Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Olympus Mju 300 en C350

Pagina: 1
Acties:
  • 71 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Daar binnenkort mijn verjaardag is, wil ik mezelf trakteren op een digitale camera. Tja mijn vriendin kan hem niet betalen, en van mijn ouders hoef ik niet te verwachten dat ze me een dergelijk kado geven. Dus zal ik het helaas zelf moeten kopen.

Nu heb ik twee modellen op het oog; de Olympus MJU 300 en de Olympus Camedia C350 (het model dat bij de consumentenbond altijd zo hoog uit de tests komt).

Nu wil ik de camera gaan gebruiken voor Macro shots, natuur foto's, sport foto's, maar voornamelijk sceanery foto's. Nu schijnen beide toestellen technisch gelijk te zijn, enkel is de MJU300 water "bestendig". Welke van de toestellen heeft de voorkeur? Ik wil rond, of onder de €500 blijven. Of kan ik beter voor een ander toestel gaan? Zoals bijv. de Minolta F100?

PS hij moet Mac compitable zijn.
PPS hieronder de specs:

Specificaties C350:

CCD formaat : 1/2.5 Inch
Aantal pixels CCD chip : 3.2 Megapixel
Zoomlens : Ja
Optische zoom : 3x
Type geheugenslot : xD Picture Card
Geheugen : 16 Mb
Automatische flitser : Ja
Display op de camera : Ja
Zoeker op de camera : Ja
Batterij type : AA
Bestandsformaat fotobestand : JPEG
Resoluties : 2048x1536, 1024x768, 640x480
Interface naar de PC : USB
Bijgeleverde kabels : USB kabel, AV kabel
Meegeleverde software : Camedia Master 4.1
Overige USP's : Funktie voor 2-in-1 en panorama foto's
Aantal opn op bijgel geheugen : 165 afh van res
Autofocus / Fixed Focus : Autofocus
Bewegende beeldopname : Ja
Continue opname : 1,5 Beelden per seconde
Diafragma : 3.1 - 5.2
Digitale zoom : 3,3x
Flitsfuncties : Auto, rode ogen reduktie, aan/uit, invul,slow synchrone
Focus vanaf : 20 Cm
Formaat LCD-scherm : 1.8 Inch
Gewicht : 170 Gram
Ingebouwde flitser : Ja
Kleurdiepte : 24 Bits
Lichtsterkte objectief : 3.1 - 5.2
Maximum geheugen : 256 Mb
Maximum resolutie : 2048x1536 Dpi
Rode-ogen reductie : Ja
Sluitertijd : 2 - 1/1000 Sec
Verhoudingen van de foto : 4:3
Video uitgang : Ja
Voorgepro grammeerde standen : Nightscene
Afmetingen : 108x57.5x40 mm

Specificaties MJU 300:

CCD formaat : 1/2.5 Inch
Aantal pixels CCD chip : 3 Megapixel
Zoomlens : Ja
Optische zoom : 3x
Type geheugenslot : xD Picture kaart
Geheugen : 16 Mb
Automatische flitser : Ja
Display op de camera : Ja
Zoeker op de camera : Ja
Batterij type : Lithium-ion Li-10B
Bestandsformaat fotobestand : JPEG, DPOF
Resoluties : 2048x1536, 1600x1200, 1280x960,1024x768, 640x480,
Interface naar de PC : USB
Bijgeleverde kabels : USB kabel, AV kabel
Meegeleverde software : Camedia Master 4.
Overige USP's : -
Aantal opn op bijgel geheugen : 99 afh van res
Autofocus / Fixed Focus : Autofocus
Bewegende beeldopname : Ja
Continue opname : -
Diafragma : 3.1 - 5.2
Digitale zoom : 5x
Flitsfuncties : Auto, uit/aan, invul, rode ogen reductie,
Focus vanaf : 20 Cm
Formaat LCD-scherm : 1.5 Inch
Gewicht : 165 Gram
Ingebouwde flitser : Ja
Kleurdiepte : -
Lichtsterkte objectief : 3.1 - 5.2
Maximum geheugen : 256 Mb
Maximum resolutie : 2048x1536 Dpi
Rode-ogen reductie : Ja
Sluitertijd : 1/2 - 1/1000 Sec
Verhoudingen van de foto : 4:3
Video uitgang : Ja
Voorgepro grammeerde standen : Portret, zelfportret, nachtscene, sport, landschap
Afmetingen : 99x56x33.5 mm

Verwijderd

Dan zou ik voor de C350 gaan. Die heeft ook een functie voor 2-in-1 foto's, en panorama foto's, wat erg makkelijk is voor landschap foto's. De sluitertijd van de C350 is 2 - 1/1000, en die van de MJU 300 1/2 - 1/1000. Alleen focussen vanaf 20CM is niet echt geweldig voor goeie macro's. Je kan er natuurlijk wel wat leuke mee maken, van een bloem ofzo, maar niet echt voor 'professionele' macro's.

Maarre... Voor 500 euro heb je toch wel wat betere camera's ? Bijvoorbeel de Canon powershot A70. Die heeft VEEL meer mogelijk heden, voor 450 (?) euro.

Veel suc6 in je keuze, en laat wat horen ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 00:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet helaas bekennen dat ik weinig ervaring heb met camera's en deze werden mij aangeraden. Ik zal morgen eens op onderzoek gaan wat er allemaal in de schappen staat. E.a. bestel ik wel iets bij www.progress.nl

Verwijderd

Kijk eens op deze site www.dpreview.com

Verwijderd

Topicstarter
Site heb ik reeds bekeken. Maar van de nieuwe camera's hebben ze nog weinig testen. En ik moet toegeven dat ik een beetje een knopjes en gadget freak ben, dus zoek automatisch altijd de nieuwste en meeste glimmende uit. ;)

Verwijderd

Topicstarter
heeft iemand ervaring met de Ricoh Capillioh G3?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 mei 2003 @ 16:55:
heeft iemand ervaring met de Ricoh Capillioh G3?
Geen ervaring mee, maar alle specs die je daar boven noemt heeft de Canon Powershot S30 bijvoorbeeld ook. Zelf heb ik deze tijd terug aangeschaft. Nog geen moment spijt van gehad. Ik heb toen ook naar Olympus cam's gekeken. Maar destijds hadden deze allen veel last van paarse randen in je foto. Dit was voor mij een punt om voor de canon te gaan.

Succes

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:46

AvK

Ready Set Go

De in de consumentengids geteste olympus is een C300. Dus niet de C350.
De C300 is niet meer verkrijgbaar. De C350 kan je beschouwen als de opvolger.

Het grootste en belangrijkste verschil tussen de C350 en de mju300 is dat de C350 gebruik maakt van gewone batterijen. Je moet hiervoor nog een extra lader en oplaadbare batterijen kopen. Dat moet je even bij de prijs optellen als je twijfelt tussen de C350 en de mju300.
Overigens maakt de mju300 gebruik van een Lithium-accu en wordt de lader meegeleverd.

Zelf heb ik ook voor de keus gestaan en ben toch gegaan voor de mju300. Is toch een wat degelijker toestel en ontzettend mooi (daar was je toch gevoelig voor?)
Ook de foto's zijn perfect. Maar dat snap je.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 01:18:
Ik moet helaas bekennen dat ik weinig ervaring heb met camera's en deze werden mij aangeraden.
Door wie dan? Toch niet de consumentenbond :X Die "tests" moet je echt met een korreltje zout nemen want experts zijn het daar niet, regelmatig kloppen de specs dara niet, of worden camera's beoordeelt op de hoeveelheid features en wordt de camera met de meeste panorama standen en mp3 equalizers als "beste" aangeprezen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Johnny schreef op 07 May 2003 @ 21:19:
[...]

Door wie dan? Toch niet de consumentenbond :X Die "tests" moet je echt met een korreltje zout nemen want experts zijn het daar niet, regelmatig kloppen de specs dara niet, of worden camera's beoordeelt op de hoeveelheid features en wordt de camera met de meeste panorama standen en mp3 equalizers als "beste" aangeprezen.
Hmm nee, door een zeer fotogeniek meisje O+ bij een foto speciaal zaak.

Ik ben er overigens nog steeds niet uit welke camera ik moet kopen. Alles eheft zo zijn voordelen. :?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 17:40 ]

Verwijderd

Op kieskeurig.nl wordt er met aardig wat lof gesproken over de MjU 300. Hieronder even een quote over wat verschillen en voordelen:

http://www.kieskeurig.nl/...A165BC1256CDB0024AA15.htm
Er is wel degelijk verschil tussen de C-350 en de Mju 300. Het grootste verschil is dat de Mju (als eerste dig. camera trouwens) heel goed spatwaterdicht is. Een heel belangrijk verschil vind ik!! Ook de prijs is m.b.t. de tecnische verschillen inderdaad wat groot. Daarnaast inderdaad de batterijen, de mju heeft een kleine accu zeg maar en de C-350 kunnen ook gewone penlites in, dat kan makkelijk zijn, b.v. wanneer je op vakantie bent. Wat extra kleine verschillen op rij: -Beeldscherm van mju is iets kleiner -mju heeft digitaal iets meer zoom -mju heeft œs.sluitertijd minimaal/2.sec voor 3C350 -mju heeft afstandsbediening -mju is kleiner -mju is mooier Maar als C-350 leverbaar was geweest, had ik toch de C-350 gekozen. De voordelen wegen niet op tegen het prijsverschil, vind ik. Groeten, Bart (04-04-2003)
Goedkoop op het moment bij http://www.progress.nl/ (342 euro)

Bij de test van de consumentenbond moet je er ook rekening mee houden dat ze de prijs meenenen in de beoordling, wat voor een wat scheef beeld kan zorgen (minder objectief...).

De Canon A70, die ergens ook even genoemd werd, is ook zeker goed, maar beduidend minder handzaam wat formaat betreft !

Volgens mij is de MJU 300 zeker een aanrader: degelijk, goede accu, handzaam, mooie foto's, 3x optische zoom.... Wat wil een mens nog meer!

http://www.letsgodigital..../news/olympus/mju_nl.html

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2003 19:55 ]

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Check eens de C740 van olympus (in arnhem bij gamex gezien voor 529 euro)

specs:

Resolutions 2048x1536 1600 x 1200, 1280 x 960, 1024 x 768, 640 x 480
Effective pixels 3.14 million
CCD Format 1/2.5 "
ISO Auto, 100, 200, 400
Zoom 38 mm - 380 mm (10x)
Digital zoom 3x
Auto Focus
Manual Focus
Auto focus accuracy TTL
Normal focus range 60 cm
Macro focus range 3 cm
White balance override Yes - 5 positions, plus manual
Aperture range F2.8 - F3.7 / F8.0
Min shutter 16 sec
Max shutter 1/1000 sec
Built-in Flash Yes, pop-up
External flash Yes, Olympus sync
Flash modes Auto, Red-Eye, Forced, Off, Slow 1&2, External
Focal length multiplier
Exposure compensation -2EV to +2EV in 1/3EV steps
Metering ESP digital, Spot, Multi-Spot
Aperture priority Yes, full range manual
Shutter priority Yes, full range manual
Continuous Drive Yes, 2.6 fps, 12 frames @ HQ
Movie Clips Yes, 15 fps @ 320 x 240
Self-timer Yes
Storage types xD Picture Card
Storage included 16 MB xD Picture Card
Uncompressed format TIFF
Compressed format JPEG (EXIF 2.2)
Quality Levels Standard, High, Super High
Viewfinder EVF
LCD 1.5 "
LCD Pixels 110,000
Playback zoom Yes
Video out Yes
USB Yes
Battery AA (4) batteries (NiMH recommended)
Weight (inc. batteries) 340 g (12 oz)
Dimensions 108 x 66 x 69 mm (4.3 x 2.6 x 2.7 in)

Op deze camera ben ik gewoon verlieft geworden hoop hem dan ook snel in mijn bezit te hebben :)

[ Voor 3% gewijzigd door Slaiter op 20-05-2003 20:19 ]

Verwijderd

Slaiter schreef op 20 mei 2003 @ 20:18:
Check eens de C740 van olympus (in arnhem bij gamex gezien voor 529 euro)
Niet verkeerd (10 x optische zoom !!!).... wel weer iets duurder en ook minder compact lijkt mij !

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2003 21:13 ]

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Verwijderd schreef op 20 May 2003 @ 20:50:
[...]

Niet verkeerd (10 x optische zoom !!!).... wel weer iets duurder en ook minder compact lijkt mij !
[... let op topic titel... ;) ]
Neuh niet veel groter dan die C350 waar hij het overheeft oke heel ietsiepietsie dan :P
enne op de topictitel heb ik gelet, daarnaast lees ik ook de tread waaruit ik opmaak dat hij inweze er helemaal nog niet uit is ;)

Mag ik dan misschien mijn schatje aanprijzen :9 O-)

Verwijderd

Slaiter schreef op 20 May 2003 @ 21:15:
enne op de topictitel heb ik gelet, daarnaast lees ik ook de tread waaruit ik opmaak dat hij inweze er helemaal nog niet uit is ;)
Had mijn bericht al gewijzigd... de starter vraagt idd ook nog om andere opties... Aanprijzen mag dus weer ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2003 21:26 ]

Verwijderd

let op de C350 heeft een zeer nare eigenschap van snel lege batterij. bekend probleem (kijk maar op www.kieskeurig.nl)
verder wel een mooi toestelletje.

• cazzie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:25
afgelopen zaterdag de C-350 aangeschaft en idd het toestel begint
al na een half uur te zeuren dat de standaard batterijen leeg zijn ...

ook op www.kieskeurig.nl zijn er meerdere gevallen mbt dit euvel,
daarom maar meteen een setje NiMH 2100 mAh batterijen besteld.

control alt oeps deleted

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 21:57

Remy

I usually get 100% accuracy

cazzie, dit topic is wel heel erg oud ;) Even opletten dus, voordat je een topic kickt. Zie ook de algemene GoT-faq over dat kicken van oude topics :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.