Beste tweakers,
ik zal me even voorstellen ik ben een mannetje van 21 jaar oud en studeer Werktuigbouwkunde aan de HTS in Vlissingen.
Nu vragen jullie je af wat deze thread in dit forum doet. Nou dat ga ik jullie vertellen.....
Aangezien ik nogal een PC freak ben heb ik een nogal afwijkende afstuurdopdracht gekozen. Hier een stukje tekst:
Nu loop ik echter tegen een paar problemen aan. Aangezien het HTS niveau moet zijn wil de jury natuurlijk leuke berekeningen zien etc. Nu ben ik echter nog op zoek naar software waarmee warmteoverdracht en temperaturen in het koellichaam berekend kunnen. Het liefst dynamisch, maar aangezien je daar een dikke PC voor moet hebben is een statisch plaatje ook goed. Waarmee zou ik dat kunnen doen? Ik beschik over veeeeeel AutoCAD ervaring en ben nu met inventor en Solid Edge aan het klooien want die zijn veel leuker om mee te tekenen.
Ik ben ook op zoek naar een overzicht van de gemiddelde warmte productie van de CPU over de jaren. Daarmee kan ik bepalen wat ons in de toekomst te wachten staat en mijn ontwerp daarop aanpassen. Ik heb me scheel gezocht, maar behalve de specs van cpu's kom ik niet verder. Ik heb nu een aantal Xeon's P4's, PIII etc naast elkaar gezet, maar daarmee wordt ik niet veel wijzer. Ik zoek dus eigelijk iets van de 468 tot nu. Waar ow waar vind ik dat?
Het is de bedoeling dat als mijn opdracht volbracht is dat deze ook daadwerkelijk de markt op zou kunnen. Prototypes zouden dus wel eens getoond kunnen worden hier
Even ter verduidelijking, ik vraag hier niet om hulp om mijn opdracht af te volbrengen, maar om hulp bij het vergaren van info. Het www is zo groot en ik kan zo weinig bruikbare info vinden
ik zal me even voorstellen ik ben een mannetje van 21 jaar oud en studeer Werktuigbouwkunde aan de HTS in Vlissingen.
Nu vragen jullie je af wat deze thread in dit forum doet. Nou dat ga ik jullie vertellen.....
Aangezien ik nogal een PC freak ben heb ik een nogal afwijkende afstuurdopdracht gekozen. Hier een stukje tekst:
Jullie raden het dus al...waterkoeling in en server is wel leuk, maar het moet ook nuttig zijn. Daarom ben ik van plan om een systeem te ontwerpen waarin a het warm water rechtstreeks naar buiten gepopt wordt om daar op het dak via een warmtewisselaar afgevoerd te worden. Dit bespaart gelijk aanzienlijk in de kosten van de Airco's die de server ruimtes moeten koelen.PROBLEEMOMSCHRIJVING
Waar enkele jaren gelden een passief aluminium koellichaam voldeed, worden nu steeds vaker zware koperen koellichamen gebruikt in combinatie met een zware ventilator.
Het gevolg hiervan is dat de temperatuur in behuizingen van pc’s drastisch is gestegen. Als antwoord hierop hebben fabrikanten van systeemkasten ingrijpende ontwerpwijzigingen doorgevoerd om de luchtstroom in de behuizing te optimaliseren. Desktop pc’s werden op die manier weer geschikt voor alledaags gebruik. Dit was echter niet op alle systemen van toepassing. Het betreft zogenaamde “rackmount servers”. Deze systemen worden in het algemeen in grote aantallen dicht op elkaar gestapeld in een rack. Deze racks staan meestal opgesteld bij grote internet knooppunten en voorzien de gehele wereld van variërende diensten. Hierbij kunnen we denken aan bij voorbeeld een simpele website tot zware databases van multinationals. Vanwege de hoge kosten die een “co-located server” met zich mee brengt (deze zijn afhankelijk van de afmetingen) worden deze uit economisch aspect zo klein mogelijk gehouden. Door de recente ontwikkelingen op het gebied van processors worden steeds krachtigere systemen in kleine behuizingen geplaatst. Dit heeft als gevolg dat de mogelijkheden om de processor te koelen beperkt worden. De maximale afmetingen van het koellichaam zijn beperkt en hebben daardoor een te klein oppervlak om genoeg warmte van de processor af te voeren. Bovendien zal de lucht die gebruikt wordt om het koellichaam te koelen opwarmen voordat deze het koellichaam bereikt heeft. Hierdoor neemt het koelrendement aanzienlijk af en gelijktijdig hiermee de capaciteit van de processor. Gezien het feit dat de ontwikkelingen van processors voortgaat en elke generatie processors meer warmte produceert, is het raadzaam om na te denken over een effectievere manier om processors te koelen. Een alternatief voor luchtkoeling zou bij voorbeeld waterkoeling kunnen zijn. Hiervoor zal echter nog het nodige onderzoek verricht moeten worden.
OPDRACHT OMSCHRIJVING
Onderzoek de mogelijkheden voor toepassing van waterkoeling in computersystemen en ontwerp hiervoor een constructie.
Nu loop ik echter tegen een paar problemen aan. Aangezien het HTS niveau moet zijn wil de jury natuurlijk leuke berekeningen zien etc. Nu ben ik echter nog op zoek naar software waarmee warmteoverdracht en temperaturen in het koellichaam berekend kunnen. Het liefst dynamisch, maar aangezien je daar een dikke PC voor moet hebben is een statisch plaatje ook goed. Waarmee zou ik dat kunnen doen? Ik beschik over veeeeeel AutoCAD ervaring en ben nu met inventor en Solid Edge aan het klooien want die zijn veel leuker om mee te tekenen.
Ik ben ook op zoek naar een overzicht van de gemiddelde warmte productie van de CPU over de jaren. Daarmee kan ik bepalen wat ons in de toekomst te wachten staat en mijn ontwerp daarop aanpassen. Ik heb me scheel gezocht, maar behalve de specs van cpu's kom ik niet verder. Ik heb nu een aantal Xeon's P4's, PIII etc naast elkaar gezet, maar daarmee wordt ik niet veel wijzer. Ik zoek dus eigelijk iets van de 468 tot nu. Waar ow waar vind ik dat?
Het is de bedoeling dat als mijn opdracht volbracht is dat deze ook daadwerkelijk de markt op zou kunnen. Prototypes zouden dus wel eens getoond kunnen worden hier
Even ter verduidelijking, ik vraag hier niet om hulp om mijn opdracht af te volbrengen, maar om hulp bij het vergaren van info. Het www is zo groot en ik kan zo weinig bruikbare info vinden
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 12:52 ]