GoTters,
Zojuist las ik in de newsgroup casema.announce het volgende:
Immers: een mailserver draaien op poort 26 staat gelijk aan géén mailserver draaien. Waarom? Omdat de buitenwereld niet kan weten dat jij jouw mailserver draait op een andere poort dan 25. Er is technisch gezien géén mogelijkheid om aan te geven dat de mailserver dat doet.
Zelf kan ik nu voor een aantal domeinen geen mail meer ontvangen, door deze maatregel van ze. Natuurlijk is het initiatief van Casema wel een goede om spam via open relays binnen het Wanadoo-domein te beperken, maar een alternatief wordt er niet bepaald geboden.
Ik heb Casema een mail gestuurd waarin ik mijn ongenoegen uit. Ook wijs ik ze erop dat ze een domme workaround aanreiken, want het slaat daadwerkelijk nergens op.
Zijn er meer mensen die er last van hebben, en wat doen jullie eraan om Casema te laten merken dat ze een aantal abonnementafnemers duperen?
Zojuist las ik in de newsgroup casema.announce het volgende:
Ik wil niet veel zeggen, maar dat laatste toont niet bepaald aan dat Casema kennis heeft van netwerken/het internet.Omschrijving:
SMTP poort 25 naar Wanadoo gebruikers.
Geachte Internetgebruiker,
Wegens de toenemende overlast door ongewenst e-mail berichten, ook wel spam genoemd, is het besluit genomen hier maatregelen te nemen.
De voornaamste maatregel die genomen zal worden is het blokkeren van ingaande verbindingen naar de SMTP poort (25) van Wanadoo Cable gebruikers. Het is dus niet langer mogelijk om een eigen mailserver te draaien op poort 25.
Wij willen er op wijzen dat het overgrote deel van onze gebruikers geen overlast zal ondervinden van deze maatregel. Alleen gebruikers die een eigen mailserver draaien kunnen hier gevolgen van ondervinden.
Dit besluit is genomen om het misbruik van verkeerd geconfigureerde mailservers te beperken. Uit een eerder onderzoek is gebleken dat het merendeel van de aanwezige privé mailservers van Wanadoo Cable gebruikers verkeerd geconfigureerd was. Tevens wordt met deze maatregel het misbruik van onjuist geconfiguurde proxy programma’s ondervangen.
Indien u gebruik wenst te maken van een eigen SMTP server, dan kunt u deze voortaan draaien via een andere poort. Poort 26 kunt u bijvoorbeeld hiervoor gebruiken. Tevens raden wij u aan om in ieder geval te controleren of uw mailserver juist geconfigureerd en beveiligd is.

Zelf kan ik nu voor een aantal domeinen geen mail meer ontvangen, door deze maatregel van ze. Natuurlijk is het initiatief van Casema wel een goede om spam via open relays binnen het Wanadoo-domein te beperken, maar een alternatief wordt er niet bepaald geboden.
Ik heb Casema een mail gestuurd waarin ik mijn ongenoegen uit. Ook wijs ik ze erop dat ze een domme workaround aanreiken, want het slaat daadwerkelijk nergens op.
Zijn er meer mensen die er last van hebben, en wat doen jullie eraan om Casema te laten merken dat ze een aantal abonnementafnemers duperen?
... en oranje! :P