Toon posts:

Linux Logs bijhouden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even een korte vraag (hoop ik :D) ik ben bezig met een Linux systeempje voor een vriend van mij, echter hij is wat paranoia. Hij wil graag logjes op een fijne manier bekijken.

Ikzelf loer altijd gewoon lekker met pico/joe/tail maar dat is niet aan hem besteed. Hij is eigenlijk op zoek naar een log analyzer die zijn mail/web/etc. verkeer bekijkt. Echter ik ben hier totaal niet in thuis eerlijk gezegd.

Iemand die hier een mooi pakketje voor weet? Het moet op een Slackware systeem met Apache en Postfix komen te draaien. Installatie/configuratie is no problem, maar ik zou niet weten welke van de minstens 5 miljoen log file analyzers nou het beste in de buurt komt. Ik hoop dat iemand er een beetje ervaring mee heeft eigenlijk...

Verwijderd

Jazeker.... Webalizer voor apache. Voor postfix weet ik het niet maar www.nedlinux.nl/~bart staat een link naar phpSyslog gebruik ik zelf ook i.c.m. met syslog-ng, prachtig. Logt direkt naar je MySQL database en kan je riant door je logfiles bladeren:)...

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Wat wil hij? Wil hij een grafische analyser of juist alleen tekst based? Welke mogelijkheden moet het bieden buiten het bekijken van de logs om (log cleanen etc.)

Kun je iets meer info geven?

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-05 11:24
ik denk dat je zoiets als logcheck bedoeld, dit houd je logs in de gaten. Mochten er vreemde zaken invoor komen stuur hij een mailtje met de info naar een door jou opgegeven mail-adres gestuurd. :)

Verwijderd

Topicstarter
LinuxUser schreef op 01 mei 2003 @ 22:18:
Wat wil hij? Wil hij een grafische analyser of juist alleen tekst based? Welke mogelijkheden moet het bieden buiten het bekijken van de logs om (log cleanen etc.)

Kun je iets meer info geven?
Hij is compleet gek van grafische dingen. Maar het belangrijkste voor hem is dat hij overal ter wereld via zijn browser kan bekijken wat er gebeurd op zijn server. En dat mag ook tekst zijn. In de 1e reactie die phpSyslog spreekt hem bijvoorbeeld erg aan!

Verwijderd

Topicstarter
stiena schreef op 01 mei 2003 @ 22:22:
ik denk dat je zoiets als logcheck bedoeld, dit houd je logs in de gaten. Mochten er vreemde zaken invoor komen stuur hij een mailtje met de info naar een door jou opgegeven mail-adres gestuurd. :)
Sorry ik was niet concreet, dat was niet wat ik/hij bedoeld maar het zou wel helemaal ideaal zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 May 2003 @ 22:18:
Jazeker.... Webalizer voor apache. Voor postfix weet ik het niet maar www.nedlinux.nl/~bart staat een link naar phpSyslog gebruik ik zelf ook i.c.m. met syslog-ng, prachtig. Logt direkt naar je MySQL database en kan je riant door je logfiles bladeren:)...
Ik heb het draaien :)

Kzit nog met 1 klein dingetje, voor de POP-BEFORE-SMTP heb ik perse de /var/log/maillog nodig. Ik krijg nu alles mooi in MySQL maar ik wil een duplicaat van al het mail verkeer naar /var/log/maillog zoals voorheen. Maar dat kan ik nog niet vinden helaas.

Ik ga nog even verder zoeken :D

Verwijderd

sorry dat ik zo binnen val, zag dit topic, vond het wel interessant, echter bij phpsyslog krijg ik het volgende:
code:
1

stom, rechten vergeten te zetten 8)7

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 00:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 May 2003 @ 23:56:
sorry dat ik zo binnen val, zag dit topic, vond het wel interessant, echter bij phpsyslog krijg ik het volgende:
code:
1

stom, rechten vergeten te zetten 8)7
:D

Ennuh, hoe meer zielen, hoe MEER vreugd! (en oplossingen ;))

Verwijderd

Oh ennuh als je mysql een wachtwoord heeft moet je phpsyslog zo starten:

mysql syslog -pwachtwoord < /tmp/mysql.pipe &

mocht dat niet duidelijk zijn....:)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 16:07:
Oh ennuh als je mysql een wachtwoord heeft moet je phpsyslog zo starten:

mysql syslog -pwachtwoord < /tmp/mysql.pipe &

mocht dat niet duidelijk zijn....:)
Dat wist ik al :) Maar iig thx whehehe
Pagina: 1