Toon posts:

WD Raptor en NTFS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een nieuwe PC met WD Raptor. Heb Win XP Home geïnstalleerd met NTFS, was FAT32. Weet iemand of dit iets uitmaakt? Had namelijk eerst geen problemen, en nu 'hangt' de PC de hele tijd. Hij stopt zeg maar af en toe heel even en gaat dan verder... :?

Misschien heeft het ook wel helemaal niets met de HD te maken... O-)

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-03 10:14
wat dacht je ervan om eens wat meer system specs te geven?
en lees trouwens ook eens de FAQ's door ;)

linkje:
http://gathering.tweakers..._message/16985205#idebrak

[ Voor 31% gewijzigd door Crash op 01-05-2003 21:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
AOpen AX4PE Max
Intel Pentium 4 2.4 GHz
512 MB RAM
WD Raptor
Matrox Millennium G550
Windows XP Home (alle updates)

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, het is dus geen IDE disk, maar Serial ATA:
http://www.westerndigital.com/en/products/WD360GD.asp

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-03 10:14
excuus, mijn fout, had even niet nagedacht :>

[edit]
btw, gebruik voortaan het edit knopje: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

[ Voor 21% gewijzigd door Crash op 01-05-2003 22:09 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Lijkt me sterk dat het iets met NTFS te maken heeft. Ik gebruik al jaren NTFS onder NT4 en W2K en vindt dat het alleen maar voordelen heeft. Sommigen beweren dat NTFS een fractie trager is dan FAT maar het verschil is zo klein (tienden van procenten) dat je daar niks van mag merken.

Heb je dit artikeltje al gelezen? Misschien heeft je probleem wel een softwarematige oorzaak.

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Even ter correctie:
Het is IDE of SCSI niet meer niet minder.
Dan heb je de smaken: Paralelle ATA en Serial ATA.
Snappez? Zijn verschillende protocollen die gebruikt worden.
Zoals ATA-100 ATA-133 en S-ATA heb je ook U2W U160 en U320 voor SCSI.
Het is en blijft echter Integrated Device Electronics (IDE) of Small Computer System Interface (SCSI)...

On topic --> Het lijkt me niet dat het aan NTFS ligt, hoeveel slomer is je hdd nu dan?
Disable anders de 8.3 filenames ff, dat scheelt ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Liam op 02-05-2003 01:48 ]

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Verwijderd

Topicstarter
/downtime/ > Jammer maar helaas, de Windows-CD is al inclusief SP1 (legale versie)

Liam_xi > Aha, thanx, nu snap ik het beter. Het is niet zozeer dat de HDD langzaam is, hij is supersnel, maar alles 'stokt' telkens. Als ik bijv. Pinball ga spelen zie ik het balletje af en toe stilstaan en vervolgens verspringen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je hebt dus met de XP install je FAT32 partitie geupgrade naar NFTS? : FOUT!!! :)

ik weet niet of dit probleem ook daardoor komt, maar als je een FAT32 partitie met de xp install upgrade, dan krijg je een clustersize van 512 bytes in plaats van 4k (4096 bytes)

Hierdoor fragmenteerd je MFT (master file table) van NTFS veeeeeeeeeeeel sneller, waardoor bij elke schijf actie vertraging kan ontstaan.

dus zou ik hoe dan ook je harde schijf even opnieuw formateren, dus dan moet je al je data er even afhalen...

specs

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Verwijderd schreef op 02 mei 2003 @ 09:51:
/downtime/ > Jammer maar helaas, de Windows-CD is al inclusief SP1 (legale versie)

Liam_xi > Aha, thanx, nu snap ik het beter. Het is niet zozeer dat de HDD langzaam is, hij is supersnel, maar alles 'stokt' telkens. Als ik bijv. Pinball ga spelen zie ik het balletje af en toe stilstaan en vervolgens verspringen.
Ik heb gisteren een vergelijkbaar probleem gehad, alleen dat kwam na de install van een pinnacle firewire kaart die plotseling dezelfde resources als mijn videokaart innam. Gevolg was bagger & brak beeld wat ongeveer pixel voor pixel werd opgebouwd.
Misschien heb jij ook zoiets?

En anders zou ik ff me hdd leeggooien, wat die raptors horen lekker snel te zijn.
Ff opnieuw XP erop zetten, en dan met of Fat32 of NTFS (net wat je makkelijker vind, volgens veel mensen is fat32 sneller, volgens veel mensen is NTFS niet langzamer.)
Anyway, ik weet van win2k dat die maar tot 32gb ofzo fat32 ondersteund. Daarboven NTFS. Maar goed, waarom zou je geen NTFS gaan draaien? Ik draai het al jaren (sinds NT4 workstation) en vind het een prima filesysteem.

Succes i.i.g. en laat ff weten wat de uitkomst is..

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de PC nog maar even teruggebracht. Ze hebben het met een 'gewone' schijf geprobeerd en dan werkt alles prima. Volgens hen ligt het aan de SATA controller, even afwachten wat het nou precies wordt dus... In ieder geval bedankt voor de reacties. Als het echt duidelijk is post ik het!
Pagina: 1