Toon posts:

VPN door router laten doen of forwarden naar w2kserver?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet even niet wat slimmer is. ik heb een netopia router met VPN ondersteuning. Dat ding kan zelf een VPNverbinding opzetten met een client. De username en password bijvoorbeeld voor de VPN moeten gedefinieerd worden in de router.

Nu kan ik ook de router de VPN poort laten forwarden naar onze windows 2000 server. Hiermee kan ik (zo lijkt het voor mij althans) veel beter (meer opties e.d.) een VPNconfiguratie aanmaken.

Waarom zou ik er toch voor kiezen om de VPN door mijn router te laten doen ipv door de w2kserver?

Of moet ik het gewoon door de w2k server laten doen? :)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Door je server is server offline verbinding weg.

Door je router. Server offline verbinding is er nog. Dus je kan over je vpn je server bijvoorbeeld rebooten zonder de verbinding kwijt te raken.

Het scheelt processorkracht op je server.

Mischien een security issue ??

Wat wil je er eigenlijk mee gaan doen ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil er shares mee delen. eigenlijk voornamelijk filesharing ja.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:41
Is een FTP servertje dan niet genoeg voor je? Denk bijvoorbeeld aan de ingebouwde mogelijkheden in IIS, ingebouwd in Windows 2000 server dus.

Verwijderd

Topicstarter
vpn is veiliger

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 20:02
Werk zelf ook met VPN op een router. Uiteindelijk is dat (althans voor mij) het meest stabiele en werkt zonder dat je een afhankelijkheid hebt van een server die dan wel aan moet staan.

Security/beheerstechnisch is VPN op een low-budget router wat matig vwb auditing enz. De enige barriëre is eik een password waarna eenieder vrolijk kan (rond)dollen. Op een W2K server is dat wat beter geregeld. Verder speelt het aantal gelijktijdige verbindingen een rol. Op sommige routers kan je maar één of twee VPN's opzetten. Andere, zoals een Draytek, kunnen er 10 aan. Wil je meer, dan is prijstechnisch W@2K beter.

Al bovenal, we blijven tweakers, is het gewoon kewl op zoiets aan te steken op je router. Vraag niet waarom en wat het oplevert, maar doe het. Tis fun voor de experience.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• djluc
Ik ben er ook mee bezig en ga het nu eerst opzetten via een routertje met VPN pass-through ondersteuning. Ik ga dan dus op de windows 2000 server alles instellen. Ik heb hier vooral voor gekozen omdat ik dan alles op de server kan beheren, en ik het ook gewoon een leuke uitdaging vind ;) Leuker dan zo'n standaard HTML menuutje waarmee het meteen werkt.

Verwijderd

djluc schreef op 08 May 2003 @ 16:16:
Ik ben er ook mee bezig en ga het nu eerst opzetten via een routertje met VPN pass-through ondersteuning. Ik ga dan dus op de windows 2000 server alles instellen. Ik heb hier vooral voor gekozen omdat ik dan alles op de server kan beheren, en ik het ook gewoon een leuke uitdaging vind ;) Leuker dan zo'n standaard HTML menuutje waarmee het meteen werkt.
Probeer dan RADIUS en laat je router VPN afhandelen, is veel leuker dan pass-trough :)

Verwijderd

Volgens mij heb je nog met het volgende te maken. Als je een VPN met de Windows machine opbouwt kan er maar een VPN verbinding gelijktijdig zijn. Wanneer je een VPN verbinding opbouwd met de router kunnen dit wel meerdere verbindingen gelijktijdig zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 08:05:
Volgens mij heb je nog met het volgende te maken. Als je een VPN met de Windows machine opbouwt kan er maar een VPN verbinding gelijktijdig zijn. Wanneer je een VPN verbinding opbouwd met de router kunnen dit wel meerdere verbindingen gelijktijdig zijn.
Mijn record is momenteel 16 inbellers tegelijk op een Windows 2000 Server, dus ik denk dat dit niet waar is :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2003 09:59 ]

• djluc
Mijn record is momenteel 16 inbellers tegelijk op een Windows 2000 Server, dus ik denk dat dit niet waar is
Als je dat niet zou kunnen zou het ook wel heel erg zijn he, zo'n duur server pakket. Waarom zouden ze het anders SERVER noemen ;)
Pagina: 1