectievere manier om processors te koelen. Een alternatief voor luchtkoeling zou bij voorbeeld waterkoeling kunnen zijn. Hiervoor zal echter nog het nodige onderzoek verricht moeten worden.

OPDRACHT OMSCHRIJVING
Onderzoek de mogelijkheden voor toepassing van waterkoeling in computersystemen en ontwerp hiervoor een constructie.
Jullie raden het dus al...waterkoeling in en server is wel leuk, maar het moet ook nuttig zijn. Daarom ben ik van plan om een systeem te ontwerpen waarin a het warm water rechtstreeks naar buiten gepopt wordt om daar op het dak via een warmtewisselaar afgevoerd te worden. Dit bespaart gelijk aanzienlijk in de kosten van de Airco's die de server ruimtes moeten koelen.

Nu loop ik echter tegen een paar problemen aan. Aangezien het HTS niveau moet zijn wil de jury natuurlijk leuke berekeningen zien etc. Nu ben ik echter nog op zoek naar software waarmee warmteoverdracht en temperaturen in het koellichaam berekend kunnen. Het liefst dynamisch, maar aangezien je daar een dikke PC voor moet hebben is een statisch plaatje ook goed. Waarmee zou ik dat kunnen doen? Ik beschik over veeeeeel AutoCAD ervaring en ben nu met inventor en Solid Edge aan het klooien want die zijn veel leuker om mee te tekenen.

Ik ben ook op zoek naar een overzicht van de gemiddelde warmte productie van de CPU over de jaren. Daarmee kan ik bepalen wat ons in de toekomst te wachten staat en mijn ontwerp daarop aanpassen. Ik heb me scheel gezocht, maar behalve de specs van cpu's kom ik niet verder. Ik heb nu een aantal Xeon's P4's, PIII etc naast elkaar gezet, maar daarmee wordt ik niet veel wijzer. Ik zoek dus eigelijk iets van de 468 tot nu. Waar ow waar vind ik dat?

Het is de bedoeling dat als mijn opdracht volbracht is dat deze ook daadwerkelijk de markt op zou kunnen. Prototypes zouden dus wel eens getoond kunnen worden hier ;)

Even ter verduidelijking, ik vraag hier niet om hulp om mijn opdracht af te volbrengen, maar om hulp bij het vergaren van info. Het www is zo groot en ik kan zo weinig bruikbare info vinden :(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 12:52 ]

Verwijderd

eh ik geloof dat waterkoeling al gebruikt word in sommige servers, ik kan me herinneren dat op de Cebit dit jaar Koolance een versie had staan voor rackmounts. Misschien kun je daar ideeën opdoen, qua koelvermogen, afmetingen, constructie, enz. deze links, :
http://www.koolance.com/products/product.html?code=IST-A01
nieuws: Koolance RM1-4U rackmount
reviews: Verslag CeBIT 2003, deel 2
http://www6.tomshardware.com/cpu/index/index.html#heatsinks

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 12:59 . Reden: links ]

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03-2025

Tentacle1

60% Puur Sap!

Misschien heb je hier wat aan.

(Hardware -> CPU Types)

BalusC heeft een opsomming gemaakt van alle processoren en de warmteontwikkeling hiervan.

[ Voor 12% gewijzigd door Tentacle1 op 02-05-2003 13:03 . Reden: direct linking werkt niet :/ ]

System specs

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 mei 2003 @ 12:54:
eh ik geloof dat waterkoeling al gebruikt word in sommige servers, ik kan me herinneren dat op de Cebit dit jaar Koolance een versie had staan voor rackmounts. Misschien kun je daar ideeën opdoen, qua koelvermogen, afmetingen, constructie, enz. deze links, :
http://www.koolance.com/products/product.html?code=IST-A01
nieuws: Koolance RM1-4U rackmount
reviews: Verslag CeBIT 2003, deel 2
Tnx voor de links. Waterkoeling heb ik idd al voorbij zien komen op CeBit, maar het idee om het water vervolgens naar buiten te pompen of eventueel te gebruiken voor het verwarmen van het pand in de winter heb ik nog niet eerder gezien :D, maar ja dat is ook het makkelijkste stukje.

Ik vrees dat de koppeling van de server aan de backbone van het waternetwerk voor problemen gaat zorgen. Aangezien deze kasten regelmatig in en uit het rack geschoven worden moeten deze koppelingen zonder ook maar 1 druppel te lekken los en vast geklikt kunnen worden.

Waar ik eigelijk hete meest over in de piepzak zit is welke software ik moet gebruiken voor de berekeningen en het verbruik van CPU's in de toekomst, maar ja als iemand dat wist was hij helderziend.

Verwijderd

Misschien vind je in dit topic wat informatie: [rml][ WC] ProCAST simulatie van een waterblok[/rml]

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Verwijderd schreef op 02 mei 2003 @ 13:02:
[...]

Tnx voor de links. Waterkoeling heb ik idd al voorbij zien komen op CeBit, maar het idee om het water vervolgens naar buiten te pompen of eventueel te gebruiken voor het verwarmen van het pand in de winter heb ik nog niet eerder gezien :D, maar ja dat is ook het makkelijkste stukje.

Ik vrees dat de koppeling van de server aan de backbone van het waternetwerk voor problemen gaat zorgen. Aangezien deze kasten regelmatig in en uit het rack geschoven worden moeten deze koppelingen zonder ook maar 1 druppel te lekken los en vast geklikt kunnen worden.

Waar ik eigelijk hete meest over in de piepzak zit is welke software ik moet gebruiken voor de berekeningen en het verbruik van CPU's in de toekomst, maar ja als iemand dat wist was hij helderziend.
100% te voorspellen is het natuurlijk niet, voor ons in ieder geval amper, voor de cpu bakkers wat meer. Aan de ene kant zien we AMD die met oa het toepassen van SOI en de S2K bus disconnect het energieverbruik drastisch weet te verminderen (Opteron ~40-45 watt), en aan de andere kant zien we iNtel welke met zijn snel opwarmende p4 rekening houdt met ~150 watt in de toekomst. Waar we uiteindelijk heen gaan zal moeten blijken, op een gegeven moment moet het ophouden aangezien reguliere koelmethoden dan niet meer afdoende zijn, en ik de gemiddelde OEM bak nog geen waterkoeling zie hebben... De oplossing ligt voor de cpu bakkers in het snel ontwikkelen van nieuwe technieken, voltages zo laag mogelijk houden (yields verbeteren), die-shrinks, het wat conservatief opschalen van de kloksnelheden, het eventueel vergroten van de die-size (groter oppervlak is betere afgifte), etc etc etc...

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-01 11:22

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Verwijderd schreef op 02 mei 2003 @ 13:02:
[...]
Volgens mij staat vaak bij de nieuwspostings op de Frontpage wel o.a. de verwachte warmte en verbruik voor de nieuwe CPU's! Heb het al zien staan m.b.t. SOI e.d. Moet je dus maar ff goed zoeken op de FP!

webOS all the way!

Verwijderd

>Ik vrees dat de koppeling van de server aan de backbone van het waternetwerk voor >problemen gaat zorgen. Aangezien deze kasten regelmatig in en uit het rack geschoven >worden moeten deze koppelingen zonder ook maar 1 druppel te lekken los en vast geklikt >kunnen worden.

Ga FF naar eheim.com en zoek daar Double-tap-connector,, dan heb je alleen nog maar een keukendoekje nodig voor je gemoedsrust..

Xavyer

Ik heb bij iemand een centraal koelsysteem gezien gemaakt van een diepvrieskist een aantal kleine autoradiatoren. De kist was gevuld met water zodat nadat dat dit tussen de radiatoren ijs werd zodat er bij een stroomstoring voor de kist geen dure ups gebruikt hoeft te worden..

De radiatoren waren gevult met koelvloeistof die met PE pijp naar de serverracks liepen en waar de vloeistof met syliconenslang naar de servers liepen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 13:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hermanvh schreef op 02 May 2003 @ 13:17:
[...]

Volgens mij staat vaak bij de nieuwspostings op de Frontpage wel o.a. de verwachte warmte en verbruik voor de nieuwe CPU's! Heb het al zien staan m.b.t. SOI e.d. Moet je dus maar ff goed zoeken op de FP!
Per processor afzonderlijk ozpoeken wat het vrbuik is, is niet zo moeilijk, maar ik wil een beeld schetsen vanaf het tijdperk van de 486 en ondertussen zijn er veel veel CPU's langs geweest. Op het devevopers afdeling van Intel kan je van all ebetsaande intel CPU;s opzoeken wat het verbruik is, maar met ISDN en een PI,II,III, 4, Xeon en de Itanium ben je dan nog wel heel lang zoet :(

Die website van BalusC is daarom wel verdomdes makkelijk... goede tip!

Verwijderd

Ik denk niet dat er Eheim-slangkoppelingen gebruikt gaan worden in professionele serverkasten.
Er zijn professionele koppelingen verkrijgbaar - zo goed als nadruppelvrij.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.omega.com/pdf/tubing/couplings/coupling_description/couplingslg.jpg
site
Reken op zo'n 30 euro per koppeling.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 12:02

ReseTTim

Chocolate addicted

Verwijderd schreef op 02 mei 2003 @ 15:01:
Ik denk niet dat er Eheim-slangkoppelingen gebruikt gaan worden in professionele serverkasten.

Voorbeeld:
[afbeelding]
site
wel netjes :P maarja moet je wel geld genoeg hebben..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-02 10:02

Skef

Ik scheer.me

Voswinkel (www.voswinkel.net) maakt ook erg mooie druppel-loze koppelingen, alleen hun site is erg vaag momenteel...

Je kan wel mailen (wel in het duits), en vragen naar de dealer in NL.

Als je die vervolgens mailt, en vraagt om samples, krijg je die zeker! (heb ik ook gedaan 2 jaar terug, toen heb ik ze ook gekregen)

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

Belangrijker is de warmtedichtheid die toegestaan word. Momenteel loopt die op tot 800kW - 1MW/m2. Veel hoger gaan de chipfabrikanten niet, en veel hoger kunnen ze ook niet. De chips zitten al vrij optimaal gemonteerd in de behuizing, thermisch gezien dan.

ook de chipgrootte blijft maximaal hetzelfde. Grote chips kosten nu eenmaal veel meer geld (4x zo groot kan best 10x zoveel kosten). Gebaseerd op deze info kun je de warmteontwikkeling wel voorspellen.

En nog iets: neem ook heatpipes mee in je onderzoek. 1x heatpipe van inwendig PC/server naar buiten, plus 1 dikke heatpipe waar de heatpipes van de diverse componenten opgeschroefd worden, welke naar de radiator gaat. Voordeel daarvan: verbinden is het maken van een koper-koper koppeling, en je hoeft niet met 'eng' water te klungelen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 16:37 ]

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-02 18:47
Dit is dan wel geen antwoord op je vraag, maar toch:
Waar enkele jaren gelden een passief aluminium koellichaam voldeed, worden nu steeds vaker zware koperen koellichamen gebruikt in combinatie met een zware ventilator.

Het gevolg hiervan is dat de temperatuur in behuizingen van pc?s drastisch is gestegen.
Is deze zin wel correct? Het lijkt alsof de temperatuurstijging in de behuizing van pc's drastisch is gestegen DOORDAT men zware kopere koellichamen met een zware fan gebruikt.

In plaats van gevolg, zou ik hier oorzaak gebruiken.

De oorzaak hiervan is dat de temperatuur in behuizingen van pc?s drastisch is gestegen.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:26
Ik zou zeggen dat de warmteproductie van verschillende de chips is gestegen, dat is het echte probleem. Niet dat de temperatuur in de behuizingen toeneemt, dat is daar alleen maar een gevolg van.

Vergeet ook niet dat je nog steeds een airo nodig hebt, ookal koel je de processors met water en laat je dat water vervolgens buiten oid afkoelen. Ik gok dat de processor maar iets 15-25 procent van de warmte produceert. Dus dan ben je wel heel erg optimistisch om te stellen dat er geen airo meer nodig is.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Venkeroz schreef op 02 May 2003 @ 17:20:
Dit is dan wel geen antwoord op je vraag, maar toch:

[...]

Is deze zin wel correct? Het lijkt alsof de temperatuurstijging in de behuizing van pc's drastisch is gestegen DOORDAT men zware kopere koellichamen met een zware fan gebruikt.

In plaats van gevolg, zou ik hier oorzaak gebruiken.

[...]
Ik vraag me ook af wat een actief aluminium koellichaam is :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Oxi op 02-05-2003 17:42 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Waar ga je de warmte lozen. In de omschrijving staat dat men de warmte niet kwijt kan. Er zal dus een heel leiding systeem moeten komen om de warmte buiten het gebouw te lozen

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je kunt de zaak ook in tweeen splitsen: het watersysteem IN de server vervoert de warmte naar de achterkant van de kast, en daar wissel je de warmte met het waterkoelingssysteem van het gebouw.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

BJD

dus dat je een radiator van de server door een andere waterkoeling laat koelen???
verspilt dat niet veel energie?
als de waterlijdingen dan toch zo dicht op elkaar zitten zou ik kiezen voor een centraal aan/af voer systeem. ook is het een idee om ook een (simpel) CV systeempje te maken:
servers->CV (verwarmt het water tot bijv. 80*->verwarming in het gebouw.
in de zomer word het dan wel een probleem als je het water naar bijv. het dak transporteert. dan maakt de zon het water aleen nog maar warmen.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-02 17:13

BaRF

bijna kerst

Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 15:01:

Voorbeeld:
[afbeelding]
site
nou, die simpele eheim koppelingetjes kosten hier 15 euro, dus zo duur vind ik die 30 niet :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-02 18:23
Neem aan dat je een mail-adres hebt?

Heb dan nog wel een goede bron voor je!

mcb1

• bredend
  • Laatst online: 14-02 16:04
Ik denk dat de beste manier om dit op te lossen met heatpipe's gaan. Heb je ook geen last van druppels enzo.
Dan doe je een (zeeeer goede) heatpipe vanaf de processoren naar de achterkant van het rack. Aan de achterkant van zo'n patchkast loop een koperen buis met 1 platte kant waar je de heatpipe's op schroeft.
Aan de binnenkant van die pijp zitten allemaal vinnen en loopt er water door de buis. (natuurlijk een paar liter ASIII per serverpark nodig en een sterke pomp, maar het kan zeker :)

Verwijderd

Topicstarter
@mcb1 Mijn e-mail adres is osluis@wanadoo.nl

@august tnx, ziet er aardig uit. Ik heb me nog niet verdiept in alle soorten koppelingen, maar een voorzetje is altijd leuk :) Het zelfde geldt voor Skef

@DaBit tnx voor de tip. Die gaat zeker mee in het onderzoek alleen heb ik nog geen flauw idee hoe ik een dergelijke heatpipe zou moeten bouwen, maar dat is voor latere zorg. Ik heb namelijk nog steeds mijn twijfels over de effectiviteit van heatpipes als ze horizontaal lopen.

Ik heb nu alle CPU's vanaf de P75 op een riojtje gezet en ga met een grafiekje en het nodige exterpoleren (zo heet dat toch:?) bekijken wat we d ekomende tijd kunnen verwachten. Tevens neem ik daar de te verwachte "die" oppervlak mee en voila we weten hoeveel warmte er afgevoerd moet worden per vierkante cm :)

@Venkeroz tss t'is wat het dat Nederlands :) maar er wordt iig nog aan het taalgebruik geschaafd.

@Hielko Sinds wanner wordt maar 25% van de warmte door de CPU geproduceerd? Als ik naar de Xeon kijk dan poept die toch al 82Watt per processor uit. Aangezien dat er bijna niemand is die single Xeon heeft zijn het er minimaal 2. dat is dus 164Watt. Dus volgens jou bewering moet er intotaal 448Watt door hardeschijven etc. verbruikt worden...lijk me erg veel. Tuurlijk Airco is altijd nog noodig, maar de mate waarin......dat is de grote vraag.

@TrailBlazer ik zat eraan te denken om het water nadat het door de koeler geweest is af te voeren naar een centraal buizenstelsel die het water naar buiten afvoert en daar koelt. Het voordeel hiervan is dat je ff een ruwe schatting.... 1000 CPU's in 1 ruimte die ca 75 Watt per stuk gebruiken. dat is dan 75 KW aan warmte die je airco dan niet hoeft te koelen. ole ole wat een winst. De werkelijk waardes ben ik nog mee bezig.

@bredend heatpipes zijn leuk, maar dan heb ik nog steeds veel warmte in de serverruimte :( maar ik ga er zeker over denken.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 21:42

MBV

Volgens mij wil Bredend de heatpipes als een watervrije koppeling gebruiken. Voordeel is ook dat je maar 1 koppeling hebt (geen aan- en afvoer), nadeel is dat heatpipes niet in elke kast kunnen, of aangepast moeten worden.
Ik las ergens de opmerking over heatpipes horizontaal: Dat lijkt mij niet uitmaken. Je hebt immers met geleiding van metalen te maken, en dat is onafhankelijk van de manier waarop je het monteert. dat werkt zelfs zonder zwaartekracht etc :)
edit:

als je klaar bent, ben je nu verplicht om hier nog iets aan toe te voegen: PICS! :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door MBV op 05-05-2003 11:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
MBV schreef op 05 May 2003 @ 11:22:
Volgens mij wil Bredend de heatpipes als een watervrije koppeling gebruiken. Voordeel is ook dat je maar 1 koppeling hebt (geen aan- en afvoer), nadeel is dat heatpipes niet in elke kast kunnen, of aangepast moeten worden.
Ik las ergens de opmerking over heatpipes horizontaal: Dat lijkt mij niet uitmaken. Je hebt immers met geleiding van metalen te maken, en dat is onafhankelijk van de manier waarop je het monteert. dat werkt zelfs zonder zwaartekracht etc :)
edit:

als je klaar bent, ben je nu verplicht om hier nog iets aan toe te voegen: PICS! :Y)
Ik snap wat je bedoelt :) die heatpipes zullen moeilijk te monteren zijn omdat een server ook af en toe in en uit het rack moet. Als ik slangen met water gebruik dan kunnen die makkelijk losgekoppeld worden, maar als ik een grote heatpipe heb, hoe maak ik die dan los? Ik denk dat een heatpipe op zich wel een goed idee is op binnen de server te werken, maar dat zodra je buiten de server wilt komen dat je dan constructie problemen krijgt met het verschuiven de servers.

Ik weet niet hoe ver ik met dit project kom. Met een beetje geluk kan ik het een en ander maken, mischien blifjt het wel bij 3d renders en tekeningen. Wie weet, maar ik ga jullie zeker op de hoogte houden.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Een paar dingen die door mijn hoofd schieten:

Waterkoeling voor harde schijven (SCSI schijven zijn heet.)

Platen-warmtewisselaar

En hoe heten die energie-pomen nou die van iets opgewarmd water erg warm water maken? Mc Pherson pompen? Wellicht te vinden bij info over warmtekrachtcentrales.
Dit kan van je lauwe koelwater heet water maken, wat ofwel in de CV installatie van het bedrijf te gebruiken is, ofwel op dak gekoeld kan worden in een grote radiator.

Verder zie ik niet direct grote problemen, als de knutselfactor maar niet te hoog wordt. Daar hebben de beheerders een hekel aan. Probeer een downtime voorspelling te maken, en denk aan redundancy.

• bredend
Afbeeldingslocatie: http://www.adsysgroup.com/rack/images/rack-2100-rear%20open.jpg
Dit is dan wel een 2u rack maar voor een 1 of 3 verschilt niet zo veel.
Als je hier vanaf de proc een heatpipe naar de _zijkant_ laat lopen en die daar vastmaakt is de proc dus verbonden met de behuizing. Omdat al die behuizingen in een patchkast zitten word alle warmte afgevoerd naar de zijkanten van die kast. Als het dan bijvoorbeeld een standaard word (over 10 jaar :+ ) om een mooie koperen buis langs de zijkanten te hebben lopen kan je daar de heatpipe tegenaan klemmen.
Afbeeldingslocatie: http://www.gsp.com/facilities/server_rack.jpg
Hier zouden die witte stukken aan de zijkant bijvoorbeeld koper kunnen zijn. en daarlangs een koperen buis. Die buis zit dan heel strak op de servers geklemd

Afbeeldingslocatie: http://www.scd.ucar.edu/news/02/features/upgrade/rack2.jpg
Natuurlijk heb je ook gemixte rekken. Dan is het vrij onhandig en lijkt het me ook het beste om het met losse slangen per serverrack te doen.

PICS ja ;) servers zijn mooi, vooral die onderste pic 8)7

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

Ik heb een tijdje terug eens wat gelezen of gezien op tv over toekomstige koeling van dit soort locaties.

Het had wat te maken met warmte 's zomers opslaan om 's winters snelwegen rondom Amsterdam mee te verwarmen zodat het niet meer glad werd. Was wel gewoon op luchtkoeling / airco gebaseerd volgensmij. Dit is van een jaar of 2 terug denk ik.

Ik ga wel even opzoek naar het artikel, misschien dat je er wat mee kunt.

edit: kan 't niet vinden, helaas

[ Voor 6% gewijzigd door ColdSTone|IA op 05-05-2003 16:29 ]

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Warmte via heatpipes richting de kast zelf en de kast waterkoelen. Heb je lekker snelle warmte afvoer en de gegenereerde warmte kun vast wel gebruiken als verwarming van een kantoorpand oid. Daarnaast kun je de kast ook nog hotswappable maken en heb je geen kans op natte voeten.

• bredend
Eskimootje schreef op 05 May 2003 @ 15:11:
Warmte via heatpipes richting de kast zelf en de kast waterkoelen. Heb je lekker snelle warmte afvoer en de gegenereerde warmte kun vast wel gebruiken als verwarming van een kantoorpand oid. Daarnaast kun je de kast ook nog hotswappable maken en heb je geen kans op natte voeten.
Volgens mij zeg jij hetzelfde als ik maar dan wat korter.
ColdSTone schreef op 05 May 2003 @ 15:07:
Ik heb een tijdje terug eens wat gelezen of gezien op tv over toekomstige koeling van dit soort locaties.

Het had wat te maken met warmte 's zomers opslaan om 's winters snelwegen rondom Amsterdam mee te verwarmen zodat het niet meer glad werd. Was wel gewoon op luchtkoeling / airco gebaseerd volgensmij. Dit is van een jaar of 2 terug denk ik.

Ik ga wel even opzoek naar het artikel, misschien dat je er wat mee kunt.
Dat was met water; koperen buizen in het asfalt. Als de zon erop straalt kan het wel 80 graden worden. Dat word in een groot reservoir opgeslagen en in de winter gebruikt om het wegdek op te warmen.
Moet je die ketel wel goed isoleren lijkt me om het een paar maanden warm te houden.
Anders kunnen ze er nog altijd wat kernafval in kieperen, ook lekker warm ;)

• Eskimootje
bredend schreef op 05 May 2003 @ 16:14:
[...]
Volgens mij zeg jij hetzelfde als ik maar dan wat korter.
Jij had nog geen watergekoelde kasten maar koperen toch?

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

bredend schreef op 05 mei 2003 @ 16:14:
Dat was met water; koperen buizen in het asfalt. Als de zon erop straalt kan het wel 80 graden worden. Dat word in een groot reservoir opgeslagen en in de winter gebruikt om het wegdek op te warmen.
Moet je die ketel wel goed isoleren lijkt me om het een paar maanden warm te houden.
Anders kunnen ze er nog altijd wat kernafval in kieperen, ook lekker warm ;)
Ja, hier lijkt 't wel op ja, dacht dat het ook iets met koeling van data-centers te maken had, maar ik kan fout zitten, is lang geleden.

• bredend
Eskimootje schreef op 05 May 2003 @ 16:24:
[...]

Jij had nog geen watergekoelde kasten maar koperen toch?
Koper+watergekoeld.
T'is dat ik alleen maar GIMP bij de hand heb anders zou ik wel een illustratie maken.

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
ik las al dat je je cpu's op een rijtje had, maar misschien is dit toch nog handig (ter controle oid): www6.tomshardware.com/cpu/20030217/images/cpu_chart.gif

• ZuBat
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-03-2022

ZuBat

Huh?

Leuk tekeningetje maar is het ook relevant? :?

help :?

• Eskimootje
bredend schreef op 05 May 2003 @ 16:40:
[...]
Koper+watergekoeld.
T'is dat ik alleen maar GIMP bij de hand heb anders zou ik wel een illustratie maken.
Ach dat water had ik gemist vandaar mn post, maar dat is wel een goed id van jouw zeg :) ik zou bijna zeggen dat ik het zelf kon verzinnen :P :+

• Herr Muller
ZuBat schreef op 05 mei 2003 @ 23:25:
Leuk tekeningetje maar is het ook relevant? :?
Ik ben ook op zoek naar een overzicht van de gemiddelde warmte productie van de CPU over de jaren
:X

Verwijderd

Topicstarter
erm ik zie het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://www6.tomshardware.com/cpu/20030217/images/cpu_chart.gif

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ff wat inbreng: zoals je zelf al bedacht heeft het in dit geval geen nut om een radiator voor elke server te gebruiken, je moet ze gaan linken en dan naar een centrale warmtewisselaar sturen.

-Hoeveel computers kun je in serie zetten voordat de laatste te warm water krijgt? Ikzelf denkt dat het bij een serie van 10 ophoudt aangenomen dat het water goed gekoeld wordt.

-Is water een goede optie? er zijn ook vloeistoffen die onder nul nog vloeistoffen zijn? je kunt er dus een nog ambitieuzer project van maken maar ik weet niet of dit nodig is :P

-Ontwerp eens een realistisch plan voor een stuk serverruimte waar 300 dual Xeons staan te brommen, wat is de totale warmte afgifte en wat moet meneer de warmtewisselaar voorelkaar krijgen :P je hoeft niet slim te zijn om te zien dat dat een bigass machine moet worden.

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

AtomicShockwave schreef op 06 mei 2003 @ 18:19:
-Ontwerp eens een realistisch plan voor een stuk serverruimte waar 300 dual Xeons staan te brommen, wat is de totale warmte afgifte en wat moet meneer de warmtewisselaar voorelkaar krijgen :P je hoeft niet slim te zijn om te zien dat dat een bigass machine moet worden.
Gelukkig worden 300 dual Xeons veelal gehuisvest door bigass bedrijven met een even zo groot pand en veelal ook behoefte aan warmte. Ookal twijfel ik met jou een beetje aan de haalbaarheid, maar dat nitraat zelf zorgvuldig en onderbouwd onderzoeken :)

|_____vakje______|

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

CyberSnooP schreef op 06 May 2003 @ 18:32:
[...]
Gelukkig worden 300 dual Xeons veelal gehuisvest door bigass bedrijven met een even zo groot pand en veelal ook behoefte aan warmte. Ookal twijfel ik met jou een beetje aan de haalbaarheid, maar dat nitraat zelf zorgvuldig en onderbouwd onderzoeken :)
mjah die 300 dual Xeons zijn natuurlijk een beetje overdreven van mij, maar geloof maar dat je echt een flink systeem nodig hebt, verscheidene afzonderlijke pompen, je wilt niet dat alles op 1 pompje aankomt natuurlijk. En ik dacht dat een duizend liter groot reservoir een aantal meter onder de grond ook redelijk water af zou kunnen koelen.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:35

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Verwijderd schreef op 06 mei 2003 @ 14:12:
[...]

erm ik zie het volgende:
[afbeelding]
Ja dat komt doordat je niet mag deeplinken naar een plaatje van Oom Tom. FF zoeken naar cpu chart doet echter wonderen :)

• justanotheruser
  • Laatst online: 15-12-2025

justanotheruser

#hashtag

als je servers niet zo warm worden hoef je misschien al geen airco meer, dus het voordeel van energiebesparing op airco's zal mijns inziens wel meevallen

To Tweak Or Not To Tweak

• Herr Muller
@nitraat: in de rechterkolom zie je de energieverbruik in Watt (dus de warmteafgifte). Als je hier niets aan hebt, kun je dat voortaan ook gewoon zeggen :/ Ik vind dat je überhaupt al blij mag zijn dat er mensen zijn die je proberen te helpen.

Verwijderd

Het gevolg hiervan is dat de temperatuur in behuizingen van pc’s drastisch is gestegen.
Uhm, door die nieuwe koelmanier zouden de temperaturen moeten dalen. Door de snellere en meer warmte afstotende processors etc. word het warmer.

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 19:27:
[...]

Uhm, door die nieuwe koelmanier zouden de temperaturen moeten dalen. Door de snellere en meer warmte afstotende processors etc. word het warmer.
ik volg je niet :?

Verwijderd

Ik ben ook een HTS student werktuigbouwkunde en ik kan dit topic ook wel waderen ik heb eventueel een spreadsheet liggen met een bereking voor de koeling van een ijsbaan is wel een beetje onduidelijk maar mischien heb je er wat aan mail me maar ff als je intresse hebt.
De spreadsheet is gemaakt voor een wedstrijdbaan. ook een belangrijk iets is dat je bijv de complete ruimte niet moet gaan koelen in verband met mensen die binnen moeten zijn in de serverruimte. bij ons hadden een aantal gasten een airco geinstalleerd om het temp verschil tussen baan en lucht kleiner te maken, maar dit mocht niet omdat er wel een lekkere temp moest zijn in de ruimte
Vreugd5@hotmail.com

Verwijderd

Topicstarter
Herr Muller schreef op 06 mei 2003 @ 19:16:
@nitraat: in de rechterkolom zie je de energieverbruik in Watt (dus de warmteafgifte). Als je hier niets aan hebt, kun je dat voortaan ook gewoon zeggen :/ Ik vind dat je überhaupt al blij mag zijn dat er mensen zijn die je proberen te helpen.
Eeh Herr Muller, ik weet niet wat ik gedaan heb, maar jij geeft een link naar een website waar ik nooit kom en waarvan ik niet weet dat deeplinken niet toegestaan is. Als ik jou link volg dan krijg een plaatje van een hamer te zien.

Dit heeft niets te maken met niet blij zijn hoor. Ik ben dolblij als mensen mij willen helpen en snap jou reactie daarom ook niet, ik weet erlijk niet wat ik fout heb gedaan :?

Verwijderd

Topicstarter
AtomicShockwave schreef op 06 May 2003 @ 18:19:
ff wat inbreng: zoals je zelf al bedacht heeft het in dit geval geen nut om een radiator voor elke server te gebruiken, je moet ze gaan linken en dan naar een centrale warmtewisselaar sturen.

-Hoeveel computers kun je in serie zetten voordat de laatste te warm water krijgt? Ikzelf denkt dat het bij een serie van 10 ophoudt aangenomen dat het water goed gekoeld wordt.

-Is water een goede optie? er zijn ook vloeistoffen die onder nul nog vloeistoffen zijn? je kunt er dus een nog ambitieuzer project van maken maar ik weet niet of dit nodig is :P

Het is de bedoeling om de servers parallel aan te sluiten. Zo kan een server afgesloten worden zonder dat de rest eruit moet en de temperatuur is gegarandeerd laag.

Water is niet perse nodig, ik zat zelf te denken aan een vleoistof die goede geleidende eigenschappen heeft en toch geen elektrischiteit geleidt. 3M heeft dat wel geloof ik... even wat info aanvragen.

Voor de koeling zat ik te denken aan een grote 3 punts ventiel die regelt of het water A naar de CV gaat (dan kan het in de zomer lekker koel zijn in het gebouw en in de winter kan er warm water het gebouw in gepompt worden). Als het water voor de verwarming gerbuikt wordt gaat de retour leiding langs de warmtewisselaar om helemaal af te koelen en vervolgens de CPU in. Als het kantoor niet verwarmd moet worden dan moet het water gelijk de warmtewisselaar in.

• bredend
Het water in verwarmingen is altijd erg vies. Je zal daar ook een warmtewisselaar voor moeten gebruiken lijkt me dan. Een verwarmingsstelsel zit toch wel heel anders in elkaar dan voor koeling handig is.

Misschien kan je het wel verkopen aan de gemeente. Die kunnen er wegen mee verwarmen ;)

• Herr Muller
Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 00:33:
Eeh Herr Muller, ik weet niet wat ik gedaan heb, maar jij geeft een link naar een website waar ik nooit kom en waarvan ik niet weet dat deeplinken niet toegestaan is. Als ik jou link volg dan krijg een plaatje van een hamer te zien.

Dit heeft niets te maken met niet blij zijn hoor. Ik ben dolblij als mensen mij willen helpen en snap jou reactie daarom ook niet, ik weet erlijk niet wat ik fout heb gedaan :?
Bij mij doet het plaatje het wel, maar toen ik op me andere pc keek deed hij het idd niet. Sorry. Ik doelde dus op dit: http://www6.tomshardware....-32.html#comparison_table (onderaan: Comparison Table). Ik weet niet of het nuttig is, maar misschien heb je er wat aan :)

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Beste Nitraat, met deze probleemomschrijving scoor je een dikke onvoldoende
\

Het gevolg hiervan is dat de temperatuur in behuizingen van pc’s drastisch is gestegen.[...]
Lees je oorzaak en gevolg stelling nog eens na een dan besef je dat niet de koelers de oorzaak zijn van de gestegen temperatuur.
Een beetje docent schiet je verhaal volledig aan barrels!

Copyright and left by SED...

Verwijderd

Topicstarter
SED schreef op 07 mei 2003 @ 20:12:
Beste Nitraat, met deze probleemomschrijving scoor je een dikke onvoldoende
\
[...]

Lees je oorzaak en gevolg stelling nog eens na een dan besef je dat niet de koelers de oorzaak zijn van de gestegen temperatuur.
Een beetje docent schiet je verhaal volledig aan barrels!
EEh jongens, dit is nu best vaak aan bod gekomen en ik moet even bekennen dat ik niet de volledige tekst geplaatst heb, maar een paar *knipjes* heb toegepast, werd anders een beetje een lang verhaal.

Boverdien wil ik me graag wat meer richten op de technische asprecten, voor Nederlands heb ik een paar man achter de hand die het verslag na gaan lezen. Dank u voor de input.

@ Herr Muller.... tnx, daar kan ik wat mee :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 12:43 ]

Pagina: 1