[compaq 5420] bios update gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:11
Mensen,

Ik heb hier een compaq 5420 staan
Nu moet daar een 80GB hd bij.
Dit piktie dus niet, ik alles checken, kabels/jumpers etc., maar zo gauw er spanning op die hdd staat plus ide kabel erin, blijftie in het compaq scherm hangen.

Ik dacht ik zet ff een jumper op de cap-limit, en ja hoor, hij start door.

DUs het capaciteits probleem van een verouderde bios.

Ik zoeken op GoT, en ik kom dit tegen:

Compaq herkent HD niet

maar dat is dus niet voor de presario 5420.

Ik compaq gecheckt, maar daar staat geen bios update bij voor m'n systeem, zie :

http://www29.compaq.com/f...esult.asp?Model=1375&Os=0

ik heb even een blik geworpen op m'n mobo, en er zit een award bios in.

Wat zal ik nu het beste kunnen doen om m'n 80 GB hd aan de praat te krijgen als zijnde een 80GB?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat je nog meer kunt doen staat gewoon in de FAQ van het juiste subforum qua jouw probleem :) FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (09-02-2003)

• Grolsch
BalusC schreef op 02 mei 2003 @ 10:01:
Wat je nog meer kunt doen staat gewoon in de FAQ van het juiste subforum qua jouw probleem :) FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (09-02-2003)
tnx, maar het volgende probleem.

Ik heb het ff door gelezen, en ik kom tot de volgende conclussie:

En bios waarde's veranderen kan ik niet

leverancier bied kwablijkelijk geen update's (ik zie ze niet staan)

Tooltje van HD leverancier gaat niet werken omdat de computer gewoon blijft hangen als ik de HD eraan hang zonder "cap-limit"

Dus zou het niet moeten kunnen gaan werken officieel volgens faq.

Maar we zijn toch niet voor niets tweakers?

Is dit niet gewoon een standaard bios van AWARD ofzo? welke ik evt. ergens anders kan downloaden?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Grolsch schreef op 02 May 2003 @ 10:08:
Dus zou het niet moeten kunnen gaan werken officieel volgens faq.
In diezelfde FAQ staat ook dat je als laatste mogelijkheid gewoon een 3rd party ATA100/ATA133 controller in je bak kunt prikken :)

• Grolsch
BalusC schreef op 02 May 2003 @ 10:16:
[...]
In diezelfde FAQ staat ook dat je als laatste mogelijkheid gewoon een 3rd party ATA100/ATA133 controller in je bak kunt prikken :)
dat klopt, maar als het ff kan zonder kosten natuurlijk.

Zijn awards biossen niet compatible dan, en als ik bijv. een andere bios probeer van een type waar wel een update voor is, werkt het dan wel?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nope, BIOS is 100% moederbordafhankelijk. Er zijn hier en daar zelfs verschillende BIOS'jes voor verschillende moborevisies. Maar je zou kunnen proberen om de huidige BIOS op flop te zetten en dan op de forum van www.wimsbios.com een 32GB-omzeiling-request te doen :)

Edit: hier om precies te zijn: http://www.wimsbios.com/phpBB2/viewforum.php?f=26

[ Voor 51% gewijzigd door BalusC op 02-05-2003 10:21 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Uit de FAQ:
Hieronder staan links naar diverse tooltjes van verschillende fabrikanten:

Fujitsu: Ontrack
IBM: Diskmanager
Maxtor: PowerMax
Seagate: Seatools
Western Digital: Data Lifeguard
Soms kan een installatieprogrammaatje van de HD fabrikant met een kunstgreep een grotere HD aan het werk krijgen. Probeer het gewoon eens en zoek dus die FAQ weer even op.

• Grolsch
Wekkel schreef op 02 mei 2003 @ 10:19:
Uit de FAQ:

[...]

Soms kan een installatieprogrammaatje van de HD fabrikant met een kunstgreep een grotere HD aan het werk krijgen. Probeer het gewoon eens en zoek dus die FAQ weer even op.
als ik de jumper op "cap-limit" er NIET opzet, start m'n pc gewoon niet op, dus echt een bios probleem, een tooltje van een leverancier zal dat heus niet omzeilen i guess.

Als ik probeer de bios update voor de 5420AU te installeren, KAN er dan wat goed verkeerd gaan, of is het "baat het niet, dan schaad het niet" ?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Flashen kan verkeerd gaan, maar bij goed en zorgvuldig handelen kan het bijna niet fout gaan. De enige biosflop die ik ooit gehad heb was het bewust een mogelijk niet-compatibel bios laden in een vaag en niet traceerbare PCChips P1 kloonbordje. Dag dag, mooi en goedwerkend bordje ;(

• Grolsch
Ik heb nog even powermax van maxtor gedownload en geprobeert, maar daarmee kan ik alleen testen/burn in test/low level format doen, maar geen omzeilingen.

Verwijderd

Wat voor informatie staat er bij de bios update ?

Volgens mij staat er "tig" keer een waarschuwing bij !
Zelfs bij de juiste bios...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 13:29
Grolsch schreef op 02 May 2003 @ 10:29:
Ik heb nog even powermax van maxtor gedownload en geprobeert, maar daarmee kan ik alleen testen/burn in test/low level format doen, maar geen omzeilingen.
Niet als de capacity limitation jumper gebruikt is in ieder geval.. En verder moet je het onderdeeel maxblast hebben.. Is ook los te downloaden: http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm

Maar kun je niet handmatig een schijfconfiguratie instellen? Stel dan gewoon een 10GB schijfje in o.i.d.
Dan kun je met maxblast de hele capaciteit gebruiken :)

• Grolsch
okay, deze bedoel ik dus:

http://web14.compaq.com/f...=4&Os=0&SoftwareVer=15003

daar staat oa
models affected:
Presario 5400: 5400EA, 5400US, 5401EA, 5401RSH, 5402EA, 5405US, 5409EA, 5410AP, 5410CA, 5410EA, 5410GC, 5410NZ, 5410TH, 5410US, 5411EA, 5412EA, 5413EA, 5418EA, 5420AU, 5420CA, 5420EA, 5420GC, 5421EA
maar geen 5420 zonder wat erachter......

als het mislukt, kan ik dan terug?

• Grolsch
Twynn schreef op 02 May 2003 @ 10:37:
[...]

Niet als de capacity limitation jumper gebruikt is in ieder geval.. En verder moet je het onderdeeel maxblast hebben.. Is ook los te downloaden: http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm

Maar kun je niet handmatig een schijfconfiguratie instellen? Stel dan gewoon een 10GB schijfje in o.i.d.
Dan kun je met maxblast de hele capaciteit gebruiken :)
ik kan het niet met de hand instellen, het is zo'n "gestripte bios" waar ik maar een paar dingen in kan stellen, ik ga dat tooltje ff proberen, tnx

Verwijderd

Grolsch,

De bios update die je zoekt, kan je vinden op de site van de leverancier van het moederbord, in dit geval Gigabyte. Op de bios download pagina even cpu type (socket 7) en chipset type selecteren (sis 530), dan krijg je een executable (GA5MM). Hier is de link:

http://tw.giga-byte.com/M...ort/BIOS/BIOS_SiS+530.htm

Er is ook een handleiding te vinden op de site over het flashen van je bios.

Heb zelf ook een 5420 en een aantal dagen geleden mijn bios geflashd, ging prima. Had eerst zelf ook een lange tijd gezocht naar updates bij Award en compaq, totdat ik erachter kwam dat het moederbord van gigabyte is (g0 als 6e en 7e digit van de mobo serial..

Succes ermee. Laar maar weten of het bij jou ook gewerkt heeft...

Verwijderd

Even de gehele link copy-pasten, anders werkt ie niet goed..
Pagina: 1