Toon posts:

'Jittering' bij een boel VGA kaarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik word er ondertussen helemaal gek van, en ik wil graag weten hoe dit nou zit:

Ik heb net een merk-X GF4-4200 getest. en na enige tijd kreeg ik een best wazig gevoel en ik dacht 'oh nee niet weer he' en ja hoor. ik hou m'n snufferd dicht bij m'n monitor en: de letters op de desktop trillen horizontaal heen en weer, het 'jitter' effect.

Dit is dus echt niet de eerste keer, op m'n werk heb ik al diverse VGA-kaarten terug richting fabrikant kunnen sturen omdat ze hetzelfde probleem hadden, dit is gebeurd bij Nvidia GF2's, GF4's, Ati radeon 7000's en 8500's, van diverse merken.

Mijn indruk is dat de ramdac op die kaarten gewoon gaar is, echter ik heb ook gelezen dat dit vaker gebeurd in combinatie met een Iiyama monitor (die ik zelf ook heb), en op m'n werk zijn het ook diverse Iiyama's, 450's, 451's, 452's en ik heb die kaarten getest op alle types.

Ik kan dus geen kaart meer in de winkel kopen zonder te vragen of ik hem werkend kan zien, scheelt me weer een trip terug naar de winkel.

Ik word er echt moe van, is dit nou een probleem met Iiyama's, of gewoon brakke VGA kaarten van #$*&!-fabrikanten?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2003 23:57 ]

• Jonez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 12:15

Jonez

2+2=5

Ik weet niet hoe het zit maar ik heb het zelfde probleem.
Alleen is het niet altijd maar af en toe.
Ik heb ook gemerkt dat als ik de resolutie verander er minder last van heb.

Ik d8 dat het alleen bij nvidia was en niet bij ati, das balen want ik wou eigenlijk een ati gaan halen :(

Verwijderd

Is dit met een monitor met een vaste kabel? Kun je ook met een andere kabel proberen?

Verwijderd

Ik had ooit een 21" iiyama scherm en op alle nVidia VGA kaarten die ik gehad heb is dit probleem aanwezig. Het ruitjesscherm wat te zien is als je op win2k 'shut down' kiest ziet er dan ook erg onrustig uit (het lijkt te trillen). Op mijn beide LCD panels heb ik dit probleem niet, zelfs niet wanneer ik deze analoog aansluit.

Op mijn werk heb ik een 19" iiyama scherm en een matrox videokaart, en behalve dat 't beeld van die iiyama ronduit belabberd is staat het wel gewoon stil.

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:07

Rico

Wie dit leest is gek....

Ligt aan de Iiyama schermen. Slechte electronica.
Had ook altijd dat probleem maar sinds ik een Philips monitor heb is geen enkele videokaart een probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Ik betijfel of het aan die IIyama's ligt, aangezien de IIyama monitoren/kaart combo's die ik heb getest soms wel goed beeld geven. heeft iemand het wel eens gehad met precies 2 dezelfde kaarten en 1 monitor, waarvan de ene kaart het wel had en de andere niet?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 00:08:
Is dit met een monitor met een vaste kabel? Kun je ook met een andere kabel proberen?
Kheb getest met BNC kabels en gewone VGA kabels. en nee ze zaten niet vast.

Verwijderd

ik heb zelf ook een iiyama monitor en ik heb totaal geen last van jittering. Ik heb er ook zon speciale VGA kabel aan die beter is afgeschermt. Met de orginele kabel had ik trouwens nergens last van maar zon afgeschermde kabel is toch altijd beter naar mijn idee, ze zijn er speciaal voor gemaakt om in plekken te gebruiken waar veel elektronische storing is.

TIP
Haal zon afgeschermde VGA kabel, kost maar een paar euro.

Verwijderd

Topicstarter
Jonez schreef op 02 May 2003 @ 00:02:
Ik weet niet hoe het zit maar ik heb het zelfde probleem.
Alleen is het niet altijd maar af en toe.
Ik heb ook gemerkt dat als ik de resolutie verander er minder last van heb.

Ik d8 dat het alleen bij nvidia was en niet bij ati, das balen want ik wou eigenlijk een ati gaan halen :(
Wat mijn (beperkte) ervaring met dit probleem is dat het amper voorkomt bij kaarten van een goed merk (Asus, Gigabyte) en veel vaker bij een merk-x kaart. wat voor nvidia kaarten heb je gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 mei 2003 @ 11:20:
ik heb zelf ook een iiyama monitor en ik heb totaal geen last van jittering. Ik heb er ook zon speciale VGA kabel aan die beter is afgeschermt. Met de orginele kabel had ik trouwens nergens last van maar zon afgeschermde kabel is toch altijd beter naar mijn idee, ze zijn er speciaal voor gemaakt om in plekken te gebruiken waar veel elektronische storing is.

TIP
Haal zon afgeschermde VGA kabel, kost maar een paar euro.
Heeft geen effect. kheb BNC kabels gebruikt bij die GF4-4200 maar maakte niks uit

Maar het is fijn om te weten dat het probleem niet alleen voorkomt bij IIyama's, ik zag al een philips voorbij komen. dus denk dat het toch komt door gewoon brak gefabriceerde kaarten? wat zou er dan precies fout zitten?

Ik ga nu die GF4-4200 op een andere monitor aansluiten, kijken of dat helpt. ik post straks het resultaat :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 11:28 ]

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
IK denk toch dat er ergens een hoogfrequent iets stoort, sluit voor de gein eens je pc ergens aan waar totaal geen electrische apperatuur is?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mijn testje afgerond, resultaat + vorige resultaten:

GF-4200 + IIyama 450 = jitter
GF-4200 + IIyama 452 = jitter
GF-4200 + Compraq 19" monitor = superstrak beeld

:(

Volgens mij is het dus een iiyama-probleem in combinatie met sommige videokaarten,
zonder dat het mogelijk is te bepalen welke combinatie's het probleem wel hebben en niet...

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 21:56
Verwijderd schreef op 02 mei 2003 @ 11:59:
Ik heb net mijn testje afgerond, resultaat + vorige resultaten:

GF-4200 + IIyama 450 = jitter
GF-4200 + IIyama 452 = jitter
GF-4200 + Compraq 19" monitor = superstrak beeld

:(

Volgens mij is het dus een iiyama-probleem in combinatie met sommige videokaarten,
zonder dat het mogelijk is te bepalen welke combinatie's het probleem wel hebben en niet...
heb hier toch al diverse Asus/Leadtek GeForce kaarten gehad/gezien icm een IIyama monitor, maar dit is me nog nooit opgevallen
kan het er niet aan liggen dat je X-merk kaarten gebruikt :?
maybe kun je anders ook eens met een duurder/beter merk testen :)

Verwijderd

Topicstarter
Crash-Override schreef op 02 May 2003 @ 13:07:
[...]

heb hier toch al diverse Asus/Leadtek GeForce kaarten gehad/gezien icm een IIyama monitor, maar dit is me nog nooit opgevallen
kan het er niet aan liggen dat je X-merk kaarten gebruikt :?
maybe kun je anders ook eens met een duurder/beter merk testen :)
Als je iets beter de thread had gelezen zou je gezien hebben dat ik dat min of meer ook heb gezegd :)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:22

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 11:23:
[...]

Heeft geen effect. kheb BNC kabels gebruikt bij die GF4-4200 maar maakte niks uit

Maar het is fijn om te weten dat het probleem niet alleen voorkomt bij IIyama's, ik zag al een philips voorbij komen. dus denk dat het toch komt door gewoon brak gefabriceerde kaarten? wat zou er dan precies fout zitten?

Ik ga nu die GF4-4200 op een andere monitor aansluiten, kijken of dat helpt. ik post straks het resultaat :)
Hij zei dat hij sinds hij een Philips monitor heeft hier geen problemen meer mee heeft ;)

Ik heb zelf ook een Philips monitor (107S) en ik heb dit probleem ook nog nooit gehad. Heb verschillende videkaarten van nVidia gehad (tnt2, GF2MX, GF3Ti200, GF4Ti4200) en nu een Ati kaart en alle kaarten hebben altijd perfect beeld gegeven, ook op mijn vorige CTX monitor.

Het lijkt me dus toch (zoals ook uit je testje blijkt) inderdaad een IiYama probleempje...

• Crash
  • Laatst online: 16-08 21:56
Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 14:02:
[...]

Als je iets beter de thread had gelezen zou je gezien hebben dat ik dat min of meer ook heb gezegd :)
mwoah, komt het wel een beetje op neer ja :P
maar omdat het er nergens echt heel duidelijk bij stond vroeg ik het maar ff voor de zekerheid
excuus iig

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Wallie

Herr

Kan je zeggen dat ik het probleem ook heb gehad met een Philips 107B icm met een Radeon ViVo 64mb, omgeruild voor een Hercules 8500LE en probleem was ook weg (alleen soms op lage resoluties nog, bij het biosscherm ofzo).

Heb gemerkt dat schakelen met Synchronization (staat nu op - Horizotal, + Vertical) hielp om het probleem op te lossen (had het anders ook op 1024*768, na wat klooien met die Sync was het weg).

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Verwijderd

Het ligt ook niet aan de gebruikte techniek van Iiyama, want mijn Philips met Iiyama diamondtron buis heb ik er met (heel veel) videokaarten geen last van. het is een heel raar soort storing, ik zie het vrij vaak bij anderen. Altijd met Iiyama monitoren. het lijkt (maar dat kan toeval zijn) vaker vor te komen als de monitor niet (goed) geaard is, kijk daar eens naar

Verwijderd

Topicstarter
Monitors waren geaard. en hoe je een monitor 'beter' kan aarden weet ik niet :)

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:56

Adm.Spock

Duik-Aap

Dit is dus de reden dat DVI bestaat.

Brakke kabels, brakke stekkers, brakke DAC's, allemaal problemen die de wereld uit zijn met DVI.

Ohja, er zijn CRT's te koop mét DVI plug in d'r achterwerk :+

[ Voor 6% gewijzigd door Adm.Spock op 07-05-2003 20:58 . Reden: typo ]

Verwijderd

Adm.Spock schreef op 02 May 2003 @ 20:50:

Ohja, er zijn CRT's te koop mét DVI plug in d't achterwerk :+
Is dat zo, welke dan??? In ieder geval geen Eizo, en aangezien dat nou eenmaal professionele monitoren zijn vraag ik me af welke monitoren dan wel geleverd worden met zowel VGA als DVI......

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 23:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
b.v. de Iiyama VMpro 453, http://www.iiyama.nl/1024...itor-crt.php?monitorid=16

Maar ik betwijfel sterk het nut van een DVI aansluiting op een analoge monitor :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2003 14:12 ]

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Wallie

Herr

Verwijderd schreef op 03 May 2003 @ 14:12:
b.v. de Iiyama VMpro 453, http://www.iiyama.nl/1024...itor-crt.php?monitorid=16

Maar ik betwijfel sterk het nut van een DVI aansluiting op een analoge monitor :)
Nou ja, hoe later het beeldsignaal van digitaal naar analoog wordt omgezet, hoe beter. Heb je ook geen last van externe storingsbronnen die de monitorkabel storen.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Verwijderd

Hmz... blijkbaar heb ik dus mazzel met mijn (XFX) GF4 4200 i.c.m. Iiyama VM Pro 455. Zal er eens op letten bij anderen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

probeer eens of er electronica naast staat die stoort, dat kan het misschien ook zijn, als ik bij me andere PC die kleine computerspeakers ernaast leg (ook als ze uit staan) bregint het beeld ook te trillen, vooral als het speakertje waar dus een versterker inzit achteraan de monitor lig. op school hebben we hetzelfde probleem, maar dan door een langslopende kabelgoot.

Verwijderd

Ik heb al weer enige tijd een TFT (met vga aansluiting) en nergens geens last meer van gehad.
Toen ik nog een crt had, en dezelfde graka als nu, gf4 ti4200, had ik daar ook last van als ik m'n refresh op 65 of 75 hz zette, op 72 Hz had ik nergens last van, perfect beeld. Probeer dus eens wat uit met de refresh rate zou ik zeggen.

• Burner13
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
refreshrate misschien? ik heb hier: gf ti-4400 (leadtek) + 21" beeldkanon van digital @ 72 hertz, geen last van jitter...op andere rate's heb ik soms wel rare dingen...

• Audi_S2
  • Laatst online: 23-12-2025

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

Ik heb ook last van dit fenomeen. Vooral met de combinatie Ati/Iiyama Diamondtron.
Met een matrox kaart en iiyama diamondtron of met de ati en fst iiyama super strak beeld.

Het lijkt erop dat de iiyama diamondtron beeldbuizen kritisch zijn met de videokaart.

Mijn oude topic:
http://gathering.tweakers...ist_messages/637965///ati

Ik heb trouwens ook allerlei kabels geprobeerd en een heleboel verschillende videokaarten.

[ Voor 27% gewijzigd door Audi_S2 op 05-05-2003 11:12 ]

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
DVI op een analoog beeldscherm... tja, wat zullen we ervan zeggen.

Het is maar net hoe het intern zit in dat scherm: een DVI kabel heeft 2 signalen: een analoog signaal en een digitaal signaal. je kunt rustig een DVI kabel, een convertortje en dan in je analoge plug steken in je beeldscherm, maar dan is je signaal net zo brak als met een normale VGA kabel, misschien zelfs nog brakke door die extra stekkerbrut ertussen.

Tweede manier: je steekt die DVI kabel in je scherm, en in je scherm zit een D/A convertor die het digitale signaal oppikt en omzet, ipv dat het het analoge signaal uit de DVI kabel trekt.

Alleen in het tweede geval zie je voordeel met een DVI kabel op een analoge monitor, dan maakt het ook nix meer uit wat voor videokaart je neemt, je beeld is altijd goed.

• Adm.Spock
  • Laatst online: 00:56

Adm.Spock

Duik-Aap

Er zijn dan ook profi VGA kaarten die in het geheel geen analoge output meer hebben. Maar het blijft zéér zeldzaam, een CRT mét DVI-D plug.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

voordat je nog een oordeel gaat trekken met die iiyama's..

heb je ook geprobeerd de moire pattern instellingen te veranderen.. dit lijkt er verdacht veel op.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Ik heb hier zelf een Iiyama 454 Pro, op een ASUS GF4 Ti-4600. Ik heb nergens last van.

Hetgeen Nightorius zegt, zou ook wel eens het geval kunnen zijn: bij veel Iiyama monitoren is moiré (en veel andere instellingen) vanuit de fabriek niet goed afgesteld. Daar moet je dan even mee rommelen. Ik heb op mijn monitor élke resolute/refreshrate combo die ik gebruik, moeten aanpassen. Geen enkele was bruikbaar in de fabrieksstand.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 00:27 ]

• JeroenT
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

Iiyama Pro 512 22" ook nergens last van.. waar ik wel last van heb is de brakke kwaliteit die je krijgt van Iiyama.

Zo noem ik er een paar :

- Bij een koude start zijn alle kleuren slecht , soms helemaal een groene tint , soms helemaal blauw.
- Zeer wazig beeld als je hem op 120hz zet. vanaf 85hz begint ie al onscherp te worden.
- Brak beeld in de 4 hoeken.
- Last van moire
- Last van afbuigingen in de 4 hoeken

en als klapper ook nog eens TELEPLAN!

Mja ik zal hier niet alles gaan neerzetten wat ik van iiyama vind. Wat ik wel denk (en wat al vaker was aangegeven) is dat die iiyama alles in de soep gooit.

Het enigste wat goed is in een iiyama scherm is de beeldbuis... :X

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenT op 08-05-2003 00:55 ]

Verwijderd

Klubbheads schreef op 08 May 2003 @ 00:52:
Iiyama Pro 512 22" ook nergens last van.. waar ik wel last van heb is de brakke kwaliteit die je krijgt van Iiyama.

Zo noem ik er een paar :

- Bij een koude start zijn alle kleuren slecht , soms helemaal een groene tint , soms helemaal blauw.

Hiervan heb ik een beetje last in de linkerbovenhoek, als ik de monitor de eerste keer aanzet op een dag.

- Zeer wazig beeld als je hem op 120hz zet. vanaf 85hz begint ie al onscherp te worden.
- Brak beeld in de 4 hoeken.
- Last van moire
- Last van afbuigingen in de 4 hoeken

Van al deze dingen heb ik met mijn VMP454 nog nooit last gehad.

en als klapper ook nog eens TELEPLAN!

Veel bedrijven gebruiken Teleplan. Volgens mij doen Samsung en LG dat ook. Ik heb echter over dit bedrijf alleen slechte dingen gehoord. Hoe kan het dan dat het gewoon vrolijk blijft doordraaien... :? Gelukkig heb ik hun diensten nooit nodig gehad.

De VMP512 zie ik niet op de site staan. Is dit al een wat oudere 22" monitor?

Mja ik zal hier niet alles gaan neerzetten wat ik van iiyama vind. Wat ik wel denk (en wat al vaker was aangegeven) is dat die iiyama alles in de soep gooit.

Het enigste wat goed is in een iiyama scherm is de beeldbuis... :X

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 01:28 ]

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
heb al eens gelezen dat veel video/crt fabrikanten zouden willen overstappen op DVI-D voor alles, zou namelijk kostenbesparend zijn, enkel grotere schermen hebben belang bij grote dure ramdacs en nu moet bijna elke videokaart een redelijk goeie ramdac aan boord hebben, en als fabrikant van de crt zelf de ramdac inbouwd is ie ook direct zeker dat de kwaliteit voldoende is voor het type scherm, alleen maar voordelen dus :)
(tenzij je oudere crt's wil gebruiken)

• under-world
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Rico schreef op 02 mei 2003 @ 10:35:
Ligt aan de Iiyama schermen. Slechte electronica.
Had ook altijd dat probleem maar sinds ik een Philips monitor heb is geen enkele videokaart een probleem.
Dit vind ik wel een heel makkelijke conclusie zonder onderbouwing....
Ondanks dat het eventueel best aan Iiyama zou kunnen liggen ( ik denk van niet :+ ), lijkt me dit gezien de onderbouwing van 0 wat voorbarig...
Daarom wat aanvullende vraagjes...

Wat is je bron ?
Welk deel van de electronica is "Slecht"?
Wat zijn je parameters mbt "slecht ?

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Damn, heb ik eind vorige week een iiyama HM704UTC en een Radeon 9700 besteld :(

Grolsch Royce!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
SuperPaddo schreef op 08 May 2003 @ 19:20:
Damn, heb ik eind vorige week een iiyama HM704UTC en een Radeon 9700 besteld :(
ik denk dat je met ati misschien nog wel aardig safe zit.
ik heb er ook geen last van, maar dat komt misschien meer omdat leadtek wel z'n filters goed voorelkaart heeft.
pas nog bij een maat de 22" iiyama (duurste model!!)
ding was zo wazig als de pest! zag er gewoon niet uit. is nu naar de hell genaamt teleplan.

Verwijderd

*zucht*

Ik heb al enkele replies gelezen waarin 't mensen opvalt dat 't 'probleem' zich eigenlijk alleen voordoet met trinitron of diamondtron schermen, maar toch blijft iedereen de werkelijke verklaring in de hoek van de videokaarten, de signaaloverdracht en de signaalverwerkende elektronica zoeken.. :/

De werkelijke oorzaak van 't trillen of jittering ligt (in de meeste gevallen) toch echt aan 't gebruikte type beeldbuis.

En dan doel ik dus niet op een bepaald type van een fabrikant oid, maar echt op 't basale ontwerp van de CRT zelf. Specifieker nog: Op 't type masker dat in de CRT wordt gebruikt.

Er zijn twee soorten maskers die je in de CRT van je monitor tegen kan komen: Een schaduwmasker (shadowmask) of een dradenmasker (aperture grill mask). (Er zijn ook hybriden, maar die zijn erg zeldzaam)

Een masker is nodig om ervoor te zorgen dat de pixels scherp gedefineerd worden, en dat pixels rondom een 'verlichte' pixel niet worden geexciteerd door iets uit de koers geraakte electronen.

De trinitron en diamondtron (en soortgelijke) CRT's maken gebruik van een dradenmasker.

Zo'n dradenmasker bestaat dus in feite uit een shitload aan draadjes die verticaal gespannen zijn (net voor de fosforlaag - vanuit 't kanon gezien). Omdat die draden van zichzelf dus weinig ondersteuning hebben, bestaat er dus de kans dat ze ongecontroleerd gaan trillen, of zelfs in resonantie raken, doordat ze continue door electronen gebombardeerd worden.

Daarom zijn er horizontaal enkele (2-3) dempings draden aangebracht. Als je naar een egaal licht vlak kijkt op de monitor zul je die draden kunnen zien lopen als een wat vage, dunne streep.

Nu kunnen die dempingsdraden ook maar een beperkte hoeveelheid dempen, aangezien de afstand tussen de draden redelijk groot is, en de fabrikant niet veel meer draden wil gebruiken (omdat dan één van de voordelen van een *tron-scherm, de helderheid teniet wordt gedaan).

De verticale draden hebben dus altijd een beetje de 'vrijheid' om te gaan trillen. En dat is ook precies wat ze doen, helemaal met toenemende CRT grootte. En daar doet de duurste kabel, filters, videokaart of electronica helemaal niets aan.

'T enige wat je kan doen om 't te minimaliseren, is ervoor te zorgen dat je scherm zover mogelijk van eventuele wisselende (electro)magnetische velden staat.

Of je moet een CRT met schaduwmasker, of TFT nemen. :P

Hier nog een linkje met wat info over maskers.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een kleine update van mezelf;

Bij nader inzien blijkt het toch aan m'n monitor zelf te liggen, met die GF4 was het alleen 3x erger. ik heb eens goed gekeken naar m'n monitor, met mijn radeon 8500. en ik bleek
er dus nog steeds last van te hebben.

Nu ik het eenmaal weet stoor ik me d'r mateloos aan (aangezien ik d'r nu ook steeds op let)

Ik heb deze Iiyama aan een andere PC gehangen, andere kabels geprobeerd, andere VGA kaarten geprobeerd die er op andere monitoren geen last van hebben, een andere monitor aan m'n radeon gehangen. maar nee, alleen deze VMpro 450 blijft er steeds last van hebben.

RMA dus :(

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 21:03 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 20:33

voodooless

Sound is no voodoo!

Same problem here: GF4 Ti 4200, Philips Brilliance 21". Dit ligt zeker niet aan de monitor. Ik heb laatst een Matrox G400 erin gehad, en die was gewoon perfect. Het komt bij mij trouwens vooral voor met donkere achtergrond en lichte tekst en vanaf 1600x1200.

Edit: Ik heb het allemaal via een goeie BNC kabel aangesloten

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 13-05-2003 19:10 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ernst
  • Laatst online: 04-08 16:43
Verwijderd schreef op 12 mei 2003 @ 21:02:
Nog even een kleine update van mezelf;

Bij nader inzien blijkt het toch aan m'n monitor zelf te liggen, met die GF4 was het alleen 3x erger. ik heb eens goed gekeken naar m'n monitor, met mijn radeon 8500. en ik bleek
er dus nog steeds last van te hebben.

Nu ik het eenmaal weet stoor ik me d'r mateloos aan (aangezien ik d'r nu ook steeds op let)

Ik heb deze Iiyama aan een andere PC gehangen, andere kabels geprobeerd, andere VGA kaarten geprobeerd die er op andere monitoren geen last van hebben, een andere monitor aan m'n radeon gehangen. maar nee, alleen deze VMpro 450 blijft er steeds last van hebben.

RMA dus :(
Kan je daaruit niet ook concluderen dat een Iiyma gewoon gevoeliger is voor slechte signalen en dus een zwakheid(/heden >:) ) beter aan het licht brengt :?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik heb een Iiyama 410 maar heb nergens last van, heb hier op normaal gesproken een ATI Radeon 8500 zitten via een BNC kabel.

Ook aangesloten geweest:
Diamond Viper 550 via D-SUB
Onboard Trident kaart van VIA Epia op D-SUB
Onboard SiS kaart van laptop via D-SUB
S3 Virge GX kaart van Merk X via D-SUB

geven allemaal goed beeld. Let inderdaad eens op apparaten die magnetische storing veroorzaken. De ene monitor is hier gevoeliger voor dan de andere.
ernst schreef op 12 May 2003 @ 23:35:
[...]

Kan je daaruit niet ook concluderen dat een Iiyma gewoon gevoeliger is voor slechte signalen en dus een zwakheid(/heden >:) ) beter aan het licht brengt :?
nee, je kan wel de conclusie trekken die vele mensen al eerder hadden getrokken:

Iiyama monitoren zijn leuk als ze het goed doen, maar bereid je maar vast voor op een servicebeurt, en hoop daarna alleen nog maar dat je hem ooit weer heel terug krijgt.

[ Voor 37% gewijzigd door dreeke op 12-05-2003 23:42 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
[...]

nee, je kan wel de conclusie trekken die vele mensen al eerder hadden getrokken:

Iiyama monitoren zijn leuk als ze het goed doen, maar bereid je maar vast voor op een servicebeurt, en hoop daarna alleen nog maar dat je hem ooit weer heel terug krijgt.
Yup. nou die van mij is net opgepikt, ik kruis mn vingers en hoop dat ik hem beter terugkrijg dan dat ie wegging, en niet andersom ;(

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
Nou, ik heb dus nu een iiyama HM704UTC en een Radeon 9700, en merk hier totaal niets van :)

Grolsch Royce!

Verwijderd

Topicstarter
SuperPaddo schreef op 18 mei 2003 @ 21:48:
Nou, ik heb dus nu een iiyama HM704UTC en een Radeon 9700, en merk hier totaal niets van :)
... dat was een erg informatieve posting, bedankt voor je bijdrage aan deze thread.

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Ik heb toevallig dit topic gelezen,

en ik moet zeggen dat ik er ook last van heb:

iilyama Vision Master Pro 450 icm een Geforce Videokaart.

Een van de weinige resoluties die hij toevallig gewoon goed weergeeft is 1024x768 en 85hz.
Op hogere resoluties of andere refreshrates geeft ie vaak jitter.
De ene resolutie of refreshrate erger dan de andere.

Ik heb al eens andere videokaarten geprobeerd zoals net een gf4 Ti4200 en die hadden er geen last van.

Conclusie voor mij is dus dat het aan mn kaart ligt, en misschien na dit topic gelezen te hebben icm Bepaalde monitoren.

Een andere kaart is dan voor mij ook de oplossing.

• D3LTA
  • Laatst online: 16-08 15:08
is blij met zijn Neovo S19 @ DVI op een Geforce 4 TI4200, prima beeld

• NoBody
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

hm ik zie hier veel mensen negatief praten over dat jitter veelal door IIyama beeldbuizen zouden komen (en geef ze eens ongelijk a.d.h. van hun ervaringen), maar toch heb ik hier nooit last van gehad met mijn VMP 454 i.c.m. een Asus V8440 (Gf4 Ti4400), heb even gekeken naar zijn gedrag op 640x480, maar ook dan geen "jitter"... misschien ben ik wel een lucky bastard dan ;)

p.s. standaard draait ie op 1280x1024 op 100Hz :)

Hoi

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

BioWEB schreef op 02 mei 2003 @ 15:06:
[...]

Hij zei dat hij sinds hij een Philips monitor heeft hier geen problemen meer mee heeft ;)

Ik heb zelf ook een Philips monitor (107S) en ik heb dit probleem ook nog nooit gehad. Heb verschillende videkaarten van nVidia gehad (tnt2, GF2MX, GF3Ti200, GF4Ti4200) en nu een Ati kaart en alle kaarten hebben altijd perfect beeld gegeven, ook op mijn vorige CTX monitor.

Het lijkt me dus toch (zoals ook uit je testje blijkt) inderdaad een IiYama probleempje...
Heb hier een Philips 109B20 en een Leadtek GF2Ti, en *wel* jitter :( Enige constante die ik tot dusverre in het optreden van jitter heb gevonden is de GF - alleen heb ik monitor en kaart allebei al behoorlijk lang, en valt het de laatste paar dagen ineens op. 1600*1200@70Hz en een hele dikke hele dure afgeschermde verlengkabel, trouwens.

* zoekt verder *

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• porn*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:22

porn*

...take on the world!

Die jitter zul je op elk Diamondtron-beeldscherm zien, zei het in meerdere of mindere mate. Het beperkt zich niet tot Iiyama. Overigens: als je meer dan 20cm van je scherm af zit, zou je het eigenlijk niet mogen zien. Is dat zo?

Bnet pindle#2913

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

Nou ik heb dus 3x een VMP451 gehad. Eerste begon te knipperen en de pixels waren heel onrustig. Bellen met Iiyama. Zeggen ze ligt aan de Geforce. Ok ik monitor mee naar het werk en aangesloten op een IBM pc met S3 kaartje. Zelfde probleem...niet erger of minder.
Weer bellen met Iiyama. Tja dan moet hij wel kapot zijn dus ruilen we hem om.
Goed 2de monitor binnen. Knipperde niet meer maar de geometrie was niet goed te krijgen.
En jahoor ook de vrolijk dansende pixels waren er weer. Toen weer gebeld met Iiyama.
Nou ik zou een speciaal voor mij afgestelde monitor krijgen. Moest even doorgeven wat voor vga kaart ik had en welke resolutie ik wou gebruiken.
Naar daar was de monitor.....nog meer ellende. Weer die rot pixels die hun eigen leven hebben en de geometrie was nog beroerder. Bleef scheef en rond wat je ook deed.
Wat ook irritant is aan Iiyama is dat je monitor eerst 15 minuten aan moet staan en dan is je geometrie weer een beetje normaal....mijn huidige philips is vanaf het aanzetten goed.
Nou ik weer bellen met de heren Iiyama...en nou komt het....tja ze wisten het niet meer maar ze wilden dan de monitor wel omruilen voor het oudere type want die had dat PROBLEEM niet....dus ze wisten het echt wel.
Maar ik mocht dat dan tegen niemand zeggen want anders moesten ze alle VMP451 gaan omruilen.
Hahaha maar ik zet dat dus hier neer en wat denk je....binnen 5 minuten had ik ze al aan de lijn....waarom ik dat op tweakers had gezet en dat er nu heel veel mensen belden om de monitor om te ruilen.
Mijn geluk was dat Paradigit al had gezegd dat ik de monitor kon omruilen en met bijbetaling van 70,- kon ik dan de Philips krijgen. Dat maar gedaan en geen seconde spijt gehad.
Werkt vanaf het moment dat hij uit de doos kwam perfect.
En de buizen in beide monitoren zijn ongeveer identiek alleen de electronica niet.
Dus waar ligt dat Jitter nu aan? Mijn kaart is nog steeds dezelfde.....

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

porn schreef op 27 May 2003 @ 08:57:
Die jitter zul je op elk Diamondtron-beeldscherm zien, zij het in meerdere of mindere mate. Het beperkt zich niet tot Iiyama. Overigens: als je meer dan 20cm van je scherm af zit, zou je het eigenlijk niet mogen zien. Is dat zo?
Herkenbaar! Vanaf een voet of zo wordt het idd minder zichtbaar. Enig idee waarom dit zo is?

Alleen is die 109B van mij geen Diamond/Flat/Huppeletron, maar zo'n slotted mask-buis zonder die horizontale draden. Zelfde vraag: waarom?

Why! Why! :'(

;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

Heb je al contact met Philips gehad hierover? Misschien is je monitor niet goed.
Maar ik heb dus de 109P20 met diamondtron buis en niks geen jitter.
Zit aan een Leadtek Geforce3

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Rico schreef op 27 May 2003 @ 15:53:
Heb je al contact met Philips gehad hierover? Misschien is je monitor niet goed.
Maar ik heb dus de 109P20 met diamondtron buis en niks geen jitter.
Zit aan een Leadtek Geforce3
Nope, is dus nog maar een paar dagen. Als het over een week nog zo erg is gaan we met de garantie aan de slag.

edit:
Die week wordt vanzelfsprekend besteed aan het klieren met kabels en instellingen. Wat blijkt: bij 1600x1200@70Hz jittered het ding als de ziekte, bij dezelfde res @72Hz is er niets aan de hand. Voorlopig ben ik weer blij!

Heb Had er verder "alleen maar" last van als ik apps fullscreen met veel wit draai. Which is always :)

[ Voor 38% gewijzigd door Rataplan op 28-05-2003 07:12 ]

Pagina: 1