[Laptop]Wel of geen fan?

Pagina: 1
Acties:

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 20:17

JdM

Humbled

Topicstarter
Ik heb hier een toshiba satellite 220CS, nu draait de fan niet heb ik gemerkt en het blijkt ook dat de laptop flink warm wordt, gisteren zelfs gehad dat ie uitviel na 15Min. ofzo, de behuizing van de fan, eigenlijk de heatspreader van de CPU zeg maar, was ook aardig warm.
Nu heb ik de laptop open liggen en bem ik aan het meten gegaan, er staat geen spanning op de fan , ook niet als de CPU warm gaat worden, ik denk dus dat de fan temp gestuurd is door middel van een sensor, deze sensor zit op de CPU, nu dacht ik zo als ik nu de tempsensor kortsluit, dan zou de fan moeten gaan draaien of niet? Als ik een kortsluiting maak, valt de laptop uit en gaat er dus geen fan draaien.
Nu is mijn vraag> is het gebruikelijk dat de fan niet draait vanaf opstarten? leek mij in elk geval van niet, maar kan het dus fout hebben.
CPU=p133

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:27

LopeZ

Too much is never enough

Volgens mij moet je in het begin altijd de fan horen draaien. Bij het opstarten draait de fan bij mijn laptop heel even 100% en daarna hoor je um amper.

Hoe heet is heet eigenlijk, zo erg dat je hem niet op je schoot kunt houden?

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Nou, ik kan hem wel op schoot houden,maar als ik aan de fanbehuizing voel, dan mag ik toch wel zeggen dat het echt warm is....... ehh graad of 50 als ik het vergelijk met het koelblok van mijn normale PC (xp2600@51 graden), dan is ie misschien nog wel warmer....

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-07 10:20
Voor het standaard draaie van windows en verder niets wordt mijn Pentium 4-D 1.6 38 graden. met hele lichte koeling.
Waar ben je eigenlijk mee bezig op het moment dat hij de 50 graden haalt?

• Emerge
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 07:46

Emerge

Bifidus schmifidus

Mijn laptoppie (VAIO) met een athlon xp 1400 processor erin laat niet direct de fan van de proc draaien bij het aanzetten. Dit gebeurt pas na enkele minuten wanneer de boel een beetje te warm wordt.

Hoe is het met jóuw opgeblazen gevoel vandaag?

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
probeer eens speed fan, kijken of die hem wel aan kan krijgen

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Mister_X schreef op 01 May 2003 @ 19:47:
probeer eens speed fan, kijken of die hem wel aan kan krijgen
Oké, ik ga zoiets maar proberen, alleen wel jammer als ik straks dat ding weer helemaal uit elkaar moet draaien...... dat was ik dus eigenlijk niet van plan, maar aangezien nog niemand een écht overduidelijk antwoord heeft op het al dan niet meteen gaan draaien van de fan , moet ik maar eens een programmatje erop los laten , thx sofar :D

@gehaktbal , ik weet niet offie 50 graden haalt, is dus een wilde gok (ik ga dat maar eens met software meten dus)

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Nou, men fannetje doet het hoor, ik moet wel zeggen dat ie verrekte heet moet worden eer ie aan wil slaan, er komt nu een walm achteruit de laptop waar ik bij wijze van spreken een marshmallow mee kan roosteren :Y) , anyway, dat uitvallen werd veroorzaakt door een slecht kontakt intern........ evrything solved again (ik ga met sisoft sandra even kijken hoe warm dat ding nu wordt)
edit:
sisoft werkt dus niet, ik zal dus niet vlug weten hoe heet ie wordt :(

[ Voor 10% gewijzigd door JdM op 01-05-2003 22:16 ]

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Misschien is dit wat voor je. :?
HDD Temp pro

Be Stronger Than Your Excuses

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:22
Ik heb hier oog een Toshiba 210CT (P120) dag en nacht aan staan, en daar heb ik de ventilator ook nog nooit van horen draaien. Is wel lekker stil.

Engineering

Pagina: 1