Toon posts:

[ACCESS] nummer van een record in een rs ophalen in VBA

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een formulier met meerdere records, en meerdere velden. Bij het sluiten van het formulier wil ik deze valideren. Dit doe ik door een rsclone aan te maken in vba, en deze record voor record door te lopen en te valideren.

Deze validatieroutine loopt, maar als er een fout gevonden is kan ik van de rs het nummer van het record niet ophalen.

Als ik het nummer van het record weet, kan ik de focus hierop zetten, en een messagebox tonen.

Mijn oplossing is om eerst naar het eerste record te gaan, een variabele op 1 te zetten, en daar dan in de loop telkens een bij op te tellen. Als er dan een fout gevonden is naar het recordnummer"wat op dat moment in de variable staat te gaan.

Diut is zeer opslachtig, kan het niet met een standaard functie oid :?

Verwijderd

Je kan een bookmark plaatsen op een record. Dus je loopt door de hele recordset heen en bij alle waar een fout zit plaats je een bookmark (volgens mij is dit mogelijk) En de bookmarks loop je dan weer door.

Maar kan je ook niet gebruik maken van de onValidate event of is dit weer te simpel gedacht van mij?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 12:23:
Je kan een bookmark plaatsen op een record. Dus je loopt door de hele recordset heen en bij alle waar een fout zit plaats je een bookmark (volgens mij is dit mogelijk) En de bookmarks loop je dan weer door.

Maar kan je ook niet gebruik maken van de onValidate event of is dit weer te simpel gedacht van mij?
die bookmark plaatsen zou een optie zijn. Maar omdat het alleen om één record gaat wil ik het huidige record van de rs uit kunnen lezen, en dan daar naartoe gaan.

Verwijderd

Heb je iets aan de property AbsolutePosition. Deze geeft aan waar het record zich bevindt. Toch zou ik juist als je maar 1 record hebt gebruik maken van een bookmark. Het is namelijk bloedsnel. Zelfs in grote sets.

Nieuw idee: Waarom plaats je niet een filter op je (geclonede) recordset met alleen die record(s) die buiten je specs vallen? Dan weet je precies welke fout zijn... en hoef je dus niet je complete rs door de wandelen. Wat dus een behoorlijke performance winst kan opleveren

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 13:40:
Heb je iets aan de property AbsolutePosition. Deze geeft aan waar het record zich bevindt. Toch zou ik juist als je maar 1 record hebt gebruik maken van een bookmark. Het is namelijk bloedsnel. Zelfs in grote sets.

Nieuw idee: Waarom plaats je niet een filter op je (geclonede) recordset met alleen die record(s) die buiten je specs vallen? Dan weet je precies welke fout zijn... en hoef je dus niet je complete rs door de wandelen. Wat dus een behoorlijke performance winst kan opleveren
je hebt gelijk, maar om een stukje code te omzeilen zet ik een filter op het form na het drukken op de knop sluit, als er dan geen records zijn is alles OK, en kan het form gesloten worden, zijn er wel records, dan moeten deze bekeken worden!

Het voordeel is dat alleeen deze dan getoont worden op het form!