[Wanadoo Cable] Afsluiting poort 25 (SMTP)

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:23

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Topicstarter
GoTters,

Zojuist las ik in de newsgroup casema.announce het volgende:
Omschrijving:

SMTP poort 25 naar Wanadoo gebruikers.

Geachte Internetgebruiker,

Wegens de toenemende overlast door ongewenst e-mail berichten, ook wel spam genoemd, is het besluit genomen hier maatregelen te nemen.

De voornaamste maatregel die genomen zal worden is het blokkeren van ingaande verbindingen naar de SMTP poort (25) van Wanadoo Cable gebruikers. Het is dus niet langer mogelijk om een eigen mailserver te draaien op poort 25.

Wij willen er op wijzen dat het overgrote deel van onze gebruikers geen overlast zal ondervinden van deze maatregel. Alleen gebruikers die een eigen mailserver draaien kunnen hier gevolgen van ondervinden.

Dit besluit is genomen om het misbruik van verkeerd geconfigureerde mailservers te beperken. Uit een eerder onderzoek is gebleken dat het merendeel van de aanwezige privé mailservers van Wanadoo Cable gebruikers verkeerd geconfigureerd was. Tevens wordt met deze maatregel het misbruik van onjuist geconfiguurde proxy programma’s ondervangen.

Indien u gebruik wenst te maken van een eigen SMTP server, dan kunt u deze voortaan draaien via een andere poort. Poort 26 kunt u bijvoorbeeld hiervoor gebruiken. Tevens raden wij u aan om in ieder geval te controleren of uw mailserver juist geconfigureerd en beveiligd is.
Ik wil niet veel zeggen, maar dat laatste toont niet bepaald aan dat Casema kennis heeft van netwerken/het internet. :X Immers: een mailserver draaien op poort 26 staat gelijk aan géén mailserver draaien. Waarom? Omdat de buitenwereld niet kan weten dat jij jouw mailserver draait op een andere poort dan 25. Er is technisch gezien géén mogelijkheid om aan te geven dat de mailserver dat doet.

Zelf kan ik nu voor een aantal domeinen geen mail meer ontvangen, door deze maatregel van ze. Natuurlijk is het initiatief van Casema wel een goede om spam via open relays binnen het Wanadoo-domein te beperken, maar een alternatief wordt er niet bepaald geboden.

Ik heb Casema een mail gestuurd waarin ik mijn ongenoegen uit. Ook wijs ik ze erop dat ze een domme workaround aanreiken, want het slaat daadwerkelijk nergens op.

Zijn er meer mensen die er last van hebben, en wat doen jullie eraan om Casema te laten merken dat ze een aantal abonnementafnemers duperen?

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-07 15:53

jep

Hm, helemaal ongelijk hebben ze toch niet. Ze gaan uit van het feit dat jij hem voor je netwerk laat relayen, en dat kan wel op port 26. Poppen niet, maar da's geen SMTP. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:48
smtp op poort 26 kan idd gewoon. .je kunt dan alleen geen mail van buitenaf ontvangen. MAar voor versturen kan het prima, en da's ook wat ze bedoelen denk ik, een soort van "verzend-buffer"

Als je echt mail wil ontvangen (als in: dns -> jouw IP) dan 2 opties:
1. een soort van relay, net als bij planet.
2. mail ergens apart laten opvangen en doorpoppen naar je eigen servertje

3. of gewoon adsl nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:23

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Topicstarter
jep schreef op 02 May 2003 @ 00:48:
Hm, helemaal ongelijk hebben ze toch niet. Ze gaan uit van het feit dat jij hem voor je netwerk laat relayen, en dat kan wel op port 26. Poppen niet, maar da's geen SMTP. :)
Als jij één willekeurige SMTP-server een mailtje kan laten ontvangen op poort 26, ZONDER dat jij weet dat deze server dus niet op poort 25 luistert, dan kan je bij mij een biertje komen halen. ;)

Het gaat gewoon niet werken. Abonnees die een eigen mailserver draaien (lees: degenen die hun configuratie goed voor elkaar hebben, de open relays mogen meteen afgesloten worden) worden nu gedupeerd.

Een oplossing wat wél zou helpen, is bijvoorbeeld de constructie die Planet aanbiedt: een relay die de mail voor jouw domein ontvangt, waarna jij vervolgens bij die server jouw mail weer kan ophalen. Casema biedt deze mogelijkheid niet; sterker nog: ze melden een workaround die kant nog wal raakt.

Wat moet je in zo'n geval als brave mailserverbeheerder? Dit zomaar over je heen laten komen?

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
iNSaNe-oNe schreef op 02 May 2003 @ 00:55:
[...]

Als jij één willekeurige SMTP-server een mailtje kan laten ontvangen op poort 26, ZONDER dat jij weet dat deze server dus niet op poort 25 luistert, dan kan je bij mij een biertje komen halen. ;)
Dat zegt Jep ook niet, hij heeft het er alleen over om de mailserver als een soort van "verzendbuffer" te gebruiken. Mail ontvangen MOET gewoon poort 25 open, anders mag je idd de hele wereld ff vertellen dat jouw server op poort 26 zit 8)7
Wat moet je in zo'n geval als brave mailserverbeheerder? Dit zomaar over je heen laten komen?
Uh... ja en nee ;)

In principe mag je gewoon geen servers draaien bij de kabelboeren (ik ken zelf ff geen uitzonderingen hierop, iig niet bij particuliere abbo's)

Dat de mailserver gewoon werkte, is mooi meegenomen, maar geen onderdeel van de service.

Je kunt het jammer vinden, je kunt ze vragen om een optie zoals Planet, maar meer ook niet.
Onreel is het niet, en in je recht staan doe je ook niet.

Het is gewoon een (gedwongen) toespitsing van de voorwaarden.

Als je echt de vrijheid wilt, zul je wat dat betreft een DSL verbinding moeten nemen. DAN kun je de provider eropaan spreken, daar is het legaal, en staat het ook gewoon in de voorwaarden.

Bij kabel (heb ik zelf ook gehad):
Werkt het -> prima,
Werkt het niet meer: Jammer, kut, maar is te verwachten, want je bent accoord gegaan met de voorwaarden.

[ Voor 19% gewijzigd door DJSmiley op 02-05-2003 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-07 15:53

jep

DJSmiley schreef op 02 mei 2003 @ 01:01:
[...]

Dat zegt Jep ook niet, hij heeft het er alleen over om de mailserver als een soort van "verzendbuffer" te gebruiken. Mail ontvangen MOET gewoon poort 25 open, anders mag je idd de hele wereld ff vertellen dat jouw server op poort 26 zit 8)7
Correct, en daar zou ik aan toe willen voegen dat bier vies is :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:01
In de voorwaarden heb ik tot op de dag niets specifieks over servers kunnen vinden, alleen dat je "de aanwijzingen van Casema dient op te volgen".

Maar goed, opzegbrief is hier de deur uit en ik heb me aangemeld bij XS4All, problem solved :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
MAG je wel een mailserver draaien met je kabelabbonementje van Casema?
Hier bij Quicknet (Multikabel) in iedergeval niet... (wel verbinding delen (router) maar geen mail, web etc. servers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

[rml][ Wanadoo] Poort 25 dicht?[/rml]

en om intoxicated te citerenn uit een topic dat waarempel gisteren nog is gesloten met dit onderwerp.
En dicht, omdat deze discussie naar aanleiding van een soortgelijke blokkering bij onder andere Planet al vaak genoeg is gevoerd, zie bijvoorbeeld deze search results.
simpel zoekwerk dus.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Inderdaad, dit is al eens eerder langsgekomen. Ik liet 'm vannacht nog even open omdat ik hoopte dat er nog een discussie uit de "workaround" van Casema zou komen, maar ja, daar is alles nu ook wel over gezegd :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.