2 hd stuk. Toeval of is er iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• xingchen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-01 19:42
Ok, ik heb 2 weken een nieuwe seagate hd gekocht 5400 toeren 40 GB.
Eén week later begon die al raar te doen, scandisk (uitgebreid) uitgevoerd bleken er 2 beschadigde sectoren te zijn. Toen had ik harde schijf opnieuw geformatteerd bleek er in één een stuk of 20 beschadigde sectoren te zijn. Niet goed dus. Ik ben maar terug naar de winkel gegaan en de harde schijf omgeruild voor een maxtor 7200 toeren 40 GB. Deze ingebouwd (met ventilator ervoor). 4 dagen later ik starte de computer op als normaal, kon die de hd niet meer vinden..... compleet gecrasht. Nou dus weer terug naar de winkel, weer een ander hd meegekregen....
Ik ga altijd heel voorzichtig met met de hd om dus ik heb ze niet laten vallen of iets dergelijks. Mijn vraag is dus of dit misschien toeval is? 2 harde schijven naar de klote binnen 2 weken. Of is er misschien iets anders wat m'n harde schijf telkens naar de zenvende hemel brengt?

Verwijderd

Ik zou je voeding eens nakijken. Van onstabliliteit kunnen hd het loodje leggen.

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 21:41
Zorgen dat je systeem geaard is, wil ook wel helpen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check de laatste alinea van dit stukje in de FAQ ..
http://gathering.tweakers..._message/16985207#hddvaag B)

• xingchen
Ja, hij is geaard en ik heb er een enermax 350w voeding inzitten. Lijkt mij toch wel redelijk stabiel.........
Kan het misschien ook aan andere apparaten liggen die dit kan veroorzaken? Of is dit niet echt waarschijnlijk?..... misschien toch toeval.....

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat je gewoon dikke pech gehad hebt. Ik heb zelf ook een Enermax 350 W voeding en die dingen Rocken! :P
Een schijf hoort niet zo snel kapot te gaan, maar als die derde schijf nou ook defect raakt zou ik ff terug gaan naar de winkel met je hele systeem. Maar de voeding ziet er goed uit (al kan die nog defect zijn uiteraard) en als ie geaard is zie ik ook geen problemen :S

• xingchen
asus probe geeft de volgende voltages aan:
12,064 +12V
4,999 +5V
3,376 +3.3V
1,76 Vcore (athlon xp 2000)

Verder zijn er geen grote schommelingen. Dit lijkt mij wel redelijk stabiel, of zie ik iets over het hoofd? Ach ja, ik heb de nieuwe hd nu er een dag inzitten.... we zullen wel zien hoever die komt :)

• xingchen
hmmm ik heb net powermax maar even gedownload en geprobeerd mijn schijf te testen...... zo te zien kan die een paar test niet voltooien en ook zegt die dat m'n hd niet is gepartioneerd en dat ik hem moet partioneren en formatteren om hem te kunnen gebruiken? Vaag want ik heb er nu gewoon windows xp op draaien......

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voltages zijn prima. Je hebt een a-merk voeding dus ook dat is het probleem niet. Wanneer ik met computerhardware werk, ontlaad ik mijzelf altijd eerst even (waterkraan of verwarming vastpakken).

Heb je misschien een flinke subwoofer, of een monitor vlak bij de harde schijf staan :? Dit kan het magnetisch veld van de hd verstoren. Verder goede kabels gebruiken en misschien is het een goed plan om in de pc-zaak waar je die harde schijf hebt gekocht, te vragen naar een mogelijke oorzaak. Misschien geven ze jou elke keer gare refurbished troep mee.

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Een A-merk voeding kan ook gebreken hebben. Als je een andere voeding bij de hand hebt zou het handig zijn om die even een tijdje te proberen.

Verwijderd

Misschien nog iets om toe te voegen aan die faq van je... Als een hd niet meer door de bios herkent wordt helpt het vaak juist om 'm als slave aan een andere hd te hangen. Zo heb ik ook nog eens data van een brakke IBM 60GXP kunnen redden.

• xingchen
Iemand een idee waarom in powermax (gedownload van de site van maxtor) niet goed kan voltooien?
En mocht het wel aan de voeding liggen.. is er dan een andere manier om dit te testen dan gelijk een andere voeding te proberen? (heb er namelijk niet zo ééntje bij de hand). De enigste wat ik kan doen is de voltages te checken en die zijn wel allemaal goed, kan er dan nog wat anders mis zijn met de voeding?

[ Voor 63% gewijzigd door xingchen op 02-05-2003 12:20 ]

Pagina: 1